Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eniten mua veronmaksajana ottaa päähän ansiosidonnainen päiväraha.

Vierailija
04.02.2015 |

Ja siinä lähinnä se, että täysin terveille ja hyväkuntoisille, parhaassa työiässä oleville miehille maksetaan kotiin pelkästä lusmuamisesta rahaa, ilman mitään vastinetta.

ja kun kaiken lisäksi nämä vielä luulevat, että se raha on heidän itsensä joskus maksamaa tai että ammattiyhdistysliike sen ikään kuin maksaa.

Vaikka suurin maksaja on valtio ja sen jälkeen työnantaja :(

Onneksi sitä aikaa nyt sentään vähän lyhennettiin, varsinkin kun työttömyysvakuutusrahasto joutuu jo ottamaan syömävelkaa selvitäkseen vastuistaan ja maksuistaan.

Menkää lusmut töihin!

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:06"]

Liittykää hyvät ihmiset YTK:hon älkääkä tukeko ammattiliittojen kautta Suomen yrityselämän alasajoa! YTK:sta saa fyrkat jäsenmaksua vastaan jos jää työttömäksi, eikä tarvitse osallistua Ahde-Räty -sikailujen rahoittamiseen.

[/quote]

Ytk toimii kyllä aivan mahtavasti. Ei voi kun suositella.

[/quote]

Kelpaako liittojen neuvottelemat yleiskorotukset kuitenkin?

[/quote]

Minä en esimerkiksi kuulu liittoon ja olen neuvotellut palkankorotukset ihan itse. Huomenna menen itse asiassa HR-päällikön kanssa keskustelemaan seuraavasta palkankorotuksesta.

Yleiskorotuksissa on se huono puoli, että ne menee myös saamattomille työntekijöille. Palkankorotustenhan tulisi olla motivaatio hyvin tehdystä työstä.

Vierailija
62/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:57"]

Kellä 5000 euron palkkaa on? Kuolevaisilla on 2000 jos edes sitäkään. 44,77 on korvaus per päivä 2000 palkalla

[/quote]

Kyllä aika monellakin palstamammalla on. Ja tällaiseltakin palkalta voi jäädä työttömäksi, toisin kuin moni palstamamma luulee.

[/quote]

Johtajat, juu

jotka nyt työttömiksi jää, ei saa edes 2000 euroa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:32"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:31"]

Mä taidan oikeasti olla ihan pihalla tästä.

olen aina luullut, että se on liiton rahaa.

[/quote]

No niinhän se oikeasti onkin, täällä joku kokoomuslainen vaan yrittää hämätä!

[/quote]

Eikö kela siitä osan kuitenkin maksa...

Vierailija
64/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua veronmaksajana ottaa päähän ihmisten tylyys.

Mistä me keksitään alkaa purkaa tätä systeemiä niin että kaikille riittäis suht mielekästä työtä ja riittävästi rahaa elinkustannusten peittoamiseen.

Ihan korkeasti koulutettuja, pitkän työkokemuksen omaavia pistetään yt:issä pellolle, eikä uutta työtä helpolla tipu. Nuorisotyöttömyys. Hirvee pyrkyryys, paineet ja kilpailu. Johan täälläkin on ollu näitä "mitä rekryt haluaa lukea hakemuksista", yms. Mikään ei riitä, pitää olla parempi ja tehokkaampi, idearikkaampi ja jaksavampi.

Mä haluaisin voida tehdä töitä inhimillisesti. Omana itsenäni, joskus erehtyväisenäkin. Yleensä innostuneena. Mutta en haluaisi että työt vie mun kaiken energian, että pitää jatkuvasti pyristellä sen palkan eteen. En haluaisi jatkuvasti kuulla tuttavilta loppuunpalamisista, tai yt:istä. Jatkuva epävarmuus kuristaa, ahdistaa, työkyky heikkenee. Työttömyys on omanarvontunteella leikkimistä. Pari kuukautta vielä menee, mutta entäs sitten? Mistä me luodaan tänne työpaikkoja kaikille?

Voitaisko sopia nyt niin että kaikki rupeaa tekemään lyhyempää työpäivää, stressaamaan vähemmän, nostamaan vain normipalkkaa (2000-3000e/kk), ja käyttämään enemmän pienyrittäjän palveluita, ni saatais tänne sitä hyvinvointia?

Vierailija
65/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan perusosan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät työttömyysvakuutusrahastoihin maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi 5,5 % ansiopäivärahoista.

Vierailija
66/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:07"]

liiton korvaus on jokatapauksessa parempi ja isompi kuin ytk:n yksityisen kassan korvaus. siksi kuulun liittoon ja maksan mielelläni ne jäsenmaksut.  kannattaa miettiä ja tehdä vähän vertailevia laskelmia itse kunkin...

[/quote]

Voiko pahemmin olla ulalla? Liiton kassa ja YTK noudattavat molemmat aivan samaa lakia. Jos jäät työttömäksi, ei ole eroa oletko liiton kassassa vai YTK:n kassassa. Molemmat maksavat aivan identtistä päivärahaa. Erona on lähinnä se, että liiton jäsenenä sinulla on oikeus liiton palveluihin, jotka tukevat työllistymistä.

[/quote]

en ole ulalla tietääkseni. kysymys on kokemuksesta. olin aikaisemmin ytk:ssa, josta en tykännyt muutenkaan ja ollessani työttömänä sain aika pientä ansiosidonnaista. 

liityin liittoon kun menin uudestaan töihin. tästä työstä jäätyäni yt:n jälkeen työttömäksi on ansiosidonnaista korvausta maksettu mielestäni tyydyttävällä tasolla. olen tyytyväinen korvaukseeni nyt ja aion jatkaakin liiton jäsenenä olemista.

Vierailija
67/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan halua ottaa sossun asiakkaita töihin. Se on kuin kastimerkki. Jotka sossun tukia ovat onnistuneet saamaan eivät halua siitä ikinä eroon. Siinä se suurin ero oletko ansioisidonnaisella niin saatat työllistyä ja sossun tuilla, never.

Vierailija
68/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:26"]

liiton korvaus on jokatapauksessa parempi ja isompi kuin ytk:n yksityisen kassan korvaus. siksi kuulun liittoon ja maksan mielelläni ne jäsenmaksut.  kannattaa miettiä ja tehdä vähän vertailevia laskelmia itse kunkin...

[/quote]

Voiko pahemmin olla ulalla? Liiton kassa ja YTK noudattavat molemmat aivan samaa lakia. Jos jäät työttömäksi, ei ole eroa oletko liiton kassassa vai YTK:n kassassa. Molemmat maksavat aivan identtistä päivärahaa. Erona on lähinnä se, että liiton jäsenenä sinulla on oikeus liiton palveluihin, jotka tukevat työllistymistä.

[/quote]

en ole ulalla tietääkseni. kysymys on kokemuksesta. olin aikaisemmin ytk:ssa, josta en tykännyt muutenkaan ja ollessani työttömänä sain aika pientä ansiosidonnaista. 

liityin liittoon kun menin uudestaan töihin. tästä työstä jäätyäni yt:n jälkeen työttömäksi on ansiosidonnaista korvausta maksettu mielestäni tyydyttävällä tasolla. olen tyytyväinen korvaukseeni nyt ja aion jatkaakin liiton jäsenenä olemista.

[/quote]

Ihan saman rahan saat kuuluit liittoon tai ytk:n. 

Vierailija
69/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:29"]

Eikä kukaan halua ottaa sossun asiakkaita töihin. Se on kuin kastimerkki. Jotka sossun tukia ovat onnistuneet saamaan eivät halua siitä ikinä eroon. Siinä se suurin ero oletko ansioisidonnaisella niin saatat työllistyä ja sossun tuilla, never.

[/quote]
Ja mistä ihmeestä työhaastattelija tietää kuka saa sossusta rahaa ja kuka ei?!

Vierailija
70/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olet saanut päätökset päivärahastasi, osaatko lukea niitä? YTK maksoi sulle päivärahaa perustuen sitä ennen ansaitsemaasi palkkaan. Kas kummaa, kun menit paremmalla palkalla uudelleen töihin, "liiton" kassa maksoi sulle enemmän, samalla lailla perustuen sitä työttömyyttä edeltävään palkkaasi! www.tyj.fi, mene nyt lukemaan äläkä mutuile, joku onneton saattaa sua uskoakin.

Vierailija
71/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ansiosidonnainen oli jonkinlainen sudenkuoppa. Kolmen lapsen yksinhuoltajana, ansiosidonnaisella minulle jäi käteen elämiseen vain n. 50€ vähemmän kun työssäkäydessä kokopäivätöissä. Olin lisäksi aika uupunut tuolloin työssäkäyntiin joten ei minulla ollut haluja työllistyä. Joskus ansiosidonnainen tuntui jopa lomalta, sainhan rahaa melkein saman kun työssäollessa ja ei tarvinnut mennä töihin!

Itku tuli vasta siinä vaiheessa kun tipuin ansiosidonnaiselta Kelan peruspäivärahalle. Silloin vasta sai tuntumaa siitä mitä on olla köyhä. Jouduin siis turvautumaan toimeentulotukeen Kelan peruspäivärhalla koska tuloni eivät riittäneet siihen minmi toimeentuloon kun taas ansiosidonnaisella en olisi edes saanut toimeentulotukea koska tuloista jäi reilusti enemmän käyttöön kun minimi toimeentulotuki. Kelan peruspäivärahalta tuli kiire päästä pois, ryhdistäydyin ja kouluttaiduin uuteen ammattiin ja pääsin vihdoin pois toimeentulotuelta ja sain elintasoni taas vähän normalisoitua.

Vierailija
72/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä oikeistolaista politiikkaa ja propagandaa: pikku hiljaa nakertamalla kavennetaan työntekijän oikeuksia ja pistetään ahtaalle. Eliitti nauraa partaansa, kun köyhät haukkuu köyhiä ja on toistensa kimpussa. Milloin rutkutetaan mamujen etuuksista, milloin äitien ilmaisista bussikyydeistä, milloin koulujen maksuttomuudesta jne - lista tuntuu olevan loputon.

Oi kun samalla energialla tutkittaisiin ja hutkittaisiin veroparatiisit, verokikkailun ja -lusmuilun, harmaan talouden, halpatyöriiston, yritystuet ja -vähennykset, ym ym. Katsokaapa aluksi vaikka seuraava MOT, jossa selvitetään kuinka näppärästi huikeaa palkkaa tienaavat lakimiehet vetäiset ahnaisiin kitoihinsa vielä vähän lissää - rahoista, jotka eivät edes ole niille tarkoitettu. Mut tällaisista asioista ei ärsyynnytä - luultavasti siksi, et ihmiset ovat kateellisia vain vertaisilleen. Taviksset pitävät sen takia yläluokkaa koskemattomana ja ovat vain toistensa kurkuissa kiinni.

Vierailija
73/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ihan saman rahan saat kuuluit liittoon tai ytk:n. 

[/quote]

En tajua miten joku voi olla noin ulalla ja uskoa omiin uskomuksiin. Niinkuin täällä on jo vastattu sinulle useamman kerran niin kaikista liitoista saa ihan saman määrän ansiosidonnaista. Ansiosidonnaisen määrä riippuu ainoastaan palkasta mikä sinulla on ollut ennen sitä työttömyyttä tai ansiosidonnaisen saantia. Ei ole kyse siitä onko joku muu liitto avarakätisempi kuin joku toinen.

Sen takia en itse taas ole liittynyt ikinä mihinkään muuhun kun YTK:hon. Kyllä kosiskeltiin muihinkin mutta en nähnyt mitään syytä miksi. Olisin toisessa liitossa maksanut vain enemmän liiton maksuja mutta työttömänä en olisi saanut yhtään enempää kun YTK:ssa ollessani. Mietit varmaan miksi siis monet maksavat enemmän eikä liity YTK:hon. Sitä minäkään en tiedä muuta kun monet "kosiskelijat" hokevat sitä samaa litaniaa että jos tulee jotain riitatilanteita niin voit saada liitolta apua mutta YTK:lta ei tule muuta kun rahat. Tämäkin on siinä mielessä ihan turhaa lätinää sillä silloin kun YT-neuvottelut kolkuttaa ovella niin ei mikään liitto voi kenenkään irtisanomista estää (jos siis se tehdän yt-lakien mukaan) eli useimmat eivät ole kyllä hyötyneet noista liitos "avuista" yhtään mitään.

Jos taas ET kuulu mihinkään liittoon niin silloin saat Kelan peruspäivärahan joka on kaikille sama riippumatta siitä mikä on ollut palkkasi ennen sitä ja taso on aika onneton (jotain 500€/kk käteen)

Vierailija
74/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:29"]

[/quote] Ja mistä ihmeestä työhaastattelija tietää kuka saa sossusta rahaa ja kuka ei?![/quote]

Ei tiedäkään. Itseasiassa onhan meillä myös työssäkäyviä jotka joutuvat olemaan sossun asiakkaina jos haluavat saada minimitoimeentulotuen elääkseen kun palkka ei riitä. Tällainen tilanne voi olla esim. lapsiperheellä jossa on vain yksi palkansaaja huonolla palkalla. Mutta se tietenkin näkyy jos on ollut työttömänä pitkään ja valitettavasti mitä pidempään olet ollut työttömänä sitä vähemmän haluttavampi olet työmarkkinoilla. Ja kyllähän jokainen tietää että ansiosidonnainen kestää sen 500 päivää ja sen jälkeen tulee Kelan peruspäiväraha ja jokainen tietää että sen Kelan rahan kanssa joutuu melkein automaattisesti hakemaan sossusta lisää jotta voi elää.

Vierailija
75/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis vihreiden ja Soininvaaran haluavan juuri poistaa turha ja turhanpäiväinen autoilu  joka vaan maksaa ja kuluttaa yhteiskunnan varoja.  Eikö vihreitä enää kiinnosta luonnon suojeleminen?

Vierailija
76/119 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei muita yrityksiä tueta samalla tavalla kuin maatalousyrittäjiä? 

Vierailija
77/119 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua vituttaa kaikki valtion turhat virkamiehet, jotka hyvässä lykyssä repii liksaa 7-20K€/kk. Tuossa 70 000 virkamiehen joukkiossa on muutama suojatyöpaikka ja virkamies liikaa. Virkojen määrät on vähentyneet, mutta mun mielestä ne vois vaikka samantien puolittaa. Saatana :D

Vierailija
78/119 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni ei edelleenkään tiedä, että ansiosidonnaisen työttömyysrahan voi saada myös liittymättä liittoon, nimittäin yleisen työttömyyskassan kautta. Ja vielä harvempi tiedostaa, ettei työttömyyskorvausta maksa se työttömyyskassa (liiton tai ei), jonka jäsen henkilö on, vaan että se katetaan lähes täysin veroista ja veroluontoisista maksuista. Se pätee niin työmarkkinatukeen, peruspäivärahaan kuin ansiosidonnaiseenkin.

Työttömyyskassat korvaavat ansiosidonnaisesta vain 5,5 prosenttia. Loput katetaan verovaroista sekä kaikkien, myös kassaan kuulumattomien, työssäkäyvien maksamista työttömyysvakuutusmaksuista."

http://www.verkkouutiset.fi/blogit/lepomaki-blogi-13101

Eiköhän tämä lakkauteta säästösyistä heti vaalien jälkeen.

Vierailija
79/119 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 19:19"]

"Moni ei edelleenkään tiedä, että ansiosidonnaisen työttömyysrahan voi saada myös liittymättä liittoon, nimittäin yleisen työttömyyskassan kautta. Ja vielä harvempi tiedostaa, ettei työttömyyskorvausta maksa se työttömyyskassa (liiton tai ei), jonka jäsen henkilö on, vaan että se katetaan lähes täysin veroista ja veroluontoisista maksuista. Se pätee niin työmarkkinatukeen, peruspäivärahaan kuin ansiosidonnaiseenkin.

Työttömyyskassat korvaavat ansiosidonnaisesta vain 5,5 prosenttia. Loput katetaan verovaroista sekä kaikkien, myös kassaan kuulumattomien, työssäkäyvien maksamista työttömyysvakuutusmaksuista."

http://www.verkkouutiset.fi/blogit/lepomaki-blogi-13101

Eiköhän tämä lakkauteta säästösyistä heti vaalien jälkeen.

[/quote]

Joku liittohan jo haastoi YTK:n oikeuteen kun alkoi pelottaa että yhä useampi ihminen tajuaa sen järkevämmäksi vaihtoehdoksi.

Vierailija
80/119 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 14:15"]Mua ei harmita, sillä edessä voi olla se päivä, kun itse sitä joudun nostamaan.

N43
[/quote]

Just näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi