Ruuanvalmistuksesta katoaa ilo, jos ei ole varaa "mihinkään"
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:42"]
Mitäs nro 11 teki ruuaksi alle eurolla? :) T. Utelias
[/quote]
Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi.
Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :)
[/quote]
Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron.
[/quote]
Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on.
[/quote]
3 dl annoksia eli ihan normaaleja. Netistä katsoin hintoja, tosin juurekset/sipulit yms valmispakastepussista 0,85 cnt, nakkipaketti 2€, pari perunaa, lihaliemikuutio
[/quote]
No jos 3 dl:n annokset on normaaleja, niin sittenhän mun annoshintani romahti jo alle 20 sentin, nimittäin mun annoskokoni oli liki puolilitraa :)
Herranjumala minkä hintasia pakastevihannekset ja erityisesti nakit!!!
Unohda ne nettihinnat ja mene Lidliin ostamaan soppa-aineksesi. Köyhällä ei ainakaan ole varaa maksaa 300 gramman nakkipaketista kahta euroa, kun samoja nakkeja saa Lidlistä kolminkertaisen määrän alle kahdella eurolla!!!
Niin ja minä siis käytin 1,45 euroa maksaneeseen soppaani kaksi lihaliemikuutiota ja puolikiloa perunoita :)
[/quote]
Meillä 112kg/193cm miehellekin riittää 3dl annos:)
Joo otin noi hinnat nyt netistä kun näin aamutuimaan en kauppaan päässyt tarkistamaan. Mutta äkkiähän sitä hintaa tulee sopalle vaikka ostaisin 2 porkkanaa, 5 perunaa, purjon, lanttupalan, palsternakkapalan jne. Toki ylimäärät voi pakastaa mutta moniko tekee niin?
[/quote]
Minä?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:55"]
[/quote]
Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi.
Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :)
[/quote]
Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron.
[/quote]
Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on.
[/quote]
3 dl annoksia eli ihan normaaleja. Netistä katsoin hintoja, tosin juurekset/sipulit yms valmispakastepussista 0,85 cnt, nakkipaketti 2€, pari perunaa, lihaliemikuutio
[/quote]
No jos 3 dl:n annokset on normaaleja, niin sittenhän mun annoshintani romahti jo alle 20 sentin, nimittäin mun annoskokoni oli liki puolilitraa :)
Herranjumala minkä hintasia pakastevihannekset ja erityisesti nakit!!!
Unohda ne nettihinnat ja mene Lidliin ostamaan soppa-aineksesi. Köyhällä ei ainakaan ole varaa maksaa 300 gramman nakkipaketista kahta euroa, kun samoja nakkeja saa Lidlistä kolminkertaisen määrän alle kahdella eurolla!!!
Niin ja minä siis käytin 1,45 euroa maksaneeseen soppaani kaksi lihaliemikuutiota ja puolikiloa perunoita :)
[/quote]
Meillä 112kg/193cm miehellekin riittää 3dl annos:)
Joo otin noi hinnat nyt netistä kun näin aamutuimaan en kauppaan päässyt tarkistamaan. Mutta äkkiähän sitä hintaa tulee sopalle vaikka ostaisin 2 porkkanaa, 5 perunaa, purjon, lanttupalan, palsternakkapalan jne. Toki ylimäärät voi pakastaa mutta moniko tekee niin?
[/quote]
Tottakai köyhä pakastaa ylimääräiset, jos ei syö koko kattilallista kerralla. Minä en ainakaan heitä millilitraakaan menemään. Itse laitoin eilisestä sopastani kolme puolenlitran annosta pakkaseen, eli en tällä kertaa syönyt kuin ne kaksi annosta.
Niin siis mähän jo kerroin, mitä Lidlin hinnoilla tulee sopalle hintaa. Toki siis minäkin tein pakaste keittojuureksista soppani, tosin lisäsin siihen pienen sipulin ja porkkanan, koska Lidlin 45 senttiä maksava keittojuurespussi painaa 300 grammaa ja olen tottunut laittamaan keittojuureksia sen 400 grammaa.
Eli laitetaanpa nyt ihan tarkasti ne emmeet yksikköhintoineen, mitä tuohon 1,45 euroa kustantaneeseen soppaani tuli, niin ei tarvi enää kenenkään epäillä:
0,5 kg perunoita 27 senttiä
270 g nakkeja 55 senttiä
300 g keittojuureksia (pakaste) 45 senttiä
1 kpl pieni sipuli 4 senttiä
1 kpl pieni porkkana 5 senttiä
2 kpl lihaliemikuutioita 9 senttiä
Kaikki nuo ainekset siis ostettu Lidlistä ja olivat ihan normaali hintaisia tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:29"]
K superista 5kg perunaa 1.5e eilen
[/quote]
Ei perunoita kannata syödä.
Opiskelija ja muu köyhä on eri asia.
Opiskelu on väliaikaista, opiskelija voisi halutessaan muuttaa takaisin vanhemmilleen, opiskelija saa monipuolisen hyvin halvan lounaan (ei voi todellakaan verrata johonkin työttömien ruokailuun), ja opiskelijalla on toive valmistuttuaan paremmasra.
Joo ei sitä esim paljoa erilaisia tuoreyrttejä viitsi käyttää kun puntti maksaa sen kaksi euroa.
Ja kuka oikeasti viitsii käyttää niitä halvimpia munia? Hyvällä omatunnolla?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:49"]Opiskelija ja muu köyhä on eri asia.
Opiskelu on väliaikaista, opiskelija voisi halutessaan muuttaa takaisin vanhemmilleen, opiskelija saa monipuolisen hyvin halvan lounaan (ei voi todellakaan verrata johonkin työttömien ruokailuun), ja opiskelijalla on toive valmistuttuaan paremmasra.
[/quote]
Niin on työttömälläkim toive paremmasta. Jos ei ole niin voi kouluttautua.
Ja hei, minä 26v opiskelija takaisin äidin luokse? :D
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 02:01"]
Halvalla saa hyvääkin.
Vaikka valkosipuliperunat uunissa, ei tarvita edes kalliita kermoja, vaan munamaito välttää, ihan syötävää. Ja maidoissakin on punalappuisia tuotteita. Kananmunat halpoja.
Ohrapuuroa ja puolukkasurvosta. Pirkkapuolukat 1.35e pussi ja siitä syö ainakin kolme kertaa.
Nuudeleista ja broitsusta soppaa. Kanankoipia saa jopa 1,5e/kg parhaimmillaan.
Juureksista pihvejä, lisäksi vanhat leivänkäntyt mukaan ja mausteita ja vettä.
Kaalista ja tarjousjauhelihasta laatikkoa. Puolukkaa mukaan tuolta ylempää...
Possun kinkkusuikaleita ostin viikko sitten 99cnt/pkt. Yhdelle ainakin kaksi annosta, kun tekee kastikkeen. Lisäksi vaikka täysjyväriisiä.
Kirjolohi tarjouksessa aika usein 4.95e/kg ja jopa tuon alle oon saanut. Kala uuniin, sitruunaa päälle. Ja perunaa kyytipojaksi.
[/quote]
Mistähän tuon hintaista ruokaa saa? Ei ainakaan meidän Prismasta. Se on meidän lähikauppa. Kaupunginosassa on myös Alepa, Valintatalo ja Siwa, mutta Prisma on edullisin. Naapurikaupunginosassa on S-market, sekin on vähän kalliimpi.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 01:11"]
[quote author="ExoPol" time="07.02.2015 klo 01:04"]
No eikä. On aika jännää ja extremeä loihtia ruokaa oikeastaan ei mistään..Asennetta vaan peliin =))
[/quote]
Aika paha moka sanoa noin, jos oikeasti toisella on perunat ja kaurahiutaleet.
[/quote]
Lohkoja uunissa, viipaleita uunissa, keitettynä, paistettuna jne. Kaurahiutaleista ja perunasta rieskaa, sämpylöitä ja leipää. Okeri, kuivahiivaa joutuu ostamaan paitsi rieskoihin. Hiutaleista puuroa, keksejä jne.
t. yksi köyhä jolle on tullut nautinto tehdä ruokaa yksinkertaisista aineksista
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:00"]
Joo ei sitä esim paljoa erilaisia tuoreyrttejä viitsi käyttää kun puntti maksaa sen kaksi euroa. Ja kuka oikeasti viitsii käyttää niitä halvimpia munia? Hyvällä omatunnolla?
[/quote]
Minä ostan niitä halpoja munia, köyhällä ei ole varaa omaantuntoon. Lidlistä 10 munaa 0,99e. Meillä menee about 30kpl viikossa. Hyvä proteiinin lähde.
Mulle tää opiskelijabudjetti sopii. Siis joo rakastahan hyvää ravintolaruokaa mutta oon tosi laiska kokki. Siispä nyt ei tarvitse ruokaan tuhlata ihan hirveesti ajatuksia, kunhan syö jotain. Usein mulla on aina samat ruuat, esim. sienikastike ja makaronia tai kanaa ja riisiä ja vähän salaattia. Ja joskus vaan jotain kasvissörsseliä. Mulle riittää ja pysyy laihanakin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:35"]Hernekeitto. Pussillinen herneitä maksaa varmaan 0.20€. Porkkanaaja sipulia kylkeen. Toki sähköä kuluu kun keittelee ja vettä täytyy raanasta laskea. Soppaa iso kattilallinen alle eurolla. Siitä syö isokin perhe ehkä kaksi kertaa. Hernekeitto on myös oikeasti täyttävää!
[/quote]
Ja tähänkin voi heittää pakastettua pulled porkkia sekaan. Ihan helkkarin hyvää.
Pulled pork nyt vaan on tällä hetkellä yksi monikäyttöisimmistä edullisimmista lihoista. :) ja kilo lihaa 4€!!!
[/quote]
Tai ne joulukinkunjämät, jotka on tietysti pakastettuina sopivankokoisissa annospusseissa pakkasessa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Viisi alapeukkua eikä yhtään yläpeukkua tuolle vastaukselleni, jossa siis kerroin soppani hinnan. Edelliselle, joka ihmetteli soppani edullisuutta ja samalla kertoi oman versionsa hinnan, johon hinnat oli vedellyt sikakalleista nettihinnoista, te annoitte viisi yläpeukkua eikä yhtään alapeukkua.
Nyt kun olen soppani materiaalien hinnat eritellyt sentilleen, niin olisin kiinnostunut kuulemaan arvon peukuttajat, että mille kohdalle kirjoituksestani te annoitte alapeukut ja vastaavasti mitä kohtaa te tuossa hemmetisti ylihintaisessa sopassa yläpeukutitte?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:35"]
Mä en kyllä mitään nakkeja suuhuni pistäisi vaikka opiskelija olenkin. Ja nakit on vielä aivan älyttömän kalliita, n.10€ kilo!
[/quote]
No sinähän saat vetää opiskelijana vaikka kaviaaria joka päivä, jos sinulla on siihen varaa, mutta nakkien hinnoista sun ei kannata paljon huudella, jos tietämys on tuota luokkaa. Toki sä voit jostain gourmee nakeista maksaa kympin kilo, tai vastaavasti ostaa normi nakkeja jostain kioskilta tohon hintaan, mutta kaupassa kilohinta pyörii 2-3 euron hujakoissa. Minä ostin eilen Lidlistä kahden euron kilohintaan Snelmannin tekemiä nakkeja ja se on ihan normaalihinta Lidlissä, eli ei mikään tarjous.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli laitetaanpa nyt ihan tarkasti ne emmeet yksikköhintoineen, mitä tuohon 1,45 euroa kustantaneeseen soppaani tuli, niin ei tarvi enää kenenkään epäillä:
0,5 kg perunoita 27 senttiä
270 g nakkeja 55 senttiä
300 g keittojuureksia (pakaste) 45 senttiä
1 kpl pieni sipuli 4 senttiä
1 kpl pieni porkkana 5 senttiä
2 kpl lihaliemikuutioita 9 senttiä
Kaikki nuo ainekset siis ostettu Lidlistä ja olivat ihan normaali hintaisia tuotteita.
[/quote]
Mun keitto:
jauheliha (kotimainen nauta rasvaa 10%) 2,99e
porkkana 500g 0,47e
lanttu 400g 0,40e
peruna n. 1kg 0,53e
mausteet n. 0,10e
yhteensä 4,49e (+ vesi ja sähkö) tuosta syödään 1 päivällinen ja mulle jää lounaaksi seuraavalle päivälle, 1 annoksen hinta siis 0,75e. Meitä on 5 henkeä joista kolme kouluikäistä poikaa. Paljon parempaa kuin nakit joita on sun keitossa 1 per nokka.
