Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
221/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie en ennee oo vuossiin asunu kotiseuvulla, mutta jos oikkein yritän, niin kyllä se meijän murre vielä sieltä tulloo.

Meillä on muuten jiäkuapissa maittoo, suapi ottaa ihan ite. Mie en oikkein ite tykkee maijosta, mutta kahvin kanssa voin ottoo.

Savosta

Vierailija
222/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emmä tiiä mitä täs ny ittestään kertois. Emmä ajatellu et mä puhuisi mitää murretta, mut kai oikeestaa kaikki suomalaiset puhuu. Oovvaa nii tottunu siihe et kaikki tääl puhuu niinku mä.

Heinola?

Kun tällään puhuin Tampereella, ni ystäväni kysyi että mitenkäs monta iitä tosa tiiä sanassa oikeen on? Kun kysyi koska se nysse tulee enkä tietänyt.

Lausuin kuulema näin: tiiiiiä

Nykyään asun siellä, missä on monta aalloppia ja Jannen patsas

Arvatkaas tää🤔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo paljo mitään murretta. Tänää meen ehkä mettään käveleen ja aattelin et lähen ehkä myöhemmin baariin mut ei taida jaksaa. Pitää täyttää tiskikone ja sit taidan pötköttää. Tää on ehkä kaikkein tylsin paikka murteen kannalta ku en oikein keksi ees sellasia sanoja jotka olis ominaisia. Huamenna onki jo pyhä.

Jyväskylä

Vierailija
224/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eepä tässä paljoo tarvii arvaellakkaa, kyllä työ sen tiijätte  muutennii. Tai suattaap olla, ettette tiijäkkää, mutta en usko että kukkaa ee tietäsj. Suattapha se olla niinni, ettei kukkaa arvookkaa, mutta kyllä työ tiijätte. Voeha se olla toesinnii, vua suattaap olla ettei ookkaa. 

Olenpa 'noheva' ja sanon Savo akselilla Kuopio - Kiuruvesi

Apsilla kuultua: Ootko mustikassa käynä?

Suatoinha käyä. Tuliko mustikkaa? Suattoipa tullahhii. Missäpäin kävit? No kuha kävin...

Vierailija
225/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plaandel praakat ainasest humööri.

Forssasta oot kerran raveista skriivaat.

Vierailija
226/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneeks tää dösä pöndelle?

Keravalta olet ja Helsinkiin menossa Onnibussilla.

Vierailija
227/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko Lahdesta vai Lahesta? Lähetää kahestaa vai lähdetään kahdestaan?

Heinola-Lahti alue on paljon pelkkää puhekieltä. Vähän karjalaisuutta, tuli aikanaan paljon evakoita.

Pertunmaalla jo savon vivahteita enemmän, traktoria peroitetaan, asiat on konuja yms

Haluaisin osata jotain murretta, en vaan osaa. Olen muuttanut niin usein. Murteet on suomenkielen rikkaus.

Voin vaan kuvitella jonkun ulkomaalaisen Kuopion torille tai Pohjanmaalle...

Vierailija
228/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nysse onnikka tulee

Vierailija
229/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö juuaa kahvia, en tiijä laittasko maitoa sekaan. Kahestaa on kivempu juua, maistuu paremmalle. Lähetää sit ulos kattoon millanen sää on. Jos sataa tihuuttaa, ei mennä kauas mettää. Katotaa vaik valokuvia.

Onneks petit ol petattu kun tuli aamusta vieras. Harvemmin näin sattuu, yleesä sukulaiset ilmottaa etukäteen. Eihä sitä arvanu suuremmin siivota, ku ei serkku pirauttanu mitää. Oli kuulema ohikulkumatkalla, ni samalla poikkes.

Vierailija
230/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan perin konua tähänki kirjotella.

Ei mul oo kyl hajuukaa, mitä "konuu" tarkottaa.

Porvoon huudeilla bamlataan tollee. Siis "perin" jotain, ja että jokin on "konua".

Vierailija
231/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myö juuaa kahvia, en tiijä laittasko maitoa sekaan. Kahestaa on kivempu juua, maistuu paremmalle. Lähetää sit ulos kattoon millanen sää on. Jos sataa tihuuttaa, ei mennä kauas mettää. Katotaa vaik valokuvia.

Onneks petit ol petattu kun tuli aamusta vieras. Harvemmin näin sattuu, yleesä sukulaiset ilmottaa etukäteen. Eihä sitä arvanu suuremmin siivota, ku ei serkku pirauttanu mitää. Oli kuulema ohikulkumatkalla, ni samalla poikkes.

*** piti vielä serkulta kysyä kauvanko on, mennäänkö huoltsikalle syömää vai laitanko pottua soosia. Eihä mul kyl oo varattuna mitää vierasvaraa, eikä sekää tainnu tuua yhtää mitää tullessaa.

Vierailija
232/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan perin konua tähänki kirjotella.

Ei mul oo kyl hajuukaa, mitä "konuu" tarkottaa.

Porvoon huudeilla bamlataan tollee. Siis "perin" jotain, ja että jokin on "konua".

Pertunmaalla myös on konua

Vierailija
233/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Van en kehtoa mittää kirjotella kun alako niim makkeasti ramasemmaan!

Missä näin puhutaan? Ihana!

Olisko savoa tae savo-karjalloo.

Ei taijja olla. Olisko Kainuu-Koillismaa?

Vierailija
234/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese ny ne venkoolit pesufatis

Vierailija
235/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie olen asunu eri puolila Suomea niin että oma murre on vähä sekottunu ko olen alakanu käyttää muitten murteitten sanoja.

Vierailija
236/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pese ny ne venkoolit pesufatis

Terveisiä sinne Vorssaan. :)

Vierailija
237/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nysse onnikka tulee

Tavataan Alarannassa.

Vierailija
238/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mänin naemissiin eteläsuomalaesen kansa ja alussa meinasi tarvita tulukkie kun ei ymmärtäny minun seleveä puhetta!

Käskin kahtommaan onko vyö takkoa punneeella niin kysy että mitä!

Olisko Kainuu?

Vierailija
239/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie oon ennenki yrittäny murtheela kirijottaa, muttako oon jo niin kauvvan asunu pois kotua, että en tiiä onko mulle jo kuinka pahasti tarttunu uuvven kotipaikan murre.

Länsirajalta? Pellon ylä/alapuolelta?

Vierailija
240/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks mää tänne kirjottasin? On kiirusta muutenki, mettät on täynnä siäniä ja kohta alkaa pakkaset, ni pittää mennä kerrään. Oikeen hainoon nährä täyren korillisen! Toivotaan ettei tuu mittään prottamoo matkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi