Ruuanvalmistuksesta katoaa ilo, jos ei ole varaa "mihinkään"
Kommentit (77)
Maailman yksi kulinaarisuuden pääkaupungeista on Rooma. Roomalainen keittiö kehittyi puutteen siivittämänä. Piti elättää Vatikaanin korskea elämänmeno. Kaikki paistit ja pihvt menivät Vatikaaniin joten roomalaisille jäi rippeet. Niistä rippeistä he kuitenkin kekseliäisyydellään saivat aikaan ukomattoman herkullisia aterioita.
Suomessa ongelma on se että tuoreita raaka-aineita ei saa halvalla olkoonpa kuinka "huonoja" ruhon osia tahansa.Talvella kasvikset ovat järkyttävissä hinnoissa ja laadultaan huonoja.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:42"]
Mitäs nro 11 teki ruuaksi alle eurolla? :) T. Utelias
[/quote]
Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi.
Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :)
[/quote]
Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron.
[/quote]
Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on.
[/quote]
Viisi alapeukkua eikä yhtään yläpeukkua tuolle vastaukselleni, jossa siis kerroin soppani hinnan. Edelliselle, joka ihmetteli soppani edullisuutta ja samalla kertoi oman versionsa hinnan, johon hinnat oli vedellyt sikakalleista nettihinnoista, te annoitte viisi yläpeukkua eikä yhtään alapeukkua.
Nyt kun olen soppani materiaalien hinnat eritellyt sentilleen, niin olisin kiinnostunut kuulemaan arvon peukuttajat, että mille kohdalle kirjoituksestani te annoitte alapeukut ja vastaavasti mitä kohtaa te tuossa hemmetisti ylihintaisessa sopassa yläpeukutitte?
[/quote]Minä alapeukutin koska et tosiaan saanut eilen väittämääsi määrää kaloreita! Eli söit eurolla varmaan joo, mutta huonosti.
[/quote]Samaa mieltä. Erittele miten laskit kaloreiksi 2000?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:51"]Suurin osalla ihmiseilla maapallolla ei ole iloa kokata samasta syystä-haaveilevat kulhollisen riisista..Afrikan lapsisotilailla ei ole iloa edes elää...ja nyt tässä ei ole iloa kokata.....Minusta tuntuu kohta on suuri ilo päästää pommisuojaan ja niitä meidän talossa ei ainakaan ole -lähin on 500 metrin päästää-kerkeääkö sinne...
[/quote]
Ööö XD
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:32"]
[/quote]
Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi.
Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :)
[/quote]
Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron.
[/quote]
Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on.
[/quote]
3 dl annoksia eli ihan normaaleja. Netistä katsoin hintoja, tosin juurekset/sipulit yms valmispakastepussista 0,85 cnt, nakkipaketti 2€, pari perunaa, lihaliemikuutio
[/quote]
No jos 3 dl:n annokset on normaaleja, niin sittenhän mun annoshintani romahti jo alle 20 sentin, nimittäin mun annoskokoni oli liki puolilitraa :)
Herranjumala minkä hintasia pakastevihannekset ja erityisesti nakit!!!
Unohda ne nettihinnat ja mene Lidliin ostamaan soppa-aineksesi. Köyhällä ei ainakaan ole varaa maksaa 300 gramman nakkipaketista kahta euroa, kun samoja nakkeja saa Lidlistä kolminkertaisen määrän alle kahdella eurolla!!!
Niin ja minä siis käytin 1,45 euroa maksaneeseen soppaani kaksi lihaliemikuutiota ja puolikiloa perunoita :)
[/quote]
Toki ylimäärät voi pakastaa mutta moniko tekee niin?
[/quote]
Omaa tyhmyyttä jos ei pakasta. Meillä nettotulot on päälle 4000€/kk ja ikinä ei heitetä syömäkelpoista ruokaa pois. Mikäs sen helpompaa arkena kuin ottaa pakkasesta jokaiselle annos omaa lempparikastiketta ja keittää riisi/makaroni/pakastevihannekset siihen viereen.... Ei tarvita einesmaksalaatikkoa kiirepäivinä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 02:01"]
Halvalla saa hyvääkin.
