"Alinopeus syynä ohitteluihin"..
Typeriä tekosyitä
Kirjoittaja kertoo, että usein sosiaalisessa mediassa törmää kirjoituksiin, joissa alinopeus nimetään syylliseksi tarpeettomiin ohituksiin ja niistä syntyviin vaaratilanteisiin tai onnettomuuksiin. Hän muistuttaa kuitenkin, että liikennemerkillä osoitetaan suurin sallittu nopeus alueella.
– Se ei pakota tai määrää ketään ajamaan tätä nopeutta. Olosuhteiden, auton kunnon, ajotaidon tai -kokemuksen myötä saattaa olla järkevää ajaa nopeusrajoitusliikennemerkin osoittamaa nopeutta pienemmällä nopeudella.
Jo pieni nopeuden laskeminen antaa usein huomattavasti lisää pelivaraa poikkeavan tilanteen sattuessa. Poikkeava tilanne ei ole välttämättä omasta ajamisesta kiinni, vaan myös jonkun muun tienkäyttäjän odottamaton toiminta voi synnyttää yllättäviä tilanteita, poliisi muistuttaa.
– Tieliikenteessä kuljettaja ei ole vastuussa yksin omasta tai kyydissä olijoiden turvallisuudesta. Annetaan muille sitä kuuluisaa pelivaraa.
http://m.iltalehti.fi/autot/2015020619155527_au.shtml
Montako ihmishenkeä pitää menettää, että ihmiset oppisivat ajamaan sulassa sovussa ja jättämään täysin typerät ohitukset pois? Näköjään liian monta.
Jokaisella on oikeus ajaa tasan sitä nopeutta minkä kokee hyväksi ja jossa kokee hallitsevansa auton.
Miksi sitten tehdään typeriä ohituksia? Jotkut näköjään kuvittelevat olevansa hyviäkin kuskeja, kun luulevat "alinopeutta" ajavan olevan syyllinen ohittelijoiden omaan typerään käytökseen.
En ymmärrä miksei osata lähteä ajoissa liikkeelle, jolloin varataan matkaan aikaa siten, ettei tule hoppu edes silloin kun tiellä sattuu olemaan joku jolla on kevyempi kaasujalka. Ei ole häpeä olla nopea, mutta on äärettömän noloa kuolla tai loukkaantua pahoin oman typeryyden takia!
En ole teillä hidastelija, mutta mulla ei myöskään ole tarvetta kaahata kuin heikkopäinen. En juurikaan ohittele muita autoja, mutta kieltämättä pelkään näiden reikäpäiden takia, jotka tekevät aivan naurettavia ohituksia, itse joutuvani onnettomuuteen. Ehkä teitä ei kiinnosta elää, mutta mulle henkiriepuni on äärimmäisen arvokas.
En kuitenkaan linnottaudu himaan ja tiedostan, että voin kuolla milloin vain. Mutta silti osaan pitää järjen päässä tiellä liikkuessa ja kumma kyllä mulla ei ole ollu tarvetta koskaan tehdä mitään idioottimaisia ylilyöntejä autoillessa.
Milloin ihmiset oikeasti opitte ajamaan fiksusti, ennakoiden ja ottamaan aikaa matkantekoon riittävästi?!
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:17"]Kaikki vaaratilanteet, joihin olen joutunut ovat johtuneet nimenomaan liian hiljaa ajavista. Ovat siis ajaneet muuhun liikenteeseen verrattuna huomattavasti hiljempaa motarilla. Yleensä tulevat eteen aiheuttaen äkkijarrutustilanteen. Eikä niillä ole ollut oikeasti mitään syytä ajaa motarilla alle 80 km/h.
[/quote]
Jos joudut motarilla jarrutteleen, oot surkea kuski. Ohituskaista on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:00"]
Ostakaa moottoripyörä, sillä on kesällä kiva tuulettaa ja ohitukset sujuu vaivatta...
[/quote]
Moottoripyöriä en "kiusaa" sillä eivät ole häiriöksi ainakaan omalla kohdallani. Ohittavat muutenkin yleensä niin nopeasti, ettei siihen mukaan kerkeä millään. Itse en ole koskaan välittänyt oikein moottoripyöristä. Ihan kivoja ne on, muttei oikein sytytä.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:58"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:40"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:22"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:45"]Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja jotenkin ihmisillä on mahdotonta ajaa minun perässäni, vaikka ajan hiukan yli nopeusrajoituksen. Yleensä ne on niitä "audimiehiä", jotka lähtevät aina ohi. Olen ottanut tavakseni tehdä hiukan kiusaa näille ohittajille. Heti kun näen, että yrittävät ohi, painan kaasun pohjaan ja minun autostani löytyy vähän enemmän litroja ja hevosvoimia konepellin alta, kuin jostain 2.0l koneesta. Muutaman kerran olen nähnyt oikein kunnon road ragen. Muuten ajan aina kiltisti, mutta sellaiset tieöykkärit ärsyttävät. [/quote] Siis sähän olet se pääöykkäri, joka on vielä niin tyhmä, että tieten tahtoen asetat itsesi vaaraan. Ja vain sen takia, että joku haluaa ajaa Audilla sun ohi.
[/quote]
Normaalit ohitukset ovat ihan ok, mutta tämä "audimies" ohittaa vain sen takia, ettei viitsi olla perässäni. Ajan kuitenkin hieman yli nopeusrajoituksen ja nämä öykkärit ajavat ihan miten sattuu ja asettavat kaikki vaaraan, kun ohittavat todella kovissa nopeuksissa ja kiilaavat eteen nopeasti, kun väistävät vastaantulijoita. Tätä tapahtuu kuitenkin harvoin, koska näitä öykkäreitä on suhteellisen vähän. Saavat luvan pysyä kiltisti siellä perässä ja ajaa nopeusrajoituksen mukaan.
[/quote] Olen varma että provoilet vaan. Mutta muutaman kerran on joku tuollaista yrittänyt -yleensä hiukan parin sadan jälkeen ovat luovuttaneet kun auton ajo-ominaisuudet ja kuskin uskallus ei riitä.[/quote]
En provoile, mutta minun uskallukseni ja auton tehot riittävät (amerikkalainen muskeliauto) ja yleensä se ohittava luovuttaa hetken kuluttua. Parasta on katsoa sitä road ragea, kun hakkaavat rattiaan ja heiluvat siellä autossa. Kuten sanoin, tätä tapahtuu harvoin. Ärsyttää sellainen öykkäröinti ja kiilailu, niin on hyvä, että ottavat opikseen.
[/quote] Oi että kun yrittäisit joskus estää minua menemästä ohi.... Mikä on jenkin aika varttimaililla jos saan kysyä? Oletko huippuja mitannut?[/quote]
Vaikutat tuohtuneelta. Ei syytä siihen. En estä ohittelua, enkä tietenkään lähde mitään Porchea "kiusaamaan", sillä yleensä menevät ohi, ennen kuin edes huomaa mitä tapahtuu. En osaa vastata varttimailikysymykseen, sillä en ole koskaan kokeillut. Huippunopeudessakin loppuu tie yleensä ennen, kuin pääsen huippunopeuteen :D
[/quote] Jos saat sen vaikutelman niin ei voi mitään. Saksassa ei uusi 911 Carrera 4S päässyt karkuun kun ajoin kilpaa: välillä 100-250 kiihtyi ihan tasoihin oman perheautoni kanssa. [/quote]
Saa olla aika hurja perheauto XD Onko kenties BMW? Vaiko joku muu "perheauto" alla?
Itselläni tuo muskeliauto on Dodge Charger 69 7,2l koneella. Plus pieniä piristyksiä koneeseen tehty aikaa joskus. Sain perinnöksi isältäni ja lapsena sitä aina isän kanssa huollettiin yhdessä. Ei välttämättä voita huippunopeudessa, mutta kiihtyvyydessä on vertaansa vailla :D
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 18:22"]
Voi elämä mitä lehmiä täällä taas laiduntaa!! Jos pääsen töistä 17:00 ja päiväkoti menee kiinni 17:30, nopeusrajoitus on kesällä 100km/h ja talvella 80km/h ja joku ajaa 20 km/h alinopeutta, niin kyllä se ärsyttää kökkiä epätasaista vauhtia jonkun tattiaivon perässä. Ja jos menen ohi niin olen hurjastelija, vaikka ajan nopeusrajoituksen mukaan. Aika usein alinopeutta ajavien perässä on vaarallista ajaa, kun koskaan ei pysty ennakoimaan millon vauhti hiljenee ja milloin taas mennään kovempaa.
[/quote]
Hirvee kiire, onko mieltä?
[/quote]
Luetun ymmärtämisessä ihan pientä vaikeutta...
Tuossahan lukee ihan selvästi että hän ajaa nopeusrajoituksen mukaan!!!!
Oletko joku persujen äänestäjä vai?
