Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulunutkin parketti näyttää paremmalta kuin uusi laminaatti

Vierailija
05.02.2015 |

Luonnonmateriaalit miellyttävät ainakin omaa silmääni enemmän kuin muovijäljitelmät. Nykyisessä asunnossamme on jo vähän naarmuinen, elämää nähnyt parketti, mutta se on minusta vain viehättävä. Onneksi entinen omistaja ei ollut laittanut uutta laminaattia myyntiä varten, niin kuin jutteli aikoneensa tehdä. Siinä olisi menetetty paljon. Ja voihan tuon hioa, jos niikseen tulee.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:12"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:22"] Tuo merbau-juttu oli vuodelta 2007. Ei sillä, etteikö olisi edelleen ajankohtainen, mutta tummat lattiat ja etenkin tuo merbau ovat jo menneet pois muodista. Oma lattia on Timberwisen lautaparkettia, hyvän näköinen, laadukas ja lämmin. [/quote]   Mutta suomalaiset puut kestää vielä huonommin kulutusta kuin nuo eksoottiset.  [/quote] Kyllä tammi ja saarni ovat ainakin meillä hyvin kestäneet. [/quote]   Määrittele kestäminen? En minä tarkoita että sinä siitä läpi putoat mutta kyllä se aika hemmetin naarmuilla on ellette nyt ole lapsettomia, vuorannut lattioita matoilla ettekä tee mitään kotona niin sitten voi asia olla toisin.  Parkettiin tulee myös aina rakoja kun se elää, se saa aina ennemmin tai myöhemmin kosteutta johonkin ja sehän ei siitä tykkää ollenkaan.   [/quote] Yksi jo teini-ikäinen lapsi ja kissa. Ei ole vuorattu matoilla, eletty ihan tavallista elämää. En tiedä mitä ihmiset sitten kotonaan tekevät jos tammiparketti ei kestä. Hakkaavat vasaralla ja heittävät ämpäristä vettä päälle? Kyllä tuossa meidänkin lattiassa varmaan jälkiä on jos tarkkaan katsoo, mutta harvemmin ne vieraatkaan konttausasennossa ovat.

[/quote]

Aivan varmasti on paljonkin naarmuja. Koska meillä on tammiparketti ja tunnen monta jolla on tammiparketti. Kaikilla on lattioilla vaikka miten paljon naarmuja. Se on vaan mahdotonta olla olematta varsinkin jos on kissa. Minun ystävälläni jolla oli matto eteisessä ja tammiparketti tuli vuosien saatossa eteinen täyteen selviä jälkiä korkokengistä. Eli maton läpikin se parketti otaa osumaa kun on korkokengät jalassa. Minusta aika huono materiaali silloin. 

Vierailija
42/112 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaisi ap muuttaa mieltä jos näkisi meidän lattian :'D Toki parketti on siinä mielessä parempi, että se on lämpimämpi. Mutta aivan liian pehmeä.

Ja hyi en voi käsittää miksi joku haluaisi linoleumilattian kotiin, sehän haisee aivan järkyttävälle..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito materiaali on aina parempi, mutta parkettimallit ovat nykyään vain niin vanhanaikaisia, laminaatteja on tarjolla enemmän erilaisilla pinnoilla. Kunnon puulattia olisi itselleni mieluisin.

Vierailija
44/112 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani asui itsenäisesti asumaan muutettuaan alussa vuokralla remontoidussa kerrostaloasunnossa, missä oli parkettilattiat, juuri sen kovan pakkastalven 2010-2011. Päätinpä että parketti, ei ikinä. Asunto oli aika kuiva ja vetoinen. Kivasti pakkasilla kuului "poks"-ääniä, kun parketti supistui. Pahimmillaan parkettilautojen välissä oli puolen sentin rako; remontti oli tehty kostean kesän aikaan. Kokeilimme laittaa ilmankostuttimen ja kas, parkettiin jäi jälki. Vähän taisteltiin omistajan kanssa asiasta, mutta kun vetosimme siihen, että kuiva ja vetoinen asunto ei vastaa vuokrasopimuksessa sanottua "kunto erinomainen" (muutakin rempulaa oli, huonosti tehty remontti), mennään vaikka oikeuteeen, ei joutunut maksamaan. 

Vierailija
45/112 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:36"]

No olen hieman eri mieltä kun katson tuota edessäni olevaa kellastunutta, naarmuista ja kulunutta parkettia. Noin minäkin ajattelin että mikäs siinä, hiotaan nätiksi niin näyttää taas uudelta, MUTTA SE HINTA! Ammattilaisen pitää tehdä, jos haluaa aidosti hyvän, niin sillä rahalla kannattaa jo miettiä että laittaako suosiolla uuden lattian! Siksi mua ärsyttää se hokema, "sen voi vaan hioa", kun kyseessä on homma joka kustantaa saman kuin uusi lattia.

[/quote]

Niinpä. Moniko täällä on hionut parkettilattiansa?

Meillä laminaatti, valkoinen. Pidän siitä ja hintakin oli reippaasti enemmän kuin parketilla.

Vierailija
46/112 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 17:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:29"]

No mä olen eri mieltä. Meillä on laminaatti ja tykätään siitä. Toki parkettikin kelpaisi mutta ennestään asunnossa oli hyvä laminaatti.

[/quote]

Mulla on ollut molemmat ja nykyisin parketti.

Vie laminaattia 100-0. Laminaatti kopiseva ja aina pölyisen näköinen. Puhtaanpito hankalaa. Saumat irvistelevät kosteapyyhinnän jälkeen, tosin painuvat takaisin ajan oloon. Sopii johonkin konttoriin, muttei kotiin

[/quote]

Sinulla oli jotkut halpa laminaatit

Vierailija
47/112 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:46"] [quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 06:30"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:12"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:12"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:22"] Tuo merbau-juttu oli vuodelta 2007. Ei sillä, etteikö olisi edelleen ajankohtainen, mutta tummat lattiat ja etenkin tuo merbau ovat jo menneet pois muodista. Oma lattia on Timberwisen lautaparkettia, hyvän näköinen, laadukas ja lämmin. [/quote]   Mutta suomalaiset puut kestää vielä huonommin kulutusta kuin nuo eksoottiset.  [/quote] Kyllä tammi ja saarni ovat ainakin meillä hyvin kestäneet. [/quote]   Määrittele kestäminen? En minä tarkoita että sinä siitä läpi putoat mutta kyllä se aika hemmetin naarmuilla on ellette nyt ole lapsettomia, vuorannut lattioita matoilla ettekä tee mitään kotona niin sitten voi asia olla toisin.  Parkettiin tulee myös aina rakoja kun se elää, se saa aina ennemmin tai myöhemmin kosteutta johonkin ja sehän ei siitä tykkää ollenkaan.   [/quote] Yksi jo teini-ikäinen lapsi ja kissa. Ei ole vuorattu matoilla, eletty ihan tavallista elämää. En tiedä mitä ihmiset sitten kotonaan tekevät jos tammiparketti ei kestä. Hakkaavat vasaralla ja heittävät ämpäristä vettä päälle? Kyllä tuossa meidänkin lattiassa varmaan jälkiä on jos tarkkaan katsoo, mutta harvemmin ne vieraatkaan konttausasennossa ovat. [/quote]   Aivan varmasti on paljonkin naarmuja. Koska meillä on tammiparketti ja tunnen monta jolla on tammiparketti. Kaikilla on lattioilla vaikka miten paljon naarmuja. Se on vaan mahdotonta olla olematta varsinkin jos on kissa. Minun ystävälläni jolla oli matto eteisessä ja tammiparketti tuli vuosien saatossa eteinen täyteen selviä jälkiä korkokengistä. Eli maton läpikin se parketti otaa osumaa kun on korkokengät jalassa. Minusta aika huono materiaali silloin.  [/quote] Sinulla ja monilla tutuillasi on varmaan huonolaatuista parkettia. Suosittelen satsaamaan vähän parempaan. Meillä on oltu juhlissa aina kengät jalassa, eikä ole korkkarin jälkiä ;) [/quote]   Yli 70 euroa eur/m2 joten en sanoisi sitä kovin surkeaksi.  [/quote] On siinä helvetin huono hinta-laatusuhde :D kerro toki minkä firman?

[/quote]

Ei ole huono hinta laatusuhde. Vaan ihan normaali. Puu EI kestä ihmisen painoa pienellä kärjellä ilman vahinkoa. 

Vierailija
48/112 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:36"]

No olen hieman eri mieltä kun katson tuota edessäni olevaa kellastunutta, naarmuista ja kulunutta parkettia. Noin minäkin ajattelin että mikäs siinä, hiotaan nätiksi niin näyttää taas uudelta, MUTTA SE HINTA! Ammattilaisen pitää tehdä, jos haluaa aidosti hyvän, niin sillä rahalla kannattaa jo miettiä että laittaako suosiolla uuden lattian! Siksi mua ärsyttää se hokema, "sen voi vaan hioa", kun kyseessä on homma joka kustantaa saman kuin uusi lattia.

[/quote]

Niinpä. Moniko täällä on hionut parkettilattiansa?

Meillä laminaatti, valkoinen. Pidän siitä ja hintakin oli reippaasti enemmän kuin parketilla.

[/quote]

Meillä on híottu parketti. Mutta meillä parketin hionnan hoiti ammattilainen.

Se maksoi aivan älyttömästi ja koko asunto piti tyhjentää. Eli se on erittäin vaikea operaatio jo sinänsä koska mihin normaali perheellinen laittaa KAIKKI tavaransa? No piti vuokrata varasto ja hommata mutto auto ja hoitaa "muutto" kaksi kertaa.

Piti myös asua evakossa pari päivää koska lakan piti kuivua. Joten turha mainostaa sitä hiomista kuin se olisi helppo ja halpa keino.

Helpompaa ja halvempaa olisi uusia koko lattia toisella materiaalilla.

Nykysäännösten mukaan kerrostalossa tuollaisesta remontista pitää vielä ilmoittaa taloyhtiölle ja isännöitsijälle. Isännöitsijä tulee vielä tarkastamaan jopa asian. Jee! Tosi kivaa!

Vierailija
49/112 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 10:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 06:37"]

Saattaisi ap muuttaa mieltä jos näkisi meidän lattian :'D Toki parketti on siinä mielessä parempi, että se on lämpimämpi. Mutta aivan liian pehmeä. Ja hyi en voi käsittää miksi joku haluaisi linoleumilattian kotiin, sehän haisee aivan järkyttävälle..

[/quote]

Samaa mieltä. Parketti on aivan liian pehmeä materiaali.

[/quote]

Kaikkihan sen tietää että parketti on pehmeä materiaali.

Vierailija
50/112 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 06:30"][quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 00:12"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 22:12"] [quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 19:22"] Tuo merbau-juttu oli vuodelta 2007. Ei sillä, etteikö olisi edelleen ajankohtainen, mutta tummat lattiat ja etenkin tuo merbau ovat jo menneet pois muodista. Oma lattia on Timberwisen lautaparkettia, hyvän näköinen, laadukas ja lämmin. [/quote]   Mutta suomalaiset puut kestää vielä huonommin kulutusta kuin nuo eksoottiset.  [/quote] Kyllä tammi ja saarni ovat ainakin meillä hyvin kestäneet. [/quote]   Määrittele kestäminen? En minä tarkoita että sinä siitä läpi putoat mutta kyllä se aika hemmetin naarmuilla on ellette nyt ole lapsettomia, vuorannut lattioita matoilla ettekä tee mitään kotona niin sitten voi asia olla toisin.  Parkettiin tulee myös aina rakoja kun se elää, se saa aina ennemmin tai myöhemmin kosteutta johonkin ja sehän ei siitä tykkää ollenkaan.   [/quote] Yksi jo teini-ikäinen lapsi ja kissa. Ei ole vuorattu matoilla, eletty ihan tavallista elämää. En tiedä mitä ihmiset sitten kotonaan tekevät jos tammiparketti ei kestä. Hakkaavat vasaralla ja heittävät ämpäristä vettä päälle? Kyllä tuossa meidänkin lattiassa varmaan jälkiä on jos tarkkaan katsoo, mutta harvemmin ne vieraatkaan konttausasennossa ovat. [/quote]   Aivan varmasti on paljonkin naarmuja. Koska meillä on tammiparketti ja tunnen monta jolla on tammiparketti. Kaikilla on lattioilla vaikka miten paljon naarmuja. Se on vaan mahdotonta olla olematta varsinkin jos on kissa. Minun ystävälläni jolla oli matto eteisessä ja tammiparketti tuli vuosien saatossa eteinen täyteen selviä jälkiä korkokengistä. Eli maton läpikin se parketti otaa osumaa kun on korkokengät jalassa. Minusta aika huono materiaali silloin.  [/quote] Sinulla ja monilla tutuillasi on varmaan huonolaatuista parkettia. Suosittelen satsaamaan vähän parempaan. Meillä on oltu juhlissa aina kengät jalassa, eikä ole korkkarin jälkiä ;)

[/quote]

Yli 70 euroa eur/m2 joten en sanoisi sitä kovin surkeaksi. 
[/quote]

On siinä helvetin huono hinta-laatusuhde :D kerro toki minkä firman?

Vierailija
51/112 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:29"]

No mä olen eri mieltä. Meillä on laminaatti ja tykätään siitä. Toki parkettikin kelpaisi mutta ennestään asunnossa oli hyvä laminaatti.

[/quote]

Vie laminaattia 100-0. Laminaatti kopiseva ja aina pölyisen näköinen. Puhtaanpito hankalaa. Saumat irvistelevät kosteapyyhinnän jälkeen, tosin painuvat takaisin ajan oloon. Sopii johonkin konttoriin, muttei kotiin

Vierailija
52/112 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
53/112 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 16:09"]

Kulunut, naarmuinen parketti on hankala puhdistettava ja hankala pitää puhtaana. Valon vaikutuksesta uusi parketti alkaa kellastua muutaman vuoden päästä, jolloin se tulisi hioa alkuperäisen värin ja raikkauden saamiseksi.

Laminaatti on helppo pitää puhtaana, eikä se tosiaankaan naarmuunnu, ainakaan helposti. Toki siihenkin kolo syntyy, kuten parkettiinkin, jos jotain terävää ja painavaa sille putoaa.

Minusta tuntuu, että harva laminaatin inhoaja on koskaan nähnytkään muuta kuin sitä halpislaminaattia. Se on oikeasti ihan kuraa, mutta niin on halpa parkettikin. Laadukkaat laminaatit ovat jopa kalliimpia kuin parketit ja niiden huoleton kestoikä on aivan toista. Tarkoitan nyt julkisten tilojen laminaattia.

Luulenpa, että myös muovimattojen inhoaminen perustuu niihin vanhoihin halpismattoihin. Nykyisillä ei ole mitään tekemistä niiden kanssa, joten muovimatto on myös oiva valinta kotiin, jossa on pieniä lapsia ja/tai koiria.

Ihmiset haluavat kodiltaan erilaisia asioita. Niin myös lattioiltaan. Eikös vaan olekin hyvä, että meillä on valinnanvaraa.

[/quote]

Tuo on totta. Parkettia on vaikea pitä puhtaana. Sitä kun e saa aineilla edes pestä eikä vettä oikeastaan edes käyttää. 

Laminaatin kulutuksen kestävyys on nykyään todella suuri  eikä siihen normaalikäytössä käytännössä tule naarmuja.

Vierailija
54/112 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 05:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 05:03"]

Täytyy sanoa, kun tänäänkin olen muutamaan kertaan juuttunut villasukistani kuluneeseen parkettiin, että ottaisin mieluusti tilalle laminaatin.

[/quote]Meillä uusittiin lattiat, kaupassa suosittelivat uutuustuotetta joka oli linoleum lukkoponteilla, oli tosi siistin ja hyvälaatuisen tuntuinen. Miehen piheys kuitenkin voitti ja ostettiin hyvälaatuinen laminaatti pitkällä takuulla. Nyt on alle vuosi kulunut ja laminaattilattia on täynnä koirankynsistä tulleita naarmuja. Eli mä suosittelisin tosiaan sitä linoleumia tai bambua, sopivat molemmat nykyaikaiseen kotiin.

[/quote]

Ette tasan tarkkaan ostaneet hyvää laminaattia. Sillä siihen ei koiran kynnet pure

Vierailija
55/112 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 07:13"]

Meillä myös parketti. En huoli laminaattia edes keittiööni, jossa onkin kivilattia. Luonnonmsteriaali on kaunis ja hengittävä. Parketti on hiottu kerran. Maksoi noin 1300€. Ei sillä vielä uutta parkettia saa. Lautalattia olisi mielestäni upein, selkainen himmeän kuultavan valkoinen, mutta en valita tätä tammilattiakaan rumaksi. Puu on elävä materiaali, muovi taas kuollut.

[/quote]

Kivikin on kuollut materiaali

Vierailija
56/112 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2015 klo 17:16"][quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:29"]

[/quote]

[/quote]

Ei laminaattia saa pyyhkiä kostealla

Vierailija
57/112 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten harmittaa just nämä "pienet pintaremontit", jolla pahimmassa tapauksessa pilataan kohteen rakentamisajankohdan henki. Sitä paitsi omistusasumisen idea on saada laittaa kaikki mieluisaksi. En halua maksaa omaa remonttia ja sitten vielä entisen omistajan remonttia!

Vierailija
58/112 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
59/112 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen moderni ja hieno laminaatti on kivempi kuin naarmuinen ja kulunut parketti. Kulunutkin parketti on kuitenkin kivempi kuin kaikista pahin: muovimatto.

Vierailija
60/112 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi