Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolatädin törkeä kommentti

Vierailija
03.02.2015 |

Nyt on menossa rv. 35 ja jännityksellä odotetaan tulevaa pikku prinssiä <3 Lapsi on minulle ja miehelleni ensimmäinen. Ihmetyttää neuvolatädin käyttäytyminen koko raskauden aikana. Ei ketään voi pakottaa tykkäämään toisesta ihmisestä, mutta raskaus on ihana asia niin siitä pitäisi nauttia. 

Hän on alusta asti ollut ilkeän oloinen ja puhuu aina vähän alentavasti minua kohtaan. Itse olen käyttäytynyt neuvola käynneillä hymyssä suin. 
Aina kun olen kysynnyt kysymyksiä raskauteen liittyen niin tulee töykeä kommentti. Esim, kun kysyin että saako värjätä hiuksia niin vastauksena tuli " No kai pystyt olla värjäämättä hiuksiasi raskauden ajan... ei voi olla maailmanloppu jos pieni juurikasvu tulee?" 

Painostani hän on valittanut myös koko raskauden ajan. Itse olen lukenut että 8 kiloa on ihan hyvä ja monilla muillakin ei kauheasti raskauskiloja tule. rv.30 hän lähetti minut lääkärille tarkistuttamaan että vauva on sopivan kokoinen ja olihan se. Hyvähän se oli, että käytiin tarkastuttamassa, koska itseänikin oli alkanut vaivaamaan neuvolatädin kommentit pienestä vastasta. Nyt kun kävin taas neuvolakäynnillä valitti hän, ettei painoa ole tullut. Vastasin tähän että olen syönyt aina sen verran kun pystyn ja aina jos on nälkä niin syön. En pysty isoja annoksia syömään, koska tulee todella huono olo. Eihän sitä väkisin voi ahtaa ruokaa suuhun. Tähän neuvolatäti vastasti " Niino joillekkin, se ulkonäkö on lapsen etusialla. Mielummin välttää kiloja kuin välittää lapsen terveydestä" tähän en pystynnyt vastaamaan mitään. 

Kun pääsin ovesta ulos niin itkuhan siinä tuli. Olenko vain herkkä, kun loukkannuin kommentista vai oliko neuvolatäti töykeä?

Onko muilla kokemuskia ilkeistä neuvolatädeistä? 

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni onkin neuvonut vaihtamaan terkkaa. Minua harmittaa, kun itse en vaihtanut. En aio enempää lapsia "hankkia", joten tuo ainut kokemus raskausajalta ei ollut mikään mukava.

Terveydenhoitaja ei ikinä sanonut minulle mitään kun hän kutsui huoneeseensa. Tuli vaan aulaan seisomaan ja katsoi minua. Minä iloisesti aina tervehdin ja hän ei edes hymyillyt. Raskaus sujui minulla hyvin, mutta raskausaikaa varjostivat muut vakavat tapahtumat elämässäni (olin mm. tulipalossa). Kerroin näistä neuvolassa, mutta terkka vaan tuumasi, että "ahaa". Keskustelua ei käynneillä juuri ollut. Rutiinikysymykset, siinä se. Usein terkka myös tuijotteli vaan näyttöä ja jouduin joka kerta arvailemaan kellon perusteella, että milloin käynti oli ohi.

Kyseessä oli nuori tyttö, joten ajattelin ettei hänellä ehkä ole aavistusta millainen tunnemyllerrys eka raskaus on. Tai sitten hänellä oli jotain henkilökohtaisia murheita. 

Vierailija
22/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etusika?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:15"]Onhan noita leipiintyneitä tätejä. Itselläni oli tuulimuna ja sen jälkeen neuvolatäti lohkaisi tuulimunaan liittyen, että "no, harmittaako edes?"
[/quote]
Voi kamala :O Järkkyjä ammattilaisia :/

Vierailija
24/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa en puhunut mitään ylimääräistä, vastasin kun kysyttiin ja olin jo nk vanhempi äiti. Siellä oli vähän samaa ikäluokkaa oleva jonka lapset varmaan olivat jo aikuiset. Sattui monesti ja jotenkin en vaan tykännyt siitä.

Vierailija
25/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän aiheen vierestä, mutta miksi kukaan kyselee neuvolassa, saako tukkaa värjätä?

Outoja kysymyksiä raskaana olevalla. Pulpahteleeko noita jonkun päästä ja sitten ne on pakko antaa tulla ulos?

Vierailija
26/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:05"]keski-ikäisiä hiekkapilluja raastaa kaikki kauniit nuoret naiset.
[/quote]

Mistä tiedät että täti oli keski-ikäinen ja ap nuori ja kaunis? Hyvin on voinut olla nuori neuvolantäti ja häntä vanhempi ap.

Tuleeko itsestäsi hiekkapillu, jota raastaa kaikki kauniit nuoret naiset kun tuosta vähän vanhenet? Sillä kohta olet itsekin keski-ikäinen, elämä menee nopeasti.

Vierailija
27/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatäti?

Ehkä tämä täti sai susta lapsekkaan kuvan ja puhuu kuin vastuuttomalle teinille.

Vierailija
28/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:59"]Neuvolassa työskentelee terveydenhoitajia ja kätilöitä, ei tätejä.
[/quote] kyllä joku vetää taas pulttia pienestä. Neuvolantäti on ihan yleisesti käytössä oleva ilmaus. Et kai vaan ole tähtiSADEtikuttaja?

Vierailija
29/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:30"]

Tämä on vähän aiheen vierestä, mutta miksi kukaan kyselee neuvolassa, saako tukkaa värjätä?

Outoja kysymyksiä raskaana olevalla. Pulpahteleeko noita jonkun päästä ja sitten ne on pakko antaa tulla ulos?

[/quote]

No olisiko kysymys voinut juontaa näistä iltalehtien jutuista, että värjäys ei ole hyväksi sikiölle. Ehkä ap halusi ammattilaisen vahvistuksen näistä huhupuheista. Iltalehden ja vastaavien "tutkimustulokset" kun ovat pääosin huhupuheita.

Vierailija
30/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oli töykeä neukkari!! Ihan kauhea! Älä ota itseesi tuollaisesta!

Meillä on lapsen synnyttyä neukkari vaihtunut tiheeseen, tämä on jo kolmas (lapsi kohta 2v). Kaksi ensimmäistä ovat olleet oikein mukavia, kuten äitiysneuvolan terveydenhoitejanikin oli. Mutta tästä nykyisestä, jonka olen kylläkin tavannut vaan kerran, 1,5v neuvolassa, sain vähän inhottavan käsityksen. Kyseessä on sellainen n.50v tantta joka tuntui asennoituvan muhun vähän huonosti jo ennen kun astuttiin lapsen kanssa sisään. Ymmärränhän mä että mun tilanne ei välttämättä paperilla näytä ihan parhaalta mahdolliselta: 18-vuotiaana synnyttänyt, alusta asti yh-äiti. Mutta ei se silti oikeuta mun mielestä tuomitsemiseen. Olen kuitenkin hoitanut lapsen todella vastuullisesti ja elämme ihan samanlaista elämää kuin mikä tahansa yh-perhe. Ei ikäni näy meillä arjessa millään tavalla. En edes pukeudu millään lailla provosoivasti, mikä voisi vanhempaa rouvaa ärsyttää. Mulle tuli vaikutelma että hänellä on jo valmis käsitys meidän elämästä, puhui mulle kuin vajakille joka ei ole koskaan lasta hoitanut tai tiedä siitä mitään. Tosi huono fiilis jäi :( Nyt pitäisi taas ensi kuussa mennä 2v neuvolaan hänen vastaanotolleen. Toivottavasti se kerta muuttaa käsitystäni hänestä.

Pakko kuitenkin mainita että ystäväni vauvalla (6kk) on sama neuvolantäti. Ystäväni sai lapsensa siis 20-vuotiaana ja asuu yhdessä lapsen isän kanssa. Heille tämä samainen tantta on kuulemma ollut oikein mukava eikä yhtään tuomitseva. En sitten tiedä onko se tuo 2 vuotta ja mies, mikä erottaa meidät niin kovasti toisistamme.. Kuitenkaan elämämme ei eroa muuten millään lailla toisistaan.

Kyllä on inhottavaa. Vielä en ole keltään muulta TH:lta, lääkäriltä, kätilöltä tms saanut vastaavaa käytöstä.

Vierailija
31/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mistäs se sitten pitäisi kysyä? Täältä av:lta vai? En luota tähän keskustelupalstaan kovin tarkkana tiedonlähteenä itsekkään. Ap on ehkä kuullut että tukan värjäämisellä saattaa olla jotain vaikutusta vauvaan mutta ei välttämättä tiennyt onko se totta vai vain urbaani tarina.

Vierailija
32/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko erityisen kaunis tai miehesi komea? voi olla kateutta.

Vierailija
33/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:43"]

Siis tarvitseeko tätä ihan iltalehdissä spekuloida. Naiset on niinuusavuttomia!

kai ne kyselee myös, että saako raskaana vetää röökiä, juoda viinaa, olla töissä liimatehtaalla, imeä itseensä ylipäätään kaikkia aineita, joiden todellisia vaikutuksia ei ikinä voida edes tutkia. Antaako niinkun neuvolantäti siunauksen naiselle, joka ei pysty 9 kk oleen värjäämättämtukkaa! Värjää vaan. Tää on just tätä, että vastuu pitää siirtää jollekin toiselle, aina. Ei ihan ole valmis huoltajaksi, jos pitää tuollaista asiaa oikein miettiä!

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:37"]

[/quote]

No olisiko kysymys voinut juontaa näistä iltalehtien jutuista, että värjäys ei ole hyväksi sikiölle. Ehkä ap halusi ammattilaisen vahvistuksen näistä huhupuheista. Iltalehden ja vastaavien "tutkimustulokset" kun ovat pääosin huhupuheita.

[/quote]

[/quote]

Hienosti ymmärsit pointtini :D Hiusten värjäämisestä ja meikeistä ja pakasta vedettyjen vaatteiden kemikaaleista on vasta vähän aikaa sitten tullut viitteellisiä tutkimuksia. Kyllä minäkin haluaisin ammattilaisen näkökulman siihen, että kuinka todenäköisesti teen lapsestani vammaisen, jos värjään hiukseni pari kertaa raskauden aikana.

Eikä ap ole iltalehteen tietääkseni tehnyt ilmoitusta pahasta neuvolantädistä. Mene muualle trollaamaan.

Vierailija
34/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:20"]Älä tee toista lasta, et ole äitiainesta
[/quote]Tarkoititko neuvolantätiä

Vierailija
35/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:43"]

Siis tarvitseeko tätä ihan iltalehdissä spekuloida. Naiset on niinuusavuttomia!

kai ne kyselee myös, että saako raskaana vetää röökiä, juoda viinaa, olla töissä liimatehtaalla, imeä itseensä ylipäätään kaikkia aineita, joiden todellisia vaikutuksia ei ikinä voida edes tutkia. Antaako niinkun neuvolantäti siunauksen naiselle, joka ei pysty 9 kk oleen värjäämättämtukkaa! Värjää vaan. Tää on just tätä, että vastuu pitää siirtää jollekin toiselle, aina. Ei ihan ole valmis huoltajaksi, jos pitää tuollaista asiaa oikein miettiä!

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No eihän noi nyt ihan samoja asioita ole. Mulle ainakin on ala-asteesta asti opetettu koulussa ja joka paikassa ettei raskaana ollessa saa tupakoida tai juoda alkoholia eikä tietenkään käyttää mitään muitakaan päihteitä. Hiusten värjäämisen mahdollisesta vaarallisuudesta olen kuullut vasta aikuis-iällä ja juuri tällaisista ei niin luotettavista lähteistä kuin vauvapalsta. Ei se ole niin itsestään selvyys kaikille, toisin kuin vaikka tupakan polttamisen riskit. Kyllä mäkin olisin kysynyt neuvolasta jos en olisi ollut varma.

Vierailija
36/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

Ei todellakaan ole mitään huhupuhetta! Terv. Keskenmeno tuli, kun raskaana värjäsin hiukset. Sitä ennen kymmeniä vuosia värkännyt ilman mitään ongelmaa. Raskaana sain kauhean allergiakohtsuksen ja samalla tosiaan keskenmenon.

Vierailija
37/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:30"] Tämä on vähän aiheen vierestä, mutta miksi kukaan kyselee neuvolassa, saako tukkaa värjätä? Outoja kysymyksiä raskaana olevalla. Pulpahteleeko noita jonkun päästä ja sitten ne on pakko antaa tulla ulos? [/quote] No olisiko kysymys voinut juontaa näistä iltalehtien jutuista, että värjäys ei ole hyväksi sikiölle. Ehkä ap halusi ammattilaisen vahvistuksen näistä huhupuheista. Iltalehden ja vastaavien "tutkimustulokset" kun ovat pääosin huhupuheita. [/quote] Ei todellakaan ole mitään huhupuhetta! Terv. Keskenmeno tuli, kun raskaana värjäsin hiukset. Sitä ennen kymmeniä vuosia värkännyt ilman mitään ongelmaa. Raskaana sain kauhean allergiakohtsuksen ja samalla tosiaan keskenmenon.

[/quote]

Kyllä minä luokittelen iltalehden kaltaisten julkaisujen tutkimustuloksia huhupuheena. Enemmän luotan siihen hoitajaan, joka on toivottavasti ammattinsa takia lukenut aiheesta tehdyn virallisen tutkielman. Ja sorry nyt vaan, mut sun keskenmenos on voinu johtua mistä tahansa.

Vierailija
38/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:20"]

Älä tee toista lasta, et ole äitiainesta

[/quote]

Älä sinä tee lapsia ollenkaan, ihan vaan kainona toivomuksena.

Vierailija
39/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä enemmän porukkaa, kenties muutama kemistikin, eli enemmän kuin yhden terveydenhoitajan mielipide. Toki luulisi olevan kysymättäkin selvää, että tarpeetonta kemikaalialtistusta on syytä välttää. Ehkä ikävin fiilis neuvolassa tuli lapsen syntymän jälkeen tästä pakollisesta ehkäisyjankutuksesta. Suomalaisille äideille siis suositellaan, että älkää vaan enää lisääntykö. Siis mitä helv. Nim. "Paljaalla mennään"

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:45"]

Mistäs se sitten pitäisi kysyä? Täältä av:lta vai? En luota tähän keskustelupalstaan kovin tarkkana tiedonlähteenä itsekkään. Ap on ehkä kuullut että tukan värjäämisellä saattaa olla jotain vaikutusta vauvaan mutta ei välttämättä tiennyt onko se totta vai vain urbaani tarina.

[/quote]

Vierailija
40/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Ekaa odottaessa värjäsin eikä kukaan puhunut ettei saisi ja nytkin värjäsin koska muutwn olis harmaat hiukset.