Miksi autoni sammuu usein valoissa? Mitä teen väärin?
Joka kerta ei sammu mutta tänään oli punainen valo, pysähdyin, vaihtui vihreäksi.
Olin vaihtanut ykkösvaihteen, aloin nostamaan kytkintä ja siirsin jalan jarrulta kaasulle ja painoin vähän kaasua. Auto sammui.
Uusi yritys, kolmannella vasta lähti ajamaan :'(
Onneksi takana ei ollut ketään, hävetti hirveästi ja sadattelin että miten tämä on mahdollista.
Pääsin nyt kuitenkin perille ja harmittaa vietävästi tuo mokailuni.
Sain ajokortin syksyllä.
Kuka voisi analysoida mitä teen väärin? Miten voisin estää, ettei noin käy enää?
Hävettää ja harmittaa:'(
Automaattivaihteista autoa en voi ostaa pariin vuoteen.
Kommentit (75)
Loppuun kulunut kytkin luistaa. Ap varmasti kyllä huomaisi tämän, eikä kyselisi täällä tällöin tyhmiä. minkälainen polttoaineen syötön vika ilmenee juuri kytkintä nostaessa siten, että auto stögää? Onko sinulla kokemusta tälläisesta viasta? Jos auto muuten pelaa kierroksilla normaalisti, vika ei varmasti ole polttoaineen saannissa, eli lähinnä pumpussa tai suodattimessa. Eihän ap yritä lähteä liikkeelle kolmosella?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:21"]Sun pitää antaa sitä kaasua jo nanosekunti ennen kuin alat nostaa kytkintä. Eli se jalkojen liike on oikea jalka jarrulta ja kaasulle alas, vasen jalka ylös. Ei: vasen jalka ylös, oikea jalka keskeltä oikealle ja alas.
[/quote]
Sun ansiostasi tajusin! Kotimatkalla ei sammunut lähdössä! Kiitos sinulle! Olen todella kiitollinen:)
ap
Hienoa, että täältä saa järkeviäkin neuvoja!
Itse ajellessani loppuun 20 vuotiasta Opel Asconaa, jossa oli kytkin aivan loppu ja vaihdelaatikossakin ehkä vähän vikaa...
Tullessani valoihin (auton vielä rullatessa vapaalla) vaihdoin kytkin pohjassa vaihteet alas... siis 4>3>2>1, nostamatta jakaa kytkimeltä. Kun autoni pysähtyi valoihin minulla oli jo 1-vaihde valittuna.
Kun valot vaihtuivat, minun ei tarvinnut enää vaihtaa vaihdetta (mitä isäni vääntää kiireellä, säheltäen, paljon paremmalla/uudemmalla autollaan).
Siis pystyin rauhassa vain keskittymään muuhun liikenteeseen ja kaasuun+kytkimeen+jarruun.
Koskaan ei surkea autonraakileeni sammunut lähtöön valoista..
41v m
"Hienoa. Nyt te opetatte sen polttamaan kytkimen loppuun 30tkm välein. Remontti maksaa 500-1000e. Hanki automaatti jos ei kepittäminen onnistu. Säästät omia ja muiden hermoja."
Höpöhöpö.. Jokaisessa autossa on vähän erilainen kytkimen käyttö ja vaatii totuttelua. Eikä kukaan ole seppä syntyessään, onhan ap:llä vasta viime syksynä hankittu ajokortti. Täällä on ihan hyviä neuvoja, tosin sinulta se puuttui, sillä tässä tapauksessa aut.vaihteisto ei ole mahdollinen.
v. autoilua 40v.
No voihan noin tehdä missä tahansa autossa
No, jos se opetetaan huudattamaan moottoria ja nostamaan kytkin samalla niin hitaasti, että savu nousee, niin kyllä siinä kytkinlevy äkkiä ohenee.
Mitä meinaa muuten meinaa "automaatti ei ole mahdollinen pariin vuoteen"?
Kytkimen käyttöä voi kokeilla vaikka jossain tyhjällä parkkipaikalla tai hiljaisella sivukadulla. Eli auto seis ykkönen päällä ja kaasuun koskematta opettelet nostamaan kytkintä tyhjäkäynnillä, niin että saat auton liikahtamaan metrin kerrallaan auton sammumatta pelkällä kytkimellä.
Lähdössä kytkintä nostetaan ensin ylöspäin tuntumalle ja siitä ihan inan verran ylöspäin ja jäädytetään jalan liike siihen, auto lähtee liikkeille ja sen jälkeen kytkimen voikin melkein nostaa kerralla ylös kun auto jo liikkuu. Sitte pitää opetella antamaan kaasua sopivasti että rutiinista tulee jouheva ja riittävän nopea.
Eikö autokoulussa nykyään enää opetella liikkeellelähtöä?
t. ällistynyt, kortti vuodesta 1986
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:00"]
Itse ajellessani loppuun 20 vuotiasta Opel Asconaa, jossa oli kytkin aivan loppu ja vaihdelaatikossakin ehkä vähän vikaa...
Tullessani valoihin (auton vielä rullatessa vapaalla) vaihdoin kytkin pohjassa vaihteet alas... siis 4>3>2>1, nostamatta jakaa kytkimeltä. Kun autoni pysähtyi valoihin minulla oli jo 1-vaihde valittuna.
Kun valot vaihtuivat, minun ei tarvinnut enää vaihtaa vaihdetta (mitä isäni vääntää kiireellä, säheltäen, paljon paremmalla/uudemmalla autollaan).
Siis pystyin rauhassa vain keskittymään muuhun liikenteeseen ja kaasuun+kytkimeen+jarruun.
41v m
[/quote]
Ööö...miksi se noin vaikeasti piti tehdä. Krohitko sinä neloselta ykköselle alaspäin vaihde kerrallaan ja jos niin miksi? Eikös se nyt riitä, että pysähtyessä painaa kytkimen alas ja vaihteen vapaalle ja vähän ennen kuin valot vaihtuvat vihreäksi, lykkää valmiiksi ykkösen sisään?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:35"]
41v m
[/quote]
Ööö...miksi se noin vaikeasti piti tehdä. Krohitko sinä neloselta ykköselle alaspäin vaihde kerrallaan ja jos niin miksi? Eikös se nyt riitä, että pysähtyessä painaa kytkimen alas ja vaihteen vapaalle ja vähän ennen kuin valot vaihtuvat vihreäksi, lykkää valmiiksi ykkösen sisään?
[/quote]
"Krohitko sinä neloselta ykköselle alaspäin vaihde kerrallaan ja jos niin miksi?"
Kytkin kulunut suunileen loppuun ja vaihdelaatikko myös vanha ja kulunut. Siis kytkintä nostamattakin oli helppo tiputtaa vaihde 4>3>2>1, mutta edes väkisin vääntämällä suoraan 4>1 ei olisi onnistunut.
Kysy isältäsi, tai isoisältäsi VANHOISTA autoista, niin ehkä muistavat/tietävät tämän. Sama onglema ja ratkaisu oli VANHOISSA kuorma-autoissa, siis vaihteita ei voinut "hyppiä" yli.
Mekaanisesti on paljon helpompi siirtää vaihdetta yhden pykälän ylös tai alas, liittyy jotenkin vaihdelaatikon rattaiden asentoihin... Tietysti uusi kytkinlevy ja kunnollinen vaihdelaatikko poistavat nämä ongelmat.
Wanhalla autolla 2000 vuoden molemmin puolin ajellut (Ascona vm. 1983), 41v m
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:00"]Itse ajellessani loppuun 20 vuotiasta Opel Asconaa, jossa oli kytkin aivan loppu ja vaihdelaatikossakin ehkä vähän vikaa... Tullessani valoihin (auton vielä rullatessa vapaalla) vaihdoin kytkin pohjassa vaihteet alas... siis 4>3>2>1, nostamatta jakaa kytkimeltä. Kun autoni pysähtyi valoihin minulla oli jo 1-vaihde valittuna. Kun valot vaihtuivat, minun ei tarvinnut enää vaihtaa vaihdetta (mitä isäni vääntää kiireellä, säheltäen, paljon paremmalla/uudemmalla autollaan). Siis pystyin rauhassa vain keskittymään muuhun liikenteeseen ja kaasuun+kytkimeen+jarruun. Koskaan ei surkea autonraakileeni sammunut lähtöön valoista.. 41v m [/quote] Miksi hitossa sä oot ränkänny jok välin..oisit vaihtanut suoraan ykköselle..etkai sä oikeasti vaihda noin vaihteita..en ihmettele jos on vaihdelaatikko paskana.
[/quote]
Ei vaihdelaatikko kärsi tosta, suunileen kahdella sormella voi siirtää vaihteet 4>3>2>1, mutta jos olisi yrittänyt väkisin vääntää 4>1 niin olisi vaihdekeppi katkennut. Siis kytkin oli kulunut metalli-metalli pinnoille.
Wanhoja kuorma-autoja ajettiin niin että jokaisen vaihteen siirron (pykälä kerrallaan) nostettiin jalka kytkimeltä ja painettiin takaisin alas.
41v m
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:21"]
Eikö autokoulussa nykyään enää opetella liikkeellelähtöä?
t. ällistynyt, kortti vuodesta 1986
[/quote]
Hei muumio, tajuatko mitä autokoulu maksaa nykyään? Meinaatko että siellä ihan tuntikaupalla treenaillaan liikkeellelähtöjä? Varmasti, jos on pohjaton lompakko.
Sä et vaan enää muista että et itsekään tainnut olla mikään Enzo Ferrari kun sulle lätkäistiin kortti käteen, siitä on niin pitkä aika.[/quote]
Perheen autollahan ei voi harjoitella missään...
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:35"]
41v m
[/quote]
[/quote]
"Krohitko sinä neloselta ykköselle alaspäin vaihde kerrallaan ja jos niin miksi?"
Kytkin kulunut suunileen loppuun ja vaihdelaatikko myös vanha ja kulunut. Siis kytkintä nostamattakin oli helppo tiputtaa vaihde 4>3>2>1, mutta edes väkisin vääntämällä suoraan 4>1 ei olisi onnistunut.
Kysy isältäsi, tai isoisältäsi VANHOISTA autoista, niin ehkä muistavat/tietävät tämän. Sama onglema ja ratkaisu oli VANHOISSA kuorma-autoissa, siis vaihteita ei voinut "hyppiä" yli.
Mekaanisesti on paljon helpompi siirtää vaihdetta yhden pykälän ylös tai alas, liittyy jotenkin vaihdelaatikon rattaiden asentoihin... Tietysti uusi kytkinlevy ja kunnollinen vaihdelaatikko poistavat nämä ongelmat.
Wanhalla autolla 2000 vuoden molemmin puolin ajellut (Ascona vm. 1983), 41v m
[/quote]Ei sitä vaihdetta tarvitse neloselta ykköselle suoraan laittaa vaan laitat neloselta vapaalle, kytkin ylös, pysähdyt valoihin ja sitten kytkin pohjaan ja ykkönen silmään. Ei tuossa sinun tavassasi ole mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:11"]
Enemmän kaasua, kytkin hitaammin ylös. Et voi kerralla löysätä kytkintä. Harjoittele kotipihalla lähtöä, kokeile luistattaa kytkintä mahd. paljon ja mahd. vähän niin opit sen tuntuman.
[/quote]
Juu tietysti näin, mutta kytkintä ei tarvitse liirata ja konetta huudattaa. Koittakaa opetella miten pienillä kierroksilla saatte auton liikkeelle, jokainen toope saa auton liikkeelle kun lämää kaasun pohjaan ja liiraa kytkimellä. Kun auto on nytkähtänyt sen ensimmäisen liikkeen niin nopealla kaasun antamisella ja samanaikaisella kytken nostolla auto lähtee ilman että liiraa juuri yhtään.[/quote]
Kyllä sen kytkimen saa huonolla käytöllä pilattua vähällä kaasullakin eli parasta vaan opetella mahdollisimman mutkaton suhde siihen kytkimeen, sellainen ettei sitä tarvitse edes ajatella. En tiedä olisko se sitten itseä auttanut aikoinaan, että oli ensin piikki, jossa kytkin oli jalan sijaan käden toiminnoissa. Ja harjoittelin kyllä autokoulun ulkopuolella kytkintä ja peruuttamista ja taskuparkkia.
Ja muista, että auto liikkuu eteenpäin, vaikka kytkintä ei ole kokonaan nostettu ylös. Se on hyvä muistaa. Auto sammuu just siten, että nostat kytkimen liian nopeasti KOKONAAN POIS lisäämättä kuitenkaan tarpeeksi kaasua. Himmaile ja harjoittele silleen, että auto liikkuu kun kytkin vielä puoliks alhaalla. TEstaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:11"]
Mitä meinaa muuten meinaa "automaatti ei ole mahdollinen pariin vuoteen"?
[/quote]
Varmaan, että "ei ole varaa uuteen autoon pariin vuoteen"
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 11:49"]
Masinolilla ei tee nykyään yhtään mitään, koska bensassa on etanolia muutenkin. tässä tuskin on ongelmana kaasarin jäätyminen tai virheellinen sytyksenajoitus, vaan kyseessä on puhdas kädettömyys( tai jalattomuus).
[/quote]
Hieman jopa huvittavaa että ennen bensaan lisättiin vasiten alkoholia talvitoiminan parantamisesksi ja nyt joidenkin mielestä bensa on pilalla, kun siinä on alkoholia mukana jo mittarista ottaessa :)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:02"]
Loppuun kulunut kytkin ei oireile noin. polttoaineensyötössäkään ei varmasti ole vikaa jos auto muuten toimii normaaliasti.
[/quote]
Paskapuhetta. Molemmat hankaloittavat liikkeellelähtöä.