Mitä tarkoittaa sana emmeet? En ole koskaan kuullut.
Sinänsä ihan kunnioitettavaa syödä maha täyteen eurolla päivässä, mutta eihän tuossa ravinto-opillisesti ollut mitään muuta kuin hiilareita. Missä proteiinit, kasvikset, hedelmät? Mistä vitamiinit ja hyvät rasvat? Kyllähän tuolla pysyy hengissä mutta kovin terveellistä se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:40"]
Sinänsä ihan kunnioitettavaa syödä maha täyteen eurolla päivässä, mutta eihän tuossa ravinto-opillisesti ollut mitään muuta kuin hiilareita. Missä proteiinit, kasvikset, hedelmät? Mistä vitamiinit ja hyvät rasvat? Kyllähän tuolla pysyy hengissä mutta kovin terveellistä se ei ole.
[/quote]
Herneethän on oikein superfoodia, mitä sä höpötät?!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 02:01"]
Halvalla saa hyvääkin.
Vaikka valkosipuliperunat uunissa, ei tarvita edes kalliita kermoja, vaan munamaito välttää, ihan syötävää. Ja maidoissakin on punalappuisia tuotteita. Kananmunat halpoja.
Ohrapuuroa ja puolukkasurvosta. Pirkkapuolukat 1.35e pussi ja siitä syö ainakin kolme kertaa.
Nuudeleista ja broitsusta soppaa. Kanankoipia saa jopa 1,5e/kg parhaimmillaan.
Juureksista pihvejä, lisäksi vanhat leivänkäntyt mukaan ja mausteita ja vettä.
Kaalista ja tarjousjauhelihasta laatikkoa. Puolukkaa mukaan tuolta ylempää...
Possun kinkkusuikaleita ostin viikko sitten 99cnt/pkt. Yhdelle ainakin kaksi annosta, kun tekee kastikkeen. Lisäksi vaikka täysjyväriisiä.
Kirjolohi tarjouksessa aika usein 4.95e/kg ja jopa tuon alle oon saanut. Kala uuniin, sitruunaa päälle. Ja perunaa kyytipojaksi.
[/quote]
Täytyy kyllä myöntää, että jotkut on enemmän emäntiä kuin toiset, hyvin sävellettyjä ruokia lista täynnä.
Suurin osalla ihmiseilla maapallolla ei ole iloa kokata samasta syystä-haaveilevat kulhollisen riisista..Afrikan lapsisotilailla ei ole iloa edes elää...ja nyt tässä ei ole iloa kokata.....Minusta tuntuu kohta on suuri ilo päästää pommisuojaan ja niitä meidän talossa ei ainakaan ole -lähin on 500 metrin päästää-kerkeääkö sinne...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Viisi alapeukkua eikä yhtään yläpeukkua tuolle vastaukselleni, jossa siis kerroin soppani hinnan. Edelliselle, joka ihmetteli soppani edullisuutta ja samalla kertoi oman versionsa hinnan, johon hinnat oli vedellyt sikakalleista nettihinnoista, te annoitte viisi yläpeukkua eikä yhtään alapeukkua.
Nyt kun olen soppani materiaalien hinnat eritellyt sentilleen, niin olisin kiinnostunut kuulemaan arvon peukuttajat, että mille kohdalle kirjoituksestani te annoitte alapeukut ja vastaavasti mitä kohtaa te tuossa hemmetisti ylihintaisessa sopassa yläpeukutitte?
[/quote]Minä alapeukutin koska et tosiaan saanut eilen väittämääsi määrää kaloreita! Eli söit eurolla varmaan joo, mutta huonosti.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:35"]Hernekeitto. Pussillinen herneitä maksaa varmaan 0.20€. Porkkanaaja sipulia kylkeen. Toki sähköä kuluu kun keittelee ja vettä täytyy raanasta laskea. Soppaa iso kattilallinen alle eurolla. Siitä syö isokin perhe ehkä kaksi kertaa. Hernekeitto on myös oikeasti täyttävää!
[/quote]
Ja tähänkin voi heittää pakastettua pulled porkkia sekaan. Ihan helkkarin hyvää.
Pulled pork nyt vaan on tällä hetkellä yksi monikäyttöisimmistä edullisimmista lihoista. :) ja kilo lihaa 4€!!!