Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi suomalaisilla on niin paljon allergioita?

Vierailija
29.01.2015 |

Johtuuko huonoista geeneistä? joka toisella lapsuudesta alkaen joku juttu...laktoosi-intoleranssi tms

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:47"]

Suomessa on liian hyvä hygienian taso. Sama juttu muissakin länsimaissa. Vähintään kissa tai koira pitäisi olla lapsiperheissä, jotta lapset möyrisivät lemmikkien kanssa lattiatasossa ja vastustuskyky pöpöille syntyisi. Näin vältetään ainakin allergiat ja astmat.

Laktoosi-intoleranssista ja keliakiasta en ole varma. Liian teollinen ruoka lapsesta asti?

[/quote]

Keliakian syytä ei tiedetä, joten palstailijatkaan tuskin ovat päteviä sitä kertomaan.

Omasta taustasta voin kertoa, että vietin lapsuuteni maalaistalossa. Oli eläiminä kissoja, koiria, kaneja, hamstereita, gerbiilejä, akvaario jne (ei tosin sentään kaikkia yhtäaikaa). Ei todellakaan ollut ylisiistiä, päinvastoin.

Lisäksi ruoan kanssa vanhemmat suosivat enemmän lähitoimittajia, lihaa haettiin paikalliselta teurastamolta ja juureksia myös paikallisilta. Läheiseltä rannalta sai usein haukea pöytään.

Minulla puhkesi parikymppisenä silti keliakia.

[/quote]

Keliakia ei ole allergia.

[/quote]

Lihavointi ja alleviivaus auttanevat?

Vierailija
2/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kasitys (kaytannon kokemuksen kautta) etta on niita allergioita muuallakin mutta niita ei tuoda esiin niin aanekkaasti kuin Suomessa missa heti ilmoitetaan mita ei voi syoda. Muualla ollaan vaan syomatta eika tehda siita mitaan numeroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko sisäsiittoisuus syynä?

Vierailija
4/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käydään herkästi lääkärissä joka asian vuoksi ja napsitaan lääkkeitä paljon. Muutaman vuoden ikäinen lapsi on todennäköisesti ahminut jo useamman antibioottikuurin. Missä välissä se vastustuskyky pääsee kehittymään, varsinkin kun syödään makeita ja eineksiä ja ympäristö on liian puhdas. Luonnossa ei enää liikuta paljoakaan. 

Vierailija
5/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi-intoleranssi ei ole allergia, siihen ei kuole olo on vaan hyvin epämukava. Lääkärit ei kirjoita siitä todistusta. Meillä se on kai ollut periytyvää minulla ja tyttärelläni se on.

Vierailija
6/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 16:57"]

Suomessa käydään herkästi lääkärissä joka asian vuoksi ja napsitaan lääkkeitä paljon. Muutaman vuoden ikäinen lapsi on todennäköisesti ahminut jo useamman antibioottikuurin. Missä välissä se vastustuskyky pääsee kehittymään, varsinkin kun syödään makeita ja eineksiä ja ympäristö on liian puhdas. Luonnossa ei enää liikuta paljoakaan. 

[/quote]

Äläs liioittele. Aika harvassa varmaan on lapset, jotka elävät niin kuplassa ettei vastustuskyky pääsisi kehittymään. Kyllä leijonanosa kuitenkin vie lapsiaan puistoihin ja leikkipaikoille, jossa saavat kontata ja tunkea kaikkea "ihanaa" maasta suuhunsa ja näin kehittää vastustuskykyään.

Antibitiootteja on ihan hyväkin olla, kuten muutakin nykylääketiedettä. Ihannoimasi entisajan lapsikuolleisuustilastot kun olivat hyvin karua luettavaa.

Vierailija
7/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja siskolla on 7 vuotta ikäeroa. Silloin kun siskoa ei vielä ollut, meillä oli kissa. Kissa lopetettiin vuosi ennen kuin sisko syntyi. Minulla ei ole mitään allergioita, sisko on taas maidolle täysin allerginen (ei siis intoleranssi), sekä melkein kaikille hedelmille ja pähkinöille. Vanhemmillamme ei ole mitään allergioita. Voiko tuo kissa vaikuttaa oikeasti noin paljon?

Vierailija
8/33 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon suurkulutus.

Vierailija
9/33 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 17:12"]

Minulla ja siskolla on 7 vuotta ikäeroa. Silloin kun siskoa ei vielä ollut, meillä oli kissa. Kissa lopetettiin vuosi ennen kuin sisko syntyi. Minulla ei ole mitään allergioita, sisko on taas maidolle täysin allerginen (ei siis intoleranssi), sekä melkein kaikille hedelmille ja pähkinöille. Vanhemmillamme ei ole mitään allergioita. Voiko tuo kissa vaikuttaa oikeasti noin paljon?

[/quote]

No jos nyt realistisia ollaan, niin tuskinpa. Kuinkahan monessa taloudessa on nykyään kissa? Aika monessakin ja siltikin lemmikinomistajilla esiintyy allergioita.

Vierailija
10/33 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hometalot ja hampaiden muovipaikat. Amalgaamipaikkojen aikaa ei ollut yhtä paljon allergioita.

Vierailija
11/33 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun lapsista on allerginen pähkinöille, maapähkinälle ja lähes kaikille hedelmille. Kissa meillä oli jo ennen hänen syntymäänsä ja on edelleenkin, mutta ei se estänyt häntä allergisoitumasta. Imetinkin pitkään eikä hän juurikaan ole lehmänmaitotuotteita käyttänyt.

Vierailija
12/33 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:31"]

Enemmän syytä laittaisin sen piikkiin, että täällä tutkitaan allergiaepäilyjä innokkaammin. Etelä-Euroopassa suhtaudutaan pikkulasten allergioihin lähinnä niin, että paras siedättää jos ei heti tunnu sopivan esim. ruokai-aineilla tehdään näin ihan yleisesti. Laktoosi-intoleranssistaan useimmat ulkomaalaiset eivät tiedä, kun eivät juo maitoa tai käytä maitovalmisteita samalla tavalla kuin Suomessa on ollut tapana. Ei sitä edes pidetä minään "allergiana" tai poikkeamana vaan normaalina tilana.

[/quote]

saksassa tutkitaan myös allergiaepäilyjä aika helposti, ja aika monilla tuntuu olevan siitepölyallergia. Olen huomannut ettei lapsilla täällä ole tosiaan läheskään yhtä usein allergioita kuin suomessa. mulla on 3 kouluikäistä lasta jotka kaikki ovat syntyneet täällä. yhtään kertaa en ole tavannut lapseen, jolla olisi jokin ruokarajoitus, vaikka lasten synttäreitä on isoille porukoille järjästetty viimeiset 14 vuotta. yhdellä nuorimman kaverilla on laktoosi-intoleranssi ja kerran isoin lapsi kertoi, että rinnakkaisluokalla,oli tyttö, joka ei saanut syödä pähkinöitä. koskaan en olemtörmännyt aikuiseen, joka olisi sanomut olevan allerginen jollekin ruoka-aineelle. eli näin keskipitkällä aikavälillä ja suht suurella otannalla olen käytännössä huomannut suuren eron suomen ja saksan allergiatiheydessä:-)

Vierailija
13/33 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti pieni lapsuuden mikrobialtistus + pientä perinnöllisyyttä mukana.

Laktoosi-intoleranssin yleisyys on suomessa 17%, aasiassa lähes 100%. Eli kyky sietää maitoa on sopeutuma (mutaation alkuperän väitettiin vuosia sitten olevan siperia, nyt en tiedä) ja yleisestikin maailmalla ei siedetä laktoosia (aikuisena, lapsi kykenee).

Keliakia taas on autoimmuunisairaus.

t. lääketieteen opiskelija

Vierailija
14/33 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 12:43"]

Koska syövät huonoa ruokaa.

[/quote]

Tämä. Meillä syötetään lapsille ja syödään itsekin edelleen pula-ajan ruokaa eli puuroja, vellejä ja muuta halpaa hiilaria, vältetään rasvoja ja niistäkin syödään vain niitä huonoja versioita, koska niitä suositellaan. Sitten tulee autoimmuunisairauksia ja -reaktioita, joita allergiatkin ovat. Suomi on tässä mielessä yksi maalman takapajuloista. Meillä uskotaan sokeasti viranomaissuosituksiin, jotka ovat melkoisen poskellaan, mutta huono ruokahan tyhmistää ja vähentää kykyä ajatella kriittisesti, joten ei ihme että aina suurempi sonta uppoaa päähän. Ihmiset piittaavat muutenkin vain siitä että on halpaa ja kohtalaisen maistuvaa, eikä laadulla ja terveysvaikutuksilla ole niin väliä. Veronmaksajat maksavat sairaalalaskut...

Vierailija
15/33 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on liian hyvä hygienian taso. Sama juttu muissakin länsimaissa. Vähintään kissa tai koira pitäisi olla lapsiperheissä, jotta lapset möyrisivät lemmikkien kanssa lattiatasossa ja vastustuskyky pöpöille syntyisi. Näin vältetään ainakin allergiat ja astmat.

Laktoosi-intoleranssista ja keliakiasta en ole varma. Liian teollinen ruoka lapsesta asti?

[/quote]

Keliakian syytä ei tiedetä, joten palstailijatkaan tuskin ovat päteviä sitä kertomaan.

Omasta taustasta voin kertoa, että vietin lapsuuteni maalaistalossa. Oli eläiminä kissoja, koiria, kaneja, hamstereita, gerbiilejä, akvaario jne (ei tosin sentään kaikkia yhtäaikaa). Ei todellakaan ollut ylisiistiä, päinvastoin.

Lisäksi ruoan kanssa vanhemmat suosivat enemmän lähitoimittajia, lihaa haettiin paikalliselta teurastamolta ja juureksia myös paikallisilta. Läheiseltä rannalta sai usein haukea pöytään.

Vierailija
16/33 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska suomalaiset ovat sairas kansa

Vierailija
17/33 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 13:55"]

No en tiedä, mutta ainakin Harvardissa asti tutkitaan ja kummastellaan suomalaisten ykköstyypin diabeteksen yleisyyttä.

http://hms.harvard.edu/news/there-connection-between-type-1-diabetes-and-cleanliness-finland-serves-model-1-20-14

Ollaan sitten ainakin jossakin maailman huippuja... jee... :-(

[/quote]

Ainakin jossakin? :D Koulujärjestelmä, olisko mitään...

[/quote]

Ei ole tuo enää totta, valitettavasti. Ja tämä jo vuonna 2013

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2013/11/30/hs-suomi-ei-enaa-loista-koululaisvertailussa/201316683/139

Vierailija
18/33 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:49"]

[/quote]

[/quote]

Keliakia ei ole allergia.

Vierailija
19/33 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli siivoushullu, meillä syötiin paljon eineksiä, ei ollut lemmikeitä, enkä mä tykännyt tunkea asioita suuhuni. En ole allerginen millekään. Eikä ole siskoni tai veljenikään.

Vierailija
20/33 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska syövät huonoa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi