Pitkä vai lyhyt matikka?
Kysymys otsikossa. Matikka sujuu multa kyllä ihan jees, arvosanakin on 10, mutta ei peruskoulun matikan perusteella vielä kai pysty mitään sanomaan (tunnen näet parikin tapausta joilla on matikka pudonnut tyyliin 10 => 6 pitkässä) ja aina varoitellaan miten vaikeaa se on :(
Suunnittelen lukion jälkeen tradenomiopintoja (tai ehkä jopa ekonomiopintoja jos onnistun taikomaan rahaa muuttaa toiseen kaupunkiin sekä hyvät arvosanat) joten sikäli en välttämättä tarvi pitkää. Kannattaisiko kuitenkin yrittää vai kuormittaako se paljonkin?
Kommentit (23)
No haloo ehkä tossa nyt ei oo pitkän matikan vaikein anti :D oon pitkällä mutta eiköhän ne lyhyelläki ton tasosia laske
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:00"]
Mikä siinä pitkässä matematiikassa muka on vaikeaa? Jos vaikka pitäisi ratkaista |x-1| + |x+2| = 3, niin kirjoitat jos x >=1, niin saahaan yhtälö x-1 + x+2 = 3, jonka ratk. x = 1. Jos 1 < x <= -2, saahaan -x +1 + x + 2 =3, eli kaikki x:t kelpaavat välillä 1< x <=-2. Jos x < - 2, saahaan -x+1 - x-2 =3, eli x = -2. Eli ratkaisuiksi 1 <= x <= -2
[/quote]
No ei toi ihan ehkä niitä vaikemipia tehtäviä ole.... :D mutta itse kysymykseen, mä olen saanut 9-10 ihan vaan tunneilla seuraamalla ja tekemällä annettu läksyt että ei, ei se mitään salatiedettä ole... :)
Mikä siinä pitkässä matematiikassa muka on vaikeaa?
Jos vaikka pitäisi ratkaista |x-1| + |x+2| = 3, niin kirjoitat jos x >=1, niin saahaan yhtälö x-1 + x+2 = 3, jonka ratk. x = 1.
Jos 1 < x <= -2, saahaan -x +1 + x + 2 =3, eli kaikki x:t kelpaavat välillä 1< x <=-2.
Jos x < - 2, saahaan -x+1 - x-2 =3, eli x = -2.
Eli ratkaisuiksi 1 <= x <= -2