Ruuanvalmistuksesta katoaa ilo, jos ei ole varaa "mihinkään"
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:43"] annos herkkuruokaa per hlö maksaa alle 2€
[/quote] Vajaa 2 e per annos ei ole vähän. Jos oikeasti pitää pihistää rahasta, niin siinä ei herkkuruokia tehdä.
[/quote]
Tuolla summalla per annos tekee mm, ihan herkkuruokia!
kalakeitto
pestopasta/avokadopasta
pestobroileri ja wokkivihannekset
makkarakastike
sipulipihvi
kesäkeitto
lihapullat
raviolit salvia e burro
stroganoff
makkarakeitto
smetanakana/igorin kana
tonnaripasta
jl keitto
carbonara
hapankaali ja bratwurst
kananoisetit
gulassi
pasta bolognese
kasvissose/maissi/tomaattikeitto
merimiespihvi
rosmariinipossu/possunnoisetit
lohipihvit
perunamoussaka
paisti
possua ja uunijuureksia
paahdettu juureskeitto
mureke
makkarakastike
makaronilaatikko/lasagne
Stifado
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:43"] annos herkkuruokaa per hlö maksaa alle 2€
[/quote] Vajaa 2 e per annos ei ole vähän. Jos oikeasti pitää pihistää rahasta, niin siinä ei herkkuruokia tehdä.
[/quote]
kalakeittopestopasta/avokadopastapestobroileri ja wokkivihanneksetmakkarakastikesipulipihvikesäkeittolihapullatraviolit salvia e burrostroganoffmakkarakeittosmetanakana/igorin kanatonnaripastajl keittocarbonarahapankaali ja bratwurst
kananoisetit
gulassi
pasta bolognesekasvissose/maissi/tomaattikeittomerimiespihvirosmariinipossu/possunnoisetitlohipihvitperunamoussakapaistipossua ja uunijuureksiapaahdettu juureskeittomurekemakkarakastikemakaronilaatikko/lasagneStifado
[/quote]
Oikeastiko noita ruokia saa esim. 50 sent per kunnon annos? Kuten sanoin, vajaa 2 e on jo tosi paljon, liikaa.
t.19
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:42"]
Mitäs nro 11 teki ruuaksi alle eurolla? :) T. Utelias
[/quote]
Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi.
Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :)
[/quote]
Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron.
[/quote]
Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:22"]
[/quote]
kalakeittopestopasta/avokadopastapestobroileri ja wokkivihanneksetmakkarakastikesipulipihvikesäkeittolihapullatraviolit salvia e burrostroganoffmakkarakeittosmetanakana/igorin kanatonnaripastajl keittocarbonarahapankaali ja bratwurst
kananoisetit
gulassi
pasta bolognesekasvissose/maissi/tomaattikeittomerimiespihvirosmariinipossu/possunnoisetitlohipihvitperunamoussakapaistipossua ja uunijuureksiapaahdettu juureskeittomurekemakkarakastikemakaronilaatikko/lasagneStifado
[/quote]
Oikeastiko noita ruokia saa esim. 50 sent per kunnon annos? Kuten sanoin, vajaa 2 e on jo tosi paljon, liikaa.
t.19
[/quote]
Osan saa n 50 cnt annos ja kaikki max 2€. Hyödynnä tarjoukset, tee isoja annoksia ja pakasta osa, jatkojalosta osa. Esim mä teen aina noita uunijuureksia paljon ja seuraavana päivänä jämistä surautan "ilmaiseksi" sosekeiton. Tai jos muussia jää yli laitan sen sämpylätaikinaan tai jatkan juuresraasteella ja teen kasvislettuja. Mitään en heitä roskiin.
Eilen löysin pakkasesta rasian pulled porkia - silppuan sen pieneksi, haudutan tomaattikastikkeessa ja maustan valkosipulilla ja kanelilla, teen juustoisen valkokastikkeen pakkasesta otetuista juustonjämistä ja siivutan muutaman perunan = perunamoussaka.
Mun mielestä erinomaiseen perusruokaan käytetty 2€ ei ole vielä paljon mutta ymmärrän että kaikilla ei ole edes sitä. Enemmän tarvitaan kekseliäisyyttä
Hernekeitto. Pussillinen herneitä maksaa varmaan 0.20€. Porkkanaaja sipulia kylkeen. Toki sähköä kuluu kun keittelee ja vettä täytyy raanasta laskea. Soppaa iso kattilallinen alle eurolla. Siitä syö isokin perhe ehkä kaksi kertaa. Hernekeitto on myös oikeasti täyttävää!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:32"]
[/quote]
Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi.
Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :)
[/quote]
Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron.
[/quote]
Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on.
[/quote]
3 dl annoksia eli ihan normaaleja. Netistä katsoin hintoja, tosin juurekset/sipulit yms valmispakastepussista 0,85 cnt, nakkipaketti 2€, pari perunaa, lihaliemikuutio
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
3 dl annoksia eli ihan normaaleja. Netistä katsoin hintoja, tosin juurekset/sipulit yms valmispakastepussista 0,85 cnt, nakkipaketti 2€, pari perunaa, lihaliemikuutio
[/quote]
No jos 3 dl:n annokset on normaaleja, niin sittenhän mun annoshintani romahti jo alle 20 sentin, nimittäin mun annoskokoni oli liki puolilitraa :)
Herranjumala minkä hintasia pakastevihannekset ja erityisesti nakit!!!
Unohda ne nettihinnat ja mene Lidliin ostamaan soppa-aineksesi. Köyhällä ei ainakaan ole varaa maksaa 300 gramman nakkipaketista kahta euroa, kun samoja nakkeja saa Lidlistä kolminkertaisen määrän alle kahdella eurolla!!!
Niin ja minä siis käytin 1,45 euroa maksaneeseen soppaani kaksi lihaliemikuutiota ja puolikiloa perunoita :)
Harva syö kotona sisäfilettä eli lihassa on halvempiakin osia, on kasvisruokia jne, maksa, kana, kala jne
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:35"]
Hernekeitto. Pussillinen herneitä maksaa varmaan 0.20€. Porkkanaaja sipulia kylkeen. Toki sähköä kuluu kun keittelee ja vettä täytyy raanasta laskea. Soppaa iso kattilallinen alle eurolla. Siitä syö isokin perhe ehkä kaksi kertaa. Hernekeitto on myös oikeasti täyttävää!
[/quote]
Mistä saa pussillisen herneitä 20 sentillä??? Kerro heti, niin mene välittömästi ostamaan! Itse maksoin viimeksi 60 senttiä ja sitä halvemmalla en ole missään nähnyt.
Mutta vaikka pussillinen maksaakin tuon 60 senttiä, niin silti saa kattilallisen hernesoppaa tuona vihannesversiona alle eurolla. Eli halpa ruoka, kun annoksen hinnaksi jää alle 20 senttiä. Kaiken lisäksi itse tehty hernari on todella herkullista.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:22"]
[/quote]
kananoisetit
gulassi
[/quote]
t.19
[/quote]
Osan saa n 50 cnt annos ja kaikki max 2€. Hyödynnä tarjoukset, tee isoja annoksia ja pakasta osa, jatkojalosta osa. Esim mä teen aina noita uunijuureksia paljon ja seuraavana päivänä jämistä surautan "ilmaiseksi" sosekeiton. Tai jos muussia jää yli laitan sen sämpylätaikinaan tai jatkan juuresraasteella ja teen kasvislettuja. Mitään en heitä roskiin.
Eilen löysin pakkasesta rasian pulled porkia - silppuan sen pieneksi, haudutan tomaattikastikkeessa ja maustan valkosipulilla ja kanelilla, teen juustoisen valkokastikkeen pakkasesta otetuista juustonjämistä ja siivutan muutaman perunan = perunamoussaka.
Mun mielestä erinomaiseen perusruokaan käytetty 2€ ei ole vielä paljon mutta ymmärrän että kaikilla ei ole edes sitä. Enemmän tarvitaan kekseliäisyyttä
[/quote]
Kuulostaa erinomaiselta. Mä en ole yhtä taitava, mutta samansuuntaisesti syödään. Usein teen viikonloppuna isoja annoksia eri ruokia. niillä selvitään keskiviikoon saakka (keskiviikkona sunnintaista ruokaa). Ehtii töiden jälkeen paremmin pyörittää arkea. En kauheesti tykkää pakastetuista ruista.
Yksi hyvä ja edullinen on myös lohimurekepihvit, kun tarjouslohi alkoi ällöttää.
Perunamuusin laitan rieskoihin, sen tekee hetkessä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:33"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:22"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:20"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:12"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:43"] annos herkkuruokaa per hlö maksaa alle 2€ [/quote] Vajaa 2 e per annos ei ole vähän. Jos oikeasti pitää pihistää rahasta, niin siinä ei herkkuruokia tehdä. [/quote] Tuolla summalla per annos tekee mm, ihan herkkuruokia! kalakeittopestopasta/avokadopastapestobroileri ja wokkivihanneksetmakkarakastikesipulipihvikesäkeittolihapullatraviolit salvia e burrostroganoffmakkarakeittosmetanakana/igorin kanatonnaripastajl keittocarbonarahapankaali ja bratwurst kananoisetit gulassi pasta bolognesekasvissose/maissi/tomaattikeittomerimiespihvirosmariinipossu/possunnoisetitlohipihvitperunamoussakapaistipossua ja uunijuureksiapaahdettu juureskeittomurekemakkarakastikemakaronilaatikko/lasagneStifado [/quote] Oikeastiko noita ruokia saa esim. 50 sent per kunnon annos? Kuten sanoin, vajaa 2 e on jo tosi paljon, liikaa. t.19 [/quote] Osan saa n 50 cnt annos ja kaikki max 2€. Hyödynnä tarjoukset, tee isoja annoksia ja pakasta osa, jatkojalosta osa. Esim mä teen aina noita uunijuureksia paljon ja seuraavana päivänä jämistä surautan "ilmaiseksi" sosekeiton. Tai jos muussia jää yli laitan sen sämpylätaikinaan tai jatkan juuresraasteella ja teen kasvislettuja. Mitään en heitä roskiin. Eilen löysin pakkasesta rasian pulled porkia - silppuan sen pieneksi, haudutan tomaattikastikkeessa ja maustan valkosipulilla ja kanelilla, teen juustoisen valkokastikkeen pakkasesta otetuista juustonjämistä ja siivutan muutaman perunan = perunamoussaka. Mun mielestä erinomaiseen perusruokaan käytetty 2€ ei ole vielä paljon mutta ymmärrän että kaikilla ei ole edes sitä. Enemmän tarvitaan kekseliäisyyttä [/quote] Kuulostaa erinomaiselta. Mä en ole yhtä taitava, mutta samansuuntaisesti syödään. Usein teen viikonloppuna isoja annoksia eri ruokia. niillä selvitään keskiviikoon saakka (keskiviikkona sunnintaista ruokaa). Ehtii töiden jälkeen paremmin pyörittää arkea. En kauheesti tykkää pakastetuista ruista. Yksi hyvä ja edullinen on myös lohimurekepihvit, kun tarjouslohi alkoi ällöttää. Perunamuusin laitan rieskoihin, sen tekee hetkessä.
[/quote]
Juuri näin. Mä teen usein 2x 2pv:n ruuan sunnuntaina jos on kiire viikko edessä - toista syödään su ja ti toista ma ja ke. Ei se ruoka parissa päivässä pilaannu. Pataruuat/kastikeruuat ei kärsi pakkasessa lainkaan (esim gulassi, stroganoff, jauhelihakastike jne) joten niitä voi huoletta pakastaa. Paranevat vain lämmitettäessä ja esim jauhelihakastikkeen voi käyttää muutenkin kuin spagetin kanssa: pizzaan, makaronilaatikkoon, lasagneen, moussakaan, piirakan sisälle...
Otetaan nyt esimerkkiruuaksi perunat. Niitä saa halvimmillaan eurolla kaksi kiloa.
Mielikuvitusta ja hyvä keittokirja kehiin, ja vähän mausteita ja muutamalla kymmenellä sentillä lisäkkeitä kuten öljyä, sipulia, nokare voita tai loraus kermaa, niin hyvä tulee.
Peruskoulun kotitalouskirja lienee ainakin nuoremmalle sikupolvelle tuttu. Sieltä löytyy mm. lohkoperunat, joilla korvaat ranskalaiset, ja saat maustettua ihan oman mielesi mukaan. Sitten voit itse omin käsin valmistaa muusia, keitettyjä pottuja ja niistä seuraavana päivänä pyttipannua, paistettuja perunoita, uunissa paistettuna juustoperunoita ... Voit tehdä keittoja, joko soseutettuna tai ei, kiusauksia, laatikoita (muusista tai siivuista), muusinjämästä sosekeittoa, karjanlanpiirakantäytettä, laatikkoa...
Otetaan sitten lisäksi kauraryynit. Niistäkin saa puuroa, sämpylöitä, kaurakakkuja, piirakoita ja muita herkkuja. Lisäkkeet edellisiin saa kohtuullisen vähällä, vaikka euron säilykepurkista tai tarjouslihasta/-kalasta/-kanasta.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No jos 3 dl:n annokset on normaaleja, niin sittenhän mun annoshintani romahti jo alle 20 sentin, nimittäin mun annoskokoni oli liki puolilitraa :)
Herranjumala minkä hintasia pakastevihannekset ja erityisesti nakit!!!
Unohda ne nettihinnat ja mene Lidliin ostamaan soppa-aineksesi. Köyhällä ei ainakaan ole varaa maksaa 300 gramman nakkipaketista kahta euroa, kun samoja nakkeja saa Lidlistä kolminkertaisen määrän alle kahdella eurolla!!!
Niin ja minä siis käytin 1,45 euroa maksaneeseen soppaani kaksi lihaliemikuutiota ja puolikiloa perunoita :)
[/quote]
Meillä 112kg/193cm miehellekin riittää 3dl annos:)
Joo otin noi hinnat nyt netistä kun näin aamutuimaan en kauppaan päässyt tarkistamaan. Mutta äkkiähän sitä hintaa tulee sopalle vaikka ostaisin 2 porkkanaa, 5 perunaa, purjon, lanttupalan, palsternakkapalan jne. Toki ylimäärät voi pakastaa mutta moniko tekee niin?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:13"]
Otetaan nyt esimerkkiruuaksi perunat. Niitä saa halvimmillaan eurolla kaksi kiloa.
Mielikuvitusta ja hyvä keittokirja kehiin, ja vähän mausteita ja muutamalla kymmenellä sentillä lisäkkeitä kuten öljyä, sipulia, nokare voita tai loraus kermaa, niin hyvä tulee.
Peruskoulun kotitalouskirja lienee ainakin nuoremmalle sikupolvelle tuttu. Sieltä löytyy mm. lohkoperunat, joilla korvaat ranskalaiset, ja saat maustettua ihan oman mielesi mukaan. Sitten voit itse omin käsin valmistaa muusia, keitettyjä pottuja ja niistä seuraavana päivänä pyttipannua, paistettuja perunoita, uunissa paistettuna juustoperunoita ... Voit tehdä keittoja, joko soseutettuna tai ei, kiusauksia, laatikoita (muusista tai siivuista), muusinjämästä sosekeittoa, karjanlanpiirakantäytettä, laatikkoa...
