Uskaltaako junassa matkustaa nyt vai saako koronan?
Pitäisi kaukojunalla matkustaa lähes kolme tuntia. Pitääkö/kannattaako siellä olla ffp3-maski naamalla koko ajan? Toisen koronarokotteen sain vajaa kaksi viikkoa sitten.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut junalla koko vuoden tiheimmillään joka toinen viikonloppu. En ole käyttänyt maskia kertaakaan ja olen pysynyt terveenä.
M32
Suurin osa sairastaa koronan lieväoireisena ja esim tämän deltan kerrottiin olevan oireilultaan hyvin lievä ja lähinnä heinänuhaa vastaava silloin kun tämä kesällä suomeen saatiin imuroiduksi. Monella on ainoana oireena ollut päivän kestävä hedari ja se menee herkästi vaikka krapulan piikkiin kun sopivasti osuu..
Jostain syystä nyt kuvitellaan, että kaikki tartunnansaaneet rokottamattomat päätyy henkitoreissaan teholle..
Vierailija kirjoitti:
Taannoin Helsingistä Kolariin, oli tietty makuuhytti mutta aika paljon tuli oltua ravintolavaunussa, ilman maskia, no problem.
Nämä "no problemit" eivät ymmärrä sitä, että he voivat itse olla supertartuttajia, vaikka olisivatkin itse terveitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla suojaava rokote, että mitä pelkäät?
Rokotteet eivät anna 100-prosenttista suojaa.
Suojaavat kuitenkin vakavilta tautimuodoilta. Sekin riittää. Koronan voi toki saada, jos jollain junavaunussa on se (mutta ei silti tartu välttämättä), mutta siitä ei ole rokotetulle varsinaista haittaa, lähinnä ehkä harmia flunssatyyppisen taudin muodossa.
Suurin osa sairastaa rokottamattomanakin tartuntansa lievänä, flunssatyyppisenä tautina.
Jostain syystä todella moni rokotettu kuvittelee rokotettuna olevansa todella hyvin suojattu verrattuna rokottamattomaan, koska vaikka rokote ei estäkään tartuntaa niin rokotettu ei todennäköisesti kuitenkaan saa vakavaa tautimuotoa. Nämä unohtaa ihan kokonaan, että eihän sitä vakavaa muotoa todennäköisesti saa ilman rokotustakaan, mutta silti ennen rokotuksia nämä samat ihmiset suojautui tartunnalta esim maskeja käyttämällä ja välttelemällä väenpaljouksia.
Nyt nämä samat ihmiset tosiaan ryysää rokotepassi turvanaan juottoloihin ym. kuvitellen että koronavirus on enää vain rokottamattomien murhe eikä siksi itsellä ole enää mitään tarvetta tartunnalta suojautumiseen.
Olen tuo jolle vastasit, enkä ennen rokotustakaan ollut varsinaisesti omalta kohdaltani huolissani koronan suhteen, koska olen perusterve ja normaalipainoinen (en lähelläkään normaalipainon ylärajaa). Olet toki siinä oikeassa, että valtaosalle korona ei olisi ollut sinänsä vaarallinen ilman rokituksiakaan, toki vähän rajumpaa influenssaa muistuttavan taudin tai long covidin olisi voinut saada. Itse en käyttänyt maskeja ennen rokotuksiakaan, mutta välttelin kyllä väenpaljouksia, koska kahden lapsen äitinä ei kauheasti huvittanut arkea haittaava ei-vaarallinen koronakaan - olisi se kuitenkin voinut vähän kovempaa kuumetautia muistuttaa. Ja itse inhoan yskää yli kaiken, ja sehän koronassa tuntui olevan yleinen oire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taannoin Helsingistä Kolariin, oli tietty makuuhytti mutta aika paljon tuli oltua ravintolavaunussa, ilman maskia, no problem.
Nämä "no problemit" eivät ymmärrä sitä, että he voivat itse olla supertartuttajia, vaikka olisivatkin itse terveitä.
Ravintolavaunuun tullaan syömään ja/tai juomaan, eikä siinä oikein voi maskia käyttää. - eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen matkustanut junalla koko vuoden tiheimmillään joka toinen viikonloppu. En ole käyttänyt maskia kertaakaan ja olen pysynyt terveenä.
M32
Mutta olet voinut olla oireeton tartunnankantaja ja maskittomana tartuttaa toisia, mutta se tuskin sinua ja kaltaisiasi liikuttaa.
Kerrotko, miten tartutan koronan toiseen, jos minulla ei ole mitään oireita?
M32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään maskivelvoitetta junissa, ilman voi olla. Itse en laittaisi rokotettuna mitään maskia tai hengityssuojainta. Todennäköisyys siihen, että junavaunussa on koronapositiivinen, ei ole iso, ja toisaalta kun kerran rokotus on, niin miksi käyttää hengityssuojainta?
Mihin perustat näin optimistisen arvion nykyisten isojen tartuntamäärien aikaan? Ja kuten on todettu, rokotteet eivät täysin suojaa tartunnalta eivätkä myöskään estä välittämästä tartuntoja eteenpäin.
En nyt muista, kuinka monta istumapaikkaa yhdessä vaunussa on, mutta mitä pienempi vaunu, sitä pienempi todennäköisyys sille, että juuri joku koronapositiivinen osuu samaan vaunuun. Junissahan on niitä 12 paikan vaunujakin - menee vaikka sellaiseen. Arvioiden mukaan vain 5% suomalaisista on koko tänä aikana sairastanut koronan, mikä ei tarkoita sitä, että niin isolla määrällä olisi korona yhtä aikaa. Eivät ne nykyiset tartuntaluvut niin suuria ole, että olisi syytä olettaa joka ikisessä paikassa olevan koronapositiivisia. Mitä rajatumpi/pienempi paikka ja mitä vähemmän ihmisiä, sitä pienempi todennäköisyys, että juuri heistä jollain on korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolavaunuun tullaan syömään ja/tai juomaan, eikä siinä oikein voi maskia käyttää. - eri
Ja rokottamattomien ja riskiryhmäläistenhän ei ole pakko ainakaan sinne ravintolavaunuun ängetä, eväitä voi syödä hytissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä pitää silti uskaltaa lähteä liikkeelle. Jos sairastuu niin sairastaa lievempänä. Nyt luottoa vähän niihin rokotteisiin kun niistä on pitkä penni maksettu.
Miten paljon lievempänä rokotettu sairastaa, kun suurin osa tartunnansaaneista sairasti jo ennen rokotteiden olemassaoloa tartuntansa lieväoireisena ja jopa oireetta?
Rokotettuna uskaltaa. Maski tietty estää myös muita flunssapöpöjä. Ksksi viikkoa riittää suojaan. Hyvää matkaa!
Hei ap. Olen matkustellut myös junalla joka viikko ilman maskia. Minulla ei myöskään ole rokotteita ja en ole sairastunut kertaakaan koronaan. Siksi lähipiirissä välillä heitetään läppää, että onkohan sitä koronaa oikeast edes olemassa"? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä pitää silti uskaltaa lähteä liikkeelle. Jos sairastuu niin sairastaa lievempänä. Nyt luottoa vähän niihin rokotteisiin kun niistä on pitkä penni maksettu.
Miten paljon lievempänä rokotettu sairastaa, kun suurin osa tartunnansaaneista sairasti jo ennen rokotteiden olemassaoloa tartuntansa lieväoireisena ja jopa oireetta?
Rokotetun tauti on aivan eri juttu kuin rokottamattoman. Tähänhän koronapassikin perustuu.
Koronavirus | Koronavirus aiheuttaa kahdenlaista tautia, ja ne menevät keskustelussa iloisesti sekaisin, sanoo THL:n ylilääkäri Hanna Nohynek: https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008392040.html?share=91b88f36ef1b…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
Mutta olet voinut olla oireeton tartunnankantaja ja maskittomana tartuttaa toisia, mutta se tuskin sinua ja kaltaisiasi liikuttaa.
Kerrotko, miten tartutan koronan toiseen, jos minulla ei ole mitään oireita?
M32
Miten ihmeessä vasta ne oireet saisi elimistössä monistuvan aerosolivälitteisen viruksen leviämään? Sehän se tämän pirullisuus onkin kun virusta levittää ihan vaan olemalla ja hengittämällä tartunnan saamisesta lähtien ja jo ennen oireiden ilmaantumista sikäli mikäli niitä oireita edes tulee.
Ja tämä virus voi alkaa oireilemaan vasta 14vrk:nkin päästä tartunnasta. Koko sen ajan on kuitenkin ollut jo tartuttava.
Tämä pandemia olisi paljon iisimmin hallittavissa oleva jos sitä kaatuisi punkan pohjalle parissa tunnissa tartunnastaan ja oireet olisi niin rajuja ettei tulisi edes mieleen muuta kuin maata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M32
Muiden kannattaa ottaa rokotteet tai etenkin rokottamattomien käyttää itse ffp-suojainta. En ole tuo, jolle vastasit, mutta en ainakaan itse ymmärrä, miksi minun täytyisi haitata hengittämistäni ja käyttää rahojani maskeihin vain siksi, että joku muu ei halua ottaa rokotetta, joka olisi tehokas suoja vakavaa koronaa vastaan?
Jokainen päättää itse, millaisia riskejä on valmis ottamaan ja vastaa vain omasta terveydestään. Vanhukset laitoksissa ja vuodepotilaat ovat tässä poikkeus, mutta heidän lähellään en ole oleskellut muutenkaan koko pandemian aikana.
M32
Tämä juttu pistää miettimään - kaikilla nuorillakaan ei käy aina "hyvä säkä" koronan suhteen ... se, ettei koronaa ole vielä saanut, ei takaa mitään. Ja tässä jutussa puhutaan pikkulasten vanhemmista, jotka ovat henkihieverissä sairaalassa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008404032.html
Tilastolliset todennäköisyydet eivät aina pidä paikaansa, nuorikin ihminen voi saada vakavan koronan. Englantilaisessa lehdessä kerrottiin 33v äidistä, joka - huolimatta kahdesta rokotuksesta - kuoli koronaan. Se ettei "luoti ole vielä osunut", ei takaa, ettei se jossain vaiheessa osuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tämä virus on suomalaisasiantuntijoiden mukaan ollut alusta asti käytännössä vaaraton perusterveille ja suurimmalle osalle riskiryhmäläisistäkin eikä tämän leviämistä ole siksi nähty tarpeelliseksi estää vaan ainoastaan hieman hidastaa. Sitähän on oikein toivottu infektiolääkärin suullakin, että ne saataisiin sairastumaan joille tartunta ei todennäköisesti ole vaarallinen, mutta nyt sitten yhtäkkiä virus onkin ihan kamalan vaarallinen kaikille joilla ei rokotusta ole. Vielä kesälläkin olivat sitä mieltä, että tämä delta on lähinnä heinänuhaa vastaava oireiltaan ja mitään tarvetta ei tartuntojen rajoittamiselle ole koska tämän voi mainiosti sairastaakin. Ainakin siis sellainen joka riekkuu festareilla ja kapakoissa.
------
Eikä rokotettunakaan ole turvassa longcovidilta jonka saaminen riesakseen on todennäköisintä nimenomaan lieväoireisen tartunnan jälkeen. Ja lievänä tämän on suurin osa sairastanut tähänkin asti ja ilman rokotuksiakin. Sen sijaan ne, jotka on iän ja/tai sairauksien vuoksi riskiryhmäläisiä ovat edelleen vaarassa vakavalle tautimuodolle, vaikka ovat tupla- tai jopa triplarokotettuja. Ja sitä on myös silloin, vaikka se oma sairaus olisi vielä virallisesti diagnosoimatta tai se ei vielä ihmeemmin oireilisi kuten esim (esi)diabetes.
Turhaan pelkäät kun olet jo vapaaehtoisesti ottanut lopetuspiikkisi.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. Olen matkustellut myös junalla joka viikko ilman maskia. Minulla ei myöskään ole rokotteita ja en ole sairastunut kertaakaan koronaan. Siksi lähipiirissä välillä heitetään läppää, että onkohan sitä koronaa oikeast edes olemassa"? :D
Niin. Jostain syystä moni kuvittelee, että koronatartunta tarkoittaa automaattisesti sairaalahoitoa vaativaa oireilua ja johtaa hengenlähtöön.
Suurin osa sairastaa tämän lievänä eikä kaikilla ole edes oireita. Itse sairastin vuosi sitten ja ainoa oire oli pari päivää kestänyt päänsärky. Sinne testiinkin menin ainoastaan siksi, että sinne käytännössä pakotettiin altistuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juttu pistää miettimään - kaikilla nuorillakaan ei käy aina "hyvä säkä" koronan suhteen ... se, ettei koronaa ole vielä saanut, ei takaa mitään. Ja tässä jutussa puhutaan pikkulasten vanhemmista, jotka ovat henkihieverissä sairaalassa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008404032.html
Tilastolliset todennäköisyydet eivät aina pidä paikaansa, nuorikin ihminen voi saada vakavan koronan. Englantilaisessa lehdessä kerrottiin 33v äidistä, joka - huolimatta kahdesta rokotuksesta - kuoli koronaan. Se ettei "luoti ole vielä osunut", ei takaa, ettei se jossain vaiheessa osuisi.
Just tuon takia on täysin edesvastuutonta antaa ymmärtää, että rokotettuna on täysin turvallista riekkua vaikka ventovieraiden kaulassa kapakassa kunhan vaan ovella on tsekattu että rokotepassi on puhelimessa..
Saat koronan heti kun astut junaan