Synnytys: perhehuone vai tavallinen?
Kerro mielipiteesi / kokemuksesi, kummassa olit ja mitä hyvää/huonoa siinä oli?
Kommentit (48)
Kahden lapsen kokemuksella perhehuone ehdottomasti, jos sen vain saa. Molemmilla kerroilla joku neljästä vauvasta on itkenyt tauotta yön läpi, ja loput vauvat sitten vuorotellen. Kotiin pääseminen oli kyllä luksusta viiden railakan yön jälkeen, tarvitsi enää kestää vain yhden vauvan itkut.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:33"]Mitä sillä miehellä tekee siellä? Ettekö ees paria päivää voi olla erossa?
[/quote]
Näin juuri! On se kumma, onko naiset tosiaan niin nössöjä ja avuttomia etteivät pysty nauttimaan jos mies ei ole paikalla ensihetkiä jakamassa :D
T: neljän lapsen äiti, joka ei kahteen viimeiseen synnytykseen edes huolinut miestä mukaan :) se oli vain mun juttu!![/quote]Höpö höpsistä lapseton Pirkko-Erkki.
Kyllä minä olen sen perhehuoneen kannalla, että jos semmoinen on vaan mahdollista, niin se haluttais. Mieheni jo kysyi että pitääkö hänen sitten lähteä heti kotiin, että eikö hän saa jäädä meidän luokse, no miyäp siihen olis pitänyt vastata? Mielestäni isällä on yhtälailla päätösvaltaa, ei se synnytys ole vain minun juttuni! Oikeastaan olen aika ylpeä ja hyvilläni että mieheni itse tätä asiaa ehdotti, tehköön se minusta sitten kuinka nössön ja avuttoman.
Ap
Ehdottomasti perhehuone! Esikoisen kanssa oltiin perhehuoneessa ja oli ihanan rauhallista.
Toisen kanssa jouduin olemaan viikon Oysissa osastolla, kolme äitiä samassa huoneessa kuin sillit purkissa. Ei rauhaa ei happea. En saanut nukuttua ollenkaan. Inhosin aikaa niin psljon että kolmas jää tekemättä varmasti! Oli se viimeinen niitti.
Mulle ei edes tarjottu perhehuonetta vaikka jouduinkin sektioon neljäntenä päivänä käynnistyksessä. Mun tulehdusarvot nous yli 300 sektion jälkeen. Olin sektion jälkeen viikon vielä sairaalassa osastolla ja sinä aikana vaihtui huonekaveri kolmesti. En saanut kunnolla nukuttua, itkin ja meinas oikeasti pää hajota. Mies kävi joka päivä. Ja tietty äitini, anoppi ja appi kävivät. Hoidin vauvan itse. Eli olin yhteensä 11 yötä sairaalassa. Jos menisi normaalisti synnytys yms. Ja todennäköisesti pääsisin kolmantena päivänä kotiin, niin en ikinä edes kehtaisi pyytää perhehuonetta ja tuskinpa sitä saisin.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:30"]
No mä en oo henk koht koskaan ees pyytäny perhehuonetta. En koe sitä tarpeelliseksi. Ymmärrän just tollaset sektiotilanteet ni mies on kiva apu siinä yölläkin. Muutenhan ainakin meilläpäin mies saa kuitenkin halutessaan hengailla sairaalassa sen päiväajan. Ja naapurin vieraat täditkään ei häiritse kosja vierailutunti on sen tunnin päivässä jonka aikana haluun nähdä oman äitini. Tosin tokaa synnyttäessä oli sikalunssan takia kaikilta muilta vierailut kielletty paitsi iseiltä. Ees sisarukset ei päässy vauvaa kattoo.
[/quote]
Jaa, missä päin maailmaa sektioitu äiti pääsee perhehuoneeseen? Ei ainakaan Naistenklinikalla. Ehdoton ei, vaikka kuinka ruinasimme. Sektio sujui hyvin, ei komplikaatioita.
[/quote]
Naistenklinikalla pääsin. Kahdesti. Onneksi, en olisi pärjännyt ilman miestä! Toinen sektio oli kiireellinen, toinen elektiivinen. Ei komplikaatioita.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:33"]
Mitä sillä miehellä tekee siellä? Ettekö ees paria päivää voi olla erossa?
[/quote]
Näin juuri! On se kumma, onko naiset tosiaan niin nössöjä ja avuttomia etteivät pysty nauttimaan jos mies ei ole paikalla ensihetkiä jakamassa :D
T: neljän lapsen äiti, joka ei kahteen viimeiseen synnytykseen edes huolinut miestä mukaan :) se oli vain mun juttu!![/quote]
No, meillä ainakin lapsi oli Meidän juttu... Kuka minä olen sen omimaan?
