Kenelläkään kokemuksia propral-nimisen lääkkeen sivuvaikutuksista?
Heippa, elikkä sain lääkäriltä reseptin propral nimiseen lääkkeeseen n. ~ 5kk sitten tykytykseen ja punastumiseen. Eli kärsin siis sosiaalisten tilanteiden pelosta ja sydän alkaa hakkaamaan, punastun ihan täydellisesti naamasta ja kädet tärisee, jännittää, ahdistaa, pää tai ajatukset menee ihan sekasin... varsinkin jotkut ihan normaalit tilanteet, esim. Jonkun työkaverin näkeminen jos tulee myöhempään töihin??!!?? Tai jonkun kaverin näkeminen jos ei olla vähään aikaan nähty.. Oikeesti en tajua, oma pääni on tehnyt itselleen ihan hirveät ongelmat. Ja tää on mulle ihan arkipäivää, tuntuu etten voi elää normaalisti enää yhtäkään päivää tätä hirveetä ahdistusta et pitäs lähtee jonnekki ihmisten ilmoille ku pelkään kaikkii ihmisii ja mua alkaa ahdistaa, meen paniikkiin ja punastun ja sydän hakkaa yms. Mutta siis asiaan: olen syönyt nyt siis 5kk:den ajan tuota propral lääkettä "lähes" päivittäin esim. Joka aamu kun menen töihin koska se auttaa näihin mun fyysisiin oireisiin eli sydämen hakkaamiseen ja jännittämiseen ja punastumiseen. Tosin joskus päivä tai pari ollut välissä etten lääkettä ota, koska pyrin että kun olen vaan kotona ja on vapaapäivä niin en lääkettä ottaisi varsinkin kun tuo lääke ei ole tarkoitettu kuin silloin tällöin otettavaksi eikä ns. joka päivä. No, olen alkanut kärsiä uniongelmista etten saa enää kunnolla nukutuksi, nukahtamiseen menee nykyään varmaan n. tunti aikaa ja heräilen varmaan 1-5 kertaa yössä en muista että muutamaan kk:teen olisin nukkunut kokonaista yötä heräämättä ja nukkuen sikeästi koko yön, niinkuin ennen minulla oli tapana. Sekä minulla on tullut tunne etten ole yksin. Että ihan kuin joku olisi minun kanssani??! Jossain huoneessa vaikka kun olen siellä yksin tai työpaikalla kun käyn wc:ssä tuntuu kuin jokin/joku olisi minun kanssani siellä?? Olen töissä vanhusten kodissa ja tiedän että heistä monella aika jättää ja he lähtevät mutta tää karmiva ajatus siitä/heistä kun siellähän moni oikeestaan kuolee kun on ns. viiminen koti niin mutta aikaisemmin tälläistä tunnetta ei ole ollut mutta tätä tunnetta ilmenee myös kotonani? Tosin saimme tietää että asuntoon johon avopuolison kanssa muutettiin niin oli murhattu yksinhuoltaja äiti parvelleellemme yms. Ajattelin jos jollain olisi ollut samanlaista, voisiko johtua tuosta propral lääkkeestä? Kun syön sitä niin usein?
Kommentit (35)
No ei kyllä ole tollasia sivuvaikutuksia beetasalpaajissa. Kuulostaa jo enemmän pään ongelmilta :D herätys nyt
No mutta luin että jollekkin lääkäri oli sanonut tästä että saattaa alkaa tuntua siltä kuin joku olisi seurana kun aloittaa/syö propral lääkettä sekä univaikeudet ja ongelmat on kanssa yleisiä beetasalpaajissa.
Ei kannata alkaa näsä viisastelemaan siellä, varsinkin kun ei näköjään mistään mitään tiedä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 01:26"]
No mutta luin että jollekkin lääkäri oli sanonut tästä että saattaa alkaa tuntua siltä kuin joku olisi seurana kun aloittaa/syö propral lääkettä sekä univaikeudet ja ongelmat on kanssa yleisiä beetasalpaajissa.
[/quote]
Wtf :) Ei kannata ihan kaikkea lukemaansa uskoa.
Hohhoijaa. Propral on verenpainelääke ja sen vaikutus perustuu siihen, että se laskee sydämen sykettä ja myös verenpainetta. Haittavaikutuksina voi olla paleleminen, suun kuivuminen, väsymys tai vatsavaivat. En kuitenkaan näe sydänlääkkeellä olevan yhteyttä mihinkään psykoottisiin harhoihin... t: sh
Ja siis palaten vielä tuohon usein syömiseen, verenpainetautia sairastavat syövät lääkettä ihan jatkuvasti suurilla annoksilla enkä ole kuullut heidän pimahtelevan. Oletko varma, ettei ongelmasi kytkeydy tuohon ahdistukseen ja stressiin, mihin alun perin olet lääkkeen saanut? - 9
Samaa mieltä muiden kanssa, en usko että oireesi johtuvat lääkkeestä. Jos sait tietää naisesta kun asuntoon muutitte, niin mielikuvituksesi varmaan laukkaa :) minä söin myös joskus propralia sydämen tiheälyöntisyyden vuoksi, mutta sittemmin vaihdoin toiseen beetasalpaajaan huonon tehon vuoksi. Proprali myös aiheutti sen, että liikunnan aikana lihakset menivät hetkessä maitohapoille, mikä lääkärin mukaan on yleistä tuossa lääkkeessä. Nyt syön Bisoprololia ja jaksan harrastaa liikuntaa paljon paremmin.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 01:27"]Ei kannata alkaa näsä viisastelemaan siellä, varsinkin kun ei näköjään mistään mitään tiedä.
[/quote]
Yhdyssanat! Näsäviisastelemaan.
Mulla ainoa haittavaikutus on tuo verenpaainen lasku, kun se on jo alkujaan melko matala, mutta onnekseni mun ei enää tarvitse päivittäin syödäkään. Ap, sun oireet ovat kyllä muusta kuin propralista...
Itse söin hetken aikaa Propralia migreenin estoon. Se aiheutti parin kuukauden jälkeen tajutonta väsymistä. Edes jumpassa ei jaksanut tehdä mitään koska se laski sydämen sykettä alaspäin. Lopuksi olin jo itkuinen kun väsytti niin kauheasti. Se itkuisuus sitten hävisi kun lopetin sen syömisen ja sain Losartanin migreenin estoon.
Rajoittaa konetta joten liikuntasuorituksen aikana ei jaksa niin paljon kun aiemmin. Sykerajat ovat siis ihan muuta kun muilla. Itsellä maximi nousee hikisesti 140 päälle. Ei muita haittavaikutuksia, mutta kyllä, jotenkin rauhallinen olo tulee, pidän lääkkeestä. Syön tiheälyöntisyyden takia.
Kuulostaa siltä kuin miltä musta tuntui kun paniikkihäiriö ja ahdistuneisuushäiriö paukkasi päälle. Mulla oli kaikkia ihan järjettömiä mörköpelkoja vaikka samalla tiesin ettei mitn mörköjä ole olemassakaan. Lääkäriin mars.
Sen sanon, et propral kyllä minuakin valvottaa ja googlettelun mukaan monille muillekin aiheuttaa unihäiriöitä.
Oireesi taitavat johtua samasta ongelmasta johon Propralia syöt...
Minulle Propral tuntui aiheuttavan sivuoireena yskäherkkyyttä, liittyi varmaankin tuohon suun kuivumiseen.
Pyydä lähete kilpirauhaskokeisiin. T4 ja TSH ainakin saa julkisella puolella. Tärkeä olis myös kilpirauhasvasta-aineet, mutta julkinen puoli ei sitä aina suostu ottamaan.
Mulla oli samanlaisia oireita, löyty autoimmuunityreoidiitti. Siinä kilppari menee välillä vajaalle, välillä liikatoiminnalle. Paska sairaus, aiheuttaa just kaikennäkösiä oireita. Ja siihen sairastuneita ihmisiä luullaan aina vaan mielenterveyspotilaiksi.
No enpä ole huomannut tuollaista; ainoa oire on paleleminen jos useamman tabletin ottaa päivässä.