Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Alinopeus syynä ohitteluihin"..

Vierailija
06.02.2015 |

Typeriä tekosyitä

Kirjoittaja kertoo, että usein sosiaalisessa mediassa törmää kirjoituksiin, joissa alinopeus nimetään syylliseksi tarpeettomiin ohituksiin ja niistä syntyviin vaaratilanteisiin tai onnettomuuksiin. Hän muistuttaa kuitenkin, että liikennemerkillä osoitetaan suurin sallittu nopeus alueella.
– Se ei pakota tai määrää ketään ajamaan tätä nopeutta. Olosuhteiden, auton kunnon, ajotaidon tai -kokemuksen myötä saattaa olla järkevää ajaa nopeusrajoitusliikennemerkin osoittamaa nopeutta pienemmällä nopeudella.

Jo pieni nopeuden laskeminen antaa usein huomattavasti lisää pelivaraa poikkeavan tilanteen sattuessa. Poikkeava tilanne ei ole välttämättä omasta ajamisesta kiinni, vaan myös jonkun muun tienkäyttäjän odottamaton toiminta voi synnyttää yllättäviä tilanteita, poliisi muistuttaa.

– Tieliikenteessä kuljettaja ei ole vastuussa yksin omasta tai kyydissä olijoiden turvallisuudesta. Annetaan muille sitä kuuluisaa pelivaraa.

http://m.iltalehti.fi/autot/2015020619155527_au.shtml

Montako ihmishenkeä pitää menettää, että ihmiset oppisivat ajamaan sulassa sovussa ja jättämään täysin typerät ohitukset pois? Näköjään liian monta.
Jokaisella on oikeus ajaa tasan sitä nopeutta minkä kokee hyväksi ja jossa kokee hallitsevansa auton.
Miksi sitten tehdään typeriä ohituksia? Jotkut näköjään kuvittelevat olevansa hyviäkin kuskeja, kun luulevat "alinopeutta" ajavan olevan syyllinen ohittelijoiden omaan typerään käytökseen.
En ymmärrä miksei osata lähteä ajoissa liikkeelle, jolloin varataan matkaan aikaa siten, ettei tule hoppu edes silloin kun tiellä sattuu olemaan joku jolla on kevyempi kaasujalka. Ei ole häpeä olla nopea, mutta on äärettömän noloa kuolla tai loukkaantua pahoin oman typeryyden takia!
En ole teillä hidastelija, mutta mulla ei myöskään ole tarvetta kaahata kuin heikkopäinen. En juurikaan ohittele muita autoja, mutta kieltämättä pelkään näiden reikäpäiden takia, jotka tekevät aivan naurettavia ohituksia, itse joutuvani onnettomuuteen. Ehkä teitä ei kiinnosta elää, mutta mulle henkiriepuni on äärimmäisen arvokas.
En kuitenkaan linnottaudu himaan ja tiedostan, että voin kuolla milloin vain. Mutta silti osaan pitää järjen päässä tiellä liikkuessa ja kumma kyllä mulla ei ole ollu tarvetta koskaan tehdä mitään idioottimaisia ylilyöntejä autoillessa.
Milloin ihmiset oikeasti opitte ajamaan fiksusti, ennakoiden ja ottamaan aikaa matkantekoon riittävästi?!

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:04"]

Tätä ketjua lukiessa taitaa se suurin syy typeriin ohituksiin olla ihan selkeästi eräiden kuskien ASENNEongelma muita tiellä liikkujia kohtaan!

[/quote]

Tarkoitat siis tahallista hidastelua olemattomilla turvaväleillä "KOSKA NIBULLA ON OIKEUS" -tyyliin.
Aivan, tuo on ärsyttävää eikä sitä esiinny oikein missään muualla kuin täällä tasapäistämisen & liikenteen kehitysmaassa.

