Onko kokemuksia sähköhoidosta eli ect:stä masennukseen?
Auttaako miten masennukseen, pakko-oireisiin ja psykosomaattisiinoireisiin?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Kokeile d-vitamiinia (onnehormooni)
Se on 176, riittääkö sulle? Ei masennus mihinkään ole hävinnyt.
Sähköhoito 1/12 takana ja ristiriitainen fiilis. Ekan kerran jälkeen olo oli kun jyrän alle jäänyt. Joka paikkaan sattui, oksetti, itketti, ahdisti. Pari päivää oli noin vuorokauden poissa muistista mutta palasivat. Toisaalta masennus on vielä kauheampaa. Hoitohenkilökunta oli onneksi oikein kivaa ja kaikki sujui ongelmitta. Huomenna taas uutta tälliä. Josko tämä kohta vuoden kestänyt painajainen saataisiin tällä päätökseen.
Itselläni kokemus hoidosta noin 2v takaa. Unettomuus aiheutti psykoottisen masennuksen ja suljetulla 1,5kk. Hoidossa ollessani ehdotettiin tätä hoitomuotoa. Aluksi olin vastaan mutta onneksi suostuin Se ehkä pelasti elämäni. 2v olen ollut nyt työelämässä ja hyvin mennyt! Ehdottomasti siis suosittelen tätä hoitomuotoa.
Voimia kaikille
Voikohan estolääkitystä saada loppuelämän? Estyykö masennus varmasti vai vaatiiko lisäannosta jos elimistö tottuu?
2x vakava lääkeresistenssi masennus, vain ect auttoi. Eka kerralla estolääkitys purettiin vuosi ect:n jälkeen kun vointi hyvä. Vuoden päästä masennus uusiutui - sitten ect +estolääkitys kolmatta vuotta, ei halua ikinä lopettaa jos toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin työttömän terveystarkastukseen josta määrättiin sitten psykiatrille masennuksen takia.
Nyt psykiatri edellyttää sähköshokkihoidon aloittamista, ja on sanonut että jos en tule, niin silloin se hoidetaan M1 lähetteellä
Voiko ketään pakoittaa tälläiseen?
Järkyttävää kyllä, kyllä voi. Jos olet pakkohoidossa ja lääkäri katsoo tämän aiheelliseksi, sinut voidaan jopa tarvittaessa väkivalloin pakottaa sähköhoitoon. Luit oikein. Ja masennus ei ole ainoa indikaatio sähköhoitoon, muillakin diagnooseilla sitä annetaan.
Kannattaa ottaa selvää, ennen kuin alapeukuttaa faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin työttömän terveystarkastukseen josta määrättiin sitten psykiatrille masennuksen takia.
Nyt psykiatri edellyttää sähköshokkihoidon aloittamista, ja on sanonut että jos en tule, niin silloin se hoidetaan M1 lähetteellä
Järkyttävää kyllä, kyllä voi. Jos olet pakkohoidossa ja lääkäri katsoo tämän aiheelliseksi, sinut voidaan jopa tarvittaessa väkivalloin pakottaa sähköhoitoon. Luit oikein. Ja masennus ei ole ainoa indikaatio sähköhoitoon, muillakin diagnooseilla sitä annetaan.
Kannattaa ottaa selvää, ennen kuin alapeukuttaa faktoja.
Näistä pakkohoitopäätöksistä ei muuten voi edes valittaa.
Tulee ehkä yllätyksenä pumpulissa eläneille.
Vierailija kirjoitti:
Voikohan estolääkitystä saada loppuelämän? Estyykö masennus varmasti vai vaatiiko lisäannosta jos elimistö tottuu?
