Nollatuntisopimukset
Kuinka moni teistä tekee töitä nollatuntisopimuksella? Mää oon kituuttanut 0-40h sopparilla jo pitkään ja olen saanut keskimäärin reilu 20h/viikko töitä. Haluaisin tästä irti ja jäädä ansiosidonnaiselle, kunnes saan täysien tuntien paikan. En vaan voi tehdä sitä, kun saan karenssin. Tässä syy miksi en hymyile aina teille siinä kassalla! Asia tuli taas mieleen, kun kymmenen uutisissa oli asiasta. Siellä mainittiin myös kansalaisaloite näiden kieltämiseksi. Allekirjoitin sen heti? En ollut siitä juuri kuullutkaan ennen tätä. Suosittelen tutustumaan
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:49"]Itse teen softatestaajan hommia nollasopparilla. Tunteja n. 100 kuussa. Aivan mahtava diili, saa mennä ja harrastaa miten haluaa. Voi istua baarissakin keskellä viikkoa ja elää "nuoruutta" No ei tämä loputtomiin voi jatkua ja ikääkin on jo kolmefemman verran, joten haen vakiduunia kyllä koko ajan. [/quote] Mutta siis jotain "paskaduunia" en välttis jaksais tällä diilillä. Ja nyt juoksee vielä soviteltu päivärähä edellisestä kokopäiväisestä insinöörin hommasta. Tietyllä tavalla elämäni paras puolivuotta on ollut irtisanomisen jälkeen. Ja tää nykyinen homma on vielä mun entisellä työantajalla, hoituu vasemmalla kädellä. Mutta kyllä ajattelin kuitenkin tästä "nousta" takaisin normaaliin päiväjärjestykseen. [/quote] Siis en tästä hommasta saanut potkuja ja sen , vaan palasin nollatuntilaisena kolmen vuoden muun työn jälkeen toisen työnantajan palveluksessa.
[/quote]
Kerro sitten miten hieno systeemi tuo on, kun tipahdat pois tuolta korkeammalta ansiosidonnaiselta. Et tule lopun ikääsi sitä saamaan.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:54"]
Olen opiskelija ja nollatuntisopimus sopii minulle täydellisesti. Voin kieltäytyä töistä kun opiskeluissa on kiivaampi tahti.
En allekirjoita.
[/quote]
Et sitten käynyt lukemassa aloitetta. Se antaa nimenomaan opiskelijoille mahdollisuuden tehdä niitä. Se on opiskelijalle hyvä, mutta kukaan ei varmasti halua sellaista jatkuvasti.
AP
[/quote]
Kyllä se on muillekin kuin opiskelijoille hyvä. Itse tein hoitovapaalla töitä sen verran kuin halusin, plus jotkut tekevät päätyönsä lisäksi jotain keikkatyötä.
Ihan huippudiili on kyllä nykyään ansiosidonnaisen ja "300-euron säännön" kanssa. Tekee tasan sen kuussa, että tienaa kolme hunttia. Kaksipiippuinen juttu....
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:03"]
Mikä estää kertomasta työnantajalle että nyt joudut ottamaan nollaa tuntia seuraavat kuukaudet?
[/quote]
Siitä voi purkaa työsopimuksen jos ei suostu tekemään sovittua määrää töitä.
[/quote]
Ja sovittu määrä on se nolla joka sopimuksessa mainitaan.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:19"]
Olen opiskelija ja nollatuntisopimus sopii minulle täydellisesti. Voin kieltäytyä töistä kun opiskeluissa on kiivaampi tahti.
En allekirjoita.
[/quote]
Et sinä mitään työtä tee. Jos kieltäydyt töistä ollessasi nollatuntisopimuksella niin lisää tunteja et tule enää saamaan
[/quote]
Ai sinäkö tiedät minun töistäni jotain? :D Olen hyvä työssäni joten tietysti työnantaja tarjoaa jatkossakin tunteja. Kerron hänelle etukäteen jos tiedän että on tulossa tiukempi hetki opinnoissa ja milloin se loppuu. Pari kertaa olen kieltäytyt koska oli krapula ja sanoin sen pomollekin. :D Ja töitä on yhä niin paljon kuin haluan tehdä.
[/quote]
Eli et edes elä tuolla työllä. Tule sitten tänne kirjoittelemaan kun elät omalla palkallasi täysin.
[/quote]
Mistäs tuon keksit? :D Elossa tässä olen ja tänäänkin olin töissä.
[/quote]
Koska Suomessa ei elä millään muutamalla työtunnilla viikossa. Eli elät tuilla joka tekee sinusta kaksinaismoralistin
[/quote]
Miten niin? Ja ei, en tällä hetkellä saa opintotukea, koska teen "liikaa" töitä.