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:58"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:40"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:22"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:45"]Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja jotenkin ihmisillä on mahdotonta ajaa minun perässäni, vaikka ajan hiukan yli nopeusrajoituksen. Yleensä ne on niitä "audimiehiä", jotka lähtevät aina ohi. Olen ottanut tavakseni tehdä hiukan kiusaa näille ohittajille. Heti kun näen, että yrittävät ohi, painan kaasun pohjaan ja minun autostani löytyy vähän enemmän litroja ja hevosvoimia konepellin alta, kuin jostain 2.0l koneesta. Muutaman kerran olen nähnyt oikein kunnon road ragen. Muuten ajan aina kiltisti, mutta sellaiset tieöykkärit ärsyttävät. [/quote] Siis sähän olet se pääöykkäri, joka on vielä niin tyhmä, että tieten tahtoen asetat itsesi vaaraan. Ja vain sen takia, että joku haluaa ajaa Audilla sun ohi.
[/quote]
Normaalit ohitukset ovat ihan ok, mutta tämä "audimies" ohittaa vain sen takia, ettei viitsi olla perässäni. Ajan kuitenkin hieman yli nopeusrajoituksen ja nämä öykkärit ajavat ihan miten sattuu ja asettavat kaikki vaaraan, kun ohittavat todella kovissa nopeuksissa ja kiilaavat eteen nopeasti, kun väistävät vastaantulijoita. Tätä tapahtuu kuitenkin harvoin, koska näitä öykkäreitä on suhteellisen vähän. Saavat luvan pysyä kiltisti siellä perässä ja ajaa nopeusrajoituksen mukaan.
[/quote] Olen varma että provoilet vaan. Mutta muutaman kerran on joku tuollaista yrittänyt -yleensä hiukan parin sadan jälkeen ovat luovuttaneet kun auton ajo-ominaisuudet ja kuskin uskallus ei riitä.[/quote]
En provoile, mutta minun uskallukseni ja auton tehot riittävät (amerikkalainen muskeliauto) ja yleensä se ohittava luovuttaa hetken kuluttua. Parasta on katsoa sitä road ragea, kun hakkaavat rattiaan ja heiluvat siellä autossa. Kuten sanoin, tätä tapahtuu harvoin. Ärsyttää sellainen öykkäröinti ja kiilailu, niin on hyvä, että ottavat opikseen.
[/quote] Oi että kun yrittäisit joskus estää minua menemästä ohi.... Mikä on jenkin aika varttimaililla jos saan kysyä? Oletko huippuja mitannut?[/quote]
Vaikutat tuohtuneelta. Ei syytä siihen. En estä ohittelua, enkä tietenkään lähde mitään Porchea "kiusaamaan", sillä yleensä menevät ohi, ennen kuin edes huomaa mitä tapahtuu. En osaa vastata varttimailikysymykseen, sillä en ole koskaan kokeillut. Huippunopeudessakin loppuu tie yleensä ennen, kuin pääsen huippunopeuteen :D
[/quote] Jos saat sen vaikutelman niin ei voi mitään. Saksassa ei uusi 911 Carrera 4S päässyt karkuun kun ajoin kilpaa: välillä 100-250 kiihtyi ihan tasoihin oman perheautoni kanssa. [/quote]
Saa olla aika hurja perheauto XD Onko kenties BMW? Vaiko joku muu "perheauto" alla?
Itselläni tuo muskeliauto on Dodge Charger 69 7,2l koneella. Plus pieniä piristyksiä koneeseen tehty aikaa joskus. Sain perinnöksi isältäni ja lapsena sitä aina isän kanssa huollettiin yhdessä. Ei välttämättä voita huippunopeudessa, mutta kiihtyvyydessä on vertaansa vailla :D
[/quote]
Ihan farmarimallinen Bemari on.
Varttimaili menee matalan 13s pintaan -ei varmaankaan pärjää piristetylle Dartille.
Kyllä se on kuulkaas niin, että ohitettavan on otettava vastuu ohittajan turvallisuudesta! Huolehdittava, jotta tämä ajaa huolellisesti ja oikein ohi.Kyllä näin on jämpti!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:24"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:13"]
[/quote]
[/quote] Ihan farmarimallinen Bemari on. Varttimaili menee matalan 13s pintaan -ei varmaankaan pärjää piristetylle Dartille.[/quote]
Arvasin, että BMW kyseessä. Tuo Charger painaa niin paljon ja on niin iso, että se rajoittaa hieman kiihtyvyyttä ja ilmavastus on aika kova. Kevyemmät muskeliautot menevät ohi pidemmällä matkalla, mutta kiihtyvyydessä jäävät aina. Yhdellä ystävälläni on V12 BMW ja se vasta raju peli onkin.
Ostakaa moottoripyörä, sillä on kesällä kiva tuulettaa ja ohitukset sujuu vaivatta...Valitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeille