Pystyttekö menemään kyykkyyn niin, että kantapäät koskettavat lattiaa
Kommentit (92)
Pystyn ja näköjään jalat yhdessäkin. Surkea kunto ja viitisen kiloa ylipainoa, en tiedä sitten auttaako yliliikkuvat nivelet asiaa.
Mikä ihme testi tuo muka on? Eli onnistuu erittäin helposti, ikää 65+.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu paljonkin vartalon mittasuhteista, miten helppoa tuo on itse kullekin.
https://www.senecastrength.ca/post/2018/01/18/why-your-squat-will-alway…
Pitkäselkäisille ja lyhytjalkaisille helpompaa.
Enemmän vaikuttaa se, kuinka pitkä sääri on suhteessa reisiluuhun. Mutta tämäkin on yleensä ongelma vain silloin, kun tehdään high bar-kyykkyä tangon kanssa. Kyllä ihmisillä pitäisi pääsääntöisesti olla liikkuvuus siinä kunnossa, että mittasuhteista riippumatta se kyykkyasento on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ennen sanoin etten pysty. Siten hoksasin, että olin aina yrittänyt väärin. Nyt pystyn helposti. Sanoisin siis, että tekniikka (ja tasapaino) laji. Olen kankea kuin rautakanki, joten venyvyyttä se ei ainakaan tarvitse. Eikä nilkkojen liikkuvuutta, itselläni ne ainakin jäävät melkein suoriksi. Ylipainoakin on, ei vaikutusta. Polviin kyllä ottaa pidempi kyykkäily, ne ovat tuossa heikoin kohtani.
Tekniikkalaji kylläkin, mutta vaatii liikkuvuutta lantiosta ja nilkasta. Pitemmillä ihmisillä pitää polven mennä varvaslinjan yli tasapainon vuoksi ja silloin nilkan pitää kyllä taipua. Tai sitten vaihtoehtoisesti nokka on kohti maata tai jalkojen asento leveämpi ja /tai enemmän auki.
Jos kyykky ottaa polviin, on todennäköistä, että painopiste on päkiöillä vaikka kantapää olisikin maassa. Painon pitää olla tasaisesti jakautunut koko jalkaterälle. Tai polvet kaatuu sisäänpäin.
Kyykyssä on kätevä oleskella silloin, kun ei jaksa enää seistä tai ei ole istumapaikkaa.
N40
Pystyn menemään mutta en pääse ylös ilman tuen ottamista jostain.
nainen 76v
Pystyn, jalat yhdessä myös. Mutta en saa käsiä seisten lattiaan kuin ihan hipaisten ja muutenkin olen aika kankea. 36v
Pystyn, mutta vähän täytyy olla jalat erillään, että maha mahtuu mukavasti siitä välistä roikkumaan.
N. 36 v, 120 kg
Mikä onnistuu vain tietynlaisen ruumiinrakenteen omaavilta ihmisiltä tai vaihtoehtoisesti jalat leveässä haarassa ja jalkaterät käännettynä sivummalle.