Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teho-osastot täynnä, sht äärirajoilla. Koronadenialistit: “kyseessä on vaaraton flunssa“

Vierailija
16.11.2021 |

Kuinka pihalla voikaan olla länsimaisen sivistyksen saanut ihminen, joka päättää olla uskomatta koko maapallon kriisiin saaneen pandemian vaarallisuutta?

Siinä on kyllä koulunkäynti ollut ajanhukkaa. Sielun sivistyskään ei ole hälle tarttunut.

Kommentit (3939)

Vierailija
1841/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rokottamaton enkä rokotusta meinaa ottaa koska minulle se on turha enkä halua tälläiselle yhteiskunnalle mitää hyvää.

Jos sairastut vakavaan koronaan niin ethän sitten ota tehohoitoa vastaan. Sekin on sinulle ihan turhaa.

Minun todennäköisyys joutua teholle koronan takia on olemattoman pieni mutta jos teholle joudun niin tottakai otan paikan koska olen maksanut veroja todella paljon.

Jos veroprosenttiani kevennettäisiin huomattavasti niin silloin en ottaisi tehohoitopaikkaa vastaan.

Eli olet siis itsekäs mulkvisti. En ota yhteiskunnan tarjoamaa edullista rokotetta vaan mieluummin menen kalliiseen tehohoitoon. Vain koska olet maksanut veroja. Just.

Eivät ne rokotteet mitenkään edullisia ole. Paljon enemmän niihin on palanut rahaa kuin tehohoitopaikkoihin koko prosessin aikana.

Toki tuossa pitää ottaa vaihtoehtoiskustannus huomioon. Rokotettu on nyt se ~80% ja sairastaneita mitä lie 5%.  Jos rokotettujen riski joutua tehohoitoon on sen 10 tai 20 kertaa pienempi kuin rokottamattomien niin aika monta tehohoitopäivää jää maksamatta jatkossa.  

Vierailija
1842/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä syytä tehdä jotain alussa koronan kun oli n100 tapausta uudenmaanlääni suljettiin ja hyvä niin nyt yli 1000 ja eikun kaikki painaa kuin kuuluisat Ellun kanat. Pysykää edes kotona.

Mut hei. Aina voi syyttää ja uhkailla rokottamattomia ja jatkaa tyytyväisenä omaa elämäänsä.

Mut hei, mielelläni jatkaisin tyytyväisenä omaa elämääni, jollei tarvitsis huolehtia, että joku rokottamaton tartuttaa mun 92 vuotiaan äitini hoitokodissa.

Ja se sitten on ihan ok, jos rokotettu tartuttaa äitisi?

Rokotettu todennäköisesti tartuttaa vähemmän kuin rokottamaton. Niin se rokote toimii.

Oletko idari. Miksi ne piikkisopparir on mustattu?

Koronakuolemat=piikkikuolemat.

Kyllä se 8 piikki sutkin tekee vapaaksi :)

Äitisi laittoi viesitä…

Pieniä merkkejä oli ilmassa. Läheinen oli jo muutaman vuoden ajan epäillyt rokotteita ja ollut sitä mieltä, että hallitus ja valtio pääasiassa vain huijaavat kansalaisia.

Tuli korona ja läheiselle nopeasti lisää uusia mielipiteitä. Ensin ne liittyivät rajoituksiin, joita hallitus keksii vain alistaakseen kansalaisia. Sitten ne laajenivat koskemaan mediaa, joka salailee tahallaan asioita. Läheinen alkoi lähettää Youtube-videoita, joissa personal trainerit ja kokit selittävät, miten maailman eliitti ja media ovat salaliitossa keskenään.

Läheinen uskoo, että ymmärtää poikkeuksellisen syvällisesti, mistä maailmassa on kyse, ja me muut olemme tyhmiä lampaita. Tämän hän kertoo jatkuvasti sosiaalisessa mediassa, jossa hän on alkanut kommentoida hyvin aktiivisesti, vaikkei aiemmin ole juuri ollut kiinnostunut sen enempää uutisista kuin yhteiskunnastakaan. Nyt hän tietää paremmin, sillä hän on tehnyt ”omaa tutkimusta” eli katsellut Youtube-videoita ja ”ajattelee omilla aivoillaan”.

Jos hänelle yrittää argumentoida vastaan, hän kumoaa kaikki vastaväitteet sillä, että hän näkee totuuden ja me muut olemme sokeita, tyhmiä ja aivopestyjä. Yhtäkkiä läheisen nimi näkyy uutisen kommenttiketjussa, jossa hän syyttää mediaa valehtelusta.

Keskustelu läheisen kanssa on turhaa, ja oma raivo kasvaa: miten perheenjäsen voi ajatella noin? Ärsyttää, hävettää ja raivostuttaa.

Ihmetyttää tämä, että niin moni sanoo pelkäävänsä läheisten saavan koronan ja jopa kuolevan. Seuraavassa lauseessa kerrotaan omista perheenjäsenistä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin itse ja ollaan valmiita katkaisemaan tämän vuoksi välit. Kunhan ajattelee samoin kuin itse on arvokas, eri tavalla ajatteleva ei ole arvokas? Pelottava ajattelutapa ja tulee mieleen eräs ajanjakso Euroopassa.

No sen takia välit katkeaakin juuri sen takia että ihmiset pelkäävät tajuttomasti menettävänsä läheisensä koronan takia. Sitten on parempi pitää etäisyyttä muutenkin ettei tauti tartu. Senkin uhalla että välit tulehtuvat. Rokottamattomuus on suuri riski ja taakka yhteiskunnalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto on kriisissä koska ei ole henkilökuntaa. Sitä voi jokainen pohtia miksei lähes kahden vuoden aikana ole tehty sen eteen mitään, vaan päinvastoin.

Mitä sen eteen olisi pitänyt mielestäsi tehdä?

Miten ala saadaan kiinnostavaksi nuorille ja miten alalla olevat saadaan pysymään työssä?

Esimerkiksi tämä palsta. Sadoittain kommentteja siitä, kuinka hoitajat ei tee mitään, helppoa työtä kansliassa pullaa syöden ja palkkaa eivät tarvitse. Tämähän on yleinen mielipide. Arvostus.

Miten tosiaan ne työolot, palkka? Miksi tehohoitajan palkka on lähes sama, kuin täysien ikälisien kanssa lähihoitajalla? Siinä missä hoitaja saa yövuoroputken jälkeen nukkumispäivän ja yhden vapaapäivän alle kahden tonnin netolla vs. kolmivuorotehtaassa kolmen tonnin netto kuuden päivän vapailla. Miksi sijainen valitsee vuoronsa vakiväen tehdessä jämät? Kumpaa arvostetaan, sitä joka sitoutuu työpaikkaansa, kehittää työtä ja ottaa lopullisen vastuun hoidettavistaan vai sitä joka poikkeaa silloin tällöin?

Ei tämä vaikeaa ole. Ongelmat hoitoalalla on olleet vuosia, niille ei ole haluttu tehdä mitään ja onhan tämä korona-aika ollut märkä rätti kasvoille ja viimeinen pisara monelle. Silti jatkatte jankkaamista että kyllä ne hoitajat töihin saadaan vaikka valmiuslailla pakotettuna. Ja parilla pakkopiikillä. Ette saa.

Suuri yleisö ,eli asiakkaat ja potilaat, eivät arvosta mitään hoitajia. Suuri yleisö niputtaa kaikki -hoitaja loppuiset ammatit johonkin alimpaan aputyökastiin, jolle ei tarvitse osoittaa arvostusta minkään vertaa. Suurelle yleisölle on ihan sama, onko kyseessä kokonaan kouluttamaton hoitaja, ammattikoulun käynyt lähihoitaja vai korkeakoulututkinnon suorittanut sairaanhoitaja, ja sanasta "hoitaja" herää mielikuva apukäsistä jossain vanhainkodissa. Suurin osa ei tiedä, tai jos tietääkin niin ei tule ajatelleeksi, että sairaanhoitajille AMK-tutkinto on vain minimivaatimus, ja että osa sairaanhoitajista on suorittanut myös maisteritutkinnon, ja varsinkin terveysasemien vastaanotoilla on töissä sairaanhoitajia, jotka pitävät vastaanottoja, määräävät lääkkeitä ja kirjoittavat sairauslomia.

Suuri yleisö soittaa terveysasemalle tai tekee sähköisen yhteydenoton, joka alkaa sanoilla: haluan varata ajan lääkärille. Lääkäri on se, mitä arvostetaan ja halutaan, mutta jos kyseessä ei ole erityisasiantuntemusta vaativa ongelma, vaan homman hoitaa sairaanhoitaja, eli se hoitotyön asiantuntija, niin kuulee tosi herkästi, että sain ajan "vain hoitajalle". 

Useimmilla on kuitenkin ylempi AMK-tutkibto tai erikoistumiskoulutus, ei suinkaan yliopistosta maisterin paperit.

Sairaanhoitajia arvostetaan kyllä, mutta haluatko tietää, mikä itselläni huojuttaa arvostusta?

Jatkuva valittaminen, jatkuva valehtelu palkkatasosta (verrataan esim. Juuri valmistuneen peruspalkkaa muiden alojen keskipalkkaan), nostetaan oma osaaminen vähintään erikoislääkärin tasolle eikä millään tajuta, että te itse olette vastuussa työilmapiiristä ja siitä, että itse arvostatte omaa työtänne.

Jos et itse arvosta itseäsi jatyötäsi, ei mikään vakuuttelu ulkopuolelta riitä.

Joten jos vaikka ensi viikosta alkaen porukalla keskittyisitte työn hyvin puoliin,muistelisitte kaikkia kertoja, kun potilas tai omainen on kiittänyt teitä, lopettaisitte itsenne lannistamisen ja vähättelyn jaistuisitte alas miettimään, miten työilmapiiriä voitaisiin parantaa.

Haista sinä p*ka! Tervetuloa hoitoalalle sitten, työpaikkoja kyllä löytää. Minä viis veisaan teidän arvostuksesta. Sillä arvostuksella ei makseta kaupassa. Kunnon palkka olisi hyvä alku. Eikö jo tämä hoitajapula kerro siitä, ettei asiat ole hyvin?!?! Ja jälleen kerran, meitä on paljon päivätyössä olevia, joilla niitä lisiä ei ole ja peruspalkka on sen 2500€.

Enemmistö hoitoalalla tekee vuorotyötä.

Ikälisät kertyvät ihan julkisen taulukoiden mukaan, alinta peruspalkkaa ei montaa vuotta saa. Ovat lakisääteiset ja kaikille samat.

Et taida tietää, että samasta palkkatasosta lähtevät liikkeelle mm.korkeamman maisterin suorittaneet luokanopettajat.

Kirjastonhoitaja-maisterit jäävät alle, samoin osa kääntäjistä, maisterina hekin.

Aineenopenkin alkupalkka on siinä 2.600e/kk, psykologin 2.800e/kk.

Ai niin, mitään ilta- tai viikonloppuöisin ei edes tunneta ja esim opetuspiolella ylitunneista maksetaan VÄHEMMÄN kuin perustunneista, ei todellakaan mitään 150%.

Jos vaikka ottaisitte pään p....sta ja tutkisitte muitakin kuin lääketieteen LISENSIAATTIEN ja väitelleiden erikoislääkäreiden palkkoja.

Lääkäri kun on tulkinnasta riippuen 2-3 pykälää korkeampi koulutus jo ihan lisensiaattina.

Vierailija
1844/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä syytä tehdä jotain alussa koronan kun oli n100 tapausta uudenmaanlääni suljettiin ja hyvä niin nyt yli 1000 ja eikun kaikki painaa kuin kuuluisat Ellun kanat. Pysykää edes kotona.

Mut hei. Aina voi syyttää ja uhkailla rokottamattomia ja jatkaa tyytyväisenä omaa elämäänsä.

Mut hei, mielelläni jatkaisin tyytyväisenä omaa elämääni, jollei tarvitsis huolehtia, että joku rokottamaton tartuttaa mun 92 vuotiaan äitini hoitokodissa.

Rokotettu todennäköisesti tartuttaa vähemmän kuin rokottamaton. Niin se rokote toimii.

Äitisi laittoi viesitä…

Pieniä merkkejä oli ilmassa. Läheinen oli jo muutaman vuoden ajan epäillyt rokotteita ja ollut sitä mieltä, että hallitus ja valtio pääasiassa vain huijaavat kansalaisia.

Tuli korona ja läheiselle nopeasti lisää uusia mielipiteitä. Ensin ne liittyivät rajoituksiin, joita hallitus keksii vain alistaakseen kansalaisia. Sitten ne laajenivat koskemaan mediaa, joka salailee tahallaan asioita. Läheinen alkoi lähettää Youtube-videoita, joissa personal trainerit ja kokit selittävät, miten maailman eliitti ja media ovat salaliitossa keskenään.

Läheinen uskoo, että ymmärtää poikkeuksellisen syvällisesti, mistä maailmassa on kyse, ja me muut olemme tyhmiä lampaita. Tämän hän kertoo jatkuvasti sosiaalisessa mediassa, jossa hän on alkanut kommentoida hyvin aktiivisesti, vaikkei aiemmin ole juuri ollut kiinnostunut sen enempää uutisista kuin yhteiskunnastakaan. Nyt hän tietää paremmin, sillä hän on tehnyt ”omaa tutkimusta” eli katsellut Youtube-videoita ja ”ajattelee omilla aivoillaan”.

Jos hänelle yrittää argumentoida vastaan, hän kumoaa kaikki vastaväitteet sillä, että hän näkee totuuden ja me muut olemme sokeita, tyhmiä ja aivopestyjä. Yhtäkkiä läheisen nimi näkyy uutisen kommenttiketjussa, jossa hän syyttää mediaa valehtelusta.

Keskustelu läheisen kanssa on turhaa, ja oma raivo kasvaa: miten perheenjäsen voi ajatella noin? Ärsyttää, hävettää ja raivostuttaa.

Ihmetyttää tämä, että niin moni sanoo pelkäävänsä läheisten saavan koronan ja jopa kuolevan. Seuraavassa lauseessa kerrotaan omista perheenjäsenistä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin itse ja ollaan valmiita katkaisemaan tämän vuoksi välit. Kunhan ajattelee samoin kuin itse on arvokas, eri tavalla ajatteleva ei ole arvokas? Pelottava ajattelutapa ja tulee mieleen eräs ajanjakso Euroopassa.

Eli sinun mielestä syöpäpotilas ei saa katkaista välejä vaan joutuu ottamaan kuoleman riskin koska perheenjäsen käy miekkareissa ja vähät välittää rajoituksista?

Vierailija
1845/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi laittoi viesitä…

No sen takia välit katkeaakin juuri sen takia että ihmiset pelkäävät tajuttomasti menettävänsä läheisensä koronan takia. Sitten on parempi pitää etäisyyttä muutenkin ettei tauti tartu. Senkin uhalla että välit tulehtuvat. Rokottamattomuus on suuri riski ja taakka yhteiskunnalle...

Pelko ja järjen käytön puute on huomattavasti suurempi riski ja taakka koko maailmalle!

Vierailija
1846/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuutta,alkolisteja,tupakoitsijoita,narkkareita vastaan ei ole rokotetta,mutta koronavirusta vastaan on.

Joten revi siitä.

Ei ole toimivaksi todistettua. Ehkäpä 2023 jo on.

Vierailija
1847/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronarokotevalheita levittävittäville tiedoksi:

Jos olisitte yhtään perehtyneitä asiaan, tietäisitte, että Suomessa on ennenkin ollut rokotuspakko. Myös tällöin löytyi vastustusta mitä ihmeellisimmin argumentein. Joskus tilanne vain on sellainen, ettei vaihtoehtoja ole.

Lisäksi tietäisitte, että mRNA rokoteteknologia ei ole uusi juttu vaan ollut jo ihmiskäytössäkin ainakin vuodesta 2011.

Iltalukemista:

https://sic.fimea.fi/verkkolehdet/2018/1_2018/vain-verkossa/isorokkorok…

https://ec.europa.eu/research-and-innovation/en/horizon-magazine/five-t…

Ja olihan meillä sikainfluenssa pandemia 2009 Pandemrix rokotteineen ja narkolepsioineen.

Jonka rokote oli täysin vapaaehtoista ja jonka rokotteesta moni sai elinikäisen vaikean taudin: narkolepsian!

Tähän taisi sairastua vain 235 henkilöä, valtaosa nuoria ihmisiä.

Vierailija
1848/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen rokottamaton enkä rokotusta meinaa ottaa koska minulle se on turha enkä halua tälläiselle yhteiskunnalle mitää hyvää.

Jos sairastut vakavaan koronaan niin ethän sitten ota tehohoitoa vastaan. Sekin on sinulle ihan turhaa.

Minun todennäköisyys joutua teholle koronan takia on olemattoman pieni mutta jos teholle joudun niin tottakai otan paikan koska olen maksanut veroja todella paljon.

Jos veroprosenttiani kevennettäisiin huomattavasti niin silloin en ottaisi tehohoitopaikkaa vastaan.

Eli olet siis itsekäs mulkvisti. En ota yhteiskunnan tarjoamaa edullista rokotetta vaan mieluummin menen kalliiseen tehohoitoon. Vain koska olet maksanut veroja. Just.

Eivät ne rokotteet mitenkään edullisia ole. Paljon enemmän niihin on palanut rahaa kuin tehohoitopaikkoihin koko prosessin aikana.

Toki tuossa pitää ottaa vaihtoehtoiskustannus huomioon. Rokotettu on nyt se ~80% ja sairastaneita mitä lie 5%.  Jos rokotettujen riski joutua tehohoitoon on sen 10 tai 20 kertaa pienempi kuin rokottamattomien niin aika monta tehohoitopäivää jää maksamatta jatkossa.  

Tuo matikka ehkä osuisikin, jos se 1-2 piikkiä riittäisi kaikille. Mutta niitähän on jatkossa 2-3 per vuosi. Aika kova kerroin.

Vierailija
1849/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistumassa sairaanhoitajaksi piakkoin ja menossa teholle duuniin. Kovin innoissani olen :) tiedän, että on rankkaa työtä mutta niin kovin tärkeää ja mielenkiintoista. Minä tykkään. Hoitoalalla olen työskennellyt jo kymmenisen vuotta. Eikä se palkkakaan minusta nyt niin kehno ole, mutta ainahan se enempikin kelpaisi 😊

No niin, Eli olet vasta valmistumassa sairaanhoitajaksi, mutta työskennellyt hoitoalalla jo kymmenisen vuotta. Eli ilmeisesti olet työskennellyt lähihoitajana tai jossain muussa vastaavassa ammattikoulupohjaisessa ammatissa. Lähihoitajat ei missään palkkakuopassa olekaan, siinä olet aivan oikeassa.

Mutta odotahan, kun teet pari vuotta sairaanhoitajan työtä, puhutaan sitten uudelleen, että vastaako se palkka sen työn vastuuta ja vaativuutta. 

Tiedän kyllä vastuun ja palkan kasvamisen epäsuhdan oikein hyvin tässä kohtaa. Eihän ne ripirinnan kulje, mutta minusta se on ihan hyvä palkka verraten oikeisiin matalapalkkaduuneihin, joissa myös tehdään kovasti töitä. Tähän saattaa vaikuttaa se, etten asu pääkaupunkiseudulla vaan maantieteellisesti kohtuullisempia asumis- ja elämiskustanteita vaativassa kaupungissa. Pidän kuitenkin kovasti hoitotyöstä (ja emojeista myös, mikä vastakommentiksi henkilölle joka hivenen oudosti mielestäni lokeroi ammattiryhmäni edustajia). Minkä sitä masokisti luonteelleen voi 😁

Hah, hah 😁, kyllä sairaanhoitajan palkka on ihan hyvä verrattuna oikeisiin matalapalkkaduuneihin, joissa myös yleensä tehdään kovasti töitä. Se vaan, että nuo matalapalkkaduunit eivät yleensä vaadi peruskoulun jälkeen 6-7 vuoden koulutusta eivätkä sisällä vastuuta ihmishengistä. Miksi ihmeessä joku edes vertaa korkeakoulututkintoa vaativasta työstä saatavaa palkkaa johonkin "oikeaan matalapalkkaduuniin"? Mieti nyt vähän uudelleen mitä vertaat ja mihin vertaat. 

Kyllähän mm.bussikuskit, lähihoitajat, palomiehet yms ovat mitä suurimmassa määrin vastuussa ihmishengistä.

Ja kun verrataan esim.tradenomin tai poliisin palkkaan, niin julkisella puolella samaa tasoa.

Yliopistosta valmistuvat varhaiskasvattajat kandidaattina saavat jopa vähemmän.

Luokanopettaja alkupalkka maisterina n.50-100e korkeampi.

Maisteritutkinnon kuitenkin opiskelleet 5-7v lukion jälkeen.

Lääkis on tiukka ja n.6vuoteen vielä korkeampi lisensiaatin tutkinto.

Erikoislääköreillä lukio+10-12v opintoja takana. Monella lisäksi bäitöskirja ja tohtorin paperit.

Joten verratkaapa seuraavan kerran palkkatasoa julkisen puolen AMK-ammatteihin esim.poliisit.

Vierailija
1850/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti rokotetutkin tartuttaa tällä hetkellä aivan julmetusti, kuten tartuntamääristä näemme.

rokotettu välittää virusta tarttuneenakin vähemmän kuin rokottamaton. Pienempi virusaltistuminen tarkoittaa lievempää sairastumista. Niin se vain on. Valitettavasti.

Vanhaa tietoa. Jo kesällä tuli uutinen, että rokottamattoman ja rokotetun levittämällä viruskuormalla ei ole mitään eroa.

Tätä kommentoi myös Rämet tyyliin: harmillinen tieto.

Vierailija
1851/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vattu Virpunen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo matikka ehkä osuisikin, jos se 1-2 piikkiä riittäisi kaikille. Mutta niitähän on jatkossa 2-3 per vuosi. Aika kova kerroin.

Mistä sinä sen tiedät, kun ei sitä tiedä tutkijatkaan vielä? Vai onko joku lähde tuolle mutuilulle?

Luultavasti sinäkin olet saanut noin puolta tusinaa eri rokotetta kolme annosta ensimmäisen elinvuotesi aikana, eikä niitäkään sen jälkeen ole tarvinnut joka vuosi montaa kertaa ottaa. Kuten ei tarvitse vaikka TBE-rokotetta aikuisena, vaikka siinäkin ensimmäinen sarja on kolme annosta vuoden sisään.

Vierailija
1852/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti rokotetutkin tartuttaa tällä hetkellä aivan julmetusti, kuten tartuntamääristä näemme.

rokotettu välittää virusta tarttuneenakin vähemmän kuin rokottamaton. Pienempi virusaltistuminen tarkoittaa lievempää sairastumista. Niin se vain on. Valitettavasti.

Vanhaa tietoa. Jo kesällä tuli uutinen, että rokottamattoman ja rokotetun levittämällä viruskuormalla ei ole mitään eroa.

Itselläsi on vanhaa, yhden tutkimuksen uutisointiin perustuvaa tietoa. Kannattaa seurata ihan oikeita tiedejulkaisuja eikä pelkästään iltapulun lööppejä.

Vierailija
1853/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin hyviä uutisia: Itävallan armeija ja poliisi nousivat koronakontrollia vastaan

https://frenchdailynews.com/politics/3592-austria-rises-up-against-heal…

En ole varma onko tämä totta mutta redditissä olevat itävaltalaiset ei ainakaan tienneet tästä  mitään.

Vierailija
1854/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kuvittelette, että joka ikinen rokottamaton joutuu tehohoitoon? Suurin osa sairastaa koronan lievänä, vain pieni murto-osa joutuu sairaalaan. Nekin vanhuksia tai ylipainoisia keski-ikäisiä.

Selitä sitten miksi 70% sairaalassa olevista on rokottamattomia. Ei oikein sovi yhteen nuo sun höpötykset todellisuuden kanssa. 

Mitäs selittämistä siinä on, kun heitä on alle puolet. Juuri tämän viikon uutisissa asia ollut näyttävästi esillä.

Vierailija
1855/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Vierailija
1856/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläsi on vanhaa, yhden tutkimuksen uutisointiin perustuvaa tietoa. Kannattaa seurata ihan oikeita tiedejulkaisuja eikä pelkästään iltapulun lööppejä.

Eli mitään tietoa ei ole. Faktat kun ei muutu, ei ensimmäisellä eikä viidennälläkään kerralla kun ne asetetaan testiin. Eli on mutua ja mutua. Kellään ei ole tietoa

Vierailija
1857/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto on kriisissä koska ei ole henkilökuntaa. Sitä voi jokainen pohtia miksei lähes kahden vuoden aikana ole tehty sen eteen mitään, vaan päinvastoin.

Mitä sen eteen olisi pitänyt mielestäsi tehdä?

Miten ala saadaan kiinnostavaksi nuorille ja miten alalla olevat saadaan pysymään työssä?

Esimerkiksi tämä palsta. Sadoittain kommentteja siitä, kuinka hoitajat ei tee mitään, helppoa työtä kansliassa pullaa syöden ja palkkaa eivät tarvitse. Tämähän on yleinen mielipide. Arvostus.

Miten tosiaan ne työolot, palkka? Miksi tehohoitajan palkka on lähes sama, kuin täysien ikälisien kanssa lähihoitajalla? Siinä missä hoitaja saa yövuoroputken jälkeen nukkumispäivän ja yhden vapaapäivän alle kahden tonnin netolla vs. kolmivuorotehtaassa kolmen tonnin netto kuuden päivän vapailla. Miksi sijainen valitsee vuoronsa vakiväen tehdessä jämät? Kumpaa arvostetaan, sitä joka sitoutuu työpaikkaansa, kehittää työtä ja ottaa lopullisen vastuun hoidettavistaan vai sitä joka poikkeaa silloin tällöin?

Ei tämä vaikeaa ole. Ongelmat hoitoalalla on olleet vuosia, niille ei ole haluttu tehdä mitään ja onhan tämä korona-aika ollut märkä rätti kasvoille ja viimeinen pisara monelle. Silti jatkatte jankkaamista että kyllä ne hoitajat töihin saadaan vaikka valmiuslailla pakotettuna. Ja parilla pakkopiikillä. Ette saa.

Suuri yleisö ,eli asiakkaat ja potilaat, eivät arvosta mitään hoitajia. Suuri yleisö niputtaa kaikki -hoitaja loppuiset ammatit johonkin alimpaan aputyökastiin, jolle ei tarvitse osoittaa arvostusta minkään vertaa. Suurelle yleisölle on ihan sama, onko kyseessä kokonaan kouluttamaton hoitaja, ammattikoulun käynyt lähihoitaja vai korkeakoulututkinnon suorittanut sairaanhoitaja, ja sanasta "hoitaja" herää mielikuva apukäsistä jossain vanhainkodissa. Suurin osa ei tiedä, tai jos tietääkin niin ei tule ajatelleeksi, että sairaanhoitajille AMK-tutkinto on vain minimivaatimus, ja että osa sairaanhoitajista on suorittanut myös maisteritutkinnon, ja varsinkin terveysasemien vastaanotoilla on töissä sairaanhoitajia, jotka pitävät vastaanottoja, määräävät lääkkeitä ja kirjoittavat sairauslomia.

Suuri yleisö soittaa terveysasemalle tai tekee sähköisen yhteydenoton, joka alkaa sanoilla: haluan varata ajan lääkärille. Lääkäri on se, mitä arvostetaan ja halutaan, mutta jos kyseessä ei ole erityisasiantuntemusta vaativa ongelma, vaan homman hoitaa sairaanhoitaja, eli se hoitotyön asiantuntija, niin kuulee tosi herkästi, että sain ajan "vain hoitajalle". 

Useimmilla on kuitenkin ylempi AMK-tutkibto tai erikoistumiskoulutus, ei suinkaan yliopistosta maisterin paperit.

Sairaanhoitajia arvostetaan kyllä, mutta haluatko tietää, mikä itselläni huojuttaa arvostusta?

Jatkuva valittaminen, jatkuva valehtelu palkkatasosta (verrataan esim. Juuri valmistuneen peruspalkkaa muiden alojen keskipalkkaan), nostetaan oma osaaminen vähintään erikoislääkärin tasolle eikä millään tajuta, että te itse olette vastuussa työilmapiiristä ja siitä, että itse arvostatte omaa työtänne.

Jos et itse arvosta itseäsi jatyötäsi, ei mikään vakuuttelu ulkopuolelta riitä.

Joten jos vaikka ensi viikosta alkaen porukalla keskittyisitte työn hyvin puoliin,muistelisitte kaikkia kertoja, kun potilas tai omainen on kiittänyt teitä, lopettaisitte itsenne lannistamisen ja vähättelyn jaistuisitte alas miettimään, miten työilmapiiriä voitaisiin parantaa.

Haista sinä p*ka! Tervetuloa hoitoalalle sitten, työpaikkoja kyllä löytää. Minä viis veisaan teidän arvostuksesta. Sillä arvostuksella ei makseta kaupassa. Kunnon palkka olisi hyvä alku. Eikö jo tämä hoitajapula kerro siitä, ettei asiat ole hyvin?!?! Ja jälleen kerran, meitä on paljon päivätyössä olevia, joilla niitä lisiä ei ole ja peruspalkka on sen 2500€.

Enemmistö hoitoalalla tekee vuorotyötä.

Ikälisät kertyvät ihan julkisen taulukoiden mukaan, alinta peruspalkkaa ei montaa vuotta saa. Ovat lakisääteiset ja kaikille samat.

Et taida tietää, että samasta palkkatasosta lähtevät liikkeelle mm.korkeamman maisterin suorittaneet luokanopettajat.

Kirjastonhoitaja-maisterit jäävät alle, samoin osa kääntäjistä, maisterina hekin.

Aineenopenkin alkupalkka on siinä 2.600e/kk, psykologin 2.800e/kk.

Ai niin, mitään ilta- tai viikonloppuöisin ei edes tunneta ja esim opetuspiolella ylitunneista maksetaan VÄHEMMÄN kuin perustunneista, ei todellakaan mitään 150%.

Jos vaikka ottaisitte pään p....sta ja tutkisitte muitakin kuin lääketieteen LISENSIAATTIEN ja väitelleiden erikoislääkäreiden palkkoja.

Lääkäri kun on tulkinnasta riippuen 2-3 pykälää korkeampi koulutus jo ihan lisensiaattina.

Nyt pitää erottaa toisistaan lähihoitajat ja sairaanhoitajat. Lähihoitajista enemmistö tekee kolmivuorotyötä. Lähihoitaja on ammattikoulupohjainen ammatti ja siihen nähden palkka on melko hyvä. Sairaanhoitajista ei enemmistö tee kolmivuorotyötä. Parempaa palkkaa soisin myös kirjastonhoitajille, mutta tosi on, että juurikin sillä on suuri vaikutus nykyiseen sairaanhoitajapulaan, että Suomessa ei makseta sairaanhoitajille kilpailukykyistä palkkaa. 

Ikälisät ja lomat eivät kerry samalla tavalla. Opettajilla on OVTES, julkisen puolen sairaanhoitajilla on KVTES. joiden mukaan määräytyvät palkat, lomat ja lisät. Eri sopimukset siis. Mutta ei edes hoitoalan sisällä ne kerry kaikilla samalla tavalla, sillä hoitoalalla on lisäksi käytössä Yksityisen sosiaalipalvelualan TES ja Terveyspalvelualan työehtosopimus TPTES. Sairaanhoitajien palkkauksessa on iso ongelma juuri se, että palkkakehitys on olematon. Vaikka vastuut ja osaaminen vuosien myötä kasvavat, se ei näy palkassa. 

