Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syke kausi 11

Vierailija
17.11.2021 |

Sykkeen kausi 11 alkaa Ruutu+-palvelussa 6.1.2022. Odotukset ja keskustelua kaudesta

Kommentit (1236)

Vierailija
461/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ihmeellisiä homodraamoja on ollut vuosien kuluessa jo ihan tarpeeksi Salatuissa elämissä ja monet tähän liittyvät asiat jo hirveitä kliseitä. Jotain uutta voisi siis kehittää. En siis ole homohahmoja ja homosuhteiden kuvaamista vastaan, vaan nimenomaan sarjaan toiseen kopioitavien kliseiden. Tosin moni sarja tuntuu toistensa kopiolta kun tietyt kuviot toistuvat hyvin samanlaisina sarjasta toiseen. Käsikirjoittajien huonoudesta ja mielikuvituksen puutteesta tämä lähinnä johtuu.

ihmeellisiä heterodraamojahan ei tosiaan olekaan vielä nähty kertaakaan. Jotain uutta vois kehittää kyllä heteroiden suhteisiinkin, eikä aina niin hirveitä kliseitä ja jo nähtyjä kuvioita muista sarjoista. 

Rakkaustarinat ja niiden alkulähteet ja ongelmat on kuitenkin lopulta aika samankaltaisia oli kyseessä sitten heteroparista, homoparista tai mistä tahansa. 

Miten sinä käsikirjottaisit homodraamaa? Tai draamaa ylipäänsä, ilman että käytät yhtään jo nähtyä kuviota siinä?

Juurihan sanoin, että sarjat matkivat toisiaan ihan kaikessa, ei pelkästään homodraamoissa kun kaikki tuntuu olevan jo käsitelty. Sitten sorrutaan monessa pahimpiin kliseisiin. Uuden keksiminen on varmasti vaikeaa. Esim. jos joku sairastuu, voisi vaihteen vuoksi sairastua johonkin uuteen sairauteen, kuten suolistovaivat,diagnosoimatta jäänyt autismikirjon häiriö, ahmimishäiriö. Sairauksista pahin klisee on syöpä ja onnettomuuksista auto-onnettomuus.Vaikka hvinkin on aikamoinen klisee niin sitä on kuitenkin käsitelty yllättävän vähän. Sykkeessä tosin yhden oudoista oireista kärsineen potilaan diagnoosiksi paljastui hiv. Hyvää tässä oli se, että kliseisiin ja stereotypiaan ei tässä syyllistytty vaan sairastunut oli keski-ikäinen ihan tavallisen oloinen nainen.

mutta kuitenkin mainitsit ensimmäisessä lauseessa että näitä kummallisia homodraamoja on nähty jo salkkareissa tarpeeksi. Siis peräti kahdessa sarjassa ja nyt jo pitäisi keksiä pyörä uudestaan. Samankaltaista heterodraamaa on seurattu lukemattomissa sarjoissa vuosikymmeniä, mutta siihen et kaivannut muutosta. Pelkästään ihmeelliseen homodraamaan kaipasit muutosta. 

Vierailija
462/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs episodissa Luusuaniemi painaa paljaalla perseellä? Kait näkyy Ylen Elävässä Arkistossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainut, jota ärsyttää toi Sonjan ja Jessen suhde. Etenkin viimeisissä jaksoissa ärsyttänyt se väkisin tukena oleminen.

Et. Tää kuvio on niin tylsä ja puuduttava. Varsinkin kun sitä on jahkattu jo monta kautta niin että väkisinkin oikeasti kiinnostavat juonikuviot jää taka-alalle kun joka kausi tää kuvio valtaa alaa.Mikä kuvio?  Niinkuin tälläkin kaudella tää Jessen äiti-homma näyttää saavan suurimman huomion. Kaikesta huolimatta luulen, että Tiina Lymillä on aika tiukka peppu ja siihen vois kyllä painaa isoa kovaa..Mitään näyttelijöiltä pois ottamatta mutta ärsyttää vähän silti. Siksi tää Jesse/Sonja-kuvio sais saada ees jonkun päätöksen, menköön vaikka sitten yhteen.

Tää siinä varmaan onkin, kun noiden suhteelle ei ole tullut minkäänlaista päätöstä/lopputulosta!

Toivon, että vihdoinkin tällä kaudella tulee se lopullinen päätös tosta noiden suhteesta. Tää kuitenkin on jo kolmas kausi, jolla käsitellään noiden suhdetta.

Mä oon tällä kaudella tykännyt siitä, että Jesselle ja Sonjalle on kirjoitettu tarinaa, jonka kautta oppivat oikeasti tuntemaan toisiaan. Tosin tän päivän jakso oli ihan hölmö, kun Sonja tunki väkisin sinne hautajaisiin. Vaikka ei Jesse ilmeisesti ollut siitä kuitenkaan mitenkään harmissaan, kun pyysi bisselle ja avasi lisää omaa historiaansa. Olis sit vaan voinut kirjoittaa niin, että olisi tullut selvemmäksi, että Jesse haluaa Sonjan mukaan vaikka sanoo muuta. Mutta kokonaisuudessaan ihan turhan pitkäksi venytetty kuvio, kun selvältä vaikuttaa, että kuitenkin päätyvät yhteen. Ja tää on itse asiassa jo neljäs kausi, kun tätä käsitellään. Kasikauden loppupuolella alkoi jo vihjaukset ja toka vikassa jaksossa oli eka suudelma.

Vierailija
464/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää uus kotikatu joka jatkuu jatkuu jatkuuuuu..vaikka kukaan ei katso...enää...lopettakaa jo moinen sonta

Vierailija
465/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinkö mä väärin tai harittiko mun silmät mutta kattoiko Santeri Nikkeä sillä silmällä kun sen huomio herpaantu leikkaustilanteessa?

Vähän vaikea sanoa, saattoi olla että se vain reagoi ääneen kun ne ensihoitajat rupes nauraan käytävällä. Jää nähtäväksi. Voihan se olla, että Santeri on kiinnostunut Nikestä, mut en mä ehkä usko. Luulen et se kuitenkin on kiinnostunu Leevistä.

Uskon että Santeri yrittää tehdä Leeviä mustasukkaseks kun haluu näyttää että on kiinnostunut. Seiskan haastattelussahan Valtteri oli vihjannu että Leevin ja Santerin romanssi ei ole mutkaton. Voiskohan Hennan ja Jarin lisäksi vielä Nikke heittää lusikkansa tähän soppaan mut kuitenkaan rehellisesti sanottuna en usko kans että Santeri ois Nikestä kiinnostunu. 

Mä en kans usko että tälle kaudelle oltais sovittamassa enää mitään Santerin yksipuolista ihastusta Nikkeen. Mielenkiinnolla kyllä noin muuten odotan millaiset välit näille kahdelle vielä kehittyy kun nyt ovat enemmän alkaneet kaveeraamaan. Voisiko olla että Santerilla ei ole tähän asti oikein ollut oman ikäisiään äijäkavereita ja kiinnittää tähän nyt enemmän huomiota.

Kyllähän Santerille ja Nikelle vois jonkinlainen ystävyys syntyä kun Santeri tietää että on joku jonka puoleen kääntyä ja jolle uskoutua vaikeassa tilanteessa. Jos nyt vaikka otetaan esimerkiksi juuri tää tuleva Leevi-suhde. Leevihän on aikaisemmin uskoutunut tästä Santeri-jutusta Ainolle niin mikä estäis Santerin uskoutumista Nikelle kun isältään Jarilta sitä tukea Santeri ei tule luultavasti saamaan. Niin hyvä on Santerillakin olla tukija tai kaks kun se Lari Halmeen (ilmeisesti) esittämä leukakirurgi tulee kuvioihin niin sekin tukee Santeria kun sanohan se siinä trailerissakin että "Kaikenlaisille persoonille on tilaa, myös sairaalamaailmassa. Sun pitää vaan löytää omas"

Vierailija
466/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäs episodissa Luusuaniemi painaa paljaalla perseellä? Kait näkyy Ylen Elävässä Arkistossa

ketä se on painanu?

Vierailija
467/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta Uuden päivän näyttelijää on tähän saatu, jotka eivät tuon jälkeen ole paljon televisiossa esiintyneet. Ainon ja Leevin näyttelijöiden roolihahmot Uudessa päivässä Iiris ja Jani eivät olleet toistensa kanssa kuitenkaan tekemisissään kun olivat eri ikäluokkien teinejä. Kumpikaan ei myöskään ollut tekemisissä aikuisen Niklas Järvelän eli Kaiuksen kanssa. Myös ainakin Kristan näyttelijä on Sykkeessä esiintynyt. Esitti siis sivuosassa vaihtoehtoehtonaista, joka halusi raskaaksi jonkun kuun pimennyksen aikana, mutta mies joutui sairaalaan. Kovin erilainen tuo rooli oli kuin Kokoomusnuorta muistuttava Krista.

Vierailija
468/1236 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalassa Kuudes kerta-nimisessä elokuvassa Antti Luusuaniemi esittää seksiaddiktiosta kärsivää kiinteistönvälittäjää ja tuossa elokuvassa miehellä on pahimman luokan irstailukohtauksia. Tuo taitaa olla miehen ”rohkein” rooli.

Vierailija
469/1236 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä itse kaipaan myös samastumista henkilöiden tarinoihin, eikä mua siksi haittaa että juonenkäänteissä on arkisia ja tunnistettavia elementtejä, en koko ajan kaipaa jotain uutta ja mullistavaa tai järisyttävää yllätystä. Tämä vaan kommenttina siihen, miten kaikki hetero- ja homosuhteet pitäisi kertoa jotenkin aivan uudella tavalla. Ihmissuhteista, rakastetuksi tulemisen halusta ja esteistähän (joko pään sisäisistä tai/ja ulkopuolisten asettamista) niissä on pohjimmiltaan kuitenkin kyse. 

Vierailija
470/1236 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä itse kaipaan myös samastumista henkilöiden tarinoihin, eikä mua siksi haittaa että juonenkäänteissä on arkisia ja tunnistettavia elementtejä, en koko ajan kaipaa jotain uutta ja mullistavaa tai järisyttävää yllätystä. Tämä vaan kommenttina siihen, miten kaikki hetero- ja homosuhteet pitäisi kertoa jotenkin aivan uudella tavalla. Ihmissuhteista, rakastetuksi tulemisen halusta ja esteistähän (joko pään sisäisistä tai/ja ulkopuolisten asettamista) niissä on pohjimmiltaan kuitenkin kyse. 

Samoja ajatuksia. Siksi en kaipaa myöskään mitään suuria dramaattisia juonenkäänteitä kuten pääosan esittäjän onnettomuus tai kuolema. Tavallisen elämän draamat onnineen ja suruineen on just hyviä. Ja ne voi parisuhteiden osalta kertoa homo-, hetero- tai vaikka polysuhteista eikä haittaa, jos samantyyppinen tarina on joskus jo kerrottu, kun aika vaikea on tota rakkauspyörää keksiä täysin uudestaan. Kunhan se on vaan just niille hahmoille sopiva tarina.

Vierailija
471/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä "lapanen" se Ilmari nyt on? Sehän ilmoitti selkeästi Riinalle jota auttoi lääkärikonsulttina, ettei hänellä ole mitään romanttisia tunteita tätä kohtaan ja vielä sairaalassa sanoi, että hän ei jatkossa ole myöskään Riinan lääkäri. Sen jälkeen toi esiin Marjutille suorasanaisesti kantansa, ettei aio osallistua Marjutin käynnistämään Iran savustamisoperaatioon, vaikka ei Irasta pidäkään. Hyvinhän tuo toi kantansa julki, jos olisi tahdoton lapanen, olisi kiemurrellut ja myötäillyt joka käänteessä.

Vierailija
472/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä "lapanen" se Ilmari nyt on? Sehän ilmoitti selkeästi Riinalle jota auttoi lääkärikonsulttina, ettei hänellä ole mitään romanttisia tunteita tätä kohtaan ja vielä sairaalassa sanoi, että hän ei jatkossa ole myöskään Riinan lääkäri. Sen jälkeen toi esiin Marjutille suorasanaisesti kantansa, ettei aio osallistua Marjutin käynnistämään Iran savustamisoperaatioon, vaikka ei Irasta pidäkään. Hyvinhän tuo toi kantansa julki, jos olisi tahdoton lapanen, olisi kiemurrellut ja myötäillyt joka käänteessä.

Vähän ponnettomia noi Ilmarin kieltäytymiset on viime aikoina olleet. Ensin kieltäytyi tulemasta johdon tapaamiseen, kun Ira sitä pyysi ja silti sitten istui siellä kokouksessa. Seuraavaksi kieltäytyi konsultaatioavusta, mutta meni sitten kuitenkin ihan kotiin asti sitä antamaan. Mut jospa nyt tässä savustusyrityksessä pysyy poissa 😅

Vierailija
473/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut käännettä, jossa Ira saa potkut ja päätyy ihan sairaalan palkkalistoille johonkin hallintohommiin. Johan 10. kaudessa yhdessä vaiheessa hetken näytti sieltä, että Ira tajuaa huonoutensa ja hommansa järjettömyydestä, mutta sittenkin se ilmeisen kova palkka, pelko potkuista ja oman pomon miellyttäminen ajoivat kuitenkin tuon yli. Bussionnettomuuden lisäksi tuo onkin ainoa kerta, jolloin Irassa on näkynyt inhimillisyyttä. Oikeasti tuohon konsulttiroskaan kuluva raha olisi pitänyt käyttää käytännön hoidon parantamiseen eli lisähenkilökunnan palkkaamiseen, jonojen lyhentämiseen, hoidon parantamiseen jne. eli oikeisiin ongelmiin. Nuohan niitä oikeita ongelmia ovat ja suurin niiden aiheuttaja on rahan puute. Tämä nyt vain täysin halutaan unohtaa ja syyttää muuta. Mutta näinhän se oikeastikin on. Tuollaiseen roskaan kyllä riittää rahaa.

Vierailija
474/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike-elämä opit eivät sovi sairaalaan ja on vastenmielistä, että niitä yritetään soveltaa julkisessa sairaalassa. Muutenkin ihmetyttää tuo muun kuin hoitohenkilökunnan eli hallinnon jne. suuri määrä. Nämä ovat toki suuria epäkohtia oikeastikin.

Vierailija
475/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen odottanut käännettä, jossa Ira saa potkut ja päätyy ihan sairaalan palkkalistoille johonkin hallintohommiin. Johan 10. kaudessa yhdessä vaiheessa hetken näytti sieltä, että Ira tajuaa huonoutensa ja hommansa järjettömyydestä, mutta sittenkin se ilmeisen kova palkka, pelko potkuista ja oman pomon miellyttäminen ajoivat kuitenkin tuon yli. Bussionnettomuuden lisäksi tuo onkin ainoa kerta, jolloin Irassa on näkynyt inhimillisyyttä. Oikeasti tuohon konsulttiroskaan kuluva raha olisi pitänyt käyttää käytännön hoidon parantamiseen eli lisähenkilökunnan palkkaamiseen, jonojen lyhentämiseen, hoidon parantamiseen jne. eli oikeisiin ongelmiin. Nuohan niitä oikeita ongelmia ovat ja suurin niiden aiheuttaja on rahan puute. Tämä nyt vain täysin halutaan unohtaa ja syyttää muuta. Mutta näinhän se oikeastikin on. Tuollaiseen roskaan kyllä riittää rahaa.

Mä luulen, että ne potkut ei nyt ole enää kovin kaukana, kun nöyryytti Marjutia Jarin silmien edessä. Ja luulen myös, että lähtee sitten ihan kokonaan pois eikä jää muihin hommiin.

Toi on kyllä totta, että monesti sitä rahaa syydetään kaikenlaiseen kehittämiseen, joka ei sitten kuitenkaan tuo niitä tarvittavia resursseja itse käytännön työhön, kun kehittäjät ei ole itse tarpeeksi tietoisia käytännön työstä ja realiteeteista. Ja vaikka tää aihe onkin ollut aika puuduttava, on ihan hyvä, että se on kuitenkin tuotu esiin sarjassa.

Vierailija
476/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastihan Ira on siis kaiken päälle vielä huono työssään. Hienoa, että Iraa ei ole yritetty inhimillistää enempää, muttasilti Iran omia moraalisia ja eettisiä pohdintoja olisi silti olisi voinut näyttää enemmän kun selvästikään ei täysin itseään usko työhönsä tai koe olevansa kykenevä työhönsä, mutta haluaa sen lähinnä hyvän palkan ja hyvien työsuhde-etujen vuoksi

Vierailija
477/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kyllä seuraavaa jaksoa, enkä vähiten Ilmarin tarinan takia. 

Vierailija
478/1236 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viikon jaksoista ajatuksiani perustuen jaksokuvauksiin:

- Polille saapuu uskovainen bloggaaja kovista kivuista kärsien: Tää on varmaan se mitä Jenni Kokander näyttelee. Mitenköhän Jenni on onnistunut ja millaista roolisuoritusta on odotettavissa. Toivottavasti hyvää.

- Jesse saa tietää äitinsä salailleen asioita: Isästä paljastuu jotain jota äiti ei ole kertonut. Tutkiikohan Jesse sit sitä laatikkoa minkä sai?

- Marjutin ongelmat eivät lopu: Ira varmaan aiheuttaa lisää harmaita hiuksia Marjutille eikä Iran savustaminen ulos polilta olekaan niin helppoa kuin luulisi.

- Max muuttaa mielensä: Max on miettinyt asioita, pyytää anteeksi ja sopii Jannican kanssa että alkaa ottaa vastuuta lapsesta vaikka Maxilla olikin aluksi kylmä vastaanotto.

- Leevi saa vihdoin vastauksen: Santeri antaa vihdoin vastauksensa Leevin viestiin luultavasti kasvotusten ja myös eka suudelma vois olla mahdollinen. Tätä odotan ehkä eniten miten on kohtaus on kirjoitettu ja toteutettu.

Vierailija
479/1236 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vähän rajua, jos Jannica olisikin käynyt puuhailemassa vähän tummahipiäisemmän asiakkaan kanssa ja se selviäisi, kun vauva syntyy ja tietenkin tämä asiakkaan vaimo tulisi polille riehumaan, kun kaikki lopulta paljastuu jossakin vaiheessa 👏👏 Tämä vauvan isä sekä tämä asiakkaan vaimo olisivat voineet jo vilahtaa sarjassa aiemmin 🤩

Vierailija
480/1236 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko vähän rajua, jos Jannica olisikin käynyt puuhailemassa vähän tummahipiäisemmän asiakkaan kanssa ja se selviäisi, kun vauva syntyy ja tietenkin tämä asiakkaan vaimo tulisi polille riehumaan, kun kaikki lopulta paljastuu jossakin vaiheessa 👏👏 Tämä vauvan isä sekä tämä asiakkaan vaimo olisivat voineet jo vilahtaa sarjassa aiemmin 🤩

Olisikin siinä ilmeissä näkemistä!