Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsi normaali

Vierailija
04.02.2015 |

Lapsi on aina ollut itsepäinen ja haastava. Jo 1 vuotiaana uhmasi ja sitä on jatkunut tähän asti. Lapsi on kohta 5. Läheiset ihmettelee lapsen käytöstä, päiväkodissa aluksi, mutta tottui vuodessa päiväkotiin ja nykyään menee kuulemma hyvin. Ryhmä on erityisryhmä ja pienennetty koska mukana on erityislapsia. Heillä kaikki tavat ovat erityislapsille sopivia. Lapsi on jo 2 vuotiaana alkanut vastustaa päiväunia niin etten ole häntä saanut joka päivä päiväunille. Edes päiväkodissa 3 vuotiaana lasta saatu unille joka päivä ja tällöinkin yleensä vain vartiksi.

Meillä sujuu arki nykyään ihan ok, mutta illat on ongelma. Toki päivälläkin on ongelmansa, mutta niiden kanssa pystyy vielä elämää. Nukkumaanmeno on ongelma. Välillä on kausia kun lapsi nukahtaa hyvin. Kestää usein kuukauden ja tyhjästä alkaa taas tappelu. Olen yrittänyt kaikki keinot piirtämällä nukahtamisesta kiinnipitämiseen. En saa lasta pysymään sängyssään. Tänään taisteltiin 3 tuntia ja nyt on ehkä luovuttanut. Itse olen loppu ja väsynyt. Lapsen mukaan hän ei halua nukkua koska se on tylsää. Meillä on yövalot, ei yövaloja, olen nukkunut vieressä, olen antanut nukahtaa itsekseen. Olen nukuttanut siskon kanssa, rauhallisella musiikilla, laulamalla, saduilla, huutamalla, hermot menettämällä, yrittänyt pitkittää nukkumaanmenoaikaa, aikaistanut nukkumaanmenoaikaa, tehty paljon päivän aikana, pidetty rauhallinen päivä, tehty tarkat rutiinit, paljon iltapalaa...miitäs muuta...uuhkaillut ja toteuttanit uhkaukset kuten lelut jäähylle. 

Onko ihan normaalia että vielä 5 vuotias taistelee nukkumaanmenosta? Ja tätä tulee sykleissä. Olen yrittänyt parhaani huomion antamisessa ja yrittänyt olla hyvä äiti, mutta tänäänkin taisteltiin 3!!! tuntia. Viimeisenä varmaan karjuin ja nyt itken koska otin korvasta.

Mitä teen lapsen kanssa ja onko ihan normaalia tällainen? Nuorempi on helppo nukuttaa ollut aina ja on kohta 2. Eilen nukahti vain vähän taistelemalla ja olin tänään tavallista paremmalla tuulella. Oltiin paljon ulkona, laskettiin mäkeä ja mentiin kaikki hyvällä tuulella sänkyyn. Luettiin satu ja sanottiin hyvät yöt. Lapset eri huoneisiin ja minä jäin käytävään istumaan. Siitä se sitten alkoi. Lopulta lapsi nauroi, kiljui, sylki joka puolelle, huusi, juoksi pois sängystä. Olin aluksi rauhallinen mutta parissa tunnissa ei enää jaksanut.

voinko soittaa lapsen tutkimuksiin ja mitä kautta? Terveyskeskukseen, neuvolaan? Vai kuvittelinko että lapset on helpompia ja omani on ihan normaali?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisään. Perheneuvolasta kasvatusvinkkejä hakisin.

Vierailija
22/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut viereen ottamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkkuuko sitten kun on nukahtanut koko yön ilman heräämisiä?

Olen kuullut joidenkin antaneen lapsilleen melatoniinia illalla. Oletko kokeillut? (Ja siis jos et ole kokeillut, niin lääkärin kanssa kannattaa keskustella ensin :))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi