Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Meiä mummu teki sallatti repetast ja moretterist. Ja riispuuron kans fäskynäsoppa.
Ihan tosi?! Nii meilläkki. Mää en noist napernaateist nii välit, mut mitäs tykkä ohrangryynvellingist?
Vierailija kirjoitti:
Oho mikä viästiketju. No iha sama, miä kaatusin aamul ja nyt pistän maiot takapaksii ja meen kotii niit juamaa.
Miä suputan salaisuuden sun korvaa. Siä oot kymenlaaksost.
Voe hyväisä kuitennii. Aevan välleenkö pittees käävä ruaputammoo...
Van on mahtava ilima tännään! Käöttiin liukulumisuksilla lenkki van eipä oo hyvät hankikannolla kun ei minkkäänlaesta pittoa sivusuunnassa.
Mies koatuo rätkähti alamäessä, minä
osasin varroa kun mänin perässä.
Junteilla ei vaan lanttu leikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ingen kan gissa var bor jag?
Du e säkert från Grankulla!
Mihinä mun kynä on? Tuoshan se on lavittalla! Pienon vieressä.
Vaikkei täälä olekhaan tapahtunu mithään pitkään aikhaan, niin saatan mie silti muutaman sanan raapustaa. Satuin menheen täältä siutti, mutten senthään pahki, niin sole vain vaiva eikä mikhään. Monet pittää, että tämon rohki visto paikka porista ko vissiin aina vängäthään vastaan ja tahothaan tapela, heittäkää pois semmoset tinkaukset, sunkhaan se kannata. Somempi seki aika vaikka virutella vaikka astioita, mutta jos son tyihänaikhaista, niin pistää kläppi hollarille ja huilauttaa sykkelillä kranhiin kylhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltaa. Pitihän se minunki osallistua vaikka aluksi mietin kehtaako sitä tämmöseen ruveta. Ilettää välistä tämmöset pölöjäilyt. Pittää kahtoa arvaako kukkaan 🤭
Oulu
Vanaha, mutta piti kirjottaa, koska oulusa ei sanota kahtoa. Se on kattoa.
Vierailija kirjoitti:
Em mää viitti.
Miksi väli? Oulusa sanotaan emmää viitti.
Vierailija kirjoitti:
Tekkiinköhän mää jo tän? :D
Tuo tän hämää, muuten oulun murretta.
melekee oikeem meni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oulussa sanotaan "tään" tai pelkkä tää, niin että n mykistyy pois mutta sen kutienkin kuulee kuin mielensä korvilla ja ymmärtää että tarkotietaan sanaa "tään"
Tekkiinköhä jo tämän. Tää on oulun murretta. Mää, sää, tämä, tää tulee muissa merkityksisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millo seuraava linkku tulee?
No en kyl tiä mis tollai puhutaa. Tarkotaks sää linkkarii vai?
Jos yritit veistää oulua nii mettään meni! Oulussa on linkku. Toki linkkariaki käytetään.
Morkoon mää mukkasin rotvalin reunaa ja pipa leäns.
Pittää täsä lähtiä kaupungille! Aattelin käyä Valakiasa ku pitäs uuet pattiinit saaha! Entiset hajuaa jalakoihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tän hämää, muuten oulun murretta.
Tään!
Minen rupia tällääsihin hommihin ollekkaa!