Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Alinopeus syynä ohitteluihin"..

Vierailija
06.02.2015 |

Typeriä tekosyitä

Kirjoittaja kertoo, että usein sosiaalisessa mediassa törmää kirjoituksiin, joissa alinopeus nimetään syylliseksi tarpeettomiin ohituksiin ja niistä syntyviin vaaratilanteisiin tai onnettomuuksiin. Hän muistuttaa kuitenkin, että liikennemerkillä osoitetaan suurin sallittu nopeus alueella.
– Se ei pakota tai määrää ketään ajamaan tätä nopeutta. Olosuhteiden, auton kunnon, ajotaidon tai -kokemuksen myötä saattaa olla järkevää ajaa nopeusrajoitusliikennemerkin osoittamaa nopeutta pienemmällä nopeudella.

Jo pieni nopeuden laskeminen antaa usein huomattavasti lisää pelivaraa poikkeavan tilanteen sattuessa. Poikkeava tilanne ei ole välttämättä omasta ajamisesta kiinni, vaan myös jonkun muun tienkäyttäjän odottamaton toiminta voi synnyttää yllättäviä tilanteita, poliisi muistuttaa.

– Tieliikenteessä kuljettaja ei ole vastuussa yksin omasta tai kyydissä olijoiden turvallisuudesta. Annetaan muille sitä kuuluisaa pelivaraa.

http://m.iltalehti.fi/autot/2015020619155527_au.shtml

Montako ihmishenkeä pitää menettää, että ihmiset oppisivat ajamaan sulassa sovussa ja jättämään täysin typerät ohitukset pois? Näköjään liian monta.
Jokaisella on oikeus ajaa tasan sitä nopeutta minkä kokee hyväksi ja jossa kokee hallitsevansa auton.
Miksi sitten tehdään typeriä ohituksia? Jotkut näköjään kuvittelevat olevansa hyviäkin kuskeja, kun luulevat "alinopeutta" ajavan olevan syyllinen ohittelijoiden omaan typerään käytökseen.
En ymmärrä miksei osata lähteä ajoissa liikkeelle, jolloin varataan matkaan aikaa siten, ettei tule hoppu edes silloin kun tiellä sattuu olemaan joku jolla on kevyempi kaasujalka. Ei ole häpeä olla nopea, mutta on äärettömän noloa kuolla tai loukkaantua pahoin oman typeryyden takia!
En ole teillä hidastelija, mutta mulla ei myöskään ole tarvetta kaahata kuin heikkopäinen. En juurikaan ohittele muita autoja, mutta kieltämättä pelkään näiden reikäpäiden takia, jotka tekevät aivan naurettavia ohituksia, itse joutuvani onnettomuuteen. Ehkä teitä ei kiinnosta elää, mutta mulle henkiriepuni on äärimmäisen arvokas.
En kuitenkaan linnottaudu himaan ja tiedostan, että voin kuolla milloin vain. Mutta silti osaan pitää järjen päässä tiellä liikkuessa ja kumma kyllä mulla ei ole ollu tarvetta koskaan tehdä mitään idioottimaisia ylilyöntejä autoillessa.
Milloin ihmiset oikeasti opitte ajamaan fiksusti, ennakoiden ja ottamaan aikaa matkantekoon riittävästi?!

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju kertookin jo aika paljon asenteista. Ei mikään ihme, että ohituskolareita tapahtuu. Vaarallisia ja turhia ohituksia tekeviä on vaikka kuinka paljon teillämme eikä näillä henkilöillä syy ole toisten alinopeus vaan ainoastaan virheellinen usko omaan kaikkivoipaisuuteen ja välinpitämättömyys omasta ja toisten hengestä. Sattumaa ei liene sekään, että useimmiten näiden kuskien ajopelinä on BMW, Audi tai Mersu.

Ajoin itse aikaisemmin pitkää työmatkaa ja kyllä se vain aika harvoin on, kun eteen sattuu oikeasti alinopeutta ajava. Näitä turhia ohittelijoita sen sijaan sattuu joka ikiselle pätkälle useampia. Ohittamiseen provosoimiseen riittää vaikka se, että 80 km/h alueella ajaa itse 85 km/h niin johan lähtee takaa Audi/BMW/Mersu-miehet ja -naiset ohi välittämättä siitä, onko näkyvyys eteenpäin hyvä vai huono. Ei todellakaan mikään ihme, että sattuu näitä kolareita. Ikävää vain on se, että niissä kuolee syyttömiäkin eikä ainoastaan se tyhmä ohittaja.

Vierailija
2/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin syytä alinopeutta ajavia turhista ohituksista. Eikö jotain kerro, jos 80km/h alueella kertyy letka 60km/h ajavan taakse? Silloin tämä "saa ajaa mitä nopeutta haluaa" -tyyppi on parinkymmenen muun kuskin tukkeena. Ja pakottaa siis ohittamaan. Vai pitäisikö ajaa esim. 100km matka tuon alinopeutta ajavan takana vain siksi, että pitää kunnioittaa jokaisen halua ajaa mitä vauhtia huvittaa...

Jos kaikki ajaisivat sulassa sovussa nopeusrajoitusten mukaan, ei tarvittaisi ohitteluita ja riskeiltä säästyttäisiin! Jos ei osaa hallita ajovälinettään oikeissa nopeuksissa, ei ole asiaa tienpäälle tai sitten valitaan sellaiset kiertoreitit pikkuteitä pitkin, joiden nopeusrajoitus on valmiiksi matala.

Vierailija
4/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:29"]

Itse ainakin syytä alinopeutta ajavia turhista ohituksista. Eikö jotain kerro, jos 80km/h alueella kertyy letka 60km/h ajavan taakse? Silloin tämä "saa ajaa mitä nopeutta haluaa" -tyyppi on parinkymmenen muun kuskin tukkeena. Ja pakottaa siis ohittamaan. Vai pitäisikö ajaa esim. 100km matka tuon alinopeutta ajavan takana vain siksi, että pitää kunnioittaa jokaisen halua ajaa mitä vauhtia huvittaa...

Jos kaikki ajaisivat sulassa sovussa nopeusrajoitusten mukaan, ei tarvittaisi ohitteluita ja riskeiltä säästyttäisiin! Jos ei osaa hallita ajovälinettään oikeissa nopeuksissa, ei ole asiaa tienpäälle tai sitten valitaan sellaiset kiertoreitit pikkuteitä pitkin, joiden nopeusrajoitus on valmiiksi matala.

[/quote]

Ei se sen hitaasti ajavan syy ole, että sinä ohitat hänet. Sinähän se itse päätät, lähdetkö ohittamaan vai et. Turha vierittää toisen niskoille syytä, johon vain sinä pystyt vaikuttamaan. 

Vierailija
5/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa syy turhiin ohitteluihin on typerät minäminä/minullaonkiireniinsaanvaarantaamuut-tyypit, joiden pitäisi viedä ajokortti poliisille ja palata autokouluun.

Vierailija
6/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeusrajoitus ei tarkoita alinta sallittua nopeutta.

Vierailija
7/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:29"]Itse ainakin syytä alinopeutta ajavia turhista ohituksista. Eikö jotain kerro, jos 80km/h alueella kertyy letka 60km/h ajavan taakse?
[/quote]

Etköhän nyt hieman liiottele. Näissä tilanteissa kaltaisesi kaahari ajaa kiinni edellä olevan takapuskurissa ja kiroaa kun tämä ajelee kuuttakymppiä vaikka todellisuudessa mittari näyttää tasan sen 80km/h. Koitapa ensi kerralla ajaa niin, että et aja ylinopeutta etkä vetoa siihen, että mittari näyttää 5km/h liikaa tms.

Vierailija
8/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa termiä alinopeus.

Vierailija
9/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:04"]Tätä ketjua lukiessa taitaa se suurin syy typeriin ohituksiin olla ihan selkeästi eräiden kuskien ASENNEongelma muita tiellä liikkujia kohtaan!
[/quote]

Tarkoitat siis tahallista hidastelua olemattomilla turvaväleillä "KOSKA NIBULLA ON OIKEUS" -tyyliin.
Aivan, tuo on ärsyttävää eikä sitä esiinny oikein missään muualla kuin täällä tasapäistämisen & liikenteen kehitysmaassa.[/quote]

Hidastelijako on syyllinen siihen, et sun on "pakko" ajaa perseessä kiinni ja näin ollen turvaväli on olematon?! :D Vittu mikä vajukki sä oot!!
Sinä haluat ohitella ja kaahata, koska "SINULLA ON OIKEUS"-tyyliin ja kohta varmaan koristat autokolaritilastoja, tosin noilla älynlahjoilla ijnettelen miten ylipäänsä olet enää edes hengissä!
[/quote]
Lyhyt turvaväli tarkoittaa liikenteessä: "Ajat liian hitaasti, paina kaasua."

Osaan ajaa, älä huoli. Helpottaisi jos tekisit tietä mutta pääsen kyllä ohi muutenkin.
Ajan siis lähes aina ylinopeutta ja nautin siitä häpeilemättä.
[/quote]

Noh, oma on mokas jos korttis menetät holtittoman kaahailun takia. Olen muutaman ilosesti vilkutellu minut ohittaneille urpoille jotka on jääny ratsiaan. ;) Ei se mun lompakossa kirpase, kun sinä ajat ylinopeutta TAI ajat minun perseeseen äkkijarrutustilanteessa. :D Mutta mä saan helpostikin pari elinvuotta lisää kun nauran paskaisesti sinulle ja sun ontuville "mut ku toi ajo liian hiljaa enkä mä pitäny turvaväliä ton takia riittävänä!!"-selityksille poliisille. :D

Vierailija
10/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvikelillä, kun tiellä on lunta ja jäätä, on järjetöntä puhua alinopeudesta. Joku voi olla sitä mieltä että pystyy ajamaan ylintä sallittua nopeutta säässä kuin säässä, mutta suurin osa kuljettajista ajaa ihan järkevästi sitä nopeutta minkä tietää olosuhteitten mukaan turvalliseksi.

Ethän sinä syytä rekkakuskiakaan siitä, että hän ajaa hitaammin kuin henkilöautot. Miksi sitten hitaammin ajavaa henkilöautoilijaa, jonka ohittaminen on kuitenkin paljon helpompaa kuin ison auton.

Ohittaja on itse vastuussa siitä, että ohitus tapahtuu turvallisesti, ei siitä voi rauhallisesti ajavaa ohitettavaa syyttää.    

Vierailija
11/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole mikään kaahari, mutta en ymmärrä miksi joku vetää 60 km/h tunnissa, kun rajoitus on 80 km/. Tai kesällä satasen alueella kahdeksaakymppiä.
Miksi joku ei aja nopeusrajoitusten mukaan, vaan hidastaa monen muun matkaa.
Huonoilla keleillä mäkin ajan hiljaa ja voin körötellä koko matkankin jonkun huonon kuskin perässä, mutta hyvällä säällä on täysin älytöntä ajaa 20 km/h alinopeutta pitkiä matkoja. Miksi pelkurikuski ei aja tien sivuun ja päästä letkaa ohi? Jos mä jostain kumman syystä kerään jonon perääni, niin takuuvarmasti poikkean linja-autopysäkille joka kerta, kun autoja on kerääntynyt enemmän mun perään.

Vierailija
12/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

volvo,BMW,ja MB kuskit on niitä huonoimpia teiden kuskeja,jos ohitat jonkun tälläisen kuskin niin varmaa on että sitten liimaudutaan perälautaan kiinni,ja ajetaan sillä tavoin koko matkan minkä ajo kestää.Nämä kuskit ovat niitä jotka kuvittelevat olevansa niitä teiden kuninkaita.Ei sinänsä mukavaahan niitä on kiusata kun kohdalle osuu.Minä sitten ohittelen heitä omalla toyotallani,kivaa.

Vierailija
13/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autokoulussa ja meille ainakin opetettiin, että ehdottomasti saa ajaa hitaampaa eli sen oman ajotaidon mukaan. MUTTA jos huomaa että perään kertyy letka on kohteliasta ja liikenteen sujuvuuden kannalta turvallista väistää bussipysäkille tai muulle levikkeelle ja päästää se letka ohi.

Vierailija
14/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 on pakko lisätä, että ainakin täällä meillä päin aika harvoin rekka vetää jonoa. Viimeksi kun liikuin maantiellä, niin jopa Vainion bussi ajoi henkilöauton ohi. Mitä se mahtaa kertoa? Ajoikohan henkilöauto todella hitaasti, kun bussikin pääsi ohitse... Eikä tiellä ollut lunta tai loskaa.

Vierailija
15/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos minä ajan 80km/h alueella tasan 80km/h, mutta sinä haluat ajaa sen "pakollisen yli", niin silloin sinä varmaan uskallat mennä ohi. En yritä estää sinua, mutta kun ei, aina pitää jäädä siihen takapuskuriin roikkumaan, vaikka ohitusmahdollisuuksia olisi paljon. Meille sallittua nopeutta ja vähän ali ajaville sanotaan, että pitäisi jäädä kotiin jos ei uskalla ajaa. Minä sanon teille kaahareille, että jääkää te kotiin, jos ette uskalla ohittaa. Jonot harvemmin ovat lievää alinopeutta ajavien syy, vaan sen perässä tulevan, joka uskaltaa kyllä muuten hurjastella, mutta ohi ei uskalla mennä.

Vierailija
16/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eihän se ole hitaasti ajavan syy jos häntä ohitetaan mutta jos joku vanha pappa köröttelee 70 moottoritiellä niin hyvin todennäköisesti häntä ohittaa jokuinen autoilija...

Vierailija
18/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 17:47"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:04"]Tätä ketjua lukiessa taitaa se suurin syy typeriin ohituksiin olla ihan selkeästi eräiden kuskien ASENNEongelma muita tiellä liikkujia kohtaan!
[/quote]

Tarkoitat siis tahallista hidastelua olemattomilla turvaväleillä "KOSKA NIBULLA ON OIKEUS" -tyyliin.
Aivan, tuo on ärsyttävää eikä sitä esiinny oikein missään muualla kuin täällä tasapäistämisen & liikenteen kehitysmaassa.[/quote]

Hidastelijako on syyllinen siihen, et sun on "pakko" ajaa perseessä kiinni ja näin ollen turvaväli on olematon?! :D Vittu mikä vajukki sä oot!!
Sinä haluat ohitella ja kaahata, koska "SINULLA ON OIKEUS"-tyyliin ja kohta varmaan koristat autokolaritilastoja, tosin noilla älynlahjoilla ijnettelen miten ylipäänsä olet enää edes hengissä!
[/quote]
Lyhyt turvaväli tarkoittaa liikenteessä: "Ajat liian hitaasti, paina kaasua."

Osaan ajaa, älä huoli. Helpottaisi jos tekisit tietä mutta pääsen kyllä ohi muutenkin.
Ajan siis lähes aina ylinopeutta ja nautin siitä häpeilemättä.
[/quote]

Noh, oma on mokas jos korttis menetät holtittoman kaahailun takia. Olen muutaman ilosesti vilkutellu minut ohittaneille urpoille jotka on jääny ratsiaan. ;) Ei se mun lompakossa kirpase, kun sinä ajat ylinopeutta TAI ajat minun perseeseen äkkijarrutustilanteessa. :D Mutta mä saan helpostikin pari elinvuotta lisää kun nauran paskaisesti sinulle ja sun ontuville "mut ku toi ajo liian hiljaa enkä mä pitäny turvaväliä ton takia riittävänä!!"-selityksille poliisille. :D

[/quote]

Maksan mielihyvin satunnaisin väliajoin ylinopeusmaksun siitä hyvästä että saan ajaa nysväämättä.
Ja mitä ohitteluun tulee, sen voi tehdä myös ottamatta riskejä.

Vierailija
19/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tiedättehän ,että jos takana oleva vilauttaa pitkiä niin se kertoo ohitusaikeista ja edellä olevan on toiminnallaan tehtävä ohitus mahdolliseksi. Eli ei paineta silloin sitä kaasua vaan mahdollisesti jopa höllätään hiukan sitä kaasujalkaa että ohitus sujuu turvallisesti.

Vierailija
20/108 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on eroa onko kesä/ loistava ajokeli vai talvi/ liukasta jne. Hyvällä kelillä hidastelijat vituttaa. Huonolla kelillä alinopeus on viisautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme