Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hajonneen läppärin kierrätys

Vierailija
16.11.2021 |

Tietääkö kukaan mitä noille kannettaville koneille tehään jos vie sinne esim Gigantin yms kierrätyspisteelle?
Mietin lähinnä tietoturvaa että imuroidaanko niistä jotain vai mitä niille siellä tehään?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa viedä ilmaseksi jäteasemalle kuten kaiken elektroniikan.

Voi hyvää päivää taas. Niin saa, mutta kannattaako, jollei sitä kiintolevyä ole kunnolla tyhjennetty?

Mitä niin ihmeellisen arkaluontoista ihmiset pitää läppäreillään, että on oltava noin varovainen?

Ööö... Kaiken, mikä muinoin oli jossain piparipurkeissa, kai.

Vierailija
22/26 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää taas. Niin saa, mutta kannattaako, jollei sitä kiintolevyä ole kunnolla tyhjennetty?

Mitä niin ihmeellisen arkaluontoista ihmiset pitää läppäreillään, että on oltava noin varovainen?

Lähtökohtaisesti jäteasemaltakaan ei saa ryöstää sinne vietyä tavaraa. Jos joku ryöstääkin risan koneen ja ottaa siitä talteen osia, se kiintolevy on vähiten kiinnostava, koska se on ainoa osa joka voi saastuttaa toisen koneen. Jos kiintolevy kuitenkin menee tarpeeseen, melkoisella varmuudella sen osaava ymmärtää, että ensimmäisenä kiintolevy alustetaan, jottei siitä aiheudu riskiä haittaohjelmista.

Minusta aika mitätön mahdollisuus tuon jälkeen, että ne kovalevyn tiedostot päätyisivät johonkin jossa niistä on haittaa.

Minä toki osaan omien tietsikoitteni levyt tyhjentää niin, ettei niitä kukaan kaiva, mutta suurin osa ei osaa. Kyllä sitä vaan tuppaa ihmiselle vuosien saatossa kertymään sellaista dataa levylle, jota ei halua päästää muiden käsiin.

Mikä on sellaista dataa? Sähköpostihistoria nyt ainoana tulee mieleen, mutta lopulta siinäkään ei ole mitään niin kiinnostavaa, että joku ulkopuolinen viitsisi edes käydä sitä läpi. Ja lopulta jos kaivaisi, ei ainakaan keksisi miten se haittaisi minua. Haittakin olisi lopulta olematon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti jäteasemaltakaan ei saa ryöstää sinne vietyä tavaraa. Jos joku ryöstääkin risan koneen ja ottaa siitä talteen osia, se kiintolevy on vähiten kiinnostava, koska se on ainoa osa joka voi saastuttaa toisen koneen. Jos kiintolevy kuitenkin menee tarpeeseen, melkoisella varmuudella sen osaava ymmärtää, että ensimmäisenä kiintolevy alustetaan, jottei siitä aiheudu riskiä haittaohjelmista.

Minusta aika mitätön mahdollisuus tuon jälkeen, että ne kovalevyn tiedostot päätyisivät johonkin jossa niistä on haittaa.

no vaikka toisten ihmisten tietoja. olen itse freelancer ja on esim. asiakkaiden tietoja työkoneella, luulen, että sinuakin ärsyttäisi, jos olisit asiakkaani ja olisin käynyt vain dumbbaamassa työkoneeni jonnekin kierrätyslavalle, josta joku sen ottaisi ja päättäisi, että korjaanpa tuon ja löytäisi sitten ne tiedot sieltä koneelta. Toki minlle on työni vuoksi erinäisiä lain asettamia vaatimuksia, mutta ei takerruta nyt niihin; yllättävän monella on toisten ihmisten tietoja koneillaan monesta eri syystä ja ihan luvallisesti. minulla on koneellani tallessa myös esim. reseptejä, siis lääkereseptejä, minulle kirjotiettuja toki ja lääkärinlausuntoja. Ei mitään häpeällisiä, vaan varsin tylsiä tyyliin antibioottiresepteja tai lähete jonnekin kirurgin arvioon jne, sellaisia, joista en edes kulmakarvaani nostaisi, jos joku ne itselleen nyysisi ja lukisi, paitsi nyt toki henkilötunnus jne.  Toki kaikki on salasanasuojattuja, mutta kun itse esim. omaan suhteellisen hyvät tietotekniset taidot tiedän miten salasantkin on helppo murtaa tai sanotaanko näin, että koneiden takaportteja käyttämällä pääsee katsomaan tidostoja täysin ilman salasanoja. Että siltä osin ap on ihan jyvällä siitä, että on suhtauduttava huolellisesti kovalevyn hävittämiseen.

Vierailija
24/26 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tiennyt missä kovalevy on. Irrotin akun ja laitoin läppärin muovipussissa sekajätteeseen muiden roskien kanssa. 

Se läppärin oli muutenkin sökönä, näppäimistö yms. että en tiedä miten siitä olisi mitään voitu imuroida. Enkä minä mikään FBI-agentti ole. 

Näppäimistön jne. epäkuntoisuus ei estä pääsemästä käsiksi kiintolevyllä oleviin tietoihin. Se voidaan irrottaa tietokoneesta ja sisällön voi katsoa sitten toisessa tietokoneessa. Kiintolevy on koneen sisällä, läppäreissä yleensä ruuvikiinnitteisen pohjaluukun alla. Toinen pohjaluukku voi olla RAM -muistinlaajennukseen käsiksi pääsemiseksi, mutta semmoinen palikkahan on sellainen piirilevyn palanen, jossa on muistipiirejä. Kiintolevy (tai SSD asema, Solid State Drive) on lähinnä ohutta metallista laatikkoa muistuttava laite läppärissä, jonka päädyssä on liittimet, jolla se kytkeytyy tietokoneeseen.

Tietokone ei kuulu sekajätteisiin vaan se on sähkö- ja elektroniikkaromua, SER-jätettä.

Vierailija
25/26 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyvää päivää siinä on, kun vie riisutun koneen kierrätykseen. Oletko olevinasi jotenkin ainut joka tietää jotain, kun jankutat näitä hyviä päiviäsi.

Vierailija
26/26 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie elektroniikkaliikkeeseen