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:36"]Mulle ei edes tarjottu perhehuonetta vaikka jouduinkin sektioon neljäntenä päivänä käynnistyksessä. Mun tulehdusarvot nous yli 300 sektion jälkeen. Olin sektion jälkeen viikon vielä sairaalassa osastolla ja sinä aikana vaihtui huonekaveri kolmesti. En saanut kunnolla nukuttua, itkin ja meinas oikeasti pää hajota. Mies kävi joka päivä. Ja tietty äitini, anoppi ja appi kävivät. Hoidin vauvan itse. Eli olin yhteensä 11 yötä sairaalassa. Jos menisi normaalisti synnytys yms. Ja todennäköisesti pääsisin kolmantena päivänä kotiin, niin en ikinä edes kehtaisi pyytää perhehuonetta ja tuskinpa sitä saisin.
[/quote]
Monessa paikassa perhehuoneen saamiseksi edellytetään, että synnytys on ollut normaali, ilman komplikaatioita ja nimenomaan sinne ei pääse sektiosynnyttäjät.
Olin Kätilöopistolla ihan tavallisessa huoneessa ja hyvin sujui, ei mitään valittamista. En pyytänyt perhehuonetta, koska ei mies sairaalaan ois nukkumaan edes jäänyt, enkä sitä siellä kaivannutkaan. Vauvahan oli siinä rinnalla koko ajan niin ei mies ois paljoa voinut tehdä. Huonetoverina tosi mukava nainen ja molemmilla rauhalliset vieraat :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:36"]Mulle ei edes tarjottu perhehuonetta vaikka jouduinkin sektioon neljäntenä päivänä käynnistyksessä. Mun tulehdusarvot nous yli 300 sektion jälkeen. Olin sektion jälkeen viikon vielä sairaalassa osastolla ja sinä aikana vaihtui huonekaveri kolmesti. En saanut kunnolla nukuttua, itkin ja meinas oikeasti pää hajota. Mies kävi joka päivä. Ja tietty äitini, anoppi ja appi kävivät. Hoidin vauvan itse. Eli olin yhteensä 11 yötä sairaalassa. Jos menisi normaalisti synnytys yms. Ja todennäköisesti pääsisin kolmantena päivänä kotiin, niin en ikinä edes kehtaisi pyytää perhehuonetta ja tuskinpa sitä saisin.
[/quote]
Monessa paikassa perhehuoneen saamiseksi edellytetään, että synnytys on ollut normaali, ilman komplikaatioita ja nimenomaan sinne ei pääse sektiosynnyttäjät.
[/quote]
Hmm... Suurin osa synnytyksistä on normaaleja ilman komplikaatioita.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:39"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"]
No mä en oo henk koht koskaan ees pyytäny perhehuonetta. En koe sitä tarpeelliseksi. Ymmärrän just tollaset sektiotilanteet ni mies on kiva apu siinä yölläkin. Muutenhan ainakin meilläpäin mies saa kuitenkin halutessaan hengailla sairaalassa sen päiväajan. Ja naapurin vieraat täditkään ei häiritse kosja vierailutunti on sen tunnin päivässä jonka aikana haluun nähdä oman äitini. Tosin tokaa synnyttäessä oli sikalunssan takia kaikilta muilta vierailut kielletty paitsi iseiltä. Ees sisarukset ei päässy vauvaa kattoo.
[/quote]
Jaa, missä päin maailmaa sektioitu äiti pääsee perhehuoneeseen? Ei ainakaan Naistenklinikalla. Ehdoton ei, vaikka kuinka ruinasimme. Sektio sujui hyvin, ei komplikaatioita.
[/quote] Naistenklinikalla pääsin. Kahdesti. Onneksi, en olisi pärjännyt ilman miestä! Toinen sektio oli kiireellinen, toinen elektiivinen. Ei komplikaatioita. [/quote]
MInä vuonna? Miksi mä en päässy, kahdesti sama juttu, ehdoton ei kuulemma kaikille Naistenklinikalla.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:36"]Mulle ei edes tarjottu perhehuonetta vaikka jouduinkin sektioon neljäntenä päivänä käynnistyksessä. Mun tulehdusarvot nous yli 300 sektion jälkeen. Olin sektion jälkeen viikon vielä sairaalassa osastolla ja sinä aikana vaihtui huonekaveri kolmesti. En saanut kunnolla nukuttua, itkin ja meinas oikeasti pää hajota. Mies kävi joka päivä. Ja tietty äitini, anoppi ja appi kävivät. Hoidin vauvan itse. Eli olin yhteensä 11 yötä sairaalassa. Jos menisi normaalisti synnytys yms. Ja todennäköisesti pääsisin kolmantena päivänä kotiin, niin en ikinä edes kehtaisi pyytää perhehuonetta ja tuskinpa sitä saisin.
[/quote]
[/quote]
Hmm... Suurin osa synnytyksistä on normaaleja ilman komplikaatioita.
[/quote]
Jep jep, mutta ei juuri tämä kyseinen sektiolla käynnistämällä synnyttänyt, joka vielä sairastui, kun tulehdusarvot pomppasi taivaisiin. Sitähän tuossa sanoinkin, kun hän oli sitä mieltä, ettei normisynnyttäjien pitäisi perhehuoneeseen edes päästä, kun joissain paikoissa sinne ei juuri muita päästetäkään.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:39"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote] Naistenklinikalla pääsin. Kahdesti. Onneksi, en olisi pärjännyt ilman miestä! Toinen sektio oli kiireellinen, toinen elektiivinen. Ei komplikaatioita. [/quote]
MInä vuonna? Miksi mä en päässy, kahdesti sama juttu, ehdoton ei kuulemma kaikille Naistenklinikalla.
[/quote]
Juuri näin ja nimenomaan naistenklinikalla!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
Ainakin Kättärillä v 2010 pääsi. Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja perheh.oltiin
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
Ainakin Kättärillä v 2010 pääsi. Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja perheh.oltiin
[/quote]
Kättärillä taitaa olla muutenkin ihan reilusti nuita perhehuoneita ja niihin on mahdollista päästä lähes kenellä vaan, jos sattuu vapaana olemaan.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:39"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote]
2013, olin pelkopolin asiakas.
Ekan (sektio) aikaan kävi tuuri ja pääsin kahden hengen huoneeseen jossa koko ajan toinen oli vasta synnytystä odottelemassa, eli ei muiden vauvojen itkua. Sen toisen puolesta tietty harmitti mun vauvan itku. Perhehuonetta ei sektion takia meillä (itä-suomi) tosiaan saa. Koska perhehuoneessa pitää pärjätä ilman hoitajan valvontaa.
Toisen kanssa jouduin pitkän synnytyksen ja liki 2vrk valvomisen päätteeksi 4h huoneeseen. Koko ajan joku itki ja oli liikkellä, isät ja vauvojen sisarukset ramppasi ees taas. Muut ei onneksi edes saa huoneisiin tulla, mutta onhan tuossakin jo ihan liikaa! Kamalaa kidutusta, en saanut nukuttua. Huone vaan pyöri ja kipinät vilisi silmissä. Kai ne sitten tajusi että tarviin oikeasti lepoa, pääsin perhehuoneeseen yksin. Koska mies oli tietty esikoisen kanssa kotona. Sain vihdoin levättyä.
Nyt kolmannen LA on käsillä. Aion sanoa että vaadin perhehuoneen tai lähden kotiin. Minua ei voi pakottaa sinne kidutuskammioon muiden mölyä kuuntelemaan. Ei vaan voi, ihmisellä on oikeus vaikka kieltäytyä hoidosta. Aion toki pyytää pikaista kotiutumista vaikka saisin perhehuoneen. 12h siellä kai on liki pakko olla, paitsi että ei sekään voi pakko olla, kun mihinkään ei ole pakko suostua.
Ja huom, toki on eri asia jos kaikki ei sujukaan hyvin, en minä nyt hullu ole. Mutta tämä siis oletuksella että kaikki menee hyvin ja normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:46"]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo aikeisemmin kirjoittanut, mutta minä pääsin naistenklinikalla vuonna 2009. Normaali spontaanisti käynnistynyt alatie synnytys. Pieni repeämä. Oma vointini oli erinomainen.Kätilö katseli koneelta että minne osastolle menen salista ja sanoi että on perhehuone vapaana, haluanko sinne. Ehtona oli että isä on siellä myös. Siellä oli paljon sektiolla synnyttäneitä ja moni lapsisia perheitä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:39"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote]
2013, olin pelkopolin asiakas.
[/quote]
No nyt ymmärrän.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:33"]Mitä sillä miehellä tekee siellä? Ettekö ees paria päivää voi olla erossa?
[/quote]
T: neljän lapsen äiti, joka ei kahteen viimeiseen synnytykseen edes huolinut miestä mukaan :) se oli vain mun juttu!![/quote]
Meillä tuleva esikoislapsemme on meidän juttu. Se olenko nössö ja avuton ei mielestäni kuulu mitenkään siihen, että myös mies haluaa olla ensi hetket lapsensa kanssa, pahimmillaan kun voi joutua kotiin heti äidin ja lapsen siirtyessä osastolle.