Vaikka valkosipuliperunat uunissa, ei tarvita edes kalliita kermoja, vaan munamaito välttää, ihan syötävää. Ja maidoissakin on punalappuisia tuotteita. Kananmunat halpoja.
Ohrapuuroa ja puolukkasurvosta. Pirkkapuolukat 1.35e pussi ja siitä syö ainakin kolme kertaa.
Nuudeleista ja broitsusta soppaa. Kanankoipia saa jopa 1,5e/kg parhaimmillaan.
Juureksista pihvejä, lisäksi vanhat leivänkäntyt mukaan ja mausteita ja vettä.
Kaalista ja tarjousjauhelihasta laatikkoa. Puolukkaa mukaan tuolta ylempää...
Possun kinkkusuikaleita ostin viikko sitten 99cnt/pkt. Yhdelle ainakin kaksi annosta, kun tekee kastikkeen. Lisäksi vaikka täysjyväriisiä.
Kirjolohi tarjouksessa aika usein 4.95e/kg ja jopa tuon alle oon saanut. Kala uuniin, sitruunaa päälle. Ja perunaa kyytipojaksi.
[/quote]
Täytyy kyllä myöntää, että jotkut on enemmän emäntiä kuin toiset, hyvin sävellettyjä ruokia lista täynnä.
[/quote]
Minä haluaisin kokkailla "ravintolaruokia." Sellaisia, joissa on paljon eri makuja ja ainesosia. En kysynyt että mikä on halpaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:43"] Mulla oikeastaan päinvastoin. Nyt kun ei ole aina varaa paistiin tms parempaan lihaan on tullut perehdyttyä enemmän ranskalaiseen ja italialaiseen talonpoikaiskeittiöön. Ja oikeasti - eipä siellä juurikaan ruhon kalleimpia osia edes käytetä, nehän ei ole parhaimman makuisiakaan. Sen sijaan niska, lapa, selkä, kylki, potkat yms on yleisesti käytössä ja niistä tuleekin kaikkein paras ruoka! LIsäksi kun on sisäistänyt tuon kausiruoka käsitteen niin ruuan saa tehtyä todella edullisesti. Filepihvin syön ehkä kerran vuodessa kun siitä en saa enää mitään kiksejä. Ei se ruoka itsessään maksa vaan kaikki muu mitä tulee ostettua. Meillä pöydässä 3-8 henkeä ja annos herkkuruokaa per hlö maksaa alle 2€ [/quote] Tää on niin totta. [/quote] Ranskalainen ja italialainen talonpoikaisruoka rupesi kiinnostamaan ! Voitko suositella nettiosoitetta, ruokakirjaa ym josta näitä edullisia ja herkullisia reseptejä voisi löytää ? :)
[/quote]
Hmm, mä olen ihan paikan päällä seurannut vuosia ruuanlaittoa ja mulla on "alkuasukkaita" ystävinä joilta olen oppinut vaikka mitä.
Ihan perusohje pataruualle on se että ruskistaa lihat voissa joko paloina tai pihveinä, lisää paljon sipulia ja maustaa suolalla, mustapippurilla ja valkopippurilla. Tästä sitten voi tuunata vaikka stroganoffin, gulassin tai mitä tahansa.
Italiassa ja Ranskassa usein kuullotetaan ensin pala silputtua varsiselleriä, porkkanaa ja sipulia (+ valkosipulia) ja siinä seassa ruskistetaan liha (em pihvit, palat tai vaikka potkat kevyesti jauhotettuna, mitä tahansa elukkaa), maustetaan. Lorautetaan reilusti punaviiniä joka kiehautetaan pois ja sen jälkeen lisätään nestettä. Tähän voi sitten lisätä vaikka kaltattuja tomaatteja tai hillosipuleja sekaan jos haluaa.
Monille ruuille en edes tiedä nimiä mutta googlaa Daube, boeuf Bourginon, Osso buco, Pasticada, Axoa, ranskalainen vasikanpaisti, stifado. Keittokirjat ostan maailmalta joten niitäkään en osaa suositella.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:55"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
3 dl annoksia eli ihan normaaleja. Netistä katsoin hintoja, tosin juurekset/sipulit yms valmispakastepussista 0,85 cnt, nakkipaketti 2€, pari perunaa, lihaliemikuutio
[/quote]
No jos 3 dl:n annokset on normaaleja, niin sittenhän mun annoshintani romahti jo alle 20 sentin, nimittäin mun annoskokoni oli liki puolilitraa :)
Unohda ne nettihinnat ja mene Lidliin ostamaan soppa-aineksesi. Köyhällä ei ainakaan ole varaa maksaa 300 gramman nakkipaketista kahta euroa, kun samoja nakkeja saa Lidlistä kolminkertaisen määrän alle kahdella eurolla!!!
Niin ja minä siis käytin 1,45 euroa maksaneeseen soppaani kaksi lihaliemikuutiota ja puolikiloa perunoita :)
[/quote]
Meillä 112kg/193cm miehellekin riittää 3dl annos:)
Joo otin noi hinnat nyt netistä kun näin aamutuimaan en kauppaan päässyt tarkistamaan. Mutta äkkiähän sitä hintaa tulee sopalle vaikka ostaisin 2 porkkanaa, 5 perunaa, purjon, lanttupalan, palsternakkapalan jne. Toki ylimäärät voi pakastaa mutta moniko tekee niin?
[/quote]
Tottakai köyhä pakastaa ylimääräiset, jos ei syö koko kattilallista kerralla. Minä en ainakaan heitä millilitraakaan menemään. Itse laitoin eilisestä sopastani kolme puolenlitran annosta pakkaseen, eli en tällä kertaa syönyt kuin ne kaksi annosta.
Niin siis mähän jo kerroin, mitä Lidlin hinnoilla tulee sopalle hintaa. Toki siis minäkin tein pakaste keittojuureksista soppani, tosin lisäsin siihen pienen sipulin ja porkkanan, koska Lidlin 45 senttiä maksava keittojuurespussi painaa 300 grammaa ja olen tottunut laittamaan keittojuureksia sen 400 grammaa.
Eli laitetaanpa nyt ihan tarkasti ne emmeet yksikköhintoineen, mitä tuohon 1,45 euroa kustantaneeseen soppaani tuli, niin ei tarvi enää kenenkään epäillä:
0,5 kg perunoita 27 senttiä
270 g nakkeja 55 senttiä
300 g keittojuureksia (pakaste) 45 senttiä
1 kpl pieni sipuli 4 senttiä
1 kpl pieni porkkana 5 senttiä
2 kpl lihaliemikuutioita 9 senttiä
Kaikki nuo ainekset siis ostettu Lidlistä ja olivat ihan normaali hintaisia tuotteita.
[/quote]
Ok, no teidän LIdlissä on sitten halvemmat hinnat kuin meillä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 02:01"]
Halvalla saa hyvääkin.
Vaikka valkosipuliperunat uunissa, ei tarvita edes kalliita kermoja, vaan munamaito välttää, ihan syötävää. Ja maidoissakin on punalappuisia tuotteita. Kananmunat halpoja.
Ohrapuuroa ja puolukkasurvosta. Pirkkapuolukat 1.35e pussi ja siitä syö ainakin kolme kertaa.
Nuudeleista ja broitsusta soppaa. Kanankoipia saa jopa 1,5e/kg parhaimmillaan.
Juureksista pihvejä, lisäksi vanhat leivänkäntyt mukaan ja mausteita ja vettä.
Kaalista ja tarjousjauhelihasta laatikkoa. Puolukkaa mukaan tuolta ylempää...
Possun kinkkusuikaleita ostin viikko sitten 99cnt/pkt. Yhdelle ainakin kaksi annosta, kun tekee kastikkeen. Lisäksi vaikka täysjyväriisiä.
Kirjolohi tarjouksessa aika usein 4.95e/kg ja jopa tuon alle oon saanut. Kala uuniin, sitruunaa päälle. Ja perunaa kyytipojaksi.
[/quote]
Mistähän tuon hintaista ruokaa saa? Ei ainakaan meidän Prismasta. Se on meidän lähikauppa. Kaupunginosassa on myös Alepa, Valintatalo ja Siwa, mutta Prisma on edullisin. Naapurikaupunginosassa on S-market, sekin on vähän kalliimpi.
[/quote]
Eipä löydy tuon hintaista meiltäkään - 1km säteellä kaikki muut kaupat paitsi Valintatalo. Koivet on tosi kalliita kun niissä ei ole juurikaan syötävää - tod kilohinta ainakin 5€. Lohta ei ole koskaan (edes vakuumia) alle 10€/kg
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:55"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:39"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:32"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:16"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:10"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:42"] Mitäs nro 11 teki ruuaksi alle eurolla? :) T. Utelias [/quote] Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi. Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :) [/quote] Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron. [/quote] Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on. [/quote] 3 dl annoksia eli ihan normaaleja. Netistä katsoin hintoja, tosin juurekset/sipulit yms valmispakastepussista 0,85 cnt, nakkipaketti 2€, pari perunaa, lihaliemikuutio [/quote] No jos 3 dl:n annokset on normaaleja, niin sittenhän mun annoshintani romahti jo alle 20 sentin, nimittäin mun annoskokoni oli liki puolilitraa :) Herranjumala minkä hintasia pakastevihannekset ja erityisesti nakit!!! Unohda ne nettihinnat ja mene Lidliin ostamaan soppa-aineksesi. Köyhällä ei ainakaan ole varaa maksaa 300 gramman nakkipaketista kahta euroa, kun samoja nakkeja saa Lidlistä kolminkertaisen määrän alle kahdella eurolla!!! Niin ja minä siis käytin 1,45 euroa maksaneeseen soppaani kaksi lihaliemikuutiota ja puolikiloa perunoita :) [/quote] Toki ylimäärät voi pakastaa mutta moniko tekee niin? [/quote] Omaa tyhmyyttä jos ei pakasta. Meillä nettotulot on päälle 4000€/kk ja ikinä ei heitetä syömäkelpoista ruokaa pois. Mikäs sen helpompaa arkena kuin ottaa pakkasesta jokaiselle annos omaa lempparikastiketta ja keittää riisi/makaroni/pakastevihannekset siihen viereen.... Ei tarvita einesmaksalaatikkoa kiirepäivinä.
[/quote]
En sanonut ettenkö itse tekisi niin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 02:01"] Halvalla saa hyvääkin. Vaikka valkosipuliperunat uunissa, ei tarvita edes kalliita kermoja, vaan munamaito välttää, ihan syötävää. Ja maidoissakin on punalappuisia tuotteita. Kananmunat halpoja. Ohrapuuroa ja puolukkasurvosta. Pirkkapuolukat 1.35e pussi ja siitä syö ainakin kolme kertaa. Nuudeleista ja broitsusta soppaa. Kanankoipia saa jopa 1,5e/kg parhaimmillaan. Juureksista pihvejä, lisäksi vanhat leivänkäntyt mukaan ja mausteita ja vettä. Kaalista ja tarjousjauhelihasta laatikkoa. Puolukkaa mukaan tuolta ylempää... Possun kinkkusuikaleita ostin viikko sitten 99cnt/pkt. Yhdelle ainakin kaksi annosta, kun tekee kastikkeen. Lisäksi vaikka täysjyväriisiä. Kirjolohi tarjouksessa aika usein 4.95e/kg ja jopa tuon alle oon saanut. Kala uuniin, sitruunaa päälle. Ja perunaa kyytipojaksi. [/quote] Täytyy kyllä myöntää, että jotkut on enemmän emäntiä kuin toiset, hyvin sävellettyjä ruokia lista täynnä. [/quote] Minä haluaisin kokkailla "ravintolaruokia." Sellaisia, joissa on paljon eri makuja ja ainesosia. En kysynyt että mikä on halpaa. Ap
[/quote]
Esim mitä "ravintolaruokia"?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:32"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:16"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:10"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:42"] Mitäs nro 11 teki ruuaksi alle eurolla? :) T. Utelias [/quote] Eli jos lähdetään aamusta liikkeelle, niin aamiaiseksi lautasellinen kaurapuuroa voisilmällä, muna, kaksi vaalea leipää (itse tehty) ja mukillinen teetä. Lounaaksi nakkisoppaa lautasellinen ja pari siivua saaristolaisleipää (itse tehty). Päivälliseksi sama setti ja iltapalaksi kaksi leipää ja mukillinen teetä. Juomana teen lisäksi pelkkä vesi. Eli ihan tavallista köyhän ruokaa, mutta ihan maittavaa. Hinnan laskin ihan kaikesta mitä käytin, eli myös voisilmästä, leivän levitteestä, teepussieista, sekä teehen käytetystä sokerista. Hintaa koko komeudelle tuli 98 senttiä :) [/quote] Aika halvalla pääsit? Itse laskin 6 annoksen nakkikeiton hinnaksi 3€ eli 50 cnt per annos. 2 ateriaa samaa päivässä tekee jo euron. [/quote] Mistä sä emmeesi ostat? Mulla kustansi 5 annosta 1,45 euroa, eli 29 senttiä per annos ja tuotteet oli normihintaisia ja luonnollisesti Lidlistä. Toki riippuuhan se siitäkin, kuinka paljon mitäkin soppaansa laittaa ja kuinka isoja ne annoskoot on. [/quote] Viisi alapeukkua eikä yhtään yläpeukkua tuolle vastaukselleni, jossa siis kerroin soppani hinnan. Edelliselle, joka ihmetteli soppani edullisuutta ja samalla kertoi oman versionsa hinnan, johon hinnat oli vedellyt sikakalleista nettihinnoista, te annoitte viisi yläpeukkua eikä yhtään alapeukkua. Nyt kun olen soppani materiaalien hinnat eritellyt sentilleen, niin olisin kiinnostunut kuulemaan arvon peukuttajat, että mille kohdalle kirjoituksestani te annoitte alapeukut ja vastaavasti mitä kohtaa te tuossa hemmetisti ylihintaisessa sopassa yläpeukutitte? [/quote]Minä alapeukutin koska et tosiaan saanut eilen väittämääsi määrää kaloreita! Eli söit eurolla varmaan joo, mutta huonosti.
[/quote]
Mutupohjaltako heitit, vaiko oikeinko laskit? Paljonko jäi mielestäsi uupumaan, lyö rätinkisi pöytään. Minä punnitsin kaikki ruokani grammalleen ja laskin ne kalorilaskurilla ja summa oli rapiat 2000kcal. Toisaalta paha sinun on mitään tarkkoja laskelmia antaakaan, kun et tiedä edes syömiäni määriä.
Mikä sinä olet sanomaan söinkö hyvin vai huonosti. Minä sain itseni kylläiseksi ja ja ruoka oli minulle itselleni maistuvaa. Äläkä vaan rupea mussuttamaan mitään ravintoarvoista, ellei sinulla ole alle euron vaihtoehtoa, jossa on paremmat ravintoarvot ja jolla saan nälän pois vuorokaudeksi.
Sitäpaitsi tuossa kirjoituksessa johon ne alapeukut tuli ja siis josta kysyin ei puhuttu sanallakaan kaloreista. Eli et siis vastannut lainkaan kysymykseeni.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo otin noi hinnat nyt netistä kun näin aamutuimaan en kauppaan päässyt tarkistamaan. Mutta äkkiähän sitä hintaa tulee sopalle vaikka ostaisin 2 porkkanaa, 5 perunaa, purjon, lanttupalan, palsternakkapalan jne. Toki ylimäärät voi pakastaa mutta moniko tekee niin?
[/quote]
Tottakai köyhä pakastaa ylimääräiset, jos ei syö koko kattilallista kerralla. Minä en ainakaan heitä millilitraakaan menemään. Itse laitoin eilisestä sopastani kolme puolenlitran annosta pakkaseen, eli en tällä kertaa syönyt kuin ne kaksi annosta.
Niin siis mähän jo kerroin, mitä Lidlin hinnoilla tulee sopalle hintaa. Toki siis minäkin tein pakaste keittojuureksista soppani, tosin lisäsin siihen pienen sipulin ja porkkanan, koska Lidlin 45 senttiä maksava keittojuurespussi painaa 300 grammaa ja olen tottunut laittamaan keittojuureksia sen 400 grammaa.
Eli laitetaanpa nyt ihan tarkasti ne emmeet yksikköhintoineen, mitä tuohon 1,45 euroa kustantaneeseen soppaani tuli, niin ei tarvi enää kenenkään epäillä:
270 g nakkeja 55 senttiä
Kaikki nuo ainekset siis ostettu Lidlistä ja olivat ihan normaali hintaisia tuotteita.
[/quote]
[/quote]
Ja sitten välittömästi faktaa pöytään, mikä tuote on teidän Lidlissä eri hintainen kuin nuo mainitsemani.
Minä annoin tarkat luvut ja sinun mielestä teidän Lidlissä on eri hinnat, eli on sinun vuorosi lyödä lukuja pöytään, eli kylmää faktaa pöytään kiitos. Monenko sentin ero oli mielestäsi teidän Lidlin hintoihin?
Vai oletko sinäkin pelkällä mutulla liikkeellä?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:40"]
Sinänsä ihan kunnioitettavaa syödä maha täyteen eurolla päivässä, mutta eihän tuossa ravinto-opillisesti ollut mitään muuta kuin hiilareita. Missä proteiinit, kasvikset, hedelmät? Mistä vitamiinit ja hyvät rasvat? Kyllähän tuolla pysyy hengissä mutta kovin terveellistä se ei ole.
[/quote]
No niin, saatiinhan se jeesustelija tänne. On nää sitten hassuja, jotka tulee köyhäilyketjuun pätemään ravintoarvoilla. Onhan se hiilaripainotteista se köyhän ruoka juu, mutta kuvitteletko todella eurolla saavan noita mainitsemiasi ravintoaineita?
Minulla oli eilen soppapäivä ja olin tyytyväinen siitä kun pääsin siitä niin edullisesti kuin pääsin ja sinä päätit tulla avautumaan ravintoarvoista. Tottahan minäkin lihaa syön ja proteiinia muutenkin, mutta köyhä ei vaan voi joka päivä täyslihaa syödä, se on fakta.
Väitän kuitenkin, että keskimääräisesti elin eilisen terveellisemmin, kuin keskiverto kansalainen. En syönyt minkäänlaisia makeisia, pullaa, tai leivonnaisia, en juonut makeita juomia, en juonut alkoholia, en polttanut tupakkaa, en käyttänyt huumeita. Sen sijaan tein lumitöitä ja kävin kävelylenkillä.
