Aikuiset, jotka käyttävät xs-vaatekokoa, miten?
Miten voi aikuisella ihmisellä olla niin pieni vaatekoko? Aasialaiset ymmärrän, mutta muuten en. Ettekö te syö mitään, jos kerta lasten ja nuorten koot ovat juuri sopivat? Selittäkää.
Kommentit (82)
Toisilla on itsekuria että pystyy pitämään painon hallinnassa ilman turpoamista
Olen 173cm pitkä, käytän joskus xs kokoa, yleensä kyllä S kokoa.
Onpa täällä kovin paljon yli 170-senttisiä xs-koon ihmisiä :)
Miksi heitä näkee tosielämässä niin harvoin?
Onhan se hyvinkin mahdollista ja kun kymmenessä vuodessa vaatekoot on suurentunut lähes kaikilla merkeillä. 10 vuotta sitten vielä sain välillä ostaa jopa M-kokoa mutta nykyään saman kokoiset vaatteet on S-kokoa, joskus jopa XS. Olen 170 cm pitkä enkä roteva mutten myöskään kukkakeppimallia, ja mietin että mihin oikeasti pienikokoiset ihmiset kohta pukeutuu jos minäkin joudun välillä ostamaan XS-kokoa kun vaatteet on niin isoja.
Aasialaiset rakastavat ruokaa, mutta ovat silti pieniä ja hoikkia. Miten siinä onnistuvat, selittyy pitkälti annoskokojen pienuudella sekä kasvispainotteisuudella ja liikkumisen arvostamisella. Yhdestä suupalasta kun ottaa kaiken nautinnon irti, ei kaipaa enempää.
Käsittääkseni monet brändit ovat isontaneet kokojaan, kun porukasta on kivempi ostaa esimerkiksi M-koon vaate L:n sijaan.
Masennuslääkkeet karsivat kiloja.
Kenties kehoni on tottunut herkutteluun ja pitää sitä "normitilana".
Sekin vaikuttaa kun välillä tulee boheemisti syötyä vaikkapa vaan porkkana. Eli ei kauheasti "normi-ihmisen" ruokailutapoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen 152cm joten varmaan siksi.
Tämä, itse olen 155cm/52kg ja vaatekoko 34 (joskus harvemmin 32), xs tai xxs, joistain vaatteista s on parempi. En ole laiha vaan mielestäni nimenomaan normaali (lihaksikas koska urheilen paljon, mutta rasvaakin kyllä on).
Pienessä ihmisessä kaikki on pääsääntöisin pientä, vaikka mittasuhteet ulospäin näyttävät normaaleilta. Onhan se selvää, että 20cm minua pidemmällä ihmisellä on myös leveämmät hartiat, leveämpi lantio jne.
Yli 165 pituisella xs tarkoittanee jo sitä, että henkilö on hyvin hoikka, mutta ei välttämättä kuitenkaan mitenkään superlaiha. Vaatteet näyttävät pienemmiltä tyhjinä kuin päällä :)
Riippuu tosi paljon merkistä. Esim. Lindexin, Kappahlin, Espritin ym. koot on tosi isoja. Sen sijaan joidenkin nuorisomerkkien XS on kyllä hyvin pieni ja hyvin harvalle aikuiselle ihmiselle aidosti sopivia ihan mittasuhteidenkin vuosi, hihat/lahkeet hyvin lyhyet ym. Itse olen 174 cm, ostan noissa mainituissa merkeissä s-kokoa muuten yleensä m. Farkkuja pystyy onneksi ostamaan tuumakoon perusteella. Ehkä ennemmin kannattaisi puhua mitoista kuin vaateko'oista, toisen merkin S on toisen merkin L.
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kovin paljon yli 170-senttisiä xs-koon ihmisiä :)
Miksi heitä näkee tosielämässä niin harvoin?
Jaa a koska sinun maailma ei ole koko Suomi.
Ehkä ihmiset myöskin katsoo pituutta eikä sitten pidä henkilöä kovin pienikokoisena, vaikka hän käyttäisikin pientä kokoka.
Tuo harhaluulo, että lyhyemmällä naisella on kapeampi lantio ja hartiat ym. on täyttä bullshittiä. Pitkä nainen ei myöskään paina välttämättä yhtään enempää kuin lyhyt. Usein pitkä ihminen on sirompi ja pitkäraajainen malli on kevyt. Meillä kun on duunissa ollut työvaatetilauksia ja ollaan niitä varten mittailtu, on monelle tullut yllätyksiä, kuin se "iso", eli pitkä ihminen onkin ollut kaikista kapein. Ja esim. minä itse painon vain 2 kg enemmän kuin minua 16 cm lyhyempi nainen, joka muisti joka käänteessä korostaa, miten pieni ja siro hän onkaan. Nyt on viime ajat ollut asiasta hiljaa tosin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvinkin mahdollista ja kun kymmenessä vuodessa vaatekoot on suurentunut lähes kaikilla merkeillä. 10 vuotta sitten vielä sain välillä ostaa jopa M-kokoa mutta nykyään saman kokoiset vaatteet on S-kokoa, joskus jopa XS. Olen 170 cm pitkä enkä roteva mutten myöskään kukkakeppimallia, ja mietin että mihin oikeasti pienikokoiset ihmiset kohta pukeutuu jos minäkin joudun välillä ostamaan XS-kokoa kun vaatteet on niin isoja.
Olen saman pituinen ja on vaikea löytää välillä 70cm ympäryksen rintaliivejä, vaikka olen vielä normaalipainossa. Mietin kans, että mistä ne pienet ja sirot löytävät liivejä; ei ihme että asiantuntijat mollaavat ihmisiä väärästä liivikoosta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo harhaluulo, että lyhyemmällä naisella on kapeampi lantio ja hartiat ym. on täyttä bullshittiä. Pitkä nainen ei myöskään paina välttämättä yhtään enempää kuin lyhyt. Usein pitkä ihminen on sirompi ja pitkäraajainen malli on kevyt. Meillä kun on duunissa ollut työvaatetilauksia ja ollaan niitä varten mittailtu, on monelle tullut yllätyksiä, kuin se "iso", eli pitkä ihminen onkin ollut kaikista kapein. Ja esim. minä itse painon vain 2 kg enemmän kuin minua 16 cm lyhyempi nainen, joka muisti joka käänteessä korostaa, miten pieni ja siro hän onkaan. Nyt on viime ajat ollut asiasta hiljaa tosin.
Jep, olen tuo 173cm ja saan sormet reiteni ympäri :D
Tosin sormeni ovat aika pitkät, mutta olen myöskin kapea.
Olen 156 pitkä ja painan 53 kiloa.
New Yorkerin kuteet on tosi pientä mitoitusta. Siellä vaatekokoni on M ja housuissa lantio jopa L.
Ja sitten Lindexillä tuskailen kun XS on liian iso ja pienempää ei ole tarjolla...
Vaatteet kannattaa aina sovittaa. Etenkin naistenvaatteet joisss t-paidallekin on miljoona eri vaihtoehtoa pituuden ja leveyden puolesta.
Pituus 164cm + synnynnäinen mahalaukunkiertymä, ei hartioita eikä muotoja. Vasta yli nelikymppisenä olen saanut painon nostettua päälle 50 kilon ja hieman lihasta kasvatettua, ja S-koosta alkaa löytyä istuvia vaatteita. Ennen saattoi mennä lasten puolelta koko 164, ja tarpeeksi pieniä farkkuja ei meinannut löytyä mistään.
Miten ymmärrät aasialaiset, mutta et muita? Ei aasialaiset oikeasti ole mystisesti mitenkään erityisen paljoa sirompia tai pienempiä. Ovat vain hoikkia, samanlaisia kuin länsimaissa oltiin joskus 50 vuotta sitten.
Pitääkö nyt tällainenkin asia vielä erikseen selittää jollekin?
Ruumiinrakenne. Meidän urheileva teinityttö ei varmaan vitosluokan jälkeen voinut käyttää enää esim. xs-koon paitaa. Paidat olisi muuten olleet leveyden ja pituuden puolesta sopivia, mutta tyttö on harteikas ja pitkäkätinen, joten istuvuus oli huono.
Ihmisiä löytyy kovin eri kokoisia ja mallisia. Itse en aikanaan mahtunut XS-koon vaatteisiin 50kg teininäkään vaikka olen vain 158cm pitkä. Ja nyt 58kg painossa ei olisi toivoakaan yrittää ahtautua XS-kokoon. :D
38 jatkaa vielä.
Kaverini on 178 cm ja käyttää silti koon xs-paitoja. Hän on yläosasta tosi kapea ja pienirintainen. Lisäksi hän tykkää hyvin tiukoista yläosasta ja vajaamittaisista hihoista, joten on tämä on varmaan myös tottumiskysymys.
Olen kolmen lapsen äiti, paino noin 50 kg käytän xs ja s -kokoja. Hyötyliikuntaa! Pääosin terveellistä ruokaa, herkuttelen myös. En käytä alkoholia ja kävelen paljon. Arkiruuissa suosin itsetehtyjä ruokia kuten kasviskeittoja, laatikoita jne. Paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä.