Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Alinopeus syynä ohitteluihin"..

Vierailija
06.02.2015 |

Typeriä tekosyitä

Kirjoittaja kertoo, että usein sosiaalisessa mediassa törmää kirjoituksiin, joissa alinopeus nimetään syylliseksi tarpeettomiin ohituksiin ja niistä syntyviin vaaratilanteisiin tai onnettomuuksiin. Hän muistuttaa kuitenkin, että liikennemerkillä osoitetaan suurin sallittu nopeus alueella.
– Se ei pakota tai määrää ketään ajamaan tätä nopeutta. Olosuhteiden, auton kunnon, ajotaidon tai -kokemuksen myötä saattaa olla järkevää ajaa nopeusrajoitusliikennemerkin osoittamaa nopeutta pienemmällä nopeudella.

Jo pieni nopeuden laskeminen antaa usein huomattavasti lisää pelivaraa poikkeavan tilanteen sattuessa. Poikkeava tilanne ei ole välttämättä omasta ajamisesta kiinni, vaan myös jonkun muun tienkäyttäjän odottamaton toiminta voi synnyttää yllättäviä tilanteita, poliisi muistuttaa.

– Tieliikenteessä kuljettaja ei ole vastuussa yksin omasta tai kyydissä olijoiden turvallisuudesta. Annetaan muille sitä kuuluisaa pelivaraa.

http://m.iltalehti.fi/autot/2015020619155527_au.shtml

Montako ihmishenkeä pitää menettää, että ihmiset oppisivat ajamaan sulassa sovussa ja jättämään täysin typerät ohitukset pois? Näköjään liian monta.
Jokaisella on oikeus ajaa tasan sitä nopeutta minkä kokee hyväksi ja jossa kokee hallitsevansa auton.
Miksi sitten tehdään typeriä ohituksia? Jotkut näköjään kuvittelevat olevansa hyviäkin kuskeja, kun luulevat "alinopeutta" ajavan olevan syyllinen ohittelijoiden omaan typerään käytökseen.
En ymmärrä miksei osata lähteä ajoissa liikkeelle, jolloin varataan matkaan aikaa siten, ettei tule hoppu edes silloin kun tiellä sattuu olemaan joku jolla on kevyempi kaasujalka. Ei ole häpeä olla nopea, mutta on äärettömän noloa kuolla tai loukkaantua pahoin oman typeryyden takia!
En ole teillä hidastelija, mutta mulla ei myöskään ole tarvetta kaahata kuin heikkopäinen. En juurikaan ohittele muita autoja, mutta kieltämättä pelkään näiden reikäpäiden takia, jotka tekevät aivan naurettavia ohituksia, itse joutuvani onnettomuuteen. Ehkä teitä ei kiinnosta elää, mutta mulle henkiriepuni on äärimmäisen arvokas.
En kuitenkaan linnottaudu himaan ja tiedostan, että voin kuolla milloin vain. Mutta silti osaan pitää järjen päässä tiellä liikkuessa ja kumma kyllä mulla ei ole ollu tarvetta koskaan tehdä mitään idioottimaisia ylilyöntejä autoillessa.
Milloin ihmiset oikeasti opitte ajamaan fiksusti, ennakoiden ja ottamaan aikaa matkantekoon riittävästi?!

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä että miksi nämä, jotka ajaa huomattavaa alinopeutta, ei väistä bussipysäkille? Takana jonossa vi olla vaikka bussi jolla on aikataulu mitä pitää noudattaa.
Itse olen joskus joutunut ajamaan huomattavaa alinopeutta mutta väistin jokaiselle pysäkille ja päästin ihmiset ohi.
Itsekkäimpiä on minusta ne jotka ajaa jatkuvasti alle sallitun nopeuden. Joustavuutta liikenteeseen.

Vierailija
22/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:53"]

Olen autokoulussa ja meille ainakin opetettiin, että ehdottomasti saa ajaa hitaampaa eli sen oman ajotaidon mukaan. MUTTA jos huomaa että perään kertyy letka on kohteliasta ja liikenteen sujuvuuden kannalta turvallista väistää bussipysäkille tai muulle levikkeelle ja päästää se letka ohi.

[/quote]

Kyllä näin. Samoin se pitkän letkan toisen kuljettajan kannattaa harkita turvavälin kasvattamista tai väistämistä levikkeelle. Letka voi lähteä purkautumaan siitä. Kaikkein pahinta on letkan toinen ja sanotaan kolmas kuski jotka jumittavat toistensa takamuksissa vähän asenteella "kattokaa nyt en voi muuta".

Huom! Edellinen ei päde kun koko tieosuus suuntaansa on kokonaan ruuhkautunut eikä enää voida puhua lainkaan mielekkäästä ohittelusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopoautot on todellisia teiden vaaratekijöitä. Ajelen itse töihin päivittäin tietä, jonka rajoitus on 80. Tiellä on vaikea löytää ohituspaikkoja ja kun tiellä ajaa mopoauto hitaasti niin se kerää pitkän letkan taakseen ja aina joku hermostuu ja lähtee tekemään vaarallisia ohituksia.

Vierailija
24/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on syytä erottaa kaksi asiaa. Kuskit jotka mukauttavat nopeutensa sään mukaan ja krooniset hidastelijat. Nämä jotka ajavat käytännössä läpi talven aina max 60km/h. Tässä ei ole enää kyse huonosta säästä vaan itsekkäästä kuskista. Jos et normaaliolosuhteissa pysty ajamaan  liikennemerkin osoittamaa nopeutta, niin joko A) etsi vaihtoehtoinen reitti B) käytä julkisia C) opettele ajamaan

Inhoan itsekkin ohittelijoita, jotka ohittelevat muista piittaamatta. Nämä joiden takia muut joutuvat jarruttelemaan, että herra pääsee väliin. Argh, mutta summa sumarum: molemmat ovat ongelma liikenteessä.

ps. Näissä viimepäivien kolareissa ei ole ollut kyse alinopeudesta.

Vierailija
25/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 17:50"]

volvo,BMW,ja MB kuskit on niitä huonoimpia teiden kuskeja,jos ohitat jonkun tälläisen kuskin niin varmaa on että sitten liimaudutaan perälautaan kiinni,ja ajetaan sillä tavoin koko matkan minkä ajo kestää.Nämä kuskit ovat niitä jotka kuvittelevat olevansa niitä teiden kuninkaita.Ei sinänsä mukavaahan niitä on kiusata kun kohdalle osuu.Minä sitten ohittelen heitä omalla toyotallani,kivaa.

[/quote]

Tuo ei pidä paikkaansa.
Tai sitten olet niitä idiootteja jotka ohituksen jälkeen laskevat nopeuttaan -niitäkin on. Ei mikään ihme että että jäädään perään ajamaan.

Vierailija
26/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:01"]Siinä on eroa onko kesä/ loistava ajokeli vai talvi/ liukasta jne. Hyvällä kelillä hidastelijat vituttaa. Huonolla kelillä alinopeus on viisautta.
[/quote]

Suurimman osan vuodesta keli ja näkyvyys on hyvä. Silloin hidastelijat bussipysäkille kiitos. Sitten kun on huono keli ja näkyvyys on hullua ajaa kovaa ja ohitella.

Vierailija
27/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:59"]Lisäksi tiedättehän ,että jos takana oleva vilauttaa pitkiä niin se kertoo ohitusaikeista ja edellä olevan on toiminnallaan tehtävä ohitus mahdolliseksi. Eli ei paineta silloin sitä kaasua vaan mahdollisesti jopa höllätään hiukan sitä kaasujalkaa että ohitus sujuu turvallisesti.
[/quote]
Enpä ole kuullutkaan. Mietin vain, miksi ylipäänsä lähteä ohittamaan jos edellä ajavan täytyy hiljentää sen vuoksi vauhtia ajaessaan rajoitusten mukaan.

Vierailija
28/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:33"]

Nopeusrajoitus ei tarkoita alinta sallittua nopeutta.

[/quote]

Valitettavasti.

Vierailija
29/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta itse ajan paljon keskikokoisen kaupungin keskustassa, nopeusrajoitus on 40km/h. Vaikka reitillä ei olisi monia peräkkäisiä liikennevaloja, niin saan kyllä kerättyä perääni kunnon letkan ja vihaisia kasvoja. Miksi? En suostu olemaan pahoillani siitä että ajan suurinta sallittua nopeutta alueella - varsinkin jos ajan liikennevalojen lähistössä että saan jarrutettua jos valo vaihtuukin.

Vierailija
30/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin joillakin on niin kiire? Mitä hyödyllistä ne tekevät niillä 'säästetyillä' sekunneilla, minuuteilla määränpäässä?

Vierailija
31/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:46"]

Ei ole olemassa termiä alinopeus.

[/quote]

No virallisesti ei ole, mutta jos nyt 50km/h jurnuttaa valtatiellä nin tämä pykälä tulee voimaan.

24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla

Vierailija
32/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:16"]Mihin joillakin on niin kiire? Mitä hyödyllistä ne tekevät niillä 'säästetyillä' sekunneilla, minuuteilla määränpäässä?
[/quote]

Miksi hidastelijan pitää olla niin itsekäs että hänen elämänrytminsä on paras? Saa kyllä mennä pikkuteitä pitkin ja bussipysäkeille ihan rauhassa. Yksi kymmenestä on hidastelija niin kaikkien pitää kärsiä?

Vierailija
33/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos edellä ajava ajaa 80km/tunnissa 100km/h alueella,niin voihan sen ohittaa,ei tätä mikään estä.Ei se ole oikein muita kuljettajia kohtaan pakottaa heidätkin ajamaan alinopeudella ja keräämään jonoa taakseen.

niin ja jonossa se toisena ajava on syyllinen sen jonon kerääntymiseen,koska ei kykene ohittamaan sitä edellä ajavaa autoa.

Vierailija
34/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:10"]

Nyt on syytä erottaa kaksi asiaa. Kuskit jotka mukauttavat nopeutensa sään mukaan ja krooniset hidastelijat. Nämä jotka ajavat käytännössä läpi talven aina max 60km/h. Tässä ei ole enää kyse huonosta säästä vaan itsekkäästä kuskista. Jos et normaaliolosuhteissa pysty ajamaan  liikennemerkin osoittamaa nopeutta, niin joko A) etsi vaihtoehtoinen reitti B) käytä julkisia C) opettele ajamaan

Inhoan itsekkin ohittelijoita, jotka ohittelevat muista piittaamatta. Nämä joiden takia muut joutuvat jarruttelemaan, että herra pääsee väliin. Argh, mutta summa sumarum: molemmat ovat ongelma liikenteessä.

[/quote]

Myös sitä riittävän pitkää väliä edellä ajavaan olisi jonossa suotavaa pitää. Hidastelijoiden lisäksi vaaratilanteita ohittaessa aiheuttavat juuri nämä peräkkäin ajavat, koska sinne autojonoon on pakko välillä jopa melkein kiilata, kun ei anneta ohittavan auton palata turvallisesti omalle kaistalleen. Sitten haukutaan se ohittaja, joka muka aiheutti vaaratilanteen.

Vierailija
35/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko hidastelija, jos ajan sallittua nopeutta (itse asiassa mittarin mukaan vähän yli) mutta taakseni kertyy silti useampi auto? Pitääkö minun tämän takia mennä bussipysäkille ja hidastaa omaa matkaani, koska takanani sattuu notkumaan liikennerikkureita? Pitääkö minun mahdollistaa heille reilun ylinopeuden ajaminen? Kuuluuko se kansalaisvelvollisuuksiini?

Vierailija
36/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:10"]

[/quote]

Se liikennemerkin näyttämä nopeuslukema ei tarkoita, että sitä nopeutta on ajettava.

Vierailija
37/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 09:33"]Olenko hidastelija, jos ajan sallittua nopeutta (itse asiassa mittarin mukaan vähän yli) mutta taakseni kertyy silti useampi auto? Pitääkö minun tämän takia mennä bussipysäkille ja hidastaa omaa matkaani, koska takanani sattuu notkumaan liikennerikkureita? Pitääkö minun mahdollistaa heille reilun ylinopeuden ajaminen? Kuuluuko se kansalaisvelvollisuuksiini?
[/quote]

Kyllä, juuri noin!

Vierailija
38/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 17:50"]

volvo,BMW,ja MB kuskit on niitä huonoimpia teiden kuskeja,jos ohitat jonkun tälläisen kuskin niin varmaa on että sitten liimaudutaan perälautaan kiinni,ja ajetaan sillä tavoin koko matkan minkä ajo kestää.Nämä kuskit ovat niitä jotka kuvittelevat olevansa niitä teiden kuninkaita.Ei sinänsä mukavaahan niitä on kiusata kun kohdalle osuu.Minä sitten ohittelen heitä omalla toyotallani,kivaa.

[/quote] Tuo ei pidä paikkaansa. Tai sitten olet niitä idiootteja jotka ohituksen jälkeen laskevat nopeuttaan -niitäkin on. Ei mikään ihme että että jäädään perään ajamaan. [/quote]

kyllä pitää paikkansa,testattu monet kerrat(hauskaa)ensin körötellään alinopeudella,ja sitten kun ohitetaan niin liimaudutaan perälautaan mielenosoituksellisesti kiinni.Toivottavasti joskus kolahtaa kun jarrutan,on siinä sitten naurussa pitelemistä kun arvokas auto saa pusun perälaudastani.

Vierailija
39/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi elämä mitä lehmiä täällä taas laiduntaa!! Jos pääsen töistä 17:00 ja päiväkoti menee kiinni 17:30, nopeusrajoitus on kesällä 100km/h ja talvella 80km/h ja joku ajaa 20 km/h alinopeutta, niin kyllä se ärsyttää kökkiä epätasaista vauhtia jonkun tattiaivon perässä. Ja jos menen ohi niin olen hurjastelija, vaikka ajan nopeusrajoituksen mukaan. Aika usein alinopeutta ajavien perässä on vaarallista ajaa, kun koskaan ei pysty ennakoimaan millon vauhti hiljenee ja milloin taas mennään kovempaa.

Vierailija
40/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:33"]

Ainoa syy turhiin ohitteluihin on typerät minäminä/minullaonkiireniinsaanvaarantaamuut-tyypit, joiden pitäisi viedä ajokortti poliisille ja palata autokouluun.

[/quote]

Ja kuitenkin jos ajaa reilua alinopeutta inssinajossa, kortti jää saamatta. Se osoittaa nääs, etteivät ajotaidot ole sillä tasolla millä pitäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä