Miksi autoni sammuu usein valoissa? Mitä teen väärin?
Joka kerta ei sammu mutta tänään oli punainen valo, pysähdyin, vaihtui vihreäksi.
Olin vaihtanut ykkösvaihteen, aloin nostamaan kytkintä ja siirsin jalan jarrulta kaasulle ja painoin vähän kaasua. Auto sammui.
Uusi yritys, kolmannella vasta lähti ajamaan :'(
Onneksi takana ei ollut ketään, hävetti hirveästi ja sadattelin että miten tämä on mahdollista.
Pääsin nyt kuitenkin perille ja harmittaa vietävästi tuo mokailuni.
Sain ajokortin syksyllä.
Kuka voisi analysoida mitä teen väärin? Miten voisin estää, ettei noin käy enää?
Hävettää ja harmittaa:'(
Automaattivaihteista autoa en voi ostaa pariin vuoteen.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:00"]Itse ajellessani loppuun 20 vuotiasta Opel Asconaa, jossa oli kytkin aivan loppu ja vaihdelaatikossakin ehkä vähän vikaa... Tullessani valoihin (auton vielä rullatessa vapaalla) vaihdoin kytkin pohjassa vaihteet alas... siis 4>3>2>1, nostamatta jakaa kytkimeltä. Kun autoni pysähtyi valoihin minulla oli jo 1-vaihde valittuna. Kun valot vaihtuivat, minun ei tarvinnut enää vaihtaa vaihdetta (mitä isäni vääntää kiireellä, säheltäen, paljon paremmalla/uudemmalla autollaan). Siis pystyin rauhassa vain keskittymään muuhun liikenteeseen ja kaasuun+kytkimeen+jarruun. Koskaan ei surkea autonraakileeni sammunut lähtöön valoista.. 41v m [/quote] Miksi hitossa sä oot ränkänny jok välin..oisit vaihtanut suoraan ykköselle..etkai sä oikeasti vaihda noin vaihteita..en ihmettele jos on vaihdelaatikko paskana.
[/quote]
Ei vaihdelaatikko kärsi tosta, suunileen kahdella sormella voi siirtää vaihteet 4>3>2>1, mutta jos olisi yrittänyt väkisin vääntää 4>1 niin olisi vaihdekeppi katkennut. Siis kytkin oli kulunut metalli-metalli pinnoille.
Wanhoja kuorma-autoja ajettiin niin että jokaisen vaihteen siirron (pykälä kerrallaan) nostettiin jalka kytkimeltä ja painettiin takaisin alas.
41v m
[/quote]
Ainakin minun kaikissa autoissa on aina voinut työntää moottorijarrutuksesta vaihteen vapaalle ilman kytkintä. Jos kytkin olisi huonossa kunnossa, niin voisi ensin moottorijarruttaa nelosella ja sitten kun aletaan olla tyhjäkäynnin tunutmassa niin siirtää vaihde vapaalle ja pysähtymisen jälkeen tarvitsisi sitten kytkimen kanssa siirtää taas ykkönen päälle.
Onneksi ei ole enää 20 vuoteen tarvinnut ajaa vanhoilla romuilla.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:11"]
Naisten pitäisi perehtyä kytkimen toimintaan. Ihan oikeasti. Googlettakaa ja opiskelkaa asiaa. On paljon helpompaa löytää se tuntuma ja oivaltaa mitä tekee väärin, kun sitä kytkinpoljinta nostaessa tietää mitä siellä konepellin alla tapahtuu.
Tämä lisää myös kytkimen käyttöikää valtavasti, yleensä.
[/quote]
Niin. Mieshän omaa tämä tiedon jo syntymälahjanaan. Mut joo, jos tuota typerää seksismiä ei oteta lukuun, olet oikeassa. Itse asiassa autokoulussa olisi hyvä kertoa sen verran auton tekniikasta, että jokainen tajuaisi perusasiat. Ja nyt itse asiassa, kun alan miettiä asiaa tarkemmin, en tiedäkään, miksi kytkintä ei voi nostaa kerralla, vaikka tiedänkin sen mikä sen toimintaperiaate on. En tiedä, miksi sen voi survaista kerralla pohjaan, mutta vapauttaminen tulee tehdä pieteetillä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:11"]
Naisten pitäisi perehtyä kytkimen toimintaan. Ihan oikeasti. Googlettakaa ja opiskelkaa asiaa. On paljon helpompaa löytää se tuntuma ja oivaltaa mitä tekee väärin, kun sitä kytkinpoljinta nostaessa tietää mitä siellä konepellin alla tapahtuu.
[/quote]
Niin. Mieshän omaa tämä tiedon jo syntymälahjanaan. Mut joo, jos tuota typerää seksismiä ei oteta lukuun, olet oikeassa. Itse asiassa autokoulussa olisi hyvä kertoa sen verran auton tekniikasta, että jokainen tajuaisi perusasiat. Ja nyt itse asiassa, kun alan miettiä asiaa tarkemmin, en tiedäkään, miksi kytkintä ei voi nostaa kerralla, vaikka tiedänkin sen mikä sen toimintaperiaate on. En tiedä, miksi sen voi survaista kerralla pohjaan, mutta vapauttaminen tulee tehdä pieteetillä.
[/quote]
Kytkin siirtää moottorissa tapahtuvan pyörimisliikkeen auton suoraviivaiseksi liikkeeksi. Muutaman sadan gramman massat pyörii koneessa, sitten kun auton 1500kg massa kytketään siihen kiinni niin maalaisjärjellä varmaan ymmärtää että se pyörimisliike helposti pysähtyy kun kiihdytettävä massa on niin suuri.
Minulla on sama ongelma ja tänään pitäisi ajaa lapsi harrastukseen :( Kävin äsken kävellen reitin mutta.... Siinä on yhdet liikennevalot mennessä ja yhdet tullessa. Eli todella vähän tilaisuuksia sammuttaa auto. Mutta kun minä olen sellainen tohelo että :(
Osaan ajaa muuten ihan hyvin, olen rauhallinen, osaan jarruttaa ajoissa (ainakin tähän asti) ja seuraan liikennettä ja ajan sallittua nopeutta.
Mutta aina kun joudun pysäyttämään auton ja kun voin taas lähteä ajamaan, se sammuu :( Nostan kai kytkintä liian nopeasti ja painan liian vähän kaasua. Yritän nostaa kytkintä hitaammin ja painaa enemmän kaasua. Joskus onnistuu, joskus ei.
Tämä ongelma ahdistaa minua todella paljon ja vain tämän takia en pidä yhtään ajamisesta. Mutta nyt alkaa pakkoajo, lasta on pakko viedä väh. kerran viikossa harrastukseen.
Automaattista autoa en voi saada nyt sillä mieheni ei halua vaihtaa eikä minulla ole varaa ostaa toista. Kun on uuden auton aika, sen on pakko olla automaattinen. Mutta nyt on mentävä tällä mikä on.
Kuka viitsisi vääntää minulle rautalangasta mitä minun on tehtävä kun olen pysähtynyt punaisiin valoihin. Valot muuttuvat keltaiseksi ja vihreäksi. MINÄ MOKAAN :(
Perjantaina ajoin kauppaan reitin missä on kolmet valot menomatkalla ja kolmet paluumatkalla.
Arvatkaa montako kertaa pysäytin auton? :(
Joka valoissa ja kaksissa vielä kolme kertaa peräjälkeen. NIIN NOLOA!!!!
Onneksi kukaan ei töötännyt. Mutta hävetti.
Miksi auto ei aja pelkällä kytkimellä? Jos nostan vain kytkintä vihreissä valoissa niin eikö auton pitäisi alkaa liukua eteenpäin ihan hiljaa? Ainakin se toimii parkkipaikalla! Miksei se toimi liikennevaloissa? Jos saisin auton liukumaan pelkällä kytkimellä niin voisin sitten painaa kaasua ja auto ei pysähtyisi.
t. erittäin nolo ja surullinen av-mamma
Mitä tapahtuu jos vaihdan ykköselle, nostan ihan vähän kytkintä ja painan RUNSAASTI kaasua?
Kuka osaa selittää?
Sammuuko auto? Hyppääkö? Tuleeko kammottavia ääniä?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:42"]
Miksi auto ei aja pelkällä kytkimellä? Jos nostan vain kytkintä vihreissä valoissa niin eikö auton pitäisi alkaa liukua eteenpäin ihan hiljaa? Ainakin se toimii parkkipaikalla! Miksei se toimi liikennevaloissa? Jos saisin auton liukumaan pelkällä kytkimellä niin voisin sitten painaa kaasua ja auto ei pysähtyisi.
t. erittäin nolo ja surullinen av-mamma
[/quote]
Sama mikä toimii parkkipaikalla, toimii myös liikennevaloissa.
Auton moottori ei väännä kovin hyvin tyyhjäkäyntikierroksilla, joten se sammuu silloin helpomin. Toki hyvin verkkainen liikkeeille lähtö onnistuu myös kaasuun koskematta, mutta takana olevilla voi alkaa pinna kirkistymään kun lähdetään aivan hiipimällä liikkeille.
Uudet autot osaa vähän auttaa liikkeille löhdöissä, eli kytkintä nostaessa auto antaa ihan omatoimisesti vähän lisää kaasua, vaikka et itse kaasuttaisikaan.
Liikkeille lähdössä tuntee kytkintä nostaessa kun auto alkaa haluta liikkeille, siitä vielä ihan vähän kytkintä ylös ja jäädytetään liike kunnes auto liikkuu, sen jälkeen kun auto on liikkeessä, niin se ei enää helpolla sammu, vaikka kytkimen nostaakin lopussa kerralla ylös.
Kannattaa mennä vaikka illalla tyhjälle parkkipaikkalle harjoittelemaan liikkeille lähtöjä.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:48"]
Mitä tapahtuu jos vaihdan ykköselle, nostan ihan vähän kytkintä ja painan RUNSAASTI kaasua?
Kuka osaa selittää?
[/quote]
Renkaat alkaa vikua
Video kertoo paremmin kuin tuhat sanaa, jos ymmärrät englantia edes jonkinverran niin tuosta videosta on hyötyä:
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:59"]
Video kertoo paremmin kuin tuhat sanaa, jos ymmärrät englantia edes jonkinverran niin tuosta videosta on hyötyä:
[/quote]
Onko tuolla miehellä kytkin ihan pohjassa vielä kun alkaa painaa kaasua? Sitten alkaa vasta nostamaan kytkintä?
Kiitos, olen todella kiitollinen tästä avusta! Hävettää niin mennä nolaamaan itseäni tuonne liikenteeseen viikko toisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:48"]
Kuka osaa selittää?
[/quote]
Renkaat alkaa vikua
[/quote]
Vinkua? Onko siitä muuta haittaa kuin kauhea ääni? Ääni ei minua haittaa kunhan en jää TAAS liikenteen tukkeeksi.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:00"]Itse ajellessani loppuun 20 vuotiasta Opel Asconaa, jossa oli kytkin aivan loppu ja vaihdelaatikossakin ehkä vähän vikaa... Tullessani valoihin (auton vielä rullatessa vapaalla) vaihdoin kytkin pohjassa vaihteet alas... siis 4>3>2>1, nostamatta jakaa kytkimeltä. Kun autoni pysähtyi valoihin minulla oli jo 1-vaihde valittuna. Kun valot vaihtuivat, minun ei tarvinnut enää vaihtaa vaihdetta (mitä isäni vääntää kiireellä, säheltäen, paljon paremmalla/uudemmalla autollaan). Siis pystyin rauhassa vain keskittymään muuhun liikenteeseen ja kaasuun+kytkimeen+jarruun. Koskaan ei surkea autonraakileeni sammunut lähtöön valoista.. 41v m [/quote] Miksi hitossa sä oot ränkänny jok välin..oisit vaihtanut suoraan ykköselle..etkai sä oikeasti vaihda noin vaihteita..en ihmettele jos on vaihdelaatikko paskana.
[/quote]
Ei vaihdelaatikko kärsi tosta, suunileen kahdella sormella voi siirtää vaihteet 4>3>2>1, mutta jos olisi yrittänyt väkisin vääntää 4>1 niin olisi vaihdekeppi katkennut. Siis kytkin oli kulunut metalli-metalli pinnoille.
Wanhoja kuorma-autoja ajettiin niin että jokaisen vaihteen siirron (pykälä kerrallaan) nostettiin jalka kytkimeltä ja painettiin takaisin alas.
41v m
[/quote]
Meinaatko, että kulunut kytkin ei irrottaisi kunnolla? Kuluneen kytkimen ongelmahan on luistaminen, eikä se että se ei irrota.
Ongelmana ilmeisestikin oli vaihteiston synkronointirenkaiden kuluneisuus ja/tai kytkinvaijerin venyminen tai väärä säätö, jolloin kytkin ei irrota eikä vaihteet mene päälle.
Raskaassa kalustossa välikaasun/kaksoiskytkimen käyttäminen vaihtaessa on normaali homma.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:02"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:49"]
Masinolilla ei tee nykyään yhtään mitään, koska bensassa on etanolia muutenkin. tässä tuskin on ongelmana kaasarin jäätyminen tai virheellinen sytyksenajoitus, vaan kyseessä on puhdas kädettömyys( tai jalattomuus).
[/quote] Hieman jopa huvittavaa että ennen bensaan lisättiin vasiten alkoholia talvitoiminan parantamisesksi ja nyt joidenkin mielestä bensa on pilalla, kun siinä on alkoholia mukana jo mittarista ottaessa :)[/quote]
No, sitä masinolia laitettiin noin 0,5 -1,0 % bensan sekaan. Nykyään etanolia on 95E10 bansaassa 10%.
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen yksi kysymys.. Miten te olette päässeet autokoulun läpi? Eikö pitänyt tehdä mäkilähtöjä? Jos osaa mäkilähdön niin luulisi osaavan lähdön mistä vain (siis sen tuntuman kun tietää, että on nostanut kytkintä tarpeeksi, että voi painaa kaasua siten, ettei auto sammu..)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:27"] [quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:11"]
Naisten pitäisi perehtyä kytkimen toimintaan. Ihan oikeasti. Googlettakaa ja opiskelkaa asiaa. On paljon helpompaa löytää se tuntuma ja oivaltaa mitä tekee väärin, kun sitä kytkinpoljinta nostaessa tietää mitä siellä konepellin alla tapahtuu. Tämä lisää myös kytkimen käyttöikää valtavasti, yleensä.
[/quote] Niin. Mieshän omaa tämä tiedon jo syntymälahjanaan. Mut joo, jos tuota typerää seksismiä ei oteta lukuun, olet oikeassa. Itse asiassa autokoulussa olisi hyvä kertoa sen verran auton tekniikasta, että jokainen tajuaisi perusasiat. Ja nyt itse asiassa, kun alan miettiä asiaa tarkemmin, en tiedäkään, miksi kytkintä ei voi nostaa kerralla, vaikka tiedänkin sen mikä sen toimintaperiaate on. En tiedä, miksi sen voi survaista kerralla pohjaan, mutta vapauttaminen tulee tehdä pieteetillä. [/quote]
Noh, tokihan moottorilta voi kytkeä kuorman pois kerralla, mutta päälle kytkeminen täytyy tehdä hitaasti tehoa samalla nostaen kuormaa vastaavaksi.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:59"]
[/quote]
Onko tuolla miehellä kytkin ihan pohjassa vielä kun alkaa painaa kaasua? Sitten alkaa vasta nostamaan kytkintä?
Kiitos, olen todella kiitollinen tästä avusta! Hävettää niin mennä nolaamaan itseäni tuonne liikenteeseen viikko toisen jälkeen.
[/quote]
Ei sillä ole väliä onko kytkin "ihan pohjassa" kun alkaa painaa kaasua vaiko vähän ylempänä. Kytkin alkaa ottamaan kiinni vasta ylempänä, eikä kaasua tarvitse painaa lisää kuin vasta siinä vaiheessa, kun kytkin alkaa juuri ja juuri ottaa kiinni. Jos kaasua painaa kun kytkin on pohjassa, helposti käy niin että kone huutaa kovilla kierroksilla ja sitten kytkin nykäistään äkkiä kiinni ja joko kone sammuu tai lähdetään renkaat sutien ja auto pomppien liikkeelle.
Kannattaa vaikka alkajaisiksi ihan tyhjäkäynnillä hakea se kohta jossa kytkin alkaa ottamaan kiinni. Tasamaalla varovasti kytkintä käyttäen useimmat autot saa liikkeelle melkein antamatta kaasua ollenkaan. Sitten kun pystyt hivuttamaan kytkimen siihen tarttumiskohtaan koneen sammumatta annat vain vähän lisää kaasua ja liikkeellä lähdetään pehmeästil.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:06"]Onko tuolla miehellä kytkin ihan pohjassa vielä kun alkaa painaa kaasua? Sitten alkaa vasta nostamaan kytkintä?
[/quote]
Tasaisella tiellä kyllä. Mutta mäkilähdössä ylämäkeen jalkajarrulta järjestys muuttuu sen verran että ensin painetaan oikealla jalalla jarrupoljinta, sitten vasemmalla jalalla painat kytkin polkimen pohjaan ja samalla laitat kädellä vaihteen päälle. Sitten nostat hitaasti hieman kytkinpoljinta ihan vähän ja lähelle sitä kohtaa mistä moottori meinaa alkaa ruveta vetämään eteen päin mutta ei kuitenkaan vielä vedä, huomaat vedon alkamiskohdan siittä että auton keula alkaa hieman painua alas päin jokusen millimetrin tai senttimetrin verran, moottorin kierrosluku saattaa hieman muuttua about 100rpm alemmas, saatat samalla tuntea hieman enemmän auton värinää. Sitten oikea jalka siirretään jalkajarrulta nopeasti kaasupolkimelle. Sitten painaessasi kaasupoljinta voit nostaa kytkinpoljinta enemmän ylös, kytkimen voit vapauttaa kokonaan vasta sitten kun auto on lähtenyt paikaltaan liikkeelle. Ylämäkilähdössä on syytä ottaa huomioon että kaasupoljinta täytyy painaa vähän enemmän kuin tasaisella tiellä lähdettäessä. Moottori voi sammua jos painat liian vähän kaaasua tai nostat kerralla liikaa kytkinpoljinta eikä auto vielä lähtenyt liikkeelle tai et siirtänyt jalkaasi tarpeeksi nopeasti jarrulta kaasulle. Pieni auton valuminen taakse päin ei haittaa mitään, mutta useamman metrin verran valuminen taakse kyllä voi haitata. Käsijarrulta lähtiessä järjestys on suunnilleen sama kuin jalkajarrulta lähtiessä, mutta tällöin ei kuitenkaan tarvitse lainkaan koskea jalkajarruun. Ylämäkilähtö käsijarrulta on helpompi ja nopeampi tapa kuin ylämäkilähtö jalkajarrulta.
Huomaat kyllä itse jos teet virheen ja et olekaan painanut kytkintä tarpeeksi hyvin vaihtaessasi vaihdetta jolloin vaihde ei välttämättä mene päälle. Usein tällöin kuuluu usein "Skraaaks" tyyppinen meteli mikä kertoo siitä että vaihteiston vaihderattaat hioivat juuri toisiaan virheesi vuoksi. Toisinaan myös silloinkin saattaa vaihderattaiden hiomisen meteliä kuulua jos laitat pakkivaihteen päälle ja auto ei olekaan ollut täysin paikallaan, vaan auto onkin valunut joko eteen tai taaakse päin.. Laitettaessa pakkivaihdetta päälle pitää auton olla ensin täysin paikallaan/liikkumatta.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 12:29"]Tasaisella tiellä kyllä. Mutta mäkilähdössä ylämäkeen jalkajarrulta järjestys muuttuu sen verran että ensin painetaan oikealla jalalla jarrupoljinta, sitten vasemmalla jalalla painat kytkin polkimen pohjaan ja samalla laitat kädellä vaihteen päälle. Sitten nostat hitaasti hieman kytkinpoljinta ihan vähän ja lähelle sitä kohtaa mistä moottori meinaa alkaa ruveta vetämään eteen päin mutta ei kuitenkaan vielä vedä, huomaat vedon alkamiskohdan siittä että auton keula alkaa hieman painua alas päin jokusen millimetrin tai senttimetrin verran, moottorin kierrosluku saattaa hieman muuttua about 100rpm alemmas, saatat samalla tuntea hieman enemmän auton värinää. Sitten oikea jalka siirretään jalkajarrulta nopeasti kaasupolkimelle. Sitten painaessasi kaasupoljinta voit nostaa kytkinpoljinta enemmän ylös, kytkimen voit vapauttaa kokonaan vasta sitten kun auto on lähtenyt paikaltaan liikkeelle. Ylämäkilähdössä on syytä ottaa huomioon että kaasupoljinta täytyy painaa vähän enemmän kuin tasaisella tiellä lähdettäessä. Moottori voi sammua jos painat liian vähän kaaasua tai nostat kerralla liikaa kytkinpoljinta eikä auto vielä lähtenyt liikkeelle tai et siirtänyt jalkaasi tarpeeksi nopeasti jarrulta kaasulle. Pieni auton valuminen taakse päin ei haittaa mitään, mutta useamman metrin verran valuminen taakse kyllä voi haitata. Käsijarrulta lähtiessä järjestys on suunnilleen sama kuin jalkajarrulta lähtiessä, mutta tällöin ei kuitenkaan tarvitse lainkaan koskea jalkajarruun. Ylämäkilähtö käsijarrulta on helpompi ja nopeampi tapa kuin ylämäkilähtö jalkajarrulta
[/quote]
Ylämäkilähtö käsijarrulta järjestys poikkeaa näin jalkajarrulta lähtöön verrattuna.
1.käsijarru päälle. 2.kytkinpoljin pohjaan. 3. Vaihde päälle kytkimen ollessa pohjassa. 4. kytkinpolkimen lievä nostaminen lähelle moottorin vedon alkamisen aluetta, sitten paina kaasupoljinta ja painaessasi kaasupoljinta laita käsijarru pois päältä ennen kuin nostat enempää kytkinpoljinta.
Käsittelin näillä viestillä siis vain lähtöjärjestystä niin että auto paikaltaan lähteelle. Oletan että tiedät jo kyllä jo itse että milloin käytät suuntavilkkua.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 11:16"]
Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen yksi kysymys.. Miten te olette päässeet autokoulun läpi? Eikö pitänyt tehdä mäkilähtöjä? Jos osaa mäkilähdön niin luulisi osaavan lähdön mistä vain (siis sen tuntuman kun tietää, että on nostanut kytkintä tarpeeksi, että voi painaa kaasua siten, ettei auto sammu..)
[/quote]
Eihän autokoulussa ole mitään läpipääsyvaatimuksia, ainoastaan minimituntimäärät.
Auton sammuttaminen risteyksessä ei ole sellainen virhe että siitä tulisi hylätty ajokokeessa.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:46"] [quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:21"]
Eikö autokoulussa nykyään enää opetella liikkeellelähtöä?
t. ällistynyt, kortti vuodesta 1986
[/quote] Hei muumio, tajuatko mitä autokoulu maksaa nykyään? Meinaatko että siellä ihan tuntikaupalla treenaillaan liikkeellelähtöjä? Varmasti, jos on pohjaton lompakko. Sä et vaan enää muista että et itsekään tainnut olla mikään Enzo Ferrari kun sulle lätkäistiin kortti käteen, siitä on niin pitkä aika.[/quote]
:DDD