Jos olet sairastanut Koronan, mitä oireita oli ja kuinka
Kommentit (39)
Ensin ruokahalu katosi ja sitten makuaisti lähti pois. Oli tavallaan nälkä, mutta mitään ei tehnyt mieli ja jos yritin syödä vaikka leipää, se maistui pahvilta. Edes suklaa ei maistunut miltään. En ymmärtänyt mikä minua vaivaa.
Seuraavaksi sain ripulin, uloste muuttui niin nestemäiseksi, ettei sitä voinut pidättää ollenkaan. En tiennyt, että minulla olisi vessahätä, mutta kun nousin esim. istumasta seisomaan, nestemäistä ulostetta vain valui pitkin jalkojani lattialle. Vatsa meni kipeäksi. Tätä kesti vuorokauden. Sain myös ripulointikohtauksia, joissa tavaraa tuli paineella.
Kuuden tunnin päästä ripulin alusta aloin oksennella. Oksentelin vähän väliä yhteensä 18 tuntia. Ja oksensin vielä, kun vatsani oli jo tyhjä, pelkkää vihreää sappinestettä. Makuaistini oli niin vääristynyt, että se teki oksentelusta vieläkin hirveämpää, koska kaikki maistui vielä sairaammalta ja siinä oli voimakas etova sivumaku.
Oksentelun kanssa nousi 39 asteen kuume, joka alkoi sahata, laski oksentelun loputtua, nousi jälleen seuraavana päivänä, vaihtui alilämpöön viidentenä päivänä ja nousi taas kuudentena. Näitten lisäksi iski todella jäätävä päänsärky, joka oli samanlainen kuin migreenissä. Päänsärkyä kesti on-off -tyylillä 5 päivää.
Kun ekan vuorokauden ripuli-oksentelu loppui, ja kuume hetkeksi hellitti, luulin jo sairastaneeni jonkin noroviruksen tms oksennustaudin.
Mutta sitten päänsärky jatkui, kuume alkoi sahaamaan ja tyhjästä ilmaantui vielä todella paha yskä. Tuntui, kuin parivuotias lapseni olisi istunut rintakehäni päällä, en pystynyt vetämään keuhkoja täyteen ilmaa ja sitten sain valtavia yskänpuuskia, joissa tuntui kuin en saisi henkeä ollenkaan. Minulla ei ole ikinä ennemmin ollut mitään hengenahdistusta, eikä ole astmaa,en tupakoi, harrastan sukellusta ja keuhkoni ovat hyvässä kunnossa, mutta tuo oli oikeasti todella pelottavaa. Keuhkot tuntuivat olevan kuin tulessa, sisäänhengitys tuntui kuin olisi hengittänyt lasinpalasia. Tätä jatkui viikon. Sitten yskä muuttui kumeammaksi.
Olin todella heikossa kunnossa ja luulin sitten jo, että tauti on parantumaan päin. Mutta sitten kurkku kipeytyi, kuume nousi uudestaan ja hengitys alkoi rohista ja vinkua. Ääni ensin käheytyi ja sitten lähti kokonaan. Lopulta alkoi tulla valtavat määrät räkää, sitä nousi yskiessä ja piti niistää niistämistään ja tuntui aivan mahdottomalta hengittää tai pärjätä sen kanssa. Yskiminen kuulosti aivan keuhkotautiselta, limaa irtosi valtavina ysköksinä, joihin olin tukehtua. Voimat olivat aivan lopussa pitkän sairastamisen johdosta. Tässä vaiheessa pelkäsin, että joudun sairaalaan. Tätä flunssaista vaihetta kesti lopulta kolmisen viikkoa, ja jälkitaudiksi sain vielä poskiontelontulehduksen, joka siis aiheutti lisää paineentunnetta päähän. Olin onnekas, ettei tullut keuhkokuumetta.
Puoli vuotta parantumisen jälkeen veriarvoni olivat pielessä, valkosolut olivat koholla, hemoglobiini romahti 110:en ja ferritiinit putosivat 8:an. Haju- ja makuaistin palautui osittain, mutta yhä vielä joku haju ei ole oikein tai jokin ruoka maistuu väärältä. Noin 3kk parantumisen jälkeen suunnilleen puolet hiuksistani varisi pois ja hiuksista tuli tosi ohuet, niin että päälaki näkyy läpi. Keuhkoihin ei kai jäänyt sentään mitään vaurioita, mutta kesti useampi kuukausi, että jaksoin käydä edes kilometrin kävelemässä. Henki tuntui aivan loppuvan pienestäkin, eikä portaita jaksanut nousta.
Aivan karmea tauti oli. Ei edes pahimmasta päästä, kun en joutunut edes sairaalaan, saati hengityskoneeseen. Mutta aivan kuin yhtäaikaa päälle olisi hyökännyt vatsatauti oksennuksineen, influenssa kuumeineen ja migreeni päänsärkyineen. Aivan horror, en voi suositella.
Onkohan eri varianteissa eri oireet kun selkeästi jotkut sairastavat vatsallaan ja päällään ja toiset keuhkoillaan ja kuumeillen. Vai riippuuko erilaisista vastustuskyvyistä?
Itse sairastin maaliskuussa ilman isoja päänsärkyjä tai vatsavaivoja, kuumeen lisäksi yskää oli, nuhaa ei.
Nuhaa, limanen olo, kuiva ärsytys yskä, ripuli ja päänsärky. Korona oireita mutta en ole käynyt testissä. En halua tikkua nenääni. En rokotettu.
Kurkkukipu, kaulan imusolmukkeiden turvotusta, tukkoisuutta ja limaneritystä, myös keuhkoista irtosi limaa mikä aiheutti yskää, lisäksi väsymystä. Kuumetta ei tullut. Oireet kestivät reilusta viikosta puoleentoista viikkoon.
Sairastin keväällä 2020, jolloin ei vielä testattu, joten en voi vannoa, että oli korona.
Alkoi niin, että voimat meni ihan täysin. Edellisenä päivänä olin kunnossa, seuraavana hädin tuskin jaksoin nousta 6 porrasaskelmaa ulko-ovelle. Noin viikon verran kuumeilin, lämpö sahasi 37,7-36 ja vatsa oli löysällä. Haju- ja makuaisti hävisivät osittain ja olivat heikentyneinä noin 3 viikkoa. Hengittäminen oli vaikeaa useamman viikon. En saanut vedettyä keuhkoja täyteen, painontunnetta rinnalla, tuntui että kaikki röörit on täynnä limaa, mutta niistäessä ei oikein mitään tullut ulos. Yskää ei oikeastaan ollut, tosin yritin väkisin yskiä limaa ulos, turhaan. Väkisin tein pakolliset kotityöt, muuten lähinnä makasin sängyn pohjalla ja mietin, olenko tarpeeksi sairas soittamaan terveyskeskukseen. En soittanut, koska ohjeistus oli silloin se, että pysy kotona, jollet tee kuolemaa.
Hengitysoireet lieventyivät vähitellen, mutteivät ole vieläkään kokonaan loppuneet. Pahenevat kuukautiskierron loppuvaiheessa (tällaista ei ollut ennen tätä oletettua koronaa koskaan). Mulla on myös aina liittynyt menkkoihin migreeni. Se jäi pois sairastumisen myötä ja palasi vasta nyt, yli vuosi taudin jälkeen. Ennen lähes kellontarkat kuukautiset myös olivat tähän kesään saakka aivan sekaisin, tulivat miten sattuu, kestivät joskus 4, joskus 14 päivää. Koko aikuisiän koronaan saakka olleet säännölliset ja olen kuitenkin alle 40 v., eli tuskin vaihdevuodetkaan kyseessä (ja rokotteita en ole ottanut, ettei ole mistään niiden saamisen aiheuttamasta helpotuksesta tässä nyt kyse...). Kunnon palautuminen tasolle ennen sairastumista kesti myös n. vuoden.
Olen tupakoimaton, jonkin verran ylipainoinen (en hirveän lihava kuitenkaan) nainen, harrastan säännöllisesti liikuntaa ja olin ennen koronaa ihan ok kunnossa. Perussairauksia ei tietääkseni ole (en tapaa kuluttaa terveyskeskuksen saranoita turhan päiten, joten verenpaineista ym. en osaa sanoa).
Ennen koronaa herpes uusi kuukausittain, koronan sairastamisen jälkeen ei enää niin säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kurkkukipu, kaulan imusolmukkeiden turvotusta, tukkoisuutta ja limaneritystä, myös keuhkoista irtosi limaa mikä aiheutti yskää, lisäksi väsymystä. Kuumetta ei tullut. Oireet kestivät reilusta viikosta puoleentoista viikkoon.
Niin ja olen siis rokottamaton. Ja laboratoriotestein varmistettu tartunta kyseessä.
Lievää ripulia, pää hivenen raskas, ei kipeä. Pientä niiskutusta. Siinä se. Yli vuosi sitten oli. Lievä. Kesti n. 3vkoa tätä. Ei paha.
Sairastin keväällä 2020.
5 viikkoa teholla, nukutettuna hengityskoneessa. Vaimolle sanottu, että en ehkä selviä.
Kun pääsin pois, piti opetella kävelemään uudestaan, jaloista oli lihakset kuihtuneet pois. Yhä kävely on katkonaista.
Toinen asia on se, että piti opetella kirjoittamaan näppäimistöllä uudestaan, koska sormet eivät toimineet kunnolla, niistäkin lihakset surkastuivat.
Keuhkot ei ole enää entisellään, eikä parane koskaan.
En kuitenkaan murehdi, koska jäin eloon.
M45
Mulla 2 viikkoa nyt takana. Taitaa olla alkuperästä koronaa tämä eikä varianttia. Sen verta klassisia oireita. Ensin lämpöilyä ja yskää. Sitten äänen käheys. Jalkasärkyä ja puutumista. Maku ja hajuaisti ollut kokonaan poissa reilu viikon. Väsymys mutta myös unettomuutta. Poskiontelot tuntuu kuin täynnä limaa, mutta mitään ei tule ulos. Olen siivousalalla ja kauhealta tuntuu että miten jaksan palata työhön kun en kotonakaan jaksa mitään. Mies tekee kaiken vielä puolestani. Olen 2 rokotetta saanut, 43v perusterve nainen.
Kuinka kauan teillä oireisilla rokotetuilla tauti kesti? Koska palasitte työhön?
Sairastuin koronaan maaliskuun 2020 lopussa. Yskä oli aivan tauoton, keuhkoissa kirvelevä tunne ja tosi kova uupumus. En jaksanut muuta kuin maata sohvalla/sängyssä puoli-istuvassa asennossa. Pelottavin oire oli kuitenkin hengenahdistus. Joka kerta kun menin nukkumaan, mietin, että heräänkö enää. Keski noin 3 - 4 viikkoa.
Hengitys oli hankalaa ja kivuliasta
Ja kun oli ohi hengenahfistus kesti 3 kk
En sairaalassa kuitenkaan
Olen kolmesti rokotettu, tuli perusflunssa. Ensimmäiset pari päivää sai niistää jatkuvasti ja lievää yskää oli, nyt enää välillä niistettävä. Haju ja makuaisti hävisivät osittain parin päivän sairastamisen jälkeen, viikon ovat olleet nyt pois, välillä jotain jo haistaakin. Sain verenohennuslääkityksen käyttöön, koska olen viimeisellä kolmanneksella raskaana. Kuumetta ei ole ollut.
ma: kurkkukipu
to ja pe: lihas särkyä ja voimattomuutta, välillä paleltaa välillä hikoiluttaa.
la ja su: kuumetta. lihas säryt ja voimattomuus hävis
su: hajuaistin muutoksia ja sen häviäminen n. 2 viikkoa
ma: huomaa että hapenotto kyky vain 30% normaalista (sama kuin kova siitepölyallergia) yskittää
to: olo normaali kurkku kipu loppui.
voisin sairastaa uudestaan
30v ylipainoinen mies
Henki ei oikein kulkenut
Ei oikein normaalia vieläkään
Korona ja sikotauti samassa eli oli Aasian Sars-versio.
Oireena: Keuhkokuume, hengitysvaikeuksia, makuaistin heikkeneminen, sylkirauhasten turpoaminen, kova flunssa (poskiontelo ja korvatulehdus), lämpötilaheittely, kylmät jalat, punaiset varpaat, oksentaminen ja ripulointi, punoittavat kasvot ja toispuoleinen kasvohalvaus.
Voinee sanoa, että sain sen pahimman version taudista.
Noin kaksi ja puoli kuukautta kesti toipua taudista.
-Z-
Vierailija kirjoitti:
Korona ja sikotauti samassa eli oli Aasian Sars-versio.
Oireena: Keuhkokuume, hengitysvaikeuksia, makuaistin heikkeneminen, sylkirauhasten turpoaminen, kova flunssa (poskiontelo ja korvatulehdus), lämpötilaheittely, kylmät jalat, punaiset varpaat, oksentaminen ja ripulointi, punoittavat kasvot ja toispuoleinen kasvohalvaus.
Voinee sanoa, että sain sen pahimman version taudista.
Noin kaksi ja puoli kuukautta kesti toipua taudista.-Z-
Millon tällänen oli, ja mistä tuli?
Lievää lämpöä (38C) kahtena päivänä ja flunssainen olo. Positiivinen testitulos oli yllätys. Poikakaverilla myös pos. tulos, mutta ei tullut oireita.
Nuorempana sairastin influenssan ja silloin elämäni meinasi jäädä kesken teholla. Omaisille jo soitettiin että on syytä varautua pahimpaan. Sieltä olikin sitten pitkä matka elävien kirjoihin.
Tällä hetkellä edelleen kärsin influenssan aiheuttamista terveysongelmista, korona ei ollut siinä välissä yhtään mitåän.