Otetaan sitten lisäksi kauraryynit. Niistäkin saa puuroa, sämpylöitä, kaurakakkuja, piirakoita ja muita herkkuja. Lisäkkeet edellisiin saa kohtuullisen vähällä, vaikka euron säilykepurkista tai tarjouslihasta/-kalasta/-kanasta.
[/quote]Kuulostaapa terveelliseltä. Pelkkiä perunoita ja kauraryynejä päivästä toiseen.
Ei ne einekset kuule sisällä edes tuota!
Kaksi lausetta jotka jäivät mieleen.
Tyhjästäkin saa kokolailla ruokaa". Talossa oli vain perunoita.
Kotirouva sai mieheltä pari hunttia ja luvan käyttää miten tahtoi. Hän valmisti hienon pihviaterian, kysyi onko hyvää, mies moitti, "hyvää mutta tahtoo mennä maku kun niin kallista".
K superista 5kg perunaa 1.5e eilen
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:43"]
Mulla oikeastaan päinvastoin.
Nyt kun ei ole aina varaa paistiin tms parempaan lihaan on tullut perehdyttyä enemmän ranskalaiseen ja italialaiseen talonpoikaiskeittiöön. Ja oikeasti - eipä siellä juurikaan ruhon kalleimpia osia edes käytetä, nehän ei ole parhaimman makuisiakaan. Sen sijaan niska, lapa, selkä, kylki, potkat yms on yleisesti käytössä ja niistä tuleekin kaikkein paras ruoka! LIsäksi kun on sisäistänyt tuon kausiruoka käsitteen niin ruuan saa tehtyä todella edullisesti. Filepihvin syön ehkä kerran vuodessa kun siitä en saa enää mitään kiksejä.
Ei se ruoka itsessään maksa vaan kaikki muu mitä tulee ostettua. Meillä pöydässä 3-8 henkeä ja annos herkkuruokaa per hlö maksaa alle 2€
[/quote]
Tää on niin totta.
[/quote]
Ranskalainen ja italialainen talonpoikaisruoka rupesi kiinnostamaan ! Voitko suositella nettiosoitetta, ruokakirjaa ym josta näitä edullisia ja herkullisia reseptejä voisi löytää ? :)
Mä en kyllä mitään nakkeja suuhuni pistäisi vaikka opiskelija olenkin. Ja nakit on vielä aivan älyttömän kalliita, n.10€ kilo!
Tässä meidän tämän päivän edullinen ruoka:
Aamu
- kaurapuuro, vettä
Lounas
- Porkkanasosekeitto: porkkanaa, ruokakermaa, suola, pippuri, sokeri, rakuuna (teen kerralla ison annoksen, pakastan valmiit annokset viikolla syötäväksi)
Päivällinen
- hampurilaiset porsaan uunilihasta(4€/kg): itsetehdyt sämpylät, itsetehty majoneesilla(kananmuna, öljy, sokeri, paprikajauhe, etikka, sinappi) suolakurkkua, ketsuppia (kesällä olisi oikeaa tomaattia tilalla), salaattia. Juomaksi halvinta kolaa, josta tehdään myös possulle marinadi (sen reseptiä en anna, miehen omakehittelemä :D)
Illalliseksi samoja hamppareita, ilman colaa.
En nyt osaa laskea paljonko tuli hinnaksi koko päivällle. Viikolla saamme kumpikin lounaan koulusta.
Myös tuo linssikeitto on ihanaa ja halpaa! Meidän lähikaupassa myös usein broilerin suikaleet 1€/300g. Kilohinnaksi tulee rapiat 3€. Sitä ostetaan aina pakastimeen. Hyödynnetään aina kaikki hyvät tarjoukset.
Valitettavan usein on kuitenkiin niin että näissä tarjouslihoissa on marinaadit valmiina. Toisaslta se lisää taas sitä haastetta :)
Rasvan=kermankin makunautinnon voi korvata pippureilla(@+tsiliä hitu) ja pyöristää piimällä tms. Kokeilemaan vaikka keitetyn paistamista. Ja aika parantaa, kun nälkä kehittyy.