mikä on enneanagrammi numerosi?
Kommentit (90)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:37"]
Voisitko itse perustella miksi enneagrammi on huuhaata? Etkä vain todeta niin olevan?
[/quote]
Onus probandi on niillä jotka väittävät, että enneagrammi toimii. Siksi.
[/quote]Toi on niin rasittavaa. Sinähän tässä hoet näkemystäsi etkä suostu perustelemaan. Väitätkö ettei ihmisiä ole eri persoonallisuustyyppejä? Joita voidaan aika hyvin luokitella? Ja joissa esiintyy tietyt piirteet ja käyttäytymismallit?
[/quote]
Tiedätkö yhtään mitään psykometriasta?
Sen jälkeen googlaa seuraavat asiat.
Gourdijeff
Ichazo
Naranjo
Perustuu seitsemään kuolemansyntiin ja siihen päälle vielä pelko ja joku toinen.
Sufismi
Mystisismi
Vihreä Qu'Tub
Metatron
Näihin enneagrammi "perustuu".[/quote]Niin? Ja mitä sitten? Tämäkö on perusteesi?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:56"]
Voisitko itse perustella miksi enneagrammi on huuhaata? Etkä vain todeta niin olevan?
[/quote]
[/quote]Taisit itse ensin sanoa että on huuhaata koko juttu, eli voisitko ystävällisesti myös valistaa meitä sokeita mistä on kyse muutoinkin kuin toteamalla että huuhaata on, kiitos!
[/quote]
Et nyt ymmärrä. Todistustaakka on sillä henkilöllä tai taholla joka väittää jonkuna asian toimivan, oli se asia mikä tahansa. Enneagrammia ei ole validoitu missään ja perustuu enemmän tai vähemmän jonkun "filosofin" happohoureisiin.
[/quote]Tiedän mitä todistustaakka tarkoittaa. Mutta jos itse vedät jonkun väitteen esiin ensin olet silloin velvollinen perustelemaan sen.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]Toi on niin rasittavaa. Sinähän tässä hoet näkemystäsi etkä suostu perustelemaan. Väitätkö ettei ihmisiä ole eri persoonallisuustyyppejä? Joita voidaan aika hyvin luokitella? Ja joissa esiintyy tietyt piirteet ja käyttäytymismallit?
[/quote]
Gourdijeff
Ichazo
Naranjo
Perustuu seitsemään kuolemansyntiin ja siihen päälle vielä pelko ja joku toinen.
Sufismi
Mystisismi
Vihreä Qu'Tub
Metatron
Näihin enneagrammi "perustuu".[/quote]Niin? Ja mitä sitten? Tämäkö on perusteesi?
[/quote]
Noi on mielestäsi hienoja perusteita persoonallisuustestille tai tyypittelylle? Jos näin on niin luovutan ja toivotan hyvää jatkoa illallesi kristallihieronnan parissa.
P.S. Kukaan muu kuin huuhaapsykologi ei käytä enneagrammia ja sitä ei ole validoitu missään eikä se ole luotettava. Täysin pseudotiedettä.
[/quote]
[/quote]
Gourdijeff
Ichazo
Naranjo
Sufismi
Mystisismi
Vihreä Qu'Tub
Metatron
Näihin enneagrammi "perustuu".
[/quote]Mistä olet saanut tietosi? Olisi hyvä tietää lähteesi.
Mulle tuli 1. numero 5 tai 2. numero 6.
Molemmissa oli sopivia piirteitä ja ei sopivia, joten kumpikaan ei täydellisesti osunut kohdalleen. Enemmän olen tunnistanut horoskoopin luonnekuvauksista itseni ja yleensä kaikki piirteet ovat olleet oikein kuvailtuja.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:15"]
[/quote]
[/quote]
Gourdijeff
Ichazo
Naranjo
Sufismi
Mystisismi
Vihreä Qu'Tub
Metatron
[/quote]
Noi on mielestäsi hienoja perusteita persoonallisuustestille tai tyypittelylle? Jos näin on niin luovutan ja toivotan hyvää jatkoa illallesi kristallihieronnan parissa.
P.S. Kukaan muu kuin huuhaapsykologi ei käytä enneagrammia ja sitä ei ole validoitu missään eikä se ole luotettava. Täysin pseudotiedettä.
[/quote]ei siinä kyllä mitään vaarallistakaan ole. Toisin kuin horoskooppeihin uskovat voivat joutua harhaan.
Enneagrammi 5 nelossiivellä ja MBTI ENTP. Enneagrammeihin en ole niin perehtynyt, epäilyttää se että persoonallisuustyylit, vai miksi niitä suomeksi sanotaan, on saatu järjestettyä vähän mystisen oloiseen kuvioon ja siinä persoona muuttuu tiettyjen reittien mukaan. Noinkohan neurologisesti sille voi ikinä löytyä vastaavuutta, mutta onhan se mahdollista. Myös minun makuun vähän liian new age -romantiikkaa siinä on. Mutta on kyllä ollut ihan osuva, lähinnä se kai keskittyy omiin heikkouksiin ja ne on kyllä pitäneet pitkälti paikkaansa.
MBTI on minusta selkeämpi, en allekirjoita että kaikki kuvaukset tyypistä pitäisi minun kohdalla paikkaansa, mutta ällistyttävää on ollut lukea muiden saman tyypin saaneiden kirjoituksia, asenne ja ajatukset menee kovasti yksiin. Monessa ihan konkreettisessa arkisessa asiassa olen kokenut olevani outo, ja sitten ihan tuntemattomat ihmiset kirjoittaa samasta asiasta, ja ainoa yhteys on nuo kognitiot. MBTIssä viehättää myös se loogisuus, olevinaan tarpeeksi kovaa "tiedettä" kun puhutaan kognitioista, ei näy niitä häröilyviitteitä vaikka sitten jotkin persoonallisuustyyppien kuvaukset saattaa olla vähän korkealentoisia. Sinänsä yksinkertaisesta asiasta kuitenkin kyse. Soisin kaikkien tutustuvan.
Jos enneagrammin pitää tasolla "hehe kato mä oon joku 9 tässä naistenlehtitestissä" ei siinä olekaan mitään vaarallista. Täällä vaikuttaa kuitenkin olevan ihmisiä, jotka luulevat sen olevan jotain enemmän ja paaaljon parempi kuin joku horoskooppi.
Jos enneagrammin pitää tasolla "hehe kato mä oon joku 9 tässä naistenlehtitestissä" ei siinä olekaan mitään vaarallista. Täällä vaikuttaa kuitenkin olevan ihmisiä, jotka luulevat sen olevan jotain enemmän ja paaaljon parempi kuin joku horoskooppi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:50"]
[/quote]Mikä siinä sinusta on haitallista? Ja jos olet se joka laittoi listan mihin se perustuu niin mistä olet sen listasi kaivanut?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:51"]
[/quote]Miten sinä sitten "luokittelet" tai määrittelet ihmisten persoonallisuksia, mikä on se validi ja luotettava tapa/määritelmä/mittaus?
Jotain termejä kai on pakko käyttää jotka aukeavat kaikille?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:21"]Vitonen on Tietäjä, Tarkkailija, Pohdiskelija
[/quote]
olen myös 5.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 23:51"]
[/quote]Miten sinä sitten "luokittelet" tai määrittelet ihmisten persoonallisuksia, mikä on se validi ja luotettava tapa/määritelmä/mittaus?
Jotain termejä kai on pakko käyttää jotka aukeavat kaikille?
[/quote]
Sehän on se pointti ettei sellaista tapaa ole! Sitä psykometria tutkii, muun muassa. Introvertti - ekstrovertti on sellainen akseli jota voi aika luotettavasti mitata. Big Five persoonallisuustesti on se mikä nykytietämyksen mukaan on luotettavin.
Tein äsken netissä, tulos:
enneagrammityyppisi on 1
Ykkönen on Laadunparantaja, Perfektionisti, Uudistaja
Olen todennut olevani persoonaltani lähinnä vitostyyppiä. Oma käsitykseni voi olla eriävä siitä millaisena minut koetaan, mutta enneagrammissahan ihminen itse kertoo minkälainen ihminen on, kun taas horoskoopeissa oletetaan että ihminen on jotakin tähtien asennosta riippuen.
2 tai 9, tiedä sitten, kumpi on osuvampi.