Ihan ilman suuria tunteita kannattaa tätä asiaa miettiä vakavasti. Nykymeno johtaa siihen, että sairaanhoitajat tulevat tänne matalamman palkkatason maista, lähinnä Virosta ja Venäjältä, mutta muualtakin, jopa Filippiineiltä asti on viime aikoina tullut sairaanhoitajia. Ongelma on, että ulkomaalaiset hoitajatkaan eivät yleensä pysy Suomessa kovin kauaa, koska saavat muissa Euroopan maissa parempaa palkkaa. Toivottavasti meillä on suomea puhuvia sairaanhoitajia vielä kymmenen vuoden kuluttuakin. 

Vierailija
1858/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni hämmästyttää, miten influenssa rokotteistakin on hiljalleen tullut "uusi normaali", vaikka ihmiskunta on selviytynyt ilman niitä satoja tuhansia vuosia ja pitänyt yllä tervettä ja normaalia vastustuskykyään. Toki joku on aina virukseen kuollutkin, mutta tämä kenties pitäisi nähdä isossa kuvassa hyväksyttävänä, jotta vastustuskyky säilyy ihmiskunnalla.

Onko sitten parempi tuhota ihmisten luontainen vastustuskyky, jolloin kenties pieni ja aikaisemmin vaaratonkin pandemia alkaa kylvämään kuolemaa (ilman kymmeniä rokotteita).

Antibioottejakin määrättiin vielä joitakin vuosia sitten terveydenhuollon "asiantuntijoitten" siunauksella mitä pienimpäänkin vaivaan, kunnes jossain vaiheessa herättiin siihen, ettei tämä toimintatapa ehkä olekaan kansanterveydellisesti järkevä ja turvallinen. Mistä tämä muutos johtui?

Suomessa muuten koronaa levittävät nyt eniten koululaiset (ja arvatenkin myös päiväkotilapset), mutta helpompi on syyttää kaikesta rokottamattomia hoitajia, vaikka he joka tapauksessa käyttävät töissä laadukkaita suojamaskeja.

Myös lentomatkustaminen on taas kasvussa, joten saamme sitäkin kautta uusia eksoottisia muunnoksia taas tänne, kun kivaa on pakko päästä pitämään.

Jotenkin on syntynyt vaikutelma, että koko Korona ajan päättäjien toimintatapana on ollut ihan kuin tarkoituksella pahentaa vallitsevaa Korona tilannetta. Aina kun tartunnat ovat olleet laskusuunnassa, on ulkomaan matkustelua yms rajoituksia taas pikaisesti avattu ja tilanne on uudelleen pahentunut.

No, satoja tuhansia vuosia elinikä oli tuurilla puolet nykyisestä. 50v oli todellinen vanhus.

Lapsista kuoli 30-50% ennen 5.syntymäpäivää.

Ihan vapaasti voitte muuttaa keskenänne vaikka Amazonin tai Kongon viidakoihin testaamaan,miten luonnollinen immuniteetti toimii ilman rokotteita ja antibiootteja.

Suhtautuminen antibiootteihin muuttui, kun huomattiin, että runsas käyttö synnyttää hiljalleen antibioottiresistenttejä kantoja.

Vierailija
1859/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten käy se todennäköisin vaihtoehto eli sairastan koronan oireettomana ilman rokotetta.

Tehohoitoon joutuminen koronan takia on todella harvinaista rokotetuilla sekä rokottamattomilla.

Aiotko saada uusinta tartunnan sopivasti kun edellisen suoja-aika on ohi....miten voit olla varma että saat sen sopivasti ajallaan että suojasi saat uusittua....nääs kun se sairastettu tauti ei anna sen kummempaa suojaa kuin rokotekaan....muutama kk vain.

Jännästi vaan sairastettu espanjantautikin antoi elinikäisen suojan. Niin tekee koronakin. Kahdesti sairastaneet ovat yhden käden sormilla laskettavissa, ja heidänkin osaltaan jälkimmäinen diagnoosi on luultavasti ollut väärä, koska vasta-aineet säilyvät veressä uuden taudin oireista huolimatta.

Sattumalta mm. Oklahoma kerää tilastoja sekä läpäisyinfektioista että uudelleentartunnoista

https://oklahoma.gov/content/dam/ok/en/covid19/documents/weekly-epi-rep…

Uudelleentartuntojen esiintyvyys pyöreästi kaksinkertainen läpäisyinfektioihin verrattuna, lokakuun 11. päivään mennessä jo yli 5000 uudelleentartuntaa. Mikäli olet edelleen sitä mieltä että uudelleentartunnat voidaan laskea yhden käden sormilla niin suosittelen aivan erityisen pätevän käsikirurgin puoleen kääntymistä, eiköhän siltä suunnalta apua sinullekin löydy.

Luulo ei tässäkään asiassa ollut tiedon väärti.

Vierailija
1860/3939 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes Ayhtä paljon on vuosittain kuollut kausiflunssaan.

Whaat??? En oo kuullut.