Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnytys: perhehuone vai tavallinen?

Vierailija
05.02.2015 |

Kerro mielipiteesi / kokemuksesi, kummassa olit ja mitä hyvää/huonoa siinä oli?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä välttämättä voi valita, tuurista on kiinni saako perhehuonetta. En mä näe mitään huonoja puolia perhehuoneessa. Sai olla rauhassa omissa oloissaan ja mies osallistui heti vauvanhoitoon 24/7. Ei ollut muita vauvoja tai vieraiden äitien sukulaisia kälättämässä just silloin, kun vauva nukkuu ekaa kertaa koko vuorokauden aikana. Saati öisin muiden kuorsausta ja muiden vauvojen itkua.

Vierailija
2/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhehuoneen ainoa huono puoli on se, että sitä ei välttämättä saa - ne vähäiset pyritään antamaan esim. sektiolla synnyttäneille, joilla se miehen läsnäolo on tärkeää ihan senkin vuoksi, että itse ei pysty täysin lasta hoitamaan leikkauksen jäljiltä.

Oikeasti musta on surullista, että synnytysosastoja remontoitaessa linjaus ei ole tänäkään päivänä se, että kaikista huoneista tehtäisiin perhehuoneita. En tykkää yhtään siitä ajatuksesta, että valtavan ruumiillisen rääkin läpikäynyt äiti jätetään yksin vauvan kanssa ja vastaavasti isä pakotetaan yksin kotiin, kun apua tarvitseva vaimo ja rakas pieni vastasyntynyt vauva ovat muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en oo henk koht koskaan ees pyytäny perhehuonetta. En koe sitä tarpeelliseksi. Ymmärrän just tollaset sektiotilanteet ni mies on kiva apu siinä yölläkin. Muutenhan ainakin meilläpäin mies saa kuitenkin halutessaan hengailla sairaalassa sen päiväajan. Ja naapurin vieraat täditkään ei häiritse kosja vierailutunti on sen tunnin päivässä jonka aikana haluun nähdä oman äitini. Tosin tokaa synnyttäessä oli sikalunssan takia kaikilta muilta vierailut kielletty paitsi iseiltä. Ees sisarukset ei päässy vauvaa kattoo.

Vierailija
4/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä miehellä tekee siellä? Ettekö ees paria päivää voi olla erossa?

Vierailija
5/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:33"]Mitä sillä miehellä tekee siellä? Ettekö ees paria päivää voi olla erossa?
[/quote]

Kävikö sulla pälli mielessä, että isä ihan itse HALUAA osallistua oman lapsensa elämään heti ensi minuuteista asti?

Vierailija
6/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin sairaalassa 35,5 tuntia synnytyksen jälkeen niin ei hirveästi ollut väliä missä huoneessa olin. Isäntä oli kotona esikoisenkanssa ja kävivät sitten yhdessä katsomassa vauvaa. Toki mies moni siis synnytyksessä mukana.

Vierailija
7/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:30"]

No mä en oo henk koht koskaan ees pyytäny perhehuonetta. En koe sitä tarpeelliseksi. Ymmärrän just tollaset sektiotilanteet ni mies on kiva apu siinä yölläkin. Muutenhan ainakin meilläpäin mies saa kuitenkin halutessaan hengailla sairaalassa sen päiväajan. Ja naapurin vieraat täditkään ei häiritse kosja vierailutunti on sen tunnin päivässä jonka aikana haluun nähdä oman äitini. Tosin tokaa synnyttäessä oli sikalunssan takia kaikilta muilta vierailut kielletty paitsi iseiltä. Ees sisarukset ei päässy vauvaa kattoo.

[/quote]

Jaa, missä päin maailmaa sektioitu äiti pääsee perhehuoneeseen? Ei ainakaan Naistenklinikalla. Ehdoton ei, vaikka kuinka ruinasimme. Sektio sujui hyvin, ei komplikaatioita.

Vierailija
8/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen ollut normihuoneessa lapsivuodeosastolla, en ole saanut nukuttua sekuntiakaan, kun huonekaverit tai heidän vauvansa touhunneet ja melskanneet KOKO ajan. "Onneksi" vaikeiden sektion jälkeisten komlikaatioiden takia sain perhehuoneen ihan vaan itselleni, niin sain jopa nukuttua. Kun 9 vrk sairaalassa viettää, niin ihan kiva välillä vähän nukkuakin. Yleensä jos perhehuoneen onnistuu saamaan, niin miehenkin täytyy siellä pääsääntöisesti koko ajan olla (ei saa siis välissä olla koko työpäivää pois jne.).

Vierailija
9/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä miestä sinne tarvi. Ei perhehuonetta miehen takia, vaan muiden äitien, vauvojen ja niiden sukulaisten välttämiseksi. Itse viimeksi itkin kolme päivää kun oli niin helvettiä olla superpuheliaan ja sosiaalisen äidin kanssa. Olisin halunnut olla rauhassa niin vieraita lappasi, puhui puhelimessa, riivasi hoitajia ja jos ei muuta niin vaikka keskellä yötä lässytti vauvalleen tauotta. Ja ei edes viitsinyt hiljaa kuiskia vaan ihan normaaliäänellä.

Vierailija
10/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:30"]

[/quote]

Jaa, missä päin maailmaa sektioitu äiti pääsee perhehuoneeseen? Ei ainakaan Naistenklinikalla. Ehdoton ei, vaikka kuinka ruinasimme. Sektio sujui hyvin, ei komplikaatioita.

[/quote]

Porissa ainakin sijoitetaan ensisijaisesti sektioidut perhehuoneeseen, mikäli on tilaa.

Vierailija
11/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:38"]Ei sitä miestä sinne tarvi. Ei perhehuonetta miehen takia, vaan muiden äitien, vauvojen ja niiden sukulaisten välttämiseksi. Itse viimeksi itkin kolme päivää kun oli niin helvettiä olla superpuheliaan ja sosiaalisen äidin kanssa. Olisin halunnut olla rauhassa niin vieraita lappasi, puhui puhelimessa, riivasi hoitajia ja jos ei muuta niin vaikka keskellä yötä lässytti vauvalleen tauotta. Ja ei edes viitsinyt hiljaa kuiskia vaan ihan normaaliäänellä.
[/quote]

Olisit sanonu että kärsit siitä kun puhuu öisin. Ja saako oikeesti joissain paikoissa vierailla ihan koska tykkää? Ainakin sairaalassa, jossa ite synnytin, on tosi tiukka se vierailutunti. Muuna aikana ei oo asiaa (paitsi mamuilla ertyisoikeus. Mikä oli vähän outoa.)

Vierailija
12/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:24"]

Perhehuoneen ainoa huono puoli on se, että sitä ei välttämättä saa - ne vähäiset pyritään antamaan esim. sektiolla synnyttäneille, joilla se miehen läsnäolo on tärkeää ihan senkin vuoksi, että itse ei pysty täysin lasta hoitamaan leikkauksen jäljiltä.

Oikeasti musta on surullista, että synnytysosastoja remontoitaessa linjaus ei ole tänäkään päivänä se, että kaikista huoneista tehtäisiin perhehuoneita. En tykkää yhtään siitä ajatuksesta, että valtavan ruumiillisen rääkin läpikäynyt äiti jätetään yksin vauvan kanssa ja vastaavasti isä pakotetaan yksin kotiin, kun apua tarvitseva vaimo ja rakas pieni vastasyntynyt vauva ovat muualla.

[/quote]
Meidän vauva syntyi illalla klo 22 jälkeen ja heti kun osastolle päästiin niin miehen piti lähteä kotiin. Musta oli ihan hirveää jäädä heti yksin vauvan kanssa, ja itkin vain kun oli niin ikävä miestä. Olimme juuri saaneet yhteisen lapsemme ja siellä minä olin kuitenkin yksin sitä ihmettelemässä.

Vierailija
13/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen kanssa oli perhehuone. Oli kyllä ihanaa olla yhdessä vauvan syntymän jälkeen ja yhdessä opetella hoitamaan vauvaa. Tosin aluksi vauva ja mies vain nukkui ja nukkui tuntikausia ;) Oli myös oma wc+suihku mikä oli kyllä luksusta.

2.lapsen kanssa oli sitten tavallinen 2 hengen huone ja minulla oli hyvä säkä kun se toinen äiti olikin tuttu ja hänen vauvansa vain nukkui tosin kuin meidän "supervalvoja" vauveli. 

Vierailija
14/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut perhehuoneen, mutta vauva syntyi viikonloppuna, joten perhehuoneet eivät olleet käytettävissä.

Vierailija
15/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta esikoisen kanssa perhehuone. Oli aivan ihanaa opetella vauvan hoitoa yhdessä miehen kanssa ja hän oli tietenkin onnellinen saadessaan viettää heti ensimmäiset päivät ja yöt sekä vauvan että minun kanssa. Ja minusta oli aivan ihanaa, miten hoitajatkin neuvoivat hyvin aktiivisesti myös isää. 

Toisen kanssa joudun luonnollisesti tavalliseen huoneeseen muiden äitien kanssa, koska miehen täytyy olla kotona esikoisen kanssa. Toivottavasti en joudu olemaan sairaalassa kauaa, hirvittää jo nyt tuo aika.

Vierailija
16/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:33"]

Mitä sillä miehellä tekee siellä? Ettekö ees paria päivää voi olla erossa?

[/quote]

Näin juuri! On se kumma, onko naiset tosiaan niin nössöjä ja avuttomia etteivät pysty nauttimaan jos mies ei ole paikalla ensihetkiä jakamassa :D

T: neljän lapsen äiti, joka ei kahteen viimeiseen synnytykseen edes huolinut miestä mukaan :) se oli vain mun juttu!!

Vierailija
17/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halunnutkaan. Mieluummin niin , että mies aloitti isyysvapaan kun pääsimme sairaalasta, ei ennen sitä. Ja minä jouduin sektioon, ja en olisi saanutkaan perhehuonetta. Ja minusta se oli ihan ok olla kahden hengen huoneessa. Mun lapselle tuli hengityskatkoksia yllättäen hiukan yli vuorokauden kuluttua, en itse havainnut sitä, vaan vauvan oudon itkuisuuden (äänetön) onneksi oli kätilö ihan vieressä ja lapsi kiikutettiin pikemmitten lastensairaalaan.

Vierailija
18/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans sellainen huonekaveri, joka lässytti koko ajan vauvalleen 24h ja vieraita lappasi koko ajan. Itse olin vuoteenomana huonossa kunnossa, vauva teholla. En saanut nukuttua ja jatkuva meteli vei hermot.

Vierailija
19/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kaikilla ollut vain yksi huonekaveri? Minulla ainakin oli kaksi, kun oli kolmen hengen huone.

Vierailija
20/48 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:33"]Mitä sillä miehellä tekee siellä? Ettekö ees paria päivää voi olla erossa?
[/quote]

Näin juuri! On se kumma, onko naiset tosiaan niin nössöjä ja avuttomia etteivät pysty nauttimaan jos mies ei ole paikalla ensihetkiä jakamassa :D

T: neljän lapsen äiti, joka ei kahteen viimeiseen synnytykseen edes huolinut miestä mukaan :) se oli vain mun juttu!![/quote]

On se kumma kun jotkut naiset on niin tyhmiä, etteivät ymmärrä ihmisten olevan erilaisia. Minun juttu kun olisi se, että mieskin saa nauttia esikoisestaan heti, eikä häntä ajeta heti kotiin nukkumaan jos vauva sattuu syntymään illalla tai yöllä. Minustakin olisi outoa, jos olisin juuri saanut lapsen ja minut patistettaisiin kotiin nukkumaan, valvoisin yöni miettien että hei mulla on vihdoin lapsi, se vaan on tuolla jossain enkä saa nähdä sitä.