Vierailija
62/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaaratilanteet, joihin olen joutunut ovat johtuneet nimenomaan liian hiljaa ajavista. Ovat siis ajaneet muuhun liikenteeseen verrattuna huomattavasti hiljempaa motarilla. Yleensä tulevat eteen aiheuttaen äkkijarrutustilanteen. Eikä niillä ole ollut oikeasti mitään syytä ajaa motarilla alle 80 km/h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:14"]

Mikäli perääsi kertyy koko ajan jonoa ja edessäsi ei mene ketään niin silloin ajat alinopeutta. Liikennevirta kulkee yleensä reilut 10 km/h yli rajoituksen eli 15-20 km/h oman auton mittarin näyttämän mukaan. Jos et uskalla ajaa muiden tahtiin on joukkoliikenne sinua varten. Normaali talvikeli ei ole mikään syy nysväykseen. Ja pitäkää edes kunnon turvavälit että teistä pääsee sujuvasti ohi -älkääkä löytäkö sitä kaasupoljinta asillä siunaaman hetkellä kun ohituskaista alkaa!

[/quote]

Kenenkään ei tarvitse rikkoa lakia ylittämällä nopeusrajoitusta sen takia, että muut tekevät niin. Ihan sillä ohituskaistallakin saa ajaa sen satasen rajoituksen mukaan vaikka 99km/h, vaikka takanatulijat miten haluaisivat ajaa reilua ylinopeutta.

Vierailija
64/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:50"]

Mä en ole mikään kaahari, mutta en ymmärrä miksi joku vetää 60 km/h tunnissa, kun rajoitus on 80 km/. Tai kesällä satasen alueella kahdeksaakymppiä. Miksi joku ei aja nopeusrajoitusten mukaan, vaan hidastaa monen muun matkaa. 

[/quote]

Ymmärrätkö, mitä nopeusrajoitus tarkoittaa? Tuo hitaammin ajavahan juuri noudattaa nopeusrajoitusta, kun ei ylitä sen osoittamaa nopeutta.
[/quote]
Jos sä ajat 60 km/h, niin mä voin ohittaa sut ihan kepeästi ajamatta ylinopeutta, jos nopeusrajoitus on 80 tai 100. Siis jos et ole niitä idiootteja, jotka painaa kaasua, kun näkevät jonkun olevan ohittamassa sua. Silloin menee pahasti ylinopeuden puolelle.
Ainoa ongelma on vain se, että kun mä ohitan sut, niin olen kusipää, joka vain yrittää päteä mulkun jatkeellaan. Et tajua, että joku voi oikeasti haluta ajaa nopeusrajoitusten mukaan, ei alle.

Vierailija
65/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et uskalla ajaa muiden tahtiin on joukkoliikenne sinua varten.

[/quote]

Samoin jos ei kykene noudattamaan nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä, tai jos on niin hermoheikko että pinna palaa heti jos joutuu joskus hidastamaan edellä menevän liikenteen takia, niin joukkoliikenne on sinua varten.

Vierailija
66/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:18"]

Mikäli perääsi kertyy koko ajan jonoa ja edessäsi ei mene ketään niin silloin ajat alinopeutta. Liikennevirta kulkee yleensä reilut 10 km/h yli rajoituksen eli 15-20 km/h oman auton mittarin näyttämän mukaan. Jos et uskalla ajaa muiden tahtiin on joukkoliikenne sinua varten. Normaali talvikeli ei ole mikään syy nysväykseen. Ja pitäkää edes kunnon turvavälit että teistä pääsee sujuvasti ohi -älkääkä löytäkö sitä kaasupoljinta asillä siunaaman hetkellä kun ohituskaista alkaa!

[/quote]

Kenenkään ei tarvitse rikkoa lakia ylittämällä nopeusrajoitusta sen takia, että muut tekevät niin. Ihan sillä ohituskaistallakin saa ajaa sen satasen rajoituksen mukaan vaikka 99km/h, vaikka takanatulijat miten haluaisivat ajaa reilua ylinopeutta.

[/quote]

Ajoin joulun alla pohjoiseen huonohkolla ajokelillä (kuiva lumi pöllysi ja aiheutti huonon näkyvyyden). Auton nopeusmittari näytti parhaimmillaan 125km/h kahdeksankymmenen/satasen alueella (ja vähintäänkin nopeusrajoituksen verran esim. rekan ajaessa vastaan, jolloin näkyvyys heikkeni kovasti), mutta perässäni roikkui tasaisesti 4-5 auton letka viimeisen sadan kilometrin verran - muitakin turisteja oli tietenkin liikkeellä, muutoin kyseinen tie on hiljainen.

Aivan selvästi ajoin alinopeutta, jos ensimmäistä kirjoittajaa on uskominen.

Vierailija
67/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:17"]

Kaikki vaaratilanteet, joihin olen joutunut ovat johtuneet nimenomaan liian hiljaa ajavista. Ovat siis ajaneet muuhun liikenteeseen verrattuna huomattavasti hiljempaa motarilla. Yleensä tulevat eteen aiheuttaen äkkijarrutustilanteen. Eikä niillä ole ollut oikeasti mitään syytä ajaa motarilla alle 80 km/h.

[/quote]

Sulla on kyllä havaintokyvyssä puutteita jos toistuvasti joudut motarilla hidastelijoiden takia äkkijarrutuksia tekemään. Tai sitten täytyy olla niin surkea keli, että siellä ajetaan syystäkin hiljaa.

Vierailija
68/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan itse joka päivä töihin moottoritietä pitkin. Eli ohittaessa ei onneksi tarvitse pelätä vastaantulijoita. Mutta en voi käsittää näitä 60 km/h leveää moottoritietä pitkin ajavia ja tällä viikolla kun ajokelit ovat olleet huonot, niin nopeusrajoitusta on alennettu siellä 80:iin. Kaistojen välissä on ollut paljon lunta, joten ohittajilla on riski siitä että auto lähtee käsistä. Tämä 60 köröttelijän perässä on rivi rekkoja jotka eivät pysty ohittamaan lumivallin vuoksi. Itse ajan myös kelin mukaan, jolloin tuo 80 on todella sopiva vauhti tuolla kelillä. Mutta jatkuvasti tulee vastaan noita ryömimällä eteneviä autoilijoita, joiden takana on 10 rekkaa jumittuneena. Miksi ajatte suoralla ja auratulla kaistalla moottoritiellä 60:iä? Mitä kuvittelette että voi tapahtua jos ajaisittekin tuota 80:iä. Olisiko ihan mahdoton ajatus?

Vierailija
69/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toisinaan liikennevirta voi kulkea myös sallittua nopeutta hitaammin. Silloin normaalijärkinen kuljettaja tyytyy ajamaan liikennevirran mukaista nopeutta, eikä ala pujottelemaan ja tekemään kymmeniä vaarallisia ohituksia jotta pääsisi pari minuuttia aikaisemmin seisomaan punaisiin valoihin. Muuten, 10km/h ylinopeutta ajamalla saa sakot. Voiko ne lähettää sinulle maksettavaksi jos kerran kaikkien pitää ajaa sinun mielesi mukaisesti?

Vierailija
70/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:26"]

[/quote]

Samoin jos ei kykene noudattamaan nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä, tai jos on niin hermoheikko että pinna palaa heti jos joutuu joskus hidastamaan edellä menevän liikenteen takia, niin joukkoliikenne on sinua varten.

[/quote]

Heh, en ole ikinä noudattanut nopeusrajoituksia enkä aio niin tehdä!
Mistä päättelit että olen hermoheikko? Olen tottunut ohittamaan nysväreitä heti ensimmäisen turvallisen paikan tullen eikä siitä sen suurempia tunnekuohuja tule. Moni "öykkäriä opettamaan" alkanut on kyllä hermostunut vuosien varrella, ehkäpä juuri Sinä? :D

Vierailija
71/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:32"]

[/quote]

Toisinaan liikennevirta voi kulkea myös sallittua nopeutta hitaammin. Silloin normaalijärkinen kuljettaja tyytyy ajamaan liikennevirran mukaista nopeutta, eikä ala pujottelemaan ja tekemään kymmeniä vaarallisia ohituksia jotta pääsisi pari minuuttia aikaisemmin seisomaan punaisiin valoihin. Muuten, 10km/h ylinopeutta ajamalla saa sakot. Voiko ne lähettää sinulle maksettavaksi jos kerran kaikkien pitää ajaa sinun mielesi mukaisesti?

[/quote]

Joskus kieltämättä näin mutta jätetään nämä tilanteet toiseen keskusteluun.

Monesti se liikennevirta tarkoittaa raskaan ajoneuvon perään jämähtänyttä jonoa jossa arat ajotaidottomat ovat siinä peräkkäin kun eivät vaan osaa -ja parempihan se silloin on jonoon jäädäkin.
Minä ajan aina näistä ohi -äärimmäisen harvoin lumi pölisee niin pahasti että on pakko jäädä hetkeksi itsekin köröttelemään.

Vierailija
72/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:50"] Mä en ole mikään kaahari, mutta en ymmärrä miksi joku vetää 60 km/h tunnissa, kun rajoitus on 80 km/. Tai kesällä satasen alueella kahdeksaakymppiä. Miksi joku ei aja nopeusrajoitusten mukaan, vaan hidastaa monen muun matkaa.  [/quote] Ymmärrätkö, mitä nopeusrajoitus tarkoittaa? Tuo hitaammin ajavahan juuri noudattaa nopeusrajoitusta, kun ei ylitä sen osoittamaa nopeutta. [/quote] Jos sä ajat 60 km/h, niin mä voin ohittaa sut ihan kepeästi ajamatta ylinopeutta, jos nopeusrajoitus on 80 tai 100. Siis jos et ole niitä idiootteja, jotka painaa kaasua, kun näkevät jonkun olevan ohittamassa sua. Silloin menee pahasti ylinopeuden puolelle. Ainoa ongelma on vain se, että kun mä ohitan sut, niin olen kusipää, joka vain yrittää päteä mulkun jatkeellaan. Et tajua, että joku voi oikeasti haluta ajaa nopeusrajoitusten mukaan, ei alle.

[/quote]

Sinä et siis oikeasti ymmärrä, että nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, ja sen alle ajava ajaa nopeusrajoituksen mukaan. 

Vierailija
73/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:33"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:26"]

[/quote]

[/quote] Heh, en ole ikinä noudattanut nopeusrajoituksia enkä aio niin tehdä! Mistä päättelit että olen hermoheikko? Olen tottunut ohittamaan nysväreitä heti ensimmäisen turvallisen paikan tullen eikä siitä sen suurempia tunnekuohuja tule. Moni "öykkäriä opettamaan" alkanut on kyllä hermostunut vuosien varrella, ehkäpä juuri Sinä? :D[/quote]

En minä luonnehäiriöisiä minäminä-kaahareita yritä liikenteessä opettaa, se olisi täysin turhaa ja lapsellista. He eivät nimittäin opi ennen kuin auto on rusinana. Toivottavasti siten, ettei sivullisille ole aiheutunut vahinkoa.

Vierailija
74/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:18"]

[/quote]

[/quote]

Ajoin joulun alla pohjoiseen huonohkolla ajokelillä (kuiva lumi pöllysi ja aiheutti huonon näkyvyyden). Auton nopeusmittari näytti parhaimmillaan 125km/h kahdeksankymmenen/satasen alueella (ja vähintäänkin nopeusrajoituksen verran esim. rekan ajaessa vastaan, jolloin näkyvyys heikkeni kovasti), mutta perässäni roikkui tasaisesti 4-5 auton letka viimeisen sadan kilometrin verran - muitakin turisteja oli tietenkin liikkeellä, muutoin kyseinen tie on hiljainen.

Aivan selvästi ajoin alinopeutta, jos ensimmäistä kirjoittajaa on uskominen.

[/quote]

Huoh...
Juu, on todella tavallinen tilanne tuo kuvailemasi. Itsekin olisin noin reippaasti ajavan perässä tyytynyt pysyttelemään.

Vierailija
75/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja jotenkin ihmisillä on mahdotonta ajaa minun perässäni, vaikka ajan hiukan yli nopeusrajoituksen. Yleensä ne on niitä "audimiehiä", jotka lähtevät aina ohi. Olen ottanut tavakseni tehdä hiukan kiusaa näille ohittajille. Heti kun näen, että yrittävät ohi, painan kaasun pohjaan ja minun autostani löytyy vähän enemmän litroja ja hevosvoimia konepellin alta, kuin jostain 2.0l koneesta. Muutaman kerran olen nähnyt oikein kunnon road ragen. Muuten ajan aina kiltisti, mutta sellaiset tieöykkärit ärsyttävät.

Vierailija
76/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
77/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:04"]Tätä ketjua lukiessa taitaa se suurin syy typeriin ohituksiin olla ihan selkeästi eräiden kuskien ASENNEongelma muita tiellä liikkujia kohtaan!
[/quote]

Tarkoitat siis tahallista hidastelua olemattomilla turvaväleillä "KOSKA NIBULLA ON OIKEUS" -tyyliin.
Aivan, tuo on ärsyttävää eikä sitä esiinny oikein missään muualla kuin täällä tasapäistämisen & liikenteen kehitysmaassa.[/quote]

Hidastelijako on syyllinen siihen, et sun on "pakko" ajaa perseessä kiinni ja näin ollen turvaväli on olematon?! :D Vittu mikä vajukki sä oot!!
Sinä haluat ohitella ja kaahata, koska "SINULLA ON OIKEUS"-tyyliin ja kohta varmaan koristat autokolaritilastoja, tosin noilla älynlahjoilla ijnettelen miten ylipäänsä olet enää edes hengissä!

Vierailija
78/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:45"]Ajan vanhalla amerikkalaisella autolla ja jotenkin ihmisillä on mahdotonta ajaa minun perässäni, vaikka ajan hiukan yli nopeusrajoituksen. Yleensä ne on niitä "audimiehiä", jotka lähtevät aina ohi. Olen ottanut tavakseni tehdä hiukan kiusaa näille ohittajille. Heti kun näen, että yrittävät ohi, painan kaasun pohjaan ja minun autostani löytyy vähän enemmän litroja ja hevosvoimia konepellin alta, kuin jostain 2.0l koneesta. Muutaman kerran olen nähnyt oikein kunnon road ragen. Muuten ajan aina kiltisti, mutta sellaiset tieöykkärit ärsyttävät.
[/quote]
Siis sähän olet se pääöykkäri, joka on vielä niin tyhmä, että tieten tahtoen asetat itsesi vaaraan. Ja vain sen takia, että joku haluaa ajaa Audilla sun ohi.

Vierailija
79/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:14"]

[/quote]

[/quote]

Heh, en ole ikinä noudattanut nopeusrajoituksia enkä aio niin tehdä!
Mistä päättelit että olen hermoheikko? Olen tottunut ohittamaan nysväreitä heti ensimmäisen turvallisen paikan tullen eikä siitä sen suurempia tunnekuohuja tule. Moni "öykkäriä opettamaan" alkanut on kyllä hermostunut vuosien varrella, ehkäpä juuri Sinä? :D[/quote]

Asenneongelmasi on pahinta laatuaana

Vierailija
80/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ja yleensä kolmas auto tekee jonon, jos ne lähde ohitukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän