mikä on enneanagrammi numerosi?
Kommentit (90)
No mihin se enneagrammi sitten perustuu :O
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:43"]
Oletteko tosissanne?
[/quote]Olemme. Ymmärrätkö itse että se on aivan toimiva tapa luokitella eri persoonallisuustyyppejä?
[/quote]
Kerro itse miksi se on toimiva? Miten se eroaa horoskoopeista?
[/quote]En jaksa, liian pitkä olisi kirjoittaa mutta katso itse mitä siitä on tietoa tarjolla. "Pikkuisen" eri asia kuin horoskoopit.
[/quote]
Tiedän tarkkaan mihin perustuu, siksi kysyn edelleen miksi enneagrammi on toimivampi kuin horoskooppi?
[/quote]
No mä en ole enneagrammiuskovainen, mutta ilmeisesti ne kysymyskorttien kysymykset kuitenkin kohtuudella haarukoivat ihmisen käyttäytymis/reagoimistapoja. Mun mielestä enneagrammi kuulostaa suunnilleen samalta kuin horoskooppi - mutta kun opiskeluporukkani kanssa tehtiin niitä "testejä", koin aika lailla muistuttavani sitä tyyppiä, mikä vastaukseksi sain. Olen sellainen "toisaalta ja taas toisaalta" -ihminen, joka jatkuvasti varautuu pahimpaan. Toinen puoleni on älyttömät tempaukset, joilla yritän rikkoa omaa pelokkuuttani.
Toki voi sanoa, että minä vain halusin kovasti muistuttaa kutosta, kun kerran luin siitä. Ehkä niinkin.
Olen myös tehnyt sen Myers-Briggsin (vai mikä se on) ja se tuntuu täsmällisemmältä, mutta on sen verran paneutumista vaativa (toisin kuin enneagrammi), että sitä ei ole yhtä helppo soveltaa käytäntöön. Molempien ansio kai on se, että se voi auttaa ymmärtämään niinkin pläkkiselvää asiaa, että me ihmiset olemme nääs erilaisia ja niin se vaan on.
Olen nelonen. Saman tuloksen ovat saaneet (minusta) ystäväni, työtoverini ja perheenjäseneni.
Wau, enpä olisi uskonut että tulee noin tarkka kuvaus minusta. Olen kasi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:37"]
Voisitko itse perustella miksi enneagrammi on huuhaata? Etkä vain todeta niin olevan?
[/quote]
Onus probandi on niillä jotka väittävät, että enneagrammi toimii. Siksi.
[/quote]Toi on niin rasittavaa. Sinähän tässä hoet näkemystäsi etkä suostu perustelemaan. Väitätkö ettei ihmisiä ole eri persoonallisuustyyppejä? Joita voidaan aika hyvin luokitella? Ja joissa esiintyy tietyt piirteet ja käyttäytymismallit?
On siinä musta ihan asiaa. Vahvuudet ja heikkoudet tuodaan esiin. Kolmonen olen.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:09"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:13"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:54"] [quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:43"] Oletteko tosissanne? [/quote]Olemme. Ymmärrätkö itse että se on aivan toimiva tapa luokitella eri persoonallisuustyyppejä? [/quote] Kerro itse miksi se on toimiva? Miten se eroaa horoskoopeista? [/quote]En jaksa, liian pitkä olisi kirjoittaa mutta katso itse mitä siitä on tietoa tarjolla. "Pikkuisen" eri asia kuin horoskoopit. [/quote] Tiedän tarkkaan mihin perustuu, siksi kysyn edelleen miksi enneagrammi on toimivampi kuin horoskooppi? [/quote] No mä en ole enneagrammiuskovainen, mutta ilmeisesti ne kysymyskorttien kysymykset kuitenkin kohtuudella haarukoivat ihmisen käyttäytymis/reagoimistapoja. Mun mielestä enneagrammi kuulostaa suunnilleen samalta kuin horoskooppi - mutta kun opiskeluporukkani kanssa tehtiin niitä "testejä", koin aika lailla muistuttavani sitä tyyppiä, mikä vastaukseksi sain. Olen sellainen "toisaalta ja taas toisaalta" -ihminen, joka jatkuvasti varautuu pahimpaan. Toinen puoleni on älyttömät tempaukset, joilla yritän rikkoa omaa pelokkuuttani. Toki voi sanoa, että minä vain halusin kovasti muistuttaa kutosta, kun kerran luin siitä. Ehkä niinkin. Olen myös tehnyt sen Myers-Briggsin (vai mikä se on) ja se tuntuu täsmällisemmältä, mutta on sen verran paneutumista vaativa (toisin kuin enneagrammi), että sitä ei ole yhtä helppo soveltaa käytäntöön. Molempien ansio kai on se, että se voi auttaa ymmärtämään niinkin pläkkiselvää asiaa, että me ihmiset olemme nääs erilaisia ja niin se vaan on.
[/quote]
Se että enneagrammityypittely tai MBTI tuntuu osuvalta sanotaan Forer efektiksi. Kaikki me tehdään hauskoja naistenlehtitestejä, mutta siinä vaiheessa kun ruvetaan puhumaan, että enneagrammi olisi millään tasolla validi ollaan jo metsässä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:42"]
Voisitko itse perustella miksi enneagrammi on huuhaata? Etkä vain todeta niin olevan?
[/quote]
[/quote]Taisit itse ensin sanoa että on huuhaata koko juttu, eli voisitko ystävällisesti myös valistaa meitä sokeita mistä on kyse muutoinkin kuin toteamalla että huuhaata on, kiitos!
[/quote]