[/quote]
Elät siis vapaassa vuokra-asunnossa/omistusasunnossa ilman mitään tukia ja elät vain tuolla työllä? Luuletko oikeasti että tuon joku uskoo?
[/quote]
Mitä kummallista siinä on että joku elää palkalla? Oletko jo niin monennen polen sossupummi että ajatus kuulostaa mahdottomalta?
[/quote]
Et tasan elä millään nollatuntityöllä jota teet opiskelun lomassa
[/quote]
Tasan elän. Ei nollasopimus tarkoita että olisi aina nolla tuntia töitä. Minulla on yleensä 15-40 tuntia viikossa. Joulun aikaan teen paljon töitä ja samoin tiettyinä sesonkeina. Muuta viikko vuodessa saatta olla sellaisia etten tee ollenkaan. Hyvin sillä elää. En mitenkään leveästi ja rikkaasti, mutta kuitenkin mukavasti, kun osaa elää säästeliäästi.
[/quote]
Samoin täällä. Itsellänikin nollasoppari ja jopa näin hiljaisena kautena niitä työvuoroja ilmoitellaan.
Opiskelijan tulot kun kuitenkin muodostuvat opintotuesta, osa-aikatyön palkasta ja jos nämä ei riitä, niin on vielä opintolaina. Lisäksi kun tulorajat on mitä on, niin itse en saa tienata kuin ~10 000 euroa vuodessa palkkatuloa.
Jos työsopimuksessa on nolla tuntia, se velvoittaa työntekijää tekemään nolla tuntia. Ei se velvoita työntekijää tekemään vaikka 15h viikossa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:49"]Itse teen softatestaajan hommia nollasopparilla. Tunteja n. 100 kuussa. Aivan mahtava diili, saa mennä ja harrastaa miten haluaa. Voi istua baarissakin keskellä viikkoa ja elää "nuoruutta" No ei tämä loputtomiin voi jatkua ja ikääkin on jo kolmefemman verran, joten haen vakiduunia kyllä koko ajan. [/quote] Mutta siis jotain "paskaduunia" en välttis jaksais tällä diilillä. Ja nyt juoksee vielä soviteltu päivärähä edellisestä kokopäiväisestä insinöörin hommasta. Tietyllä tavalla elämäni paras puolivuotta on ollut irtisanomisen jälkeen. Ja tää nykyinen homma on vielä mun entisellä työantajalla, hoituu vasemmalla kädellä. Mutta kyllä ajattelin kuitenkin tästä "nousta" takaisin normaaliin päiväjärjestykseen. [/quote] Siis en tästä hommasta saanut potkuja ja sen , vaan palasin nollatuntilaisena kolmen vuoden muun työn jälkeen toisen työnantajan palveluksessa.
[/quote]
Kerro sitten miten hieno systeemi tuo on, kun tipahdat pois tuolta korkeammalta ansiosidonnaiselta. Et tule lopun ikääsi sitä saamaan.
[/quote]
No, siis haen koko ajan kokopäivätöitä. Mikä tahansa toki ei kelpaa, ainakaan vielä. Vaan sellainen AMK-ingengöörin homma mistä saa sen vähintään 3300-3500 kuussa liksaa. Sitten loppuu hippeily.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:04"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:26"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:19"]
En allekirjoita.
[/quote]
Et sinä mitään työtä tee. Jos kieltäydyt töistä ollessasi nollatuntisopimuksella niin lisää tunteja et tule enää saamaan
[/quote]
Ai sinäkö tiedät minun töistäni jotain? :D Olen hyvä työssäni joten tietysti työnantaja tarjoaa jatkossakin tunteja. Kerron hänelle etukäteen jos tiedän että on tulossa tiukempi hetki opinnoissa ja milloin se loppuu. Pari kertaa olen kieltäytyt koska oli krapula ja sanoin sen pomollekin. :D Ja töitä on yhä niin paljon kuin haluan tehdä.
[/quote]
Eli et edes elä tuolla työllä. Tule sitten tänne kirjoittelemaan kun elät omalla palkallasi täysin.
[/quote]
Mistäs tuon keksit? :D Elossa tässä olen ja tänäänkin olin töissä.
[/quote]
Koska Suomessa ei elä millään muutamalla työtunnilla viikossa. Eli elät tuilla joka tekee sinusta kaksinaismoralistin
[/quote]
Miten niin? Ja ei, en tällä hetkellä saa opintotukea, koska teen "liikaa" töitä.
[/quote]
Elät siis vapaassa vuokra-asunnossa/omistusasunnossa ilman mitään tukia ja elät vain tuolla työllä? Luuletko oikeasti että tuon joku uskoo?
[/quote]
Mitä kummallista siinä on että joku elää palkalla? Oletko jo niin monennen polen sossupummi että ajatus kuulostaa mahdottomalta?
[/quote]
Et tasan elä millään nollatuntityöllä jota teet opiskelun lomassa
[/quote]
Tasan elän. Ei nollasopimus tarkoita että olisi aina nolla tuntia töitä. Minulla on yleensä 15-40 tuntia viikossa. Joulun aikaan teen paljon töitä ja samoin tiettyinä sesonkeina. Muuta viikko vuodessa saatta olla sellaisia etten tee ollenkaan. Hyvin sillä elää. En mitenkään leveästi ja rikkaasti, mutta kuitenkin mukavasti, kun osaa elää säästeliäästi.
[/quote]
Mikä on tällainen ala, että opiskelija voi tehdä täysiä työviikkoja (40h) ilman että opiskelut kärsii? Vaihtaisin kyllä ihan mielelläni, sillä omassa pääaineessani yliopistolla tuo ei onnistuisi, sillä läsnäoloja on melko paljon ja joka viikko on useamman työn palautus. Samat menot on silti: Helsingin vuokra, ruoka, liikunta ja muut kulut.
-
Minusta on kaksinaismoralistista opiskelijalta lällätellä, että nollasopimuksella elää hyvin, kun opiskelija-alennuksilla muun muassa liikkuu ja matkustaa puoleen hintaan, opiskelijaravintolasta saa kunnon aterian alle kolmen euron ja on ennen kaikkea OPINTOTUKI turvana, jos vain pitää vuositulonsa alle 15 000 euron. En ymmärrä, kuka voi pokalla väittää, että nollasopimus (eli ainoa varma tieto on siitä, että työtä ei välttämättä ole ollenkaan) olisi mielekäs perheelliselle ja vaikka asuntolainan maksajalle - tai kenellekään, jonka pitää voida ennakoida taloudellista tilannettaan yli seuraavan työvuorolistan.
-
Itse opiskelijana arvostan mahdollisuutta osa-aikatyöhön, jota teen nytkin, mutta pystyn silti eläytymään muiden tilanteeseen, enkä kuvittele, että muut pystyvät elämään janalla nolla tuntia - täysi työviikko ja ylikin. Samoin tiedän myös, että monessa paikassa tuntejaan ei todellakaan saa valita itse, ja että työstä kieltäytyvälle ei enää tarjota vuoroja (itselleni käynyt näin kahdesti).
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:13"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:05"]
[/quote]
[/quote]
No, siis haen koko ajan kokopäivätöitä. Mikä tahansa toki ei kelpaa, ainakaan vielä. Vaan sellainen AMK-ingengöörin homma mistä saa sen vähintään 3300-3500 kuussa liksaa. Sitten loppuu hippeily.
[/quote]
Mutta paljon parempi tämä on kuin täysin työttömänä olo. Saa enemmän rahaa, on jotain rutiineja ja mikä tärkeintä, olen töissä, joten uuden kokopäiväisen työpaikan saannin ainakin luulisi olevan helpompaa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:56"] [quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 23:54"] Olen opiskelija ja nollatuntisopimus sopii minulle täydellisesti. Voin kieltäytyä töistä kun opiskeluissa on kiivaampi tahti. En allekirjoita. [/quote] Et sitten käynyt lukemassa aloitetta. Se antaa nimenomaan opiskelijoille mahdollisuuden tehdä niitä. Se on opiskelijalle hyvä, mutta kukaan ei varmasti halua sellaista jatkuvasti. AP [/quote] Kannatan sopimisen vapautta tässäkin asiassa. [/quote] Sopimisen vapaus tuo tässä tapauksessa mukanaan sen, että työnantajan ei tarvitse noudattaa mitään. Sekö on hyvä? Ulkomainen halpatyövoima korvaa suomalaiset duunarit.
[/quote]
Ketään ei pakoteta töihin, ei ole pakko suostua mihinkään sopimukseen. Nollasopimuskin edellyttää sekä työntekijän että työnantajan halukkuutta kyseiseen sopimukseen. En näe pienintäkään syytä muuttaa nykyistä systeemiä. Vihreiden ajama perustulo poistaisi perusturvaan liittyvät onglemat. Nykyinen palkkatyön ja tukien yhdistäminen on aivan liian jäykkä, hidas ja monimutkainen systeemi.
[/quote]
Nollasopimus ei edellytä molemminpuolista halukkuutta! Se on vain työnantajan halukkuus. Voit miettiä mistä johtuu.
[/quote]
Mitä sinä oikein sönkötät. Kyllä siihen sopimukseen tarvitaan myös työntekijän allekirjoitus. Ei ketään voida repiä väkisin nollasopimuksella töihin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 00:03"]
Mikä estää kertomasta työnantajalle että nyt joudut ottamaan nollaa tuntia seuraavat kuukaudet?
[/quote]
Siitä voi purkaa työsopimuksen jos ei suostu tekemään sovittua määrää töitä.
[/quote]
Ja sovittu määrä on se nolla joka sopimuksessa mainitaan.
[/quote]
Pahvi, ensimmäinen lainattu ehdottaa että ei tee töitä vaikka on sopinut kokoaikatyön. Jos on työsopimus 40h viikossa, niin ei silloin voi oma-alottiesesti olla tekemättä töitä, vaan siihen tarvitaan työnantajan suostumus. Nollasopparilla sen sijaan saa olla tekemättä töitä jos haluaa.
En oikein ymmärrä sitä että joku tekee 15 vuotta kaupassa töitä 0h sopimuksella ja vinkuu että hänet pitäisi vakinaistaa täydellä työajalla. Eikö ihan oikesti ole onnistunut saamaan työtä mistään muualta koko tuona aikana? Jos ei, niin mistähän se voisi johtua?
Työsuhde on aina kahden kauppa, kummankin suostumus siihen tarvitaan, sekä työnantajan että työntekijän. Jos työehdot ei mielletä, niin pidetään hakupäällä ja etsitään parempaa työtä.
Itse kituutin nollasopparilla puolisen vuotta ja muutin lopulta jopa eri paikkakunnalle kun luvattiin enemmän tunteja. Ei mennyt kuin kuukausi niin alkoi vuorot vähenemään oikein urakalla. Lopulta ei jäänyt jäljelle kuin 24-30 tuntia kuukaudessa!!! Nostin mellakan pomolle sovitusta johon tämä vastasi arvatenkin ettei ole mitä tarjota nollat sopparissa vielä tottakai.... Lopulta otin itse loparit siinä vaiheessa kun laskin että työnteosta ei jää mitään käteen sovitellun päivärahan jälkeen ja melkein koko jäljelle jäävä palkka kulkemiskustannuksiin Tavoitteena on saada työviikot täyteen jotta oikeus ansiosidonnaiseen aukeaisi mutta nyt on 3 työviikkoa vailla enää enkä ole saanut mistään mitään töitä joissa tunteja riittäisi lähelle. Aikaakaan ei ole enää kuin kuukausi kuroa tuota eroa umpeen ja liitto taas vaatisi sen 18 tuntia viikolle työtä
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 12:36"]
Mielestäni kaiken irtisanoutumisen pitäisi olla sallittua ilman karenssia. Nyt on töitä, joita ei uskalla ottaa vastaan, kun jos se ei sitten olekaan hyvä valinta itselle ja eroaa, niin 3kk karenssi. Olisi kaikkien kannalta parempi, että karensseja ei olisi.
[/quote]
tämäkin on yksi suuri syy miksei töille ole tekijöitä .Suurin syy kuitenkin on se ettei keikkatyötä tekevällä jää työstä mitään käteen koska kela vie puolet sovitellen tukia pois ja pelkästään työkkärin tukeen saat tehdä sen n 525 euroa töitä joka ei täyty ihan parilla vuorolla. Tätä ei kuitenkaan nämä työssäkäyvät valittajat tajua jotka kehtaa olla työttömille kateellisia. Voisin vaihtaa ihan milloin vaan mihin vaan kohtalaiseen työpaikkaan tämän työttömänä istumisen
Nollatuntisopparithan ovat työnantajalle parhaita mahdollisia keinoja kerätä palloksi haluavia hyväuskoisia potkittavaksi
Mtv3 käyttää sitä myös hyödyksi. Heillä on nollasopparilla toimittajia, mutta ei anna kaikille tunteja. Ja soppari on jatkuva, joten eivät irtisano. Mutta jos työntekijä itse irtisanoo, niin saa karenssia. Vaikkei siis enää koskaan saisi tunteja.
En allekirjoita.
Ihme, että maikkari otti asian esiin. Mä olen allekirjoittanut ton jo viikko sitten. Frendit jakelee linkkiä paljon somessa. Hyvä, että joku yrittää. Kandee allekirjoittaa. Pieni ele sen eteen, että voi vaikuttaa.
En allekirjoita.
[/quote]
Et sitten käynyt lukemassa aloitetta. Se antaa nimenomaan opiskelijoille mahdollisuuden tehdä niitä. Se on opiskelijalle hyvä, mutta kukaan ei varmasti halua sellaista jatkuvasti.
AP
Saat kai soviteltua päivärahaa? Minä teen osa-aikatyötä ja saan soviteltua päivärahaa, ja käteen jää melkein saman verran kuin kokoaikatyössä. Voitko sanoa että laittavat sulle tästä lähin nolla tuntia? Minä olen tehnyt töitä nollasopimuksella mutta se oli ihan oma valintani. Kyse oli keikkatyöstä jota tein silloin kun minulle sopi. Eli minulle ehdotettiin työvuoroja ja jos minulle sopi niin otin vuoron vastaan, kyse ei ollut henkilöstövuokrauksesta.