Jos lääkäri määräisi sinulle statiineja,
Kommentit (31)
Tuskin, tarkastaisin ruokavalioni ensin. Jos siitä ei olisi apua n. puolen vuoden sisällä harkitsisin lääkitystä uudelleen.
En, sen verran ikävät sivuvaikutukset.
No riippuis ihan siitä, miten korkeat ne kolesteroliarvot olisi ja löytyisikö muuta syytä käyttää statiineja. Nyt mulla on kokonaiskolesteroli kuuden luokkaa ja sokerit priimat ja olen terve 40-vuotias, enkä syö statiineja vaikka työterveyshoitajan mielestä pitäisi. Meidän suvussa on sitä perinnöllistäkin tosi korkeaa kolesterolia, eli jos mulla olis kolesteroli kymmenen luokkaa, sitten kyllä söisin.
En söisi.
Toisaalta lääkäri ei voi määrätä syömään lääkkeitä.
Ei mitään järkeä.. korkea kolesteroli kertoo infektiosta verisuonistossa, ja statiinit vain heikentävät immuunipuolustusta. Siinä käy niin että makrofagit koettavat hotkaista mikrobit, mutta mikrobit eivät sulakaan sisällä, vaan ottavat kontrollin makrofageista, ja ne laskeutuvat sitten verisuoniston seinämille, mihin muodostuu tulehduspesäke, joka kerää itseensä rasvaa ja muuta roinaa. Tietysti antibiootit auttavat tässä, mutta infektio on sitkeä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:13"]
En, sen verran ikävät sivuvaikutukset.
[/quote]
Mistä voit tietää sivuvaikutukset, ellet ota lääkettä?
On määrännyt ja olen syönytkin, mutta sain niistä lihaskipuja ja lääkäri sanoi että saan lopettaa. Statiineja määrättiin tilanteessa, jossa kokonaiskolesterolini oli hyvin alhainen mutta hyvän kolesterolin osuus liian alhainen. En tiedä oliko lääkkeillä vaikutusta, koska kolesteroliani ei ole kertaakaan mitattu sen jälkeen, tai kerran kyllä otettiin verikokeita mutta lääkäri ei katsonut tuloksia enkä vieläkään tiedä mitä ne olivat.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:33"]
On määrännyt ja olen syönytkin, mutta sain niistä lihaskipuja ja lääkäri sanoi että saan lopettaa. Statiineja määrättiin tilanteessa, jossa kokonaiskolesterolini oli hyvin alhainen mutta hyvän kolesterolin osuus liian alhainen. En tiedä oliko lääkkeillä vaikutusta, koska kolesteroliani ei ole kertaakaan mitattu sen jälkeen, tai kerran kyllä otettiin verikokeita mutta lääkäri ei katsonut tuloksia enkä vieläkään tiedä mitä ne olivat.
[/quote]
Et siis itse katsonut omia tuloksia???
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:33"]
[/quote]
Et siis itse katsonut omia tuloksia???
[/quote]
Ei sellaista mahdollisuutta ollut. Olisi pitänyt soittaa sairaanhoitajalle tjsp. Ajattelin että kun lääkäriäkään ei kiinnostanut niin miksi minua pitäisi kiinnostaa.
Olen syönyt statiineja monta vuotta perinnölliseen kolesteroliin. Ei ole koskaan ollut mitään sivuvaikutuksia, joita olisin huomannut.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:11"]
Totta kai söisin. Miksi en söisi? Miehellä on sukurasituksena korkea verenpaine ja kolesteroli, eikä kolesteroliin tehoa hänellä juuri mitenkään ruokavalion muutos. Pakko syödä statiineja, on syönytkin jo kymmenkunta vuotta ja hyvin on laskenut kolesterolia. Eikä ole ainakaan hänelle aiheuttanut mitään sivuoireita. Ilman lääkitystä saattaisi olla jo vainaa, miespuoliset sukulaisensa ovat kupsahdelleet sydäriin jo keski-iässä (mieheni jo 50+)
[/quote]
Mitä haittaa on "korkeasta kolesterolista" ?
[/quote]
Niin, mitäpä siitä on haittaa, kun miehet kupsahtelee viisikymppisinä. Ei varmaan telaketjufemakkojen mielestä mitään haittaa.
[/quote]
Ai, korkean kolesterolin syystä???
[/quote]
Kyllä, korkean kokonaiskolesterolin (mun miehellä likellä yhdeksää ennen lääkitystä) ja LDL-kolesterolin suuren osuuden (mun miehellä ennen lääkitystä melkein viisi) ja korkean triglyseridiarvon (miehellä melkein kolme), Ei tässä nyt mistään "ohhoh, kokonaiskolesteroli on pikkasen koholla" -tapauksista puhuta. Jos geeneissä on kolesterolihäikkää, siihen ei pelkkä ruokavalio tai hivenainekuuri tehoa millään lailla. Mun mieskin syö perusterveellistä ruokaa, paljon kasviksia, kasvisruokaa, kalaa, kanaa ja vähän ns. punaista lihaa - ja silti kolesteroliarvot on syvältä.
Minä en edes ala jotain huuhaakeskustelua, jossa joku geologian tohtori heittelee ilman mutuväitteitä kolesterolin haitattomuudesta ja sitä siteerataan saiteilla, jotka tekevät bisnestä näillä asioilla.
[/quote]
Statiinit on suurta bisnestä
[/quote]
[/quote]