2x vakava lääkeresistenssi masennus, vain ect auttoi. Eka kerralla estolääkitys purettiin vuosi ect:n jälkeen kun vointi hyvä. Vuoden päästä masennus uusiutui - sitten ect +estolääkitys kolmatta vuotta, ei halua ikinä lopettaa jos toimii
Ei voi. Kuka tahansa voi koska tahansa purkaa sulle toimivan lääkityksen. Siihen tarvitaan vain muutama klikkaus.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta auttaa sua. Se on sun oma velvollisuus auttaa itse itseäsi ilman toisten vastuuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain myös sähköhoitoa osastojaksolla vuonna 2018 vaikeaan masennukseen. Sen jälkeen noin 2-3kk lähimuisti oli todella huono, melkein piti kaikki kirjoittaa ylös, että muisti mitä oli tehnyt. Muisti on kuitenkin palannut sen jälkeen, tosin en muista osastojaksoa kunnolla, enkä tuota muistikatkosaikaa, mutta nykyään lähimuisti pelaa hyvin. Lääkkeet eivät mulla toimineet, niin ne lopetin sähköhoidon jälkeen myös. Nyt mennyt tosiaan se nelisen vuotta, ilman lääkkeitä pärjätty siitä asti, ei ole myöskään tarvinnut enää uusia kertoja sähköhoitoa. Masennus on siis pysynyt poissa kokonaan.
Hieno homma. Noin pitkään jo oot pärjänny lääkkeittä. Mulla purettiin kai liian pian ect:n jälkeen estolääkitys. Vaikea masennus uusi vuoden päästä. Uusi ect-hoito ja nyt estolääke meneillään... miten kauan... tehokas hoito on, mutta masennus uusii helposti...
Oletko kokeillut ottaa itse vastuun elämästäsi ja jättää toisissa ihmisissä ja aineissa roikkumisen pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko ketään pakottaa yleissivistykseen?
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa sanottiin, että 90 % saa masennukseen apua sähköhoidosta.
Sairaala sanoo myös TMS-hoidon auttavan hyvin todennäköisesti.
Se ei tarkoita sitä, että väitettä kannattaisi uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta potilaan näkökulmasta, mutta hoitajan kylläkin. Todella tehokas hoitomuoto monelle vaikeaan masennukseen. Kaikille siitä ei ole apua, ja muisti voi (onneksi yleensä tilapäisesti) heikentyä. Persoonallisuushäiriöihin ei vaikutusta, joten jos on masennuksen taustalla on persoonallisuushäiriö, kannattaa keskittyä ensisijaisesti sen hoitoon ja hoitaa masennusta tarvittaessa lääkkeillä.
Tarkoitatko nyt oikeasti persoonallisuushäiriöisiin vai paperilla leimattuihin?
Tiedät kyllä eron mm. teiltä tulevassa kohtelussa ja sen seurauksissa. Mutta sattuuko olemaan munaa vastata kysymykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta potilaan näkökulmasta, mutta hoitajan kylläkin. Todella tehokas hoitomuoto monelle vaikeaan masennukseen. Kaikille siitä ei ole apua, ja muisti voi (onneksi yleensä tilapäisesti) heikentyä. Persoonallisuushäiriöihin ei vaikutusta, joten jos on masennuksen taustalla on persoonallisuushäiriö, kannattaa keskittyä ensisijaisesti sen hoitoon ja hoitaa masennusta tarvittaessa lääkkeillä.
Miksi sinä väität, että muisti voi vain tilapäisesti heikentyä. Se ei tosiaankaan ole niin ja jo tässä ketjussa on linkkejä tarinoihin, joissa muisti ei ole vain tilapäisesti heikentynyt, esim. Sue Cuncliffen tarina (löytyy myös tuo Maudsley Debate väittely, jossa hän jakaa tarinansa kohdalla 26:16. Väittelytilaisuudessa puhuu myös arvostettu tutkija John Read joka on ollut vahvasti tutkimuksiensa perusteella ECT hoitojen tur
Montako ongelmaa tai muutosta olet jättänyt kirjaamatta?
Minut Ect pelasti elämään ja mukavaan, terveeseen oloon
Vierailija kirjoitti:
Sama. En varmaan olisi hengissä ilman tuota hoitoa. Lääkkeet ei auttanu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. En varmaan olisi hengissä ilman tuota hoitoa. Lääkkeet ei auttanu
Sama mulla. Suosittelen todella, ellei lääkkeet tehoa
Kuinkahan pitkät jonot näihin on?
Hieno homma. Noin pitkään jo oot pärjänny lääkkeittä. Mulla purettiin kai liian pian ect:n jälkeen estolääkitys. Vaikea masennus uusi vuoden päästä. Uusi ect-hoito ja nyt estolääke meneillään... miten kauan... tehokas hoito on, mutta masennus uusii helposti...