Mutta kun vietin yhden soppapäivän, niin elinkin eilisen erittäin epäterveellisesti. Kuinkahan mä tästä oikei selviän :)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 02:01"] Halvalla saa hyvääkin. Vaikka valkosipuliperunat uunissa, ei tarvita edes kalliita kermoja, vaan munamaito välttää, ihan syötävää. Ja maidoissakin on punalappuisia tuotteita. Kananmunat halpoja. Ohrapuuroa ja puolukkasurvosta. Pirkkapuolukat 1.35e pussi ja siitä syö ainakin kolme kertaa. Nuudeleista ja broitsusta soppaa. Kanankoipia saa jopa 1,5e/kg parhaimmillaan. Juureksista pihvejä, lisäksi vanhat leivänkäntyt mukaan ja mausteita ja vettä. Kaalista ja tarjousjauhelihasta laatikkoa. Puolukkaa mukaan tuolta ylempää... Possun kinkkusuikaleita ostin viikko sitten 99cnt/pkt. Yhdelle ainakin kaksi annosta, kun tekee kastikkeen. Lisäksi vaikka täysjyväriisiä. Kirjolohi tarjouksessa aika usein 4.95e/kg ja jopa tuon alle oon saanut. Kala uuniin, sitruunaa päälle. Ja perunaa kyytipojaksi. [/quote] Täytyy kyllä myöntää, että jotkut on enemmän emäntiä kuin toiset, hyvin sävellettyjä ruokia lista täynnä. [/quote] Minä haluaisin kokkailla "ravintolaruokia." Sellaisia, joissa on paljon eri makuja ja ainesosia. En kysynyt että mikä on halpaa. Ap
[/quote]
No sitten varmaan tarttis tehä rahatilanteelle jotain. Tässä ketjussa on tullut monta hyvää ja edullista vinkkiä. Jos sinä haluat harrastaa "ravintolaruokia" (mitä sitten ikinä tarkoittaakin? Kyllä ravintoloissakin katteet on kohdillaan), mutta sinulla ei ole siihen varaa omasta mielstäsi niin ei täältä siihen ongelmaan apua löydy. Mielestäni harrastukset laitetaan varojen mukaan. Ei minullakaan ole varaa lentolupakirjaan mutta en itke sen vuoksi.
Kiitokset muille kirjoittajille hyvistä vinkeistä!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
270 g nakkeja 55 senttiä
[/quote]
[/quote]
Ja sitten välittömästi faktaa pöytään, mikä tuote on teidän Lidlissä eri hintainen kuin nuo mainitsemani.
Minä annoin tarkat luvut ja sinun mielestä teidän Lidlissä on eri hinnat, eli on sinun vuorosi lyödä lukuja pöytään, eli kylmää faktaa pöytään kiitos. Monenko sentin ero oli mielestäsi teidän Lidlin hintoihin?
Vai oletko sinäkin pelkällä mutulla liikkeellä?
[/quote]
Mutulla koska en tänään käynyt Lidlissä. En kyllä muista että koskaan olisin saanut yhtä sipulia 4 sentillä. Kilo perunoita maksaa 69 senttiä eli puolet siitä 35 cnt.
Kävin äsken kaupassa ja sain 20e pussillisen ruokaa. Tällä on tarkoitus selvitä keskiviikkoon saakka. Tili on nyt nolla. Jauhelihapaketin ostin ja siitä on tarkoitus tehdä kolme eri ruokaa. Laitan sitä jauhelihakeittoon, makaronilaatikkoon ja teen kastikkeen pastalle. Pakasteessa on pakastekasviksia ja niitä sujauttelen joka ruokaan. Teini ei kyllästy kun ei ole joka pv samaa ruokaa. Ruokapussissa oli myös banaaneja ja maustamatonta jogurttia. Tarkoitus tehdä aamupalaksi useampana päivänä smoothie, kun pakkasesta löytyy marjoja kesän jäljiltä. Leipä jäi ostamatta, mutta näkkileipää löytyy. Sitruunaakin ostin, jotta saan makuvettä. Ai niin ja pirkan digestiivikeksipaketin! Kahvin kanssa kiva herkutella. Keksejä voi tarjota myös lapsen kaverille, jos tulee kylään. Näin tässä köyhässä yh perheessä. Lisäksi löytyy noodeleita kaapista, jos ruoka ei riitä. Välillä tosi ahdistavaa miettiä mihin raha riittää.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:10"]
Mulle tää opiskelijabudjetti sopii. Siis joo rakastahan hyvää ravintolaruokaa mutta oon tosi laiska kokki. Siispä nyt ei tarvitse ruokaan tuhlata ihan hirveesti ajatuksia, kunhan syö jotain. Usein mulla on aina samat ruuat, esim. sienikastike ja makaronia tai kanaa ja riisiä ja vähän salaattia. Ja joskus vaan jotain kasvissörsseliä. Mulle riittää ja pysyy laihanakin.
[/quote]
Muuten varmasti ihan ok, mutta ei kenenkään pidä syödä niin vähän, että jää laihaksi. Normaalipaino on terveellisempää myös luustolle.