Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Alinopeus syynä ohitteluihin"..

Vierailija
06.02.2015 |

Typeriä tekosyitä

Kirjoittaja kertoo, että usein sosiaalisessa mediassa törmää kirjoituksiin, joissa alinopeus nimetään syylliseksi tarpeettomiin ohituksiin ja niistä syntyviin vaaratilanteisiin tai onnettomuuksiin. Hän muistuttaa kuitenkin, että liikennemerkillä osoitetaan suurin sallittu nopeus alueella.
– Se ei pakota tai määrää ketään ajamaan tätä nopeutta. Olosuhteiden, auton kunnon, ajotaidon tai -kokemuksen myötä saattaa olla järkevää ajaa nopeusrajoitusliikennemerkin osoittamaa nopeutta pienemmällä nopeudella.

Jo pieni nopeuden laskeminen antaa usein huomattavasti lisää pelivaraa poikkeavan tilanteen sattuessa. Poikkeava tilanne ei ole välttämättä omasta ajamisesta kiinni, vaan myös jonkun muun tienkäyttäjän odottamaton toiminta voi synnyttää yllättäviä tilanteita, poliisi muistuttaa.

– Tieliikenteessä kuljettaja ei ole vastuussa yksin omasta tai kyydissä olijoiden turvallisuudesta. Annetaan muille sitä kuuluisaa pelivaraa.

http://m.iltalehti.fi/autot/2015020619155527_au.shtml

Montako ihmishenkeä pitää menettää, että ihmiset oppisivat ajamaan sulassa sovussa ja jättämään täysin typerät ohitukset pois? Näköjään liian monta.
Jokaisella on oikeus ajaa tasan sitä nopeutta minkä kokee hyväksi ja jossa kokee hallitsevansa auton.
Miksi sitten tehdään typeriä ohituksia? Jotkut näköjään kuvittelevat olevansa hyviäkin kuskeja, kun luulevat "alinopeutta" ajavan olevan syyllinen ohittelijoiden omaan typerään käytökseen.
En ymmärrä miksei osata lähteä ajoissa liikkeelle, jolloin varataan matkaan aikaa siten, ettei tule hoppu edes silloin kun tiellä sattuu olemaan joku jolla on kevyempi kaasujalka. Ei ole häpeä olla nopea, mutta on äärettömän noloa kuolla tai loukkaantua pahoin oman typeryyden takia!
En ole teillä hidastelija, mutta mulla ei myöskään ole tarvetta kaahata kuin heikkopäinen. En juurikaan ohittele muita autoja, mutta kieltämättä pelkään näiden reikäpäiden takia, jotka tekevät aivan naurettavia ohituksia, itse joutuvani onnettomuuteen. Ehkä teitä ei kiinnosta elää, mutta mulle henkiriepuni on äärimmäisen arvokas.
En kuitenkaan linnottaudu himaan ja tiedostan, että voin kuolla milloin vain. Mutta silti osaan pitää järjen päässä tiellä liikkuessa ja kumma kyllä mulla ei ole ollu tarvetta koskaan tehdä mitään idioottimaisia ylilyöntejä autoillessa.
Milloin ihmiset oikeasti opitte ajamaan fiksusti, ennakoiden ja ottamaan aikaa matkantekoon riittävästi?!

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:45"]Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja jotenkin ihmisillä on mahdotonta ajaa minun perässäni, vaikka ajan hiukan yli nopeusrajoituksen. Yleensä ne on niitä "audimiehiä", jotka lähtevät aina ohi. Olen ottanut tavakseni tehdä hiukan kiusaa näille ohittajille. Heti kun näen, että yrittävät ohi, painan kaasun pohjaan ja minun autostani löytyy vähän enemmän litroja ja hevosvoimia konepellin alta, kuin jostain 2.0l koneesta. Muutaman kerran olen nähnyt oikein kunnon road ragen. Muuten ajan aina kiltisti, mutta sellaiset tieöykkärit ärsyttävät. [/quote] Siis sähän olet se pääöykkäri, joka on vielä niin tyhmä, että tieten tahtoen asetat itsesi vaaraan. Ja vain sen takia, että joku haluaa ajaa Audilla sun ohi.

[/quote]

Normaalit ohitukset ovat ihan ok, mutta tämä "audimies" ohittaa vain sen takia, ettei viitsi olla perässäni. Ajan kuitenkin hieman yli nopeusrajoituksen ja nämä öykkärit ajavat ihan miten sattuu ja asettavat kaikki vaaraan, kun ohittavat todella kovissa nopeuksissa ja kiilaavat eteen nopeasti, kun väistävät vastaantulijoita. Tätä tapahtuu kuitenkin harvoin, koska näitä öykkäreitä on suhteellisen vähän. Saavat luvan pysyä kiltisti siellä perässä ja ajaa nopeusrajoituksen mukaan.

Vierailija
82/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:45"]Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja jotenkin ihmisillä on mahdotonta ajaa minun perässäni, vaikka ajan hiukan yli nopeusrajoituksen. Yleensä ne on niitä "audimiehiä", jotka lähtevät aina ohi. Olen ottanut tavakseni tehdä hiukan kiusaa näille ohittajille. Heti kun näen, että yrittävät ohi, painan kaasun pohjaan ja minun autostani löytyy vähän enemmän litroja ja hevosvoimia konepellin alta, kuin jostain 2.0l koneesta. Muutaman kerran olen nähnyt oikein kunnon road ragen. Muuten ajan aina kiltisti, mutta sellaiset tieöykkärit ärsyttävät. [/quote] Siis sähän olet se pääöykkäri, joka on vielä niin tyhmä, että tieten tahtoen asetat itsesi vaaraan. Ja vain sen takia, että joku haluaa ajaa Audilla sun ohi.

[/quote]

Normaalit ohitukset ovat ihan ok, mutta tämä "audimies" ohittaa vain sen takia, ettei viitsi olla perässäni. Ajan kuitenkin hieman yli nopeusrajoituksen ja nämä öykkärit ajavat ihan miten sattuu ja asettavat kaikki vaaraan, kun ohittavat todella kovissa nopeuksissa ja kiilaavat eteen nopeasti, kun väistävät vastaantulijoita. Tätä tapahtuu kuitenkin harvoin, koska näitä öykkäreitä on suhteellisen vähän. Saavat luvan pysyä kiltisti siellä perässä ja ajaa nopeusrajoituksen mukaan.

[/quote]

Olen varma että provoilet vaan.
Mutta muutaman kerran on joku tuollaista yrittänyt -yleensä hiukan parin sadan jälkeen ovat luovuttaneet kun auton ajo-ominaisuudet ja kuskin uskallus ei riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:04"]Tätä ketjua lukiessa taitaa se suurin syy typeriin ohituksiin olla ihan selkeästi eräiden kuskien ASENNEongelma muita tiellä liikkujia kohtaan!
[/quote]

Tarkoitat siis tahallista hidastelua olemattomilla turvaväleillä "KOSKA NIBULLA ON OIKEUS" -tyyliin.
Aivan, tuo on ärsyttävää eikä sitä esiinny oikein missään muualla kuin täällä tasapäistämisen & liikenteen kehitysmaassa.[/quote]

Hidastelijako on syyllinen siihen, et sun on "pakko" ajaa perseessä kiinni ja näin ollen turvaväli on olematon?! :D Vittu mikä vajukki sä oot!!
Sinä haluat ohitella ja kaahata, koska "SINULLA ON OIKEUS"-tyyliin ja kohta varmaan koristat autokolaritilastoja, tosin noilla älynlahjoilla ijnettelen miten ylipäänsä olet enää edes hengissä!

[/quote]
Lyhyt turvaväli tarkoittaa liikenteessä: "Ajat liian hitaasti, paina kaasua."

Osaan ajaa, älä huoli. Helpottaisi jos tekisit tietä mutta pääsen kyllä ohi muutenkin.
Ajan siis lähes aina ylinopeutta ja nautin siitä häpeilemättä.

Vierailija
84/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:33"]Olenko hidastelija, jos ajan sallittua nopeutta (itse asiassa mittarin mukaan vähän yli) mutta taakseni kertyy silti useampi auto? Pitääkö minun tämän takia mennä bussipysäkille ja hidastaa omaa matkaani, koska takanani sattuu notkumaan liikennerikkureita? Pitääkö minun mahdollistaa heille reilun ylinopeuden ajaminen? Kuuluuko se kansalaisvelvollisuuksiini? [/quote] no mitä luulisit?!?!? Lue ketju uudestaan läpi ja mieti koskiko sinua!

[/quote]

Mänä en ainakaan vahdi kuinka monta autoa on takana jos ajan itse suurinta sallittua nopeutta ja mittarin mukaan 6-8 km/h yli jotta en varmasti aja "alinopeutta". Hälytysajoneuvot päästän ohi, muiden ohitushalukkuus ei minua kiinnosta koska jos joku ei ymmärrä mitä se nopeusrajoitusliikennemerkki tarkoittaa niin se on hänen ongelmansa etsiä ohituspaikka vaikka roikkuisi perässä 30 km.

Vierailija
85/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:22"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:17"]

[/quote]

[/quote] Olen varma että provoilet vaan. Mutta muutaman kerran on joku tuollaista yrittänyt -yleensä hiukan parin sadan jälkeen ovat luovuttaneet kun auton ajo-ominaisuudet ja kuskin uskallus ei riitä.[/quote]

En provoile, mutta minun uskallukseni ja auton tehot riittävät (amerikkalainen muskeliauto) ja yleensä se ohittava luovuttaa hetken kuluttua. Parasta on katsoa sitä road ragea, kun hakkaavat rattiaan ja heiluvat siellä autossa. Kuten sanoin, tätä tapahtuu harvoin. Ärsyttää sellainen öykkäröinti ja kiilailu, niin on hyvä, että ottavat opikseen.

Vierailija
86/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitus =typerä ja turha ohitus...just näin. Vaaratilanteet syntyvät vaarallisita ohituksista, ei kaikista ohituksista

Vierailija
87/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:17"]

Kaikki vaaratilanteet, joihin olen joutunut ovat johtuneet nimenomaan liian hiljaa ajavista. Ovat siis ajaneet muuhun liikenteeseen verrattuna huomattavasti hiljempaa motarilla. Yleensä tulevat eteen aiheuttaen äkkijarrutustilanteen. Eikä niillä ole ollut oikeasti mitään syytä ajaa motarilla alle 80 km/h.

[/quote]

Sulla on kyllä havaintokyvyssä puutteita jos toistuvasti joudut motarilla hidastelijoiden takia äkkijarrutuksia tekemään. Tai sitten täytyy olla niin surkea keli, että siellä ajetaan syystäkin hiljaa.

[/quote]

Näinpä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana olen moottoritiellä tarvinnut jarrua vain moottoritieltä poistuessani liittymässä. Kun on turvaväli kunnossa ja osaa ennakoida, pelkkä kaasun käyttö riittää.

Vierailija
88/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"]

Ohitus =typerä ja turha ohitus...just näin. Vaaratilanteet syntyvät vaarallisita ohituksista, ei kaikista ohituksista

[/quote]

Samaa mieltä. Tämä on ollut pointtini koko ajan.

T: Se öykkäreitä kiusaava.

Vierailija
89/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:22"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:17"]

[/quote]

[/quote] Olen varma että provoilet vaan. Mutta muutaman kerran on joku tuollaista yrittänyt -yleensä hiukan parin sadan jälkeen ovat luovuttaneet kun auton ajo-ominaisuudet ja kuskin uskallus ei riitä.[/quote]

En provoile, mutta minun uskallukseni ja auton tehot riittävät (amerikkalainen muskeliauto) ja yleensä se ohittava luovuttaa hetken kuluttua. Parasta on katsoa sitä road ragea, kun hakkaavat rattiaan ja heiluvat siellä autossa. Kuten sanoin, tätä tapahtuu harvoin. Ärsyttää sellainen öykkäröinti ja kiilailu, niin on hyvä, että ottavat opikseen.

[/quote]

Oi että kun yrittäisit joskus estää minua menemästä ohi....
Mikä on jenkin aika varttimaililla jos saan kysyä? Oletko huippuja mitannut?

Vierailija
90/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te tiedätte, että ohittaessakaan ei nopeus saa ylittää nopeusrajoitusta? 

Vierailija
91/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:42"]

Kai te tiedätte, että ohittaessakaan ei nopeus saa ylittää nopeusrajoitusta? 

[/quote]

Toki.
Ennätys on muuten 170 km/h yli rajoituksen.
Nimim: öykkäri

Vierailija
92/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:50"] Mä en ole mikään kaahari, mutta en ymmärrä miksi joku vetää 60 km/h tunnissa, kun rajoitus on 80 km/. Tai kesällä satasen alueella kahdeksaakymppiä. Miksi joku ei aja nopeusrajoitusten mukaan, vaan hidastaa monen muun matkaa.  [/quote] Ymmärrätkö, mitä nopeusrajoitus tarkoittaa? Tuo hitaammin ajavahan juuri noudattaa nopeusrajoitusta, kun ei ylitä sen osoittamaa nopeutta. [/quote] Jos sä ajat 60 km/h, niin mä voin ohittaa sut ihan kepeästi ajamatta ylinopeutta, jos nopeusrajoitus on 80 tai 100. Siis jos et ole niitä idiootteja, jotka painaa kaasua, kun näkevät jonkun olevan ohittamassa sua. Silloin menee pahasti ylinopeuden puolelle. Ainoa ongelma on vain se, että kun mä ohitan sut, niin olen kusipää, joka vain yrittää päteä mulkun jatkeellaan. Et tajua, että joku voi oikeasti haluta ajaa nopeusrajoitusten mukaan, ei alle.

[/quote]

Et selkeästikään ymmärrä nopeusrajoitusten tarkoitusta.

Vierailija
93/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:45"]

Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja jotenkin ihmisillä on mahdotonta ajaa minun perässäni, vaikka ajan hiukan yli nopeusrajoituksen. Yleensä ne on niitä "audimiehiä", jotka lähtevät aina ohi. Olen ottanut tavakseni tehdä hiukan kiusaa näille ohittajille. Heti kun näen, että yrittävät ohi, painan kaasun pohjaan ja minun autostani löytyy vähän enemmän litroja ja hevosvoimia konepellin alta, kuin jostain 2.0l koneesta. Muutaman kerran olen nähnyt oikein kunnon road ragen. Muuten ajan aina kiltisti, mutta sellaiset tieöykkärit ärsyttävät.

[/quote]

Jes. Oletpa viisas. Kannattaisiko keskittyä ihan siihen omaan ajamiseen, eikä aiheuttaa vaaratilanteita? Sinä ajat kuin ajat. Vastaat itsestäsi, et voi vastata toisista.

Vierailija
94/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kaikki ajaisivat sulassa sovussa nopeusrajoitusten mukaan, ei tarvittaisi ohitteluita ja riskeiltä säästyttäisiin! Jos ei osaa hallita ajovälinettään oikeissa nopeuksissa, ei ole asiaa tienpäälle tai sitten valitaan sellaiset kiertoreitit pikkuteitä pitkin, joiden nopeusrajoitus on valmiiksi matala."

Jos eilenkin kaikki olisi ajanut nopeusrajoitusten mukaan, niin mitenhän olisi käynyt. Kyllä se on keliolossuhteet, mitkä määräävät ajonopeuden, tietysti nopeusrajoitusten mukaan.

Ihan letkassa mentiin alle 70, vaikka nopeusrajoitus oli 80:n alueella. Eikä tehnyt lähteä ohittelemaan, niin huono oli keli. Tietysti letkaan sopi muutama teiden sankari, joka ohitteli miten sattui. Toivottavasti henki hänelläkin säilyi, vaikka eilen sattui paljon kolareita ja suurin syy oli ajajan korvien välissä, kun ei huomioida keliolosuhteita, vaan tuijotetaan liikennemerkkeihin.

Vierailija
95/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos syntyy vaaratilanteita, jos teillä liikkuu noita kaikenmaailman egoilijoita. Nämä vaaratilanteet ovat niin turhia...  Itseäni lähinnä harmittaa ne kuskit, jotka jurraavat sitkeästi kuuttakymppiä kahdeksankympin alueella ja itse en uskalla ohittaa ihan vaan siitä syystä että en aja huippuhyvillä renkailla, tehokkaalla autolla, voi olla tosi vaarallista näin talvikeleillä kun on korkeita polanteita, jäätä yms..

Vierailija
96/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:14"]Mikäli perääsi kertyy koko ajan jonoa ja edessäsi ei mene ketään niin silloin ajat alinopeutta.
Liikennevirta kulkee yleensä reilut 10 km/h yli rajoituksen eli 15-20 km/h oman auton mittarin näyttämän mukaan.
Jos et uskalla ajaa muiden tahtiin on joukkoliikenne sinua varten.
Normaali talvikeli ei ole mikään syy nysväykseen.
Ja pitäkää edes kunnon turvavälit että teistä pääsee sujuvasti ohi -älkääkä löytäkö sitä kaasupoljinta asillä siunaaman hetkellä kun ohituskaista alkaa!
[/quote]

Mee takas autokouluun. Noilla sun neuvoilla sais rikesakon ellei enemmänkin.

Vierailija
97/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:40"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote] Oi että kun yrittäisit joskus estää minua menemästä ohi.... Mikä on jenkin aika varttimaililla jos saan kysyä? Oletko huippuja mitannut?[/quote]

Vaikutat tuohtuneelta. Ei syytä siihen. En estä ohittelua, enkä tietenkään lähde mitään Porchea "kiusaamaan", sillä yleensä menevät ohi, ennen kuin edes huomaa mitä tapahtuu. En osaa vastata varttimailikysymykseen, sillä en ole koskaan kokeillut. Huippunopeudessakin loppuu tie yleensä ennen, kuin pääsen huippunopeuteen :D

Vierailija
98/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:53"]

Porchea

[/quote]

Porsche... Ties kuinka mones kerta kun korjaan.

Olen huomannut, että tuon automerkin kirjoittaminen tällä palstalla tuottaa ongelmia. Käyttäkää esimerkeissä vaikka Ferraria, se on helpompi kirjoittaa.

Vierailija
99/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:40"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:32"]

[/quote]

[/quote] Oi että kun yrittäisit joskus estää minua menemästä ohi.... Mikä on jenkin aika varttimaililla jos saan kysyä? Oletko huippuja mitannut?[/quote]

Vaikutat tuohtuneelta. Ei syytä siihen. En estä ohittelua, enkä tietenkään lähde mitään Porchea "kiusaamaan", sillä yleensä menevät ohi, ennen kuin edes huomaa mitä tapahtuu. En osaa vastata varttimailikysymykseen, sillä en ole koskaan kokeillut. Huippunopeudessakin loppuu tie yleensä ennen, kuin pääsen huippunopeuteen :D

[/quote]
Jos saat sen vaikutelman niin ei voi mitään.
Saksassa ei uusi 911 Carrera 4S päässyt karkuun kun ajoin kilpaa: välillä 100-250 kiihtyi ihan tasoihin oman perheautoni kanssa.

Vierailija
100/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kirjoitusvirhettä. Kirjoítan nopeasti, enkä huomannut. Porschea tarkoitin tietysti:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän