Kenelläkään kokemuksia propral-nimisen lääkkeen sivuvaikutuksista?
Heippa, elikkä sain lääkäriltä reseptin propral nimiseen lääkkeeseen n. ~ 5kk sitten tykytykseen ja punastumiseen. Eli kärsin siis sosiaalisten tilanteiden pelosta ja sydän alkaa hakkaamaan, punastun ihan täydellisesti naamasta ja kädet tärisee, jännittää, ahdistaa, pää tai ajatukset menee ihan sekasin... varsinkin jotkut ihan normaalit tilanteet, esim. Jonkun työkaverin näkeminen jos tulee myöhempään töihin??!!?? Tai jonkun kaverin näkeminen jos ei olla vähään aikaan nähty.. Oikeesti en tajua, oma pääni on tehnyt itselleen ihan hirveät ongelmat. Ja tää on mulle ihan arkipäivää, tuntuu etten voi elää normaalisti enää yhtäkään päivää tätä hirveetä ahdistusta et pitäs lähtee jonnekki ihmisten ilmoille ku pelkään kaikkii ihmisii ja mua alkaa ahdistaa, meen paniikkiin ja punastun ja sydän hakkaa yms. Mutta siis asiaan: olen syönyt nyt siis 5kk:den ajan tuota propral lääkettä "lähes" päivittäin esim. Joka aamu kun menen töihin koska se auttaa näihin mun fyysisiin oireisiin eli sydämen hakkaamiseen ja jännittämiseen ja punastumiseen. Tosin joskus päivä tai pari ollut välissä etten lääkettä ota, koska pyrin että kun olen vaan kotona ja on vapaapäivä niin en lääkettä ottaisi varsinkin kun tuo lääke ei ole tarkoitettu kuin silloin tällöin otettavaksi eikä ns. joka päivä. No, olen alkanut kärsiä uniongelmista etten saa enää kunnolla nukutuksi, nukahtamiseen menee nykyään varmaan n. tunti aikaa ja heräilen varmaan 1-5 kertaa yössä en muista että muutamaan kk:teen olisin nukkunut kokonaista yötä heräämättä ja nukkuen sikeästi koko yön, niinkuin ennen minulla oli tapana. Sekä minulla on tullut tunne etten ole yksin. Että ihan kuin joku olisi minun kanssani??! Jossain huoneessa vaikka kun olen siellä yksin tai työpaikalla kun käyn wc:ssä tuntuu kuin jokin/joku olisi minun kanssani siellä?? Olen töissä vanhusten kodissa ja tiedän että heistä monella aika jättää ja he lähtevät mutta tää karmiva ajatus siitä/heistä kun siellähän moni oikeestaan kuolee kun on ns. viiminen koti niin mutta aikaisemmin tälläistä tunnetta ei ole ollut mutta tätä tunnetta ilmenee myös kotonani? Tosin saimme tietää että asuntoon johon avopuolison kanssa muutettiin niin oli murhattu yksinhuoltaja äiti parvelleellemme yms. Ajattelin jos jollain olisi ollut samanlaista, voisiko johtua tuosta propral lääkkeestä? Kun syön sitä niin usein?
Kommentit (35)
Hei ap - minut suorastaan pelasti Propral. Olin niin ujo ja pelokas että aloin jo jännittää päiviä etukäteen jos olin lupautunut lähteä jonnekin tilaisuuteen. Niinpä ne alkoivat jäädä yksi toisensa jälkeen.
Kun kaupassakin käynti ja bussiin sisään astuminen alkoi tökkiä tilasin ajan lääkäriltä.
Alkoholia kun en nähnyt vaihtoehtona lievittää jännitystä, sitä kun saattoi tulla otettua hiukka liikaa illan aikana. Eikä sitä aamulla olisi voinut muutenkaan ottaa töihin lähtiessä…
Propral oli tosi hyvä! Nappi aamulla töihin mennessä ja toinen illalla jos oli menoa. Jännitys ei ollut sen vähempi mutta fyysiset oireet eivät estäneet lähtemään ja olemaan seurassa. Pikkuhiljaa alkoi tottua ihmisten ja tilanteiden kanssa olemiseen ja Propralin käyttökin vähentyi.
Propral oli käytössä kymmenisen vuotta ja sitten siirryin Emconcoriin, kun astma diagnostisoitiin.
Tätä nykyä tarvitsen beetasalpaajaa vain silloin tällöin, ehkä 2-3 kertaa vuodessa, jos on joku tilaisuus, jossa tuntuu että voisi alkaa jännittää.
Joten "ihmisten ilmoilla" olemiseen tottuu pikkuhiljaa takaisin!
Mutta sivuvaikutuksiin: meillä kaikille ei tule samoja sivuvaikutuksia ja joillekin ei ollenkaan. Jälkimmäiset saavat kutsua itseään onnellisiksi.
Mainitsemasi unihäiriöt ja se, että et ole yksin (eli hallusinaatiot) kuuluvat Propralin sivuvaikutuksiin - alla pakkausselosteesta kopio, jossa ne mainitaan.
Minulla oli unihäiriöitä eli niin että olin kyllä väsynyt ja nukahdin nopeasti mutta heräsin ehkä tunnin kuluttua ja sitten en saanutkaan unta kuin vasta aamulla. Hermostuttavaa kun kuitenkin edessä on työpäivä. Kaikissa hienoissa ohjeissa sanotan että silloin pitäisi nousta ylös ja tehdä jotain kunnes taas alkaa väsyttää, mutta eihän sitä työssäkäyvä ihminen voi yökaudet kukkua. Joten aikani (viikkoja…) kun olin hermoillut asiaa ja ollut rättiväsynyt päivällä, tavallaan annoin itselleni luvan olla uneton. Tämä tarkoittaa sitä, että jäin vaan makaamaan siihen sänkyyn yrittämättäkään käskeä itseni nukkumaan. Parasta tämä on selällään maatessa. Pidä silmät kiinni ja ala miettiä jotain kivaa. Vaikkapa sitä, miten sisustaisit kotisi, jos se olisi kolme kertaa nykyistä isompi. Tai mitä istuttaisit puutarhaan jos sinulla sellainen olisi. Tai minne matkustaisit kahden kuukauden lomalle ja mitä siellä tekisit. Tai minkälaiset vaatteet hankkisit vaatekaappiisi jos rahasta ei olisi väliä… Tai minkälainen olisi ihannemiehesi jos nyt saisit valita varpaankynsistä lähtien kulmakarvoihin asti.
Näihin ajatuksiin saattaa jopa nukahtaa… Ja jos ei nukahda, niin olet saanut ainakin levättyä ihan eri määrin kuin jos pyörit tuskissasi unta odotellen…
Ai niin - tässä se Propralin sivuvaikutuslista:
Yleiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 100:sta):
• unihäiriöt, painajaisunet
• sydämen harvalyöntisyys
• ääreisverenkierron heikkeneminen
• hengästyminen
• lihasheikkous
• väsymys.
Melko harvinaiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 1 000:sta, mutta useammalla kuin yhdellä 100:sta):
• pahoinvointi, oksentelu, ripuli.
Harvinaiset haittavaikutukset (harvemmalla kuin yhdellä 1 000:sta):
• verihiutaleniukkuus (oireita mustelmataipumus ja nenäverenvuodot)
• jyväsolukato (eli agranulosytoosi, oireita selittämätön kuumeilu, kurkkukipu ja muut flunssan kaltaiset oireet)
• liian pieni verensokeriarvo lapsilla, liian pieneen verensokeriarvoon liittyvät kouristukset
• aistiharhat, masennus, psykoosi, sekavuus
• tuntohäiriöt, pyörtyminen, huimaus
• kuivat silmät, näköhäiriöt
• sydämen vajaatoiminnan paheneminen, sydämen eteis-kammiokatkos
• pystyyn nousuun liittyvä liian matala verenpaine (oireita huimaus, pyörtyminen)
• keuhkoputkien seinämän sileiden lihassyiden supistus astmapotilailla (oire hengenahdistus)
• hiustenlähtö, ihottuma, psoriaasin kaltaiset ihoreaktiot, ihon punaläikkäisyys (purppura).
Minä sinuna juttelisin lääkärin kanssa näistä sivuvaikutuksista ja pyytäisin, että saisit kokeilla emconcoria tai muuta vastaavaa. Jokaisessa lääkkeessä on sivuvaikutuksia mutta ehkä joku muista sopii juuri sinulle paremmin.
Niin, ja sitten kun nämä fyysiset oireet alkavat lieventyä niin voisit alkaa pyrkiä tilanteisiin, joissa jännität/jännitit. Pikkuhiljaa niihin oppii ja myöhemmin huomaat että on aina vähemmän ja vähemmän tilanteita, joissa tarvitset beetasalpaajaa.
Jos laulat mielellään niin mene yhteislaulutilaisuuksiin tai kuoroon tai ota vaikka yksityistunteja laulutekniikassa. Mene esiintymistaidon kursseille tai sienikursseille, jossa joudut kykkimään muiden sienestäjien kanssa päät vastakkain sammaleessa, mutta jossa sieni on keskipisteessä ettekä te kurssilaiset!
Ihana että sait itsesi menemään lääkärille jännityksesi keskeltä. Sekään ei ole ollut varmaankaan helppoa, joten nyt otit sen ekan askeleen. Hyvä!
Jos sinä olisit oikea sairaanhoitaja et kirjoittaisi tällaista moskaa. Tai jos olet oikea sairanhoitaja etkä edes tiedä Propralin tavllisimmista sivuoireista joita ovat unihäiriöt ja vähemmän tavallisista mutta kuitenkin useille ilmenevistä eli hallusinaatioista, niin toivon todellakin, ettei meistä kukaan joudu sinun "hoidettavaksi"
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 01:33"]
Hohhoijaa. Propral on verenpainelääke ja sen vaikutus perustuu siihen, että se laskee sydämen sykettä ja myös verenpainetta. Haittavaikutuksina voi olla paleleminen, suun kuivuminen, väsymys tai vatsavaivat. En kuitenkaan näe sydänlääkkeellä olevan yhteyttä mihinkään psykoottisiin harhoihin... t: sh
[/quote]
Ei ole minulle tullut mitään hallusinaatioita, eikä uniongelmia vaikka olen syönyt yli 10 vuotta lähes päivittäin rytmihäiriöön tuota lääkettä.
Kuulostaa rehellisesti sanottuna siltä, että olet tosi herkkä ihminen ja hauraskin (eikä ole pahalla sanottu) ja mielesi liikkeet tekevät itsellesi tepposia. Kannattaa lähteä purkamaan tuota jotakin muuta kautta kuin epäilemällä lääkettä. Tietenkin jos et usko tätä, niin syytä lääkettä ja voi huonosti. Uniongelmia tulee herkästi, jos mieli ei voi hyvin, etkä ole tasapainossa elämäsi kanssa.
Täällä kanssa yksi jolle Propral auttaa vihdoin käsittämättömiin oireisiin ja tilanteisiin mihin elämän aikana olen joutunut. Tällä hetkellä 32-vuotias ja karttunut elämänkokemusta runsaasti erilaisten sattumusten kautta. Menettäny monta todella tärkeää ja lähesistä ihmisista. Tää ketju helpotti. Kiitos kaikille, olette upeita ihmisiä! Oi kumpa olisin tiennyt tän 20 vuotta sitten. Tuntuu että pelasti minut.
"No ei kyllä ole tollasia sivuvaikutuksia beetasalpaajissa. Kuulostaa jo enemmän pään ongelmilta :D herätys nyt" Sivuvaikutus listassa lukee SELVÄSTI univaikeudet, psykoosi ja vainoharhat. Minulle etenkin tulee melkein kaikista lääkkeistä nämä harvinaisemmat sivuvaikutukset.
"Hohhoijaa. Propral on verenpainelääke ja sen vaikutus perustuu siihen, että se laskee sydämen sykettä ja myös verenpainetta. Haittavaikutuksina voi olla paleleminen, suun kuivuminen, väsymys tai vatsavaivat. En kuitenkaan näe sydänlääkkeellä olevan yhteyttä mihinkään psykoottisiin harhoihin... t: sh"
Tässä taas toinen idiootti kuka ei osaa lukea sivuvaikutuslistaa.
Aivan hirveät painajaiste Propralista. Voisi sanoa, että nekin pelot mitä ei tiedä omaavansa, ne käyvät yöllä toteen. Mut on nyt törkeästi häpäisty työpalaverissa, ammuttu naulasateella parkettiin kiinni ja nähnyt kun kuollut isäni nousee sulavana lihasmassana kattilasta. Ihan tällaista pientä... mutta aamuisin toki olen aivan normaali. Kannattaako lopettaa, vai jatkaa öisin kauhujen kammiossa?
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Propral on verenpainelääke ja sen vaikutus perustuu siihen, että se laskee sydämen sykettä ja myös verenpainetta. Haittavaikutuksina voi olla paleleminen, suun kuivuminen, väsymys tai vatsavaivat. En kuitenkaan näe sydänlääkkeellä olevan yhteyttä mihinkään psykoottisiin harhoihin... t: sh
TEKSTINI LIIAN PITKÄ, VASTAAN USEAMMASSA OSASSA.
OSA1.
Oli pakko luoda tunnus ja tulla kommentoimaan kun ärsyttää niin monien kommentit täällä, itse taitavat olla psykoottisia/pimahtamassa kun ei mene millään jakeluun että Propral saattaa aiheuttaa esim psykoottisuutta, vaikka ja aivan kuten se siellä pakkausselosteessa lukeekin!
Itselle tuli psykoosi (ei lääkkeistä johtuva) alunperin 8vuotta sitten kun elämän joka osa-alueelta tuli turpiin (2 läheisimmän ihmisen kuolema, potkut oikeasti ja reilusti alaikäisiä lapsia lääppineen ex-isäpuolen törkeästä ja huomattavasti elämääni haittaavasta toiminnasta johtuen).
6,5-7vuotta myöhemmin menin lääkäriin koska olen ollut jo lapsena lähes sairaalloisen ujo ja hän minulle Propralia määräsi, tietäen että minulla ollut psykoosi.
Elämäni oli olkut psykoosin jälkeen kaikin puolin tasapainossa ja olin siihen tyytyväinen. Aloin syömään lääkettä mutta tätä ei kauaa voinut jatkua itseni sekä läheisteni vuoksi, kun tutun tuntuiset haittavaikutukset iskivät rytinällä päälle! Oli nyt kolmas päivä menossa Propral-lääkityksen aloittamisesta, kun havahduin siihen että aloitan tappelun mieheni kanssa aivan naurettavasta asiasta, enkä voi sille mitään että vain lauon suustani todella naurettavia asioita jotka ovat jo fysiikan lakeja vastaan, minä vain päisen ja pärisen enkä voi suunnattomalle kiukulleni, lähes raivolle mitään! Tämä toistuu useamman kerran päivässä ja aina näiden kertojen välissä on pienempiä pärähtämisiä kun lääke tekee minusta räjähdysherkän, kiukkuisen ja vainoharhaisen! Elän nämä hetket todella "sumuisessa" olossa, ja aiheuttamieni kohtausten loppusuoran kruunaa se että itken epätoivoisesti ja muistini on huono koskien esim 5minuuttia sitten käymääni keskustelua ja on vaikea "ottaa koppia" mistään mitä minulle sanotaan kun välillä unohdan mistä tässä edes keskusteltiin.
Tämä muistin huononeminen, sumussa eläminen ja epätoivoisen harhaiset ajatukset (ettei mieheni koskaan haluaisi kanssani lapsia, vaikka hänellä on jo kaksi, hän on alusta asti sanonut haluavansa kun taas minä olen se kuka mielensä on muuttanut...ero tulee, taitaa tulla heti yms).
Lopetan lääkkeen käytön toisena vai kolmantena psykoottisena päivänäni mutta oireet jatkuvat, päivä päivältä vähentyen noin viikon. Esim tämä pärähtelyni sinnittelee voimakkaasti loppuun asti, ja melkein törmätessäni johonkin toiseen ihmiseen saatan jo siitäkin suuttua, mikä on jälkeenpäin ajateltuna todella noloa, niinkuin mielestäni koko vaiva muutenkin!
Mielestäni lääkäri teki väärin määrätessään minulle kyseistä lääkettä, en myöskään pitänyt siitä että hämmästyin todella helposti, ihan koiraa kävelyttäessä puuskutin vaikka säännöllisen epäsäännöllisesti paraneekin kuntoani juoksulenkein.
Toki olen lääkäreillä ja hoitajilla käydessäni törmännyt jos jonkinlaiseen röyhkeään ja valehtelevaan idioottiin...Minulle on esim yritetty väittää että lääke voi aiheuttaa haittavaikutuksia ennen kuin aloitan lääkkeen käytön, psykoosia on vähätelty ja sivuutettu se kokonaan vaikka olisin asioinut nimenomaan siitä syystä, sanomalla "ei se ole välttämättä ollut psykoosi, olet vain kokenut sen niin että se olisi ollut psykoosi" yms, näitä on kymmeniä tapauksia. Varmaan nyt edellämainitun jälkeen joku teistäkin sen kyseenalaistaa, ajaisihan se monen asiaa kun tosi moni tuntuu olevan niitä ihmisiä että seisovat mielipiteidensä takana vaikka toisella on jo hyvät todisteet itseä vastaan ja toinen on jo osoittanut oman asiansa mahdolliseksi. Mutta ihan on diagnoosi siitä, ja toisen psykoosin kohdalla olen kyllä terveydenhuollon ammattilaisten kanssa päätynyt siihe että asiat ovat menneet edellämainituilla tavoilla.
Toivottavasti muut eivät psykoosi koe, se on äärimmäisen nolo vaiva, kaikki ajatukset ovat todella epätoivoisia ja tämä sairaus/haittavaikutus voi pahimmillaan pilata ihmissuhteita, sen alaisena tekee ja sanoo asioita joita ei tarkoita ja sen pitkään kestäessä jälkeenpäin harmittaa kun on mennyt elämää liikaa hukkaan.
Hyvät syksyt aloittajalle ja toivottavasti olet jo omat ongelmasi päihittänyt:)
Onko kenelläkään tullut maha h*lvetin kipeäksi Propralista? Olen vasta alkanut käyttämään lääkettä (esiintymiskammon takia) ja nyt kun olen ottanut lääkettä (30mg, klo 7), mahani on yhtäkkiä älyttömän kipeä.
Olen myös ottanut buranaa (400mg) yöllä enkä syönyt aamulla vaan vasta äsken. Voiko tämä johtua Propralista? Jouduin menemään sänkyyn maate, sattui niin paljon.
Käytän Propralia silloin tällöin tykytyskohtauksiin ja kyllä, se ärsyttää mahaani. Närästää ja ylävatsa tuntuu kipeältä.
Mulla ei ole mahavaivoja tullut.
Sen sijaan keho ollut epäsynkassa: ahdistus on ja pysyy mutta fyysisiä oireita ei ole yhtä paljon ja on veltompi ja laiskempi. Olen mm. kävellyt päin lasiovea, mitä ei tapahdu ilman Propralia. Rasittavaa tietysti että juuri ahdistus on se johon sitä tykätään tyrkyttää, kun itsellä se ei ainakaan vaikuta siihen oireeseen mitenkään. Käytän vain fyysisiin oireisiin, jotka joskus häiritsevät.
Lue kohdasta 4 mahdolliset haittavaikutukset
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=2332&i=ORION+PHARMA_PROPRAL
Mulle Propral aiheutti kamalaa väsymystä, pahoja painajaisia ja hiustenlähtöä.