Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No mikä tässä nyt oli se pointti että postimerkkejä ei voi enää käyttää postipakettien lähettämiseen?

Vierailija
16.11.2021 |

Mitä järkeä tämmöisessä uudistuksessa on?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjäpäät pomot taas vauhdissa.

Vierailija
2/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketteja harvemmin tungetaan postiluukusta asuntoon tai laitetaan postilaatikkoon. Paketit noudetaan postin noutopisteestä. Näin ollen se pakettikortti, joka pitää kirjoittaa pakettia lähettäessä sisältää tiedot, joilla vastaanottaja saa tiedon paketin saapumisesta.

Pakettikortteja on käytetty jo vuosikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo pakettikortitkin ole jo menneen talven lumia. Minä ainakin kirjoitan lähettäjän ja vastaanottajan tiedot ruutupaperille ja teippaan pakettiin kiinni. Aina mennyt perille.

Vierailija
4/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo pakettikortitkin ole jo menneen talven lumia. Minä ainakin kirjoitan lähettäjän ja vastaanottajan tiedot ruutupaperille ja teippaan pakettiin kiinni. Aina mennyt perille.

No jaa. Tarkoitin sitä lomaketta, jonka perusteella vastaanottaja saa tiedon paketin saapumisesta... Itse olen ainakin täyttänyt, muistaakseni netissä, lomakkeen, jossa annoin lähettäjän ja vastaanottajan tiedot. Paketti oli siis sitä luokkaa, ettei luukkuun kanto ollut mahdollinen.

Vierailija
5/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Tarkoitin sitä lomaketta, jonka perusteella vastaanottaja saa tiedon paketin saapumisesta... Itse olen ainakin täyttänyt, muistaakseni netissä, lomakkeen, jossa annoin lähettäjän ja vastaanottajan tiedot. Paketti oli siis sitä luokkaa, ettei luukkuun kanto ollut mahdollinen.

Jos lähettäjä ei itse ole tuota lomaketta täyttänyt, niin ehkä se paketin postissa vastaanottanut postin työntekijä ne tiedot sitten syöttää sinne postin jakelurekistereihin... Tai mistä minä tiedän...

Vierailija
6/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrititkö sitten käyttää niitä kuljetusmaksun suorittamiseen?

Luulis tosiaan, että samahan se on, saako posti sen kuljetustaksan postimerkkimaksuna vai suoraan kassalle maksettuna?

Olisit kysynyt Postista.

Vierailija
7/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakettia ole lähetetty postimerkeillä enää herran vuosiin.

Vierailija
8/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulis tosiaan, että samahan se on, saako posti sen kuljetustaksan postimerkkimaksuna vai suoraan kassalle maksettuna?

Olisit kysynyt Postista.

Ei ole sama, Maailman postiliitto vaatii, että postien on toimitettava ulkomaille lähetettävistä paketeista tiedot digitaalisesti posti- ja tulliviranomaisten välillä. 

Vierailija
9/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voit tehdä, jos täytät tiedot netissä. Silloin itseasiassa riittää koodi ja puhelinnumero. Jos et ole täyttänyt netissä, virkailija siirtää tiedot koneelle sun puolesta.

Vierailija
10/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä kyllä enää uudistukseksi voi sanoa. Ollut monta vuotta. Eiköhän se ole näin helpompi ainakin siellä kassan toisella puolella eli virheen mahdollisuus vähenee. Merkithän voi olla mitä sattuu 0,05 sentistä lähtien, asiakas ei yleensä tiedä paljonko niitä pitäisi olla jne.

Vierailija
11/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on kyllä ulkomailta tullut paketteja ihan vastikään, joissa on paljon ihan tavallisia postimerkkejä ollut päälle liimattuna.

Onko tämä nyt Suomessa kielletty? Ja milläköhän ihmeen perusteella tuollaista voi edes kieltää?

Vierailija
12/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit kysynyt Postista.

Ei ole sama, Maailman postiliitto vaatii, että postien on toimitettava ulkomaille lähetettävistä paketeista tiedot digitaalisesti posti- ja tulliviranomaisten välillä. 

Niinpä mutta nyt olikin kyse siitä postimaksun eli kuljetusmaksun suorittamisesta. Siis maksaa postimaksun postimerkkeinä tai rahalla/pankkikortilla kassalle. Luulis että tässä mielessä on sama... vaikka ne paketin lähettäjä/vastaanottajatiedot pitääkin sitten rekisteröidä tietojärjestelmiin, jotta paketin saapumistiedot saadaan lähettäjälle.

Vierailija
13/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on kyllä ulkomailta tullut paketteja ihan vastikään, joissa on paljon ihan tavallisia postimerkkejä ollut päälle liimattuna.

Onko tämä nyt Suomessa kielletty? Ja milläköhän ihmeen perusteella tuollaista voi edes kieltää?

Kukin yritys voi määrittää sen, millä kuljetettavan lähetyksen maksu suoritetaan. Suomessa on valittu näin, jossain muualla toisin. Lähetysmaan käytäntö määrää.

Ei ole mitään yleismaailmallista lakia, jonka mukaan postilähetyksissä pitäisi käyttää merkkejä.

Vierailija
14/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nut jossain maassa tehdään vielä vanhanaikaisesti, ei kai silti Suomessa tartte taantua. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa maksaa maksu?

Vierailija
15/15 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ollut siitä kyse vaan postimaksun maksamisesta. Se ei ole entisinä aikoina liittynyt millään tavalla pakettikorttiin. Paketin päälle laitettiin se kortti, viimeaikoina tarra ja lisäksi riittävä määrä postimerkkejä.

Mikäkö vaikeaa maksaa maksu? No se on vaikeaa, että postin sovellukseen (?) kirjautuminen ja maksaminen on paljon vaivalloisempaa kuin merkkien lätkiminen paketin päälle. Toinen vaihtoehto on viedä henkilökohtaisesti toimipaikkaan ja maksaa maksu siellä. Me kaikki emme punnitse ja mittaa paketteja kotona ja maksa netin kautta.