Yllätysvieraat! Käykää kaupan kautta ennen kylään tuloa
Ostakaa vaikka euron keksipaketti kylään tuomisiksi. Että saatte kahvin kanssa muutakin syötävää kuin kylmää kättä.
Tosin meillä ei aina ole kaapissa edes maitoa, niin kahvinkin voit joutua juomaan mustana. Meillä ei ainakaan nimittäin yleensä oo kaapissa mitään tarjottavaa yllätysvieraita varten.
Jos haluatte mieluisamman kylämielen, käykää kipaisemassa kaupasta se keksipaketti tjms. Ei se paljoa maksa eikä iso vaiva ole. ;-)
Tulee parempi mieli molemmille, kun on jotain tarjottavaa ja tarjolla. Kiitos! :-)
Kommentit (28)
Yllätysvierailijalla tarkoitetaan varmaan useimmiten niitä, jotka soittavat hieman ennen tuloaan, että ovat tulossa.
Itse asun ruokakaupan lähellä, joten kipaisen nopeasti kauppaan. Kaupat toimivat minulla hätävarana. On tosi kiva kierrellä kaupassa juuri silloin, kun voi valita tarjottavia vieraille,
Jos kauppa olisi kauempana, varaisin pakastimeen jotain hyvää syötävää.
Muistan omasta lapsuudestani ihania sukulaisvierailuja. Pöydät notkuivat herkuista. Hieman samalla tavalla haluan itsekin käyttäytyä. Tosin muunneltuna. En suosi kakkuja tms. vaan ihan kunnon ruokaa.
16: Jos kukaan ei tule kylään ennen kuin ruuat vanhenee, niin sitten ne pitää syödä väkisin itse.
Ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:54"]Meillä on pakastin täynnä ruokaa ja marjoja, ei sinne mahdu mitään pullia kutsumattomille vieraille.
[/quote]
Ettekö te syö niitä koskaan? Tai jos syötte, niin ryntäättekö heti ostamaan uutta ruokaa sinne, jotta yhtään ylimääräistä pullaa ei mahdu?
Minun mielestä yllätysvieraita varten ei tarvitse pitää mitään säilössä, mutta ihmettelen, jos teillä ei koskaan ole pakastimessa yhtään tyhjää tilaa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:20"]
Kutsumatta tuleminen on vanhan agri-Suomen tapa. Tiedettiin, että tiettyyn aikaan sunnuntaista kaikki ovat kotona, elleivät ole lähteneet kutsumatta kyläilemään. Ennalta ilmoittamista vältettiin kursailusyistä; etteivät vain rupea meidän takia mitään laittamaan.
[/quote]
Vielä 1960-luvulla, kun Suomi autoistui, oli aivan tavallista lähteä sunnuntaina tai kesällä arki-iltanakin "ajelemaan". Samalla poikettiin Sinikalle ja Pentille hetkeksi. Siellä alkoi hirmuinen hössötys, kun ei ollut varattu mitään kahvin kanssa tarjottavaa. Tulijat anoivat, että eihän meidän takia mitään. Sen jälkeen Sinikka keitti kahvit ja kantoi pöytään monenlaiset keksit ja pullat, joista vieraat yrittivät kovasti kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:20"]
Kutsumatta tuleminen on vanhan agri-Suomen tapa. Tiedettiin, että tiettyyn aikaan sunnuntaista kaikki ovat kotona, elleivät ole lähteneet kutsumatta kyläilemään. Ennalta ilmoittamista vältettiin kursailusyistä; etteivät vain rupea meidän takia mitään laittamaan.
[/quote]
Vielä 1960-luvulla, kun Suomi autoistui, oli aivan tavallista lähteä sunnuntaina tai kesällä arki-iltanakin "ajelemaan". Samalla poikettiin Sinikalle ja Pentille hetkeksi. Siellä alkoi hirmuinen hössötys, kun ei ollut varattu mitään kahvin kanssa tarjottavaa. Tulijat anoivat, että eihän meidän takia mitään. Sen jälkeen Sinikka keitti kahvit ja kantoi pöytään monenlaiset keksit ja pullat, joista vieraat yrittivät kovasti kieltäytyä.
[/quote]näin oli, tuli oikein kotoisa tunnelma sun jutusta. Huono on itsekuri jos keksit ja pullat ei takana pysy. Mulla on pakastimessa aina jotain tarjottavaa.
Meillä käyvät yllätys ja sovittu vieraita päivittäin.
Kaikki ne ovat miehen kavereita tai sukulaisia.
Olen oppinut täyttää kaappi keksipaketilla , leivon kuivakakkua, voileivät
aina tarjoillaan. jääkaapissa aina maito ja kahvi varasto täynnä.
Eli ollaan normaali sosiaalinen perhe.
Ja meidän vieraat osaavat itse keittää kahvi ja pärjäävät keittiössä jos olen varattu esim.lapsien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:27"]
Kyllä pitää sen verran elämänhallintaa olla että osaa pitää varalla vierasvaraa. Näin se vaan on, ei auta selittelyt.
[/quote]
:D
Itse ajattelen, että jos vieraat ovat sen kahvipullan perässä, menevät he kahvilaan. Jos taas ovat meille tulossa, tahtovat tavata meitä. Kaffea voin keittää tai keittävät itse ja miekin saan. Jos on ruoka-aika, saavat ruokaa jos sitä riittää. jos ei niin ei.
jos tästä mielensä pahoittavat, niin eivät varmaan (ainakaan ilmoittamatta) tule uudelleen. problem solved. jos taas on ok, niin mikäs sen mukavampaa kuin kiva seura.
Käännyttäisin ovella takaisin tai jättäisin oven avaamatta. Toisella kerralla ei tulisi ilmoittamatta.