Kuinka salata sossulta lomareissun?
Olen työtön ja saan toimeentulotukea ja asumislisää. Olen säästänyt jo 500 euroa lomaan ja aion säästää vielä toiset 500 euroa ennen lomaa, joka on joskus kesällä tai alkusyksyllä. Ajattelin lähteä Turkkiin. En ole vielä varannut mitään.
Nyt murehdin sossua. Mitä mieltä ne ovat lomailusta? Jos menen viikoksi ulkomaille, niin kostaako ne sen jotenkin? Katsovat että kun tuo pystyy säästämään tonnin lomaan, niin sille ei tarvitse antaa pariin kuukauteen rahaa.
Ajattelin kysyä, voiko lomailla niin että tiliotteeseen ei jää jälkeä lomasta? Maksaa lennot käteisellä, samoin hotellihuoneen. Tai hostelli, jos sellaiseen menen?
Ja vielä lisään että menisin töihin jos sellaisen saisin. Ihan vain niille tiedoksi joiden mielestä olen lusmu joka ei tee töitä koska ei huvita. Olen syönyt halpaa ruokaa ja kituuttanut kaikessa näiden lomarahojen eteen. Tuo loma on ainoa ilo elämässäni pitkään aikaan.
Kommentit (222)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:15"]Mun vuosi sitten kuollut isä oli maanviljelijä ja sai saman verran eläkettä kuin ap rahaa. Onko hyvä mieli? [/quote] Ei ole minun vika isäsi eläke. Ihan kuten ei ole minun vika Suomen lama ja suurtyöttömyyskään. Ap
[/quote]
Ohis, mut sun työttämyys taitaa olla sun vika? Et ole vastannut tuolle yhdelle jankkaajalle, mikset hae töitä. Nyt rupeaa jo muakin kiinnostamaan.
[/quote]
Ok, tässä välissä olit ehtinyt vastata. Jossain sanoin, ettet orjatyöhön halua. Kai tarkoitit paskaduuneja? Nyt olit kuitenkin sellaisia hakenut? On toi kuussataa kyllä helkkarinmoinen summa, en tiennyt et se on noin korkea.
[/quote]
Orjatyöllä tarkoitin sitä työkokeilua, mistä saa 9 euroa päivässä +työmarkkinatuki, vai mikä se onkaan? Eli ei oikeata palkkaa. Ap
[/quote]
Idiootti. Sen avulla saat työkokemusta, jonka avulla voit työllistyä jatkossa paremmin. Ihan oikeesti, kaikki me jotka ollaan hyvissä töissä ollaan jouduttu tekeen aikoinaan sen ekan työpaikan eteen paljon! Mulla on hyvä palkka ja varaa matkustella, mutta tiedän monia ahkeria pienipalkkaisia jotka ei ikinä pääse mihinkään. Me sitten rahoitetaan tollasen läskiperseen Turkin lomat. Vittu toivon että kaikki tuet leikataan sulta. Taidan laittaa tän viestiketjun tiedoksi sos.toimistoille.
Oon itse saanu 20 vuotta toimeentulotukea ja mitään suunnitelmaa ei ole tehty, nykyään en saa enää edes työmarkkinatukea kun en suostunut alle työttömyyskorvauksen suuruiseen osa-aikatyöhön. Mitään vähennyksiä ei koskaan ole toimeentulotukeen tullut 20 vuoden aikana. Saa olla kateellinen...
Ai niin olen matkustellut kaikella ylijäänneellä toimeentulotuellani rahalla pitkin Eurooppaa ja Kiinaa ja Jenkeissä muuten syönkin lähinnä perunnankuoria:D
Oletko vielä kateellinen?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:59"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:55"]Voin kirjoittaa omasta kokemuksestani, ei tarvitse salata reissua. 5-7 päivää saa olla poissa omalta paikkakunnalta ilman, että vaikuttaa tukeen. Tietysti kannattaa mielummin hoitaa asia niin, ettei siitä mainitse. Varasin lennot ebookersilta, supersaverilta tai travellinkilta, maksoin electronilla ja näkyi tiliotteessa, kukaan ei mitään kysellyt, kyseessähän voisi olla vaikka kotimaan hotellivaraus. Hotellin varasin booking.comista ja maksoin paikan päällä käteisellä. Onnistuu muuten melkein joka hotellissa, tarkista kuitenkin varausehdoista. Käyttörahat matkalle nostin muutamassa erässä muistaakseni jo kotimaassa, en maksanut kortilla kohteessa varmuuden vuoksi. Ei tullut ongelmia sosiaalitoimiston kanssa. Kivaa matkaa, nauti! :)
[/quote]
Kiitos vinkeistä. Kirjoitin nuo ylös myöhempää käyttöä varten. Ap
[/quote]
Tarkennan, se taisi olla jotakin 5-7 päivää per vuosi, ei esim. kuukausi.
[/quote]
Eihän tämä voi pitää paikkansa. Itse esim olin joululomalla kymmenisen päivää vanhempieni luona eri paikkakunnalla ja muutenkin siellä tulee oltua vähintään yksi viikonloppu kuussa. Ei kai sossu voi tällaista kieltää? Ja olen siis saanut tt-tukea normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:41"]
Olen säästänyt suurimman osan silloin kun olin töissä, nyt työttömänä jää säästöön pahan päivän varalle noin 100e kuussa. Onneksi pääsen tod.näköisesti kohta takaisin töihin niin pääsee taas säästämään :) T. 15. kommentoija
[/quote]
Eli kun hait ekaa kertaa toimeentulotukea, sinun olisi tullut ilmoittaa säästösi ja ne olisi katsottu käytettävissä oleviksi varoiksi ja et olisi ollut oikeutettu toimeentulotukeen.Toimeentulotukea myönnetään, kun muuta tapaa turvata oma elanto ei ole. Jos säästösi eivät ole olleet sosiaalitoimen tiedossa, voit päätyä vilppiepäilyn alle, jolloin voidaan pyytää pankkeja antamaan asiakastietosi sosiaalitoimelle. Aiheetta myönnetty tuki voidaan periä takaisin ja voit joutua myös käräjille. Kerran kiinni jäätyäsi olet aina syynin alla.
Toimeentulotukiasiakkuuden aikaiset säästöt sinulla saa olla, kunhan voit osoittaa, että olet ne säästänyt elämällä alle normin, kuten sanotaan.
Olet sinä hauska :)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 23:21"]
Onpa jännä ketju kun luin. Ihmeen paljon myös noita loisijoiden puolustajia... loisijoitahan tällä palstalla varmasti riittää, niin ei ihme...
[/quote]
Ei niitä loisijoiden puolustajia ole kuin se yksi ja sama vanha tuttu. Samanlainen loisija, mt-potilas vegaani, joka ei voi poistua kotoaan ja märisee, kun yhteiskunta ei maksa sille terapiaa. Se nyt vaan pystyy peukuttelemaan viestejä enemmän kuin muut ja sillä on aikaa keksiä eri identiteettejä ja niiden nimissä vääntää viestejä. Ei sellaista päävikaista kyllä kukaan töihin huolisikaan. Eikä se varmaan töihin haluaisikaan, kun on paljon mukavampaa aukoa typerää päätään av:lla päivästä toiseen. Eikä pölhön tartte edes pestä käsiään jatkuvasti, kun ihan omaa näppistä saa takoa tunnista toiseen.
[/quote]
Pari juttua jäi mietittyttämään. Ensinnäkin se s-bonustili on ihan oikea pankkitili s-pankissa. Toinen oli tuo, kun joku itki, ettei saanu 6000e säästöjen takia toimeentulotukea. Tukihan on tarkoitettu tilanteeseen, jossa mitään muita varoja ei todellakaan ole, silloin ei ole mitään "pyhiä säästöjä", joihin ei kosketa. Minusta on ok, jos joku pystyy säästämään tuestaan, tuntuu kyllää hurjalta, että joku saa tonnin kotiin, kun moni oikeasti raskasta työtä tekevä saa palkkaa vähän yli tonnin ja maksaa siitä verot. Ja elätettäviäkin voi olla.. Toimeentulotukea elätettävät nostaa, mutta palkkaa ei.
En kadehdi tuen varassa eläviä, mutta ihan vierestä seuranneena voin sanoa, että mitä enemmän passiivisia työttömyyspäiviä, sitä pienemmät mahdollisuudet työllistyä. Seurailin exän työnhakua, ei suostunu mihinkään alle koulutustason töihin, eikä päässy edes haastatteluihin.. Heti kun suostui laskemaan vähän rimaa, sai vakituisen työn..
Ei oo kauan, ku täällä joku kertoi, että oli päättänyt, että hakee joka päivä kymmentä työpaikkaa ja kymmenentenä päivänä tärppäs (tokihan voi olla keksittykin..) mutta mitä aktiivisemmin hakee, sitä paremmalta se myös työnantajan silmissä näyttää...
