Mitäpä jos kaikki saisivat sairaalasta laskun?
Jossa näkyisi todellinen hinta samaan tapaan kuin apteekkikuitissa? Esim.
Synnytys 10000 €
Kunta maksaa 9900 €
Omavastuu 100 €
???
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:22"]No mikä ettei. Laskuun tulisi sitten kyllä lisätä paljonko olen itse tukenut kunnallisveroina tätäkin laskua.
[/quote]
Joo ja myös, kuinka monen sellaisen laskua olen tukenut, jotka ei itse juuri maksa niitä veroja ja joille sossu maksaa sen 100 euroakin. Että kuinka monta kertaa olisin ihan omalla kustannuksella voinut synnyttää, jos ei tarvitsisi kustantaa muidenkin synnytyksiä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:22"]No mikä ettei. Laskuun tulisi sitten kyllä lisätä paljonko olen itse tukenut kunnallisveroina tätäkin laskua.
[/quote]
Joo ja myös, kuinka monen sellaisen laskua olen tukenut, jotka ei itse juuri maksa niitä veroja ja joille sossu maksaa sen 100 euroakin. Että kuinka monta kertaa olisin ihan omalla kustannuksella voinut synnyttää, jos ei tarvitsisi kustantaa muidenkin synnytyksiä.
[/quote]
Veikkaan, että parku pääsisi, kun tajuaisin, mitä kaikkea olisin omalle lapselle voinut hankkia sillä, mitä olen kustantanut muiden sairaalamaksuja.
Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä.
[/quote]
Ai nyt on hyvä, kun muut kustantaa toisten elämisen? Minusta jokaisen työikäisen pitäisi itse maksaa omat ja lastensa kustannukset.
Olisi oikeasti hyvä idea ihan kuin apteekissakin lääkkeiden hinnosta näkee Kela-korvauksen määrän. Ihan varmasti tällä palstalla on suurin osa ihmisistä niin pienituloisia. etteivät ole omilla veroeuroillaan maksaneet kaikkea mitä yhteiskunnalta saavat.
Itse varsinkin olen äärimmäisen kiitollinen vammaisperheen äiti. Joskus tunnen melkein syyllisyyttäkin siitä miten paljon "tarvitsemme", mutta siihen kaikkein kaunein vastaus on tullut omalta veljeltäni: siksi minä töissä käyn ja veroja maksan, että voin auttaa juuri sellaisia kuin sinun lapsesi ja perheesi. <3
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]
Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä.
[/quote]
Eihän tässä sellaista ehdotettukaan. Vaan sitä, että näkisi ne todelliset kustannukset, niin ehkä arvostus julkista terveydenhoitoa kohtaan nousisi ja myös tietäisi konkreettisemmin, mihin verorahat kuluu.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä.
[/quote]
Just tämän "hyvän" vuoksi Suomi on konkurssissa. Maksajia on liian vähän suhteessa loisiin, jotka ei vaivaudu edes omaa synnytystään kustantamaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä. [/quote] Just tämän "hyvän" vuoksi Suomi on konkurssissa. Maksajia on liian vähän suhteessa loisiin, jotka ei vaivaudu edes omaa synnytystään kustantamaan.
[/quote]
Haluatko siis lisää lapsikuolemia kun köyhät rupeaisivat kotonaan synnyttämään?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]
[/quote]
Eihän tässä sellaista ehdotettukaan. Vaan sitä, että näkisi ne todelliset kustannukset, niin ehkä arvostus julkista terveydenhoitoa kohtaan nousisi ja myös tietäisi konkreettisemmin, mihin verorahat kuluu.
[/quote]
Joo, mutta tasapuolisuuden nimissä sitten olisi kiva myös tietää, mihin ne omat verorahat kuluu. Eli kuinka paljon sitä oikeasti kustantaa oman lisäksi muiden elämistä. Minusta on väärin, että minun pitää maksaa itse se 100 euron lasku, jos joku pummi sitten maksattaa sen minulla sen omankin satasensa sosiaalitoimiston kautta. Se ei ole tasapuolista.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä. [/quote] Just tämän "hyvän" vuoksi Suomi on konkurssissa. Maksajia on liian vähän suhteessa loisiin, jotka ei vaivaudu edes omaa synnytystään kustantamaan.
[/quote]
Haluatko siis lisää lapsikuolemia kun köyhät rupeaisivat kotonaan synnyttämään?
[/quote]
Ei vaan enemmän harkintaa siihen lastentekoon, jos ei kerran ole taloudellisia resursseja perheen elättämisee. Jos ei tilillä ole edes 10 000 euroa yhteen synnytykseen, niin miten selviää muista lapsen kustannuksista? Jaa niin, kun muut maksaa nekin... Ei huolta! Pykätään vaan lapsia, kyllä muut kustantaa!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"] Ei olis Suomen maassa montaa synnyttäjää, jos kymppitonni menisi omasta pussista. Nyt on hyvä. [/quote] Eihän tässä sellaista ehdotettukaan. Vaan sitä, että näkisi ne todelliset kustannukset, niin ehkä arvostus julkista terveydenhoitoa kohtaan nousisi ja myös tietäisi konkreettisemmin, mihin verorahat kuluu. [/quote] Joo, mutta tasapuolisuuden nimissä sitten olisi kiva myös tietää, mihin ne omat verorahat kuluu. Eli kuinka paljon sitä oikeasti kustantaa oman lisäksi muiden elämistä. Minusta on väärin, että minun pitää maksaa itse se 100 euron lasku, jos joku pummi sitten maksattaa sen minulla sen omankin satasensa sosiaalitoimiston kautta. Se ei ole tasapuolista.
[/quote]
Eiköhän se ole ihan julkista tietoa, montako miljardia menee vuodessa terveydenhuoltoon. Laske siitä sitten vaikka keskitulon perusteella oma osuutesi.
Vähän veikkaan ettei täällä uhoavat saisi kustannettua nyt verovaroin nauttimiaan palveluja. Katsokaapa paljonko veroja todellisuudessa maksatte, ja paljonko joutuisitte todellisuudessa maksamaan lastenne päiväkotihoitoa, kouluja ja terveydenhuoltoa. Etenkin jos on useampia lapsia.
Mä voisin maksaa 10 000€ synnytyksestä jos veroprossa olisi sitten vastaavasti alle 10.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
Joo, mutta tasapuolisuuden nimissä sitten olisi kiva myös tietää, mihin ne omat verorahat kuluu. Eli kuinka paljon sitä oikeasti kustantaa oman lisäksi muiden elämistä. Minusta on väärin, että minun pitää maksaa itse se 100 euron lasku, jos joku pummi sitten maksattaa sen minulla sen omankin satasensa sosiaalitoimiston kautta. Se ei ole tasapuolista.
[/quote]
Tiedätkö edes paljonko ne palvelut todella maksaa joista nyt valitat maksavasi satasen? Kerro nyt paljonko maksat veroja kuussa ja mitä saat niitä vastaan. Oletko opiskellut jonkin tutkinnon Suomessa? Oletko laskenut kuitanneesi sen veroilla, mukaan lukien oman terveydenhuoltosi?
Tiedättekö paljonko esimerkiksi syövän hoito maksaisi, jos te tai läheisenne sairastuisi ja maksu koostuisi todellisista kustannuksista? Suomalaisen keskiluokan olisi ehkä valaisevaa tutustua amerikkalaiseen järjestelmään,, jossa ihmiset jäävät jopa ilman hoitoa jos taskussa ei ole satoja tuhansia yllättävän sairauden iskiessä....
Ei taida ihmiset tajuta, että joka kerta kun onnistuu vaikka pikkku kultsipuppelin korvakipua menemään valittamaan mökkipaikkakunnan päivystykseen, niin siitä lähtee omaan kotikuntaan sellainen vähintään sadan euron lasku.
Lääkärit tulee kyllä kalliiksi yhteiskunnalle. Koulutus on kaikkein kalleinta yhteiskunnalle ja sitten palkat on tähtitieteelliset, jotka verorahoista kiltisti maksetaan.
Voisiko lääkäreita hankkia ostopalveluna jostain halvan työvoiman maasta?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:44"]Vähän veikkaan ettei täällä uhoavat saisi kustannettua nyt verovaroin nauttimiaan palveluja. Katsokaapa paljonko veroja todellisuudessa maksatte, ja paljonko joutuisitte todellisuudessa maksamaan lastenne päiväkotihoitoa, kouluja ja terveydenhuoltoa. Etenkin jos on useampia lapsia.
[/quote]
Olen tähän mennessä maksanut veroja noin 800 000 euroa ainakin. Olen nyt vasta saamassa ekan lapsen. Jos olen tähän mennessä tarvinnut lääkäriä, olen ollut yksityisellä. Kerran jouduin murtuman vuoksi julkiseen sairaalaan. Mulle tuli lääkärit uudelleen ja uudelleen sanomaan, että voisinko mennä yksityiselle hoitoon, kun heillä on niin pitkä jono. Odotin 3 vrk sen murtuman kanssa sairaalan käytävällä, kukaan ei edes avannut ensiavun tekemää väliaikaista sidettä, joka oli jo ihan löysä ja poissa paikoiltaan. Lopulta kivut olivat niin kovat, että lähdin yksityiselle, kun julkisessa sairaalassa en hoitoa saanut.
Olen miettinyt, että kun nyt kohta menen synnyttämään, niin saanko sieltäkin lähteä kesken pois. Että tullaanko sanomaan, voisitko mennä yksityiselle, täällä on nyt ruuhkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:50"]Ei taida ihmiset tajuta, että joka kerta kun onnistuu vaikka pikkku kultsipuppelin korvakipua menemään valittamaan mökkipaikkakunnan päivystykseen, niin siitä lähtee omaan kotikuntaan sellainen vähintään sadan euron lasku.
[/quote]
ja kuinka paljon maksaa sitten läskin avmamman selkäkivut, polvivaivat jne. Tai Rampen hoito kun se taas kännissä kaatui ja viedään paikattavaksi. Tai ikänsä tupakoineen syöpähoidot.
No mikä ettei. Laskuun tulisi sitten kyllä lisätä paljonko olen itse tukenut kunnallisveroina tätäkin laskua.