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 09:52"]
Pari juttua jäi mietittyttämään. Ensinnäkin se s-bonustili on ihan oikea pankkitili s-pankissa. Toinen oli tuo, kun joku itki, ettei saanu 6000e säästöjen takia toimeentulotukea. Tukihan on tarkoitettu tilanteeseen, jossa mitään muita varoja ei todellakaan ole, silloin ei ole mitään "pyhiä säästöjä", joihin ei kosketa. Minusta on ok, jos joku pystyy säästämään tuestaan, tuntuu kyllää hurjalta, että joku saa tonnin kotiin, kun moni oikeasti raskasta työtä tekevä saa palkkaa vähän yli tonnin ja maksaa siitä verot. Ja elätettäviäkin voi olla.. Toimeentulotukea elätettävät nostaa, mutta palkkaa ei. En kadehdi tuen varassa eläviä, mutta ihan vierestä seuranneena voin sanoa, että mitä enemmän passiivisia työttömyyspäiviä, sitä pienemmät mahdollisuudet työllistyä. Seurailin exän työnhakua, ei suostunu mihinkään alle koulutustason töihin, eikä päässy edes haastatteluihin.. Heti kun suostui laskemaan vähän rimaa, sai vakituisen työn.. Ei oo kauan, ku täällä joku kertoi, että oli päättänyt, että hakee joka päivä kymmentä työpaikkaa ja kymmenentenä päivänä tärppäs (tokihan voi olla keksittykin..) mutta mitä aktiivisemmin hakee, sitä paremmalta se myös työnantajan silmissä näyttää...
[/quote]
En ymmärtänyt viimeistä lausetta.
Eihän työnantaja mistään näe, mitä muita paikkoja olet aktiivisesti hakenut? Eikä kukaan kirjoita hakemukseen, että oon sit muitaki paikkoja hakenu.
Vai samaan työpaikkaanko sitä aktiivisesti haetaan? Ehkä kaksi hakemusta per tehtävä useamman kuukauden välein, sitten se on jo noloa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:33"]Minä olen tuo joka on jankannut tuosta työnhausta. Ihan vaan kiinnostaisi, että kuinka aktiivisesti ap hakee ja millaisia töitä. Huomasin myös kun sanoi ettei orjatyötä halua, että mitä tarkoitti niillä tarkkaan ottaen. Itselläkin työnhaku menossa...
[/quote]
Tarkoitin orjatyöllä 9 euron päivätyötä +työmarkkinatukea. Olen hakenut noin kahteen työpaikkaan viikossa, viime aikoina yhteen paikkaan viikossa. Alkaa usko loppua. Ap
[/quote]
Joka päivä pitää hakea! Opettele kirjoittamaan paremmat hakemukset. On se jännä kun mun hollantilainen mies puhuu ehkä 2 sanaa suomea ja sai yli 2000 eur/kk työn muutaman kuukauden tänne muuton jälkee (kielitaitonsa ja myyntikokemuksensa takii). Työ alko kyrpii, ens viikolla toiseen duuniin haastis. Hänellä ei edes lukio käyty loppuun.
Itse kolme vuotta sitten tein "orjatyötä" joku 5 kk ja en mutissu. Sain työkokemusta ja pomoni suositteli minua firmaan mistä halusin opiskelujen ohella töitä, pääsin sinne sit suoraa ilman haastattelua listoille.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:23"]Olen työtön ja saan toimeentulotukea ja asumislisää. Olen säästänyt jo 500 euroa lomaan ja aion säästää vielä toiset 500 euroa ennen lomaa, joka on joskus kesällä tai alkusyksyllä. Ajattelin lähteä Turkkiin. En ole vielä varannut mitään.
Nyt murehdin sossua. Mitä mieltä ne ovat lomailusta? Jos menen viikoksi ulkomaille, niin kostaako ne sen jotenkin? Katsovat että kun tuo pystyy säästämään tonnin lomaan, niin sille ei tarvitse antaa pariin kuukauteen rahaa.
Ajattelin kysyä, voiko lomailla niin että tiliotteeseen ei jää jälkeä lomasta? Maksaa lennot käteisellä, samoin hotellihuoneen. Tai hostelli, jos sellaiseen menen?
Ja vielä lisään että menisin töihin jos sellaisen saisin. Ihan vain niille tiedoksi joiden mielestä olen lusmu joka ei tee töitä koska ei huvita. Olen syönyt halpaa ruokaa ja kituuttanut kaikessa näiden lomarahojen eteen. Tuo loma on ainoa ilo elämässäni pitkään aikaan.
[/quote]
Maksat käteisellä koko homman ulkomailla ja hankit lennot käteisellä. Niin simppeliä se on. Meet vaikka jostain matkatoimistosta tms ostamaan käteisellä ne liput.
jos ap saa vaikka tonnin nii luultavasti sen vuokraan menee jo puolet siitä tai enemmän. Ne on laskettu ne tuet silleen että elämiseen pitää jäädä jotain päälle 400e/kk.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:23"]Olen työtön ja saan toimeentulotukea ja asumislisää. Olen säästänyt jo 500 euroa lomaan ja aion säästää vielä toiset 500 euroa ennen lomaa, joka on joskus kesällä tai alkusyksyllä. Ajattelin lähteä Turkkiin. En ole vielä varannut mitään.
[/quote]
Maksat käteisellä koko homman ulkomailla ja hankit lennot käteisellä. Niin simppeliä se on. Meet vaikka jostain matkatoimistosta tms ostamaan käteisellä ne liput.
[/quote]
Ja tärkeintä on ettei millään tilillä näy vahingossakan viitteitä matkasta
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 10:57"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:23"]Olen työtön ja saan toimeentulotukea ja asumislisää. Olen säästänyt jo 500 euroa lomaan ja aion säästää vielä toiset 500 euroa ennen lomaa, joka on joskus kesällä tai alkusyksyllä. Ajattelin lähteä Turkkiin. En ole vielä varannut mitään. Nyt murehdin sossua. Mitä mieltä ne ovat lomailusta? Jos menen viikoksi ulkomaille, niin kostaako ne sen jotenkin? Katsovat että kun tuo pystyy säästämään tonnin lomaan, niin sille ei tarvitse antaa pariin kuukauteen rahaa. Ajattelin kysyä, voiko lomailla niin että tiliotteeseen ei jää jälkeä lomasta? Maksaa lennot käteisellä, samoin hotellihuoneen. Tai hostelli, jos sellaiseen menen? Ja vielä lisään että menisin töihin jos sellaisen saisin. Ihan vain niille tiedoksi joiden mielestä olen lusmu joka ei tee töitä koska ei huvita. Olen syönyt halpaa ruokaa ja kituuttanut kaikessa näiden lomarahojen eteen. Tuo loma on ainoa ilo elämässäni pitkään aikaan. [/quote] Maksat käteisellä koko homman ulkomailla ja hankit lennot käteisellä. Niin simppeliä se on. Meet vaikka jostain matkatoimistosta tms ostamaan käteisellä ne liput. [/quote] Ja tärkeintä on ettei millään tilillä näy vahingossakan viitteitä matkasta
[/quote
Rikospaikallehan ei pidä jättää mitään jälkiä, etteivät ilkeät poliisit saa kiinni!
Ei tuossa muuta ongelmaa kuin se että 1000 ei saisi olla säästössä vaikka sen olisi säästänyt toimeentulotuesta vaikka 2 vuoden aikana. Se teksi vain 42 € / kk joka ei ole hirveä summa. Se on tietenkin täysin väärin että ei saa säästää koska eihän se ole yhteiskunnalta pois koska sama tuki maksetaan kuitenkin. Minulla oli vuosia sitten muutama satanen säästössä ja tuki evättiin. Otin opikseni ja olen törsännyt kaiken sitä mukaa kun tulee. Tilioteella näkyy muun muassa matkustelusta johtuvia ynnä muita ylellisyysmenoja. Ei ole haitannut tuen maksamista. Sossulle on ihan sama vaikka ostaisin koko rahalla viinaa ja tupakkaa kunhan se vain ei jää säästöön.
Voit muuttaa EU-maahan, vaikka Espanjaan, "työttömäksi työnhakijaksi" ja oleilla sielä 3 kuukauden ajan, saaden koko ajan Suomesta tukirahat tilillesi. Suosittelen harkitsemaan tätä. Etsi halpa kiva kämppä lämpöiseltä alueelta ja nauti.
"just - ja tämän takia me muut käymme töissä ja maksamme veroja.
Eikö sinua edes yhtään hävetä, että sossu kustantaa elämäsi ja kynit meiltä muilta sen verran liikaa, että on varaa lähteä _tonnin_ lomalle. Ymmärrätkö ollenkaan, että edes monilla työssäkäyvillä ei ole varaa moiseen?
Ja äläkä huoli, kyllä tuo jollain tapaa tulee ilmi, täysin anonyyminä ja muilta salassa kun on vaikea matkustaa."
Olen täsmälleen samaa mieltä tästä asiasta tuon yllä siteeraamanii kirjoittajan kanssa.
En jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta kommentoin nyt pari juttua. Mietin, mistä ap tietää olevansa työtön vielä loppukesällä tai syksyllä? Entä jos työllistyykin siihen mennessä, miten sinne matkalle sitten heti pääsisi työsuhteen alussa?
En oo myöskään ollut itse pitkiä aikoja työttömänä viime vuosina, joten en ihan tarkkaan tiedä, mutta mietin, voiko toimeentulotukea saada työttömyystuen päällekin ihan jatkuvasti? Ilmeisesti voi. Itse jouduin aikoinaan hakemaan TTT:tä, kun olin opiskelija enkä saanut kesäksi työtä. Silloin oli pakko olla laina nostettu ja todistettava sossulle, että rahaa ei ole. Vielä yrittivät saada allergista ihmistä väkisin mansikkapelloille. Siitä muistan, että TTT:n hakeminen oli nöyryyttävää ja hyvin vaikeaa, kaikki tositteet piti toimittaa miljoonaan kertaan sossulle.
Inhimilliseltä kannalta katsottuna (pitkäaikais)työttömällekin kuuluisi oikeus lähteä joskus lomalle. Onhan se kituuttavaa istua päivät kotona työllistymistä odottaen eikä voi koskaan lähteä minnekään, jos vaikka työpaikka juuri sinä päivänä aukeaa. Sossun kannalta se taas on kielletty. Sulla ei saa olla säästöjä, muuten et ole oikeutettu TTT:hen. Sossun näkökulmasta työtön ei siis ole oikeutettu oleskelemaan palmun alla missään vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:13"]Ap, pyydän että vastaat etkä katoa taka-alalle. Koska et ole vastannut työnhakukysymykseen, oletan, että et töihin haluakaan, "saman rahan saa kotona makaamalla", kuten klisee sanoo.
Miksi ajattelet, että sinulla on oikeus tähän? Saat ilmaista rahaa lähes pienipalkkaisen duunarin palkan verran. Sinusta se on ok, että muut käyvät töissä maksaakseen kaltaisesi lomailut, ja sinä vielä mietit miten huijata sossua. Onko tämä sinusta ok?
[/quote]
Mitä vittua sä jankutat jostain työnhausta, kun alkuperäinen aihe koski lomamatkaa?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:01"]Ja voithan soittaa nimettömänä salaisesta numerosta jonkun muun kaupungin sossuun, ja kysyä suoraan matka-asioista? Laki/säännöt ovat samat koko maassa. [/quote] Voisihan sitä soittaa ja selvittää tilanne. Ap
[/quote]
Laki on sama mutta valitettavasti toimeentulotukilaki on hyvin ympäripyöreä eikä anna mitään konkreettista rajaa säästöjen määrälle tai matkan kestolle. Siten virkailijoilla on hyvin paljon tulkinnanvaraa ja jopa samassa toimistossa saati eri paikkakunnalla voidaan tehdä hyvinkin paljon toisistaan poikkeavia linjauksia.
On tää niin perseestä tämä systeemi. Kyllä työttömätkin ansaitsevat loman!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:51"]
Jos on juuri koulusta valmistunut, niin en kyllä pitäisi niitä ns. orjatöitä yhtään pahana! Sillä voi päästä oman alan työpaikkaan, ja kokemuksesta on hyötyä tulevaisuudessa. Mieluummin menisin oman alan paikkaan orjatöihin kuin "oikeisiin töihin" vaikka kaupan kassalle. Tietenkin jos ne orjahommat on vaikka jotain työpajahommia, niin sitten ei. Mutta jos mahdollista päästä ns. työharjoitteluun, niin miksi ei? Jos siis muuten ei oman alan hommiin pääse.
[/quote]
öö tiedätköhän millaisia harjoittelupaikkoja siellä työkkärissä on tarjolla?? Vain aniharvalle lähelläkään oman alan töitä. Jos on amiksesta valmistunut ja esim suurtalouskeittäjä tms niin sitten ehkä jotain voi olla, mutta oikeastiko kuvittelet, että esimerkiksi akateemisesti koulutetulle henkilölle löytyy yhtäkään edes vakavasti harkittaa harjoittelupaikkaa?? työpajoista nyt sitten puhumattakaan. Akateemisena henkilönä mielummin kannattaa vaikka lukea kotona oman alan tietoutta ja pitää ammattitaitoaan jotenkin yllä kuin mennä kierrätyskeskukseen kantelemaan ja lajittelemaan muuttokamoja päivät pitkät ilmaiseksi.