Neuvolatädin törkeä kommentti
Nyt on menossa rv. 35 ja jännityksellä odotetaan tulevaa pikku prinssiä <3 Lapsi on minulle ja miehelleni ensimmäinen. Ihmetyttää neuvolatädin käyttäytyminen koko raskauden aikana. Ei ketään voi pakottaa tykkäämään toisesta ihmisestä, mutta raskaus on ihana asia niin siitä pitäisi nauttia.
Hän on alusta asti ollut ilkeän oloinen ja puhuu aina vähän alentavasti minua kohtaan. Itse olen käyttäytynyt neuvola käynneillä hymyssä suin.
Aina kun olen kysynnyt kysymyksiä raskauteen liittyen niin tulee töykeä kommentti. Esim, kun kysyin että saako värjätä hiuksia niin vastauksena tuli " No kai pystyt olla värjäämättä hiuksiasi raskauden ajan... ei voi olla maailmanloppu jos pieni juurikasvu tulee?"
Painostani hän on valittanut myös koko raskauden ajan. Itse olen lukenut että 8 kiloa on ihan hyvä ja monilla muillakin ei kauheasti raskauskiloja tule. rv.30 hän lähetti minut lääkärille tarkistuttamaan että vauva on sopivan kokoinen ja olihan se. Hyvähän se oli, että käytiin tarkastuttamassa, koska itseänikin oli alkanut vaivaamaan neuvolatädin kommentit pienestä vastasta. Nyt kun kävin taas neuvolakäynnillä valitti hän, ettei painoa ole tullut. Vastasin tähän että olen syönyt aina sen verran kun pystyn ja aina jos on nälkä niin syön. En pysty isoja annoksia syömään, koska tulee todella huono olo. Eihän sitä väkisin voi ahtaa ruokaa suuhun. Tähän neuvolatäti vastasti " Niino joillekkin, se ulkonäkö on lapsen etusialla. Mielummin välttää kiloja kuin välittää lapsen terveydestä" tähän en pystynnyt vastaamaan mitään.
Kun pääsin ovesta ulos niin itkuhan siinä tuli. Olenko vain herkkä, kun loukkannuin kommentista vai oliko neuvolatäti töykeä?
Onko muilla kokemuskia ilkeistä neuvolatädeistä?
Kommentit (78)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:05"]Missä kohtaa "täti" oli ilkeä? Taisi mennä multa ohi, paitsi jos ne oli noi " " kohdat, niin asiaahan "täti" puhui. Sitä ollaan taas niin yliherkkiä, että.
[/quote]
No ei kukaan hoitaja ole siltl oikeutettu sanomaan että joillekin ulkonäkö on vauvan etua tärkeämpi, viitaten että tarkoitti ap:tä. Kyse on loukkauksesta varsinkin jos ap:llä ei ole mitään ongelmaa ollut ruuan kanssa vaan syö normaalisti niin kuin ennenkin raskautta. Raskaus ei ole mikään syy syödä kahden edestä ja lisäenergian tarve kasvaa vasta loppuviikoilla noin voileivän verran. Terv. 2lasta synnyttänyt hoitaja, norm. painonnousu raskausaikana on 8-15kg.
Näitä"hirviö-tätejä on ihan oikeasti olemassa! On sattunut myös minun kohdalle.ei voi järjellä käsittää,miten neuvolassa on niin idioottia porukkaa!! Eikä auta vaikka olisit itse hymyileväinen ja ystävällinen..seuraavalla kerralla,ota ja nauhoita käynti!! Jos jotain tulee,niin sulla on mitä todistaa!!
Se,onko neuvolantäti kätilö vai ei..niin sillä ei ole mitään tekemistä tädin ystävällisyyden kanssa!! Kusipäitä löytyy kätilöistäkin!! Aivan helvetin sama,mikä on statukseltaan! Käytöstavat on oltava ja niihin ei status vaikuta..käytöstavat on ihmisellä luonteessa,ei ne statuksen ja koulutustason myötä kehity,jos ihminen on perusluonteeltaan kusipää ja ilkeä!
Minusta olet ollut aika herkkä ottamaan kommentit itseesi! Minutkin laitettiin viikkoihin nähden lian pienen vatsamitan vuoksi ylimääräiseen ultraan, mutta minusta parempi tsekata, jos epäilyksiä. Vauva oli normaalikokoinen ja lääkäri selitti, koska olen pitkä on vauvalla tilaa kasvaa, vaikka maha on ulospäin pieni. Tsemppiä ap:lle odotukseen!
Vaihda terkkaria. Soitat vain ja sanot että haluat toisen. Kun pikkuinen syntyy ja menet neuvolaan niin silloin voit olla paljon herkempi kuin nyt. Jos terkkari kyseenalaistaa jo nyt sinun äitiyttäsi niin mitä kaikkea hän voikaan laukoa kun vauva on syntynyt?
Onnea raskaudestasi!
Mua aina ihmettttää näissä hiusvärjäysasioissa se, että mitäs ne kampaajat? Raskaana nekin on joskus ja hiusvärien kanssa tekemisissä monta kertaa päivässä. Vaikka heillä on hanskat kädessä niin altistumista tapahtuu silti + hajut sun muut. Kukaan ei ihmettele sitä, että silti näistä hirveistä hiusväreistä huolimatta kampaajat saavat terveitä lapsia?
Turhaa hysteriää sanon minä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:11"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:05"]
Missä kohtaa "täti" oli ilkeä? Taisi mennä multa ohi, paitsi jos ne oli noi " " kohdat, niin asiaahan "täti" puhui. Sitä ollaan taas niin yliherkkiä, että.
[/quote]
Jos täti olisi ammattilainen, niin hän olisi voinut mainita hiustenvärjäämisen mahdollisista vaaroista toisella tapaa (mahtoiko edes kertoa vaaroista, ei ainakaan aloituksen mukaan). Ja kaikki ei vain paisu 80kg raskauden aikana, simple as that. Ei kaikki erityisesti laihduta, vaan syövät edelleen niinkuin kokevat parhaaksi. Kyllä kroppa tietää mitä se kaipaa raskauden aikana.
[/quote]
Mä kyllä olisin toivonut että mun järjettömään painonnousuun olisi puututtu raskausaikouna. Samoin toivon että anorektista ystävääni olisi herätelty syömään paremmin. No ei uskallettu joten mulla 4 kg vauva ja toisen asteen repeämät. Ystävällä täysiaikainen mutta 2,5 kg ruipelovauva.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:07"]Neuvolassa nimenomaan EI työskentele kätilöitä, vaan terveydenhoitajia. Pitäisi toki olla toisin. Mutta joo, vaihda hoitajaa ja koeta olla reipas, todella ikävää puhetta tuollainen hoitajalta. Ja muista, että raskaus on SINUN ja vauva myös, neuvola ei ole mikään ylimmän totuuden jakaja.
[/quote]
Meidän "neuvolantäti" on kätilö
Jep. Minulla oli myös vanhanliiton neuvolatäti, joka kuvitteli minusta ties mitä. Olen absolutisti, en ole koskaan tupakoinut ja elän muutenkin terveellisesti, mutta hän ilmeisesti luulee minusta kaikkea päinvastaista. Huomautti myös siitä, että minun pitäisi harrastaa enemmän liikuntaa vaikka lenkkeilen päivittäin pari tuntia koirani kanssa. Ei kuulemma riitä. Vaikka olen terve ja normaalipainoinen/hoikka. Pitäisi olla joku yli-ihminen, että kelpaisi äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:30"]
Tämä on vähän aiheen vierestä, mutta miksi kukaan kyselee neuvolassa, saako tukkaa värjätä?
Outoja kysymyksiä raskaana olevalla. Pulpahteleeko noita jonkun päästä ja sitten ne on pakko antaa tulla ulos?
[/quote]
Mulle ne kyllä kertoi ilman kysymistäkin, että hiuksia ei saisi mielellään värjätä raskausaikana ja naurahti päälle kun katsoi mun tukkaa. Mutta en ymmärrä miksi tuo on mielestäsi kummallinen kysymys. Jos hän on vaikka lukenut keskustelupalstoilta ettei hiuksia saisi värjätä ja haluaa saada neuvolasta ammattilaisen (tässä tapauksessa "ammattilainen") varmistuksen siihen, koska ei keskustelupalstojen sisältöön ole luottamista. Onhan se hyvä varmistaa tuollaisia asioita jos ne painaa mieltä.
Kyseinen terveydenhoitaja oli erittäin tyly ja röyhkeä. Jos olisin ap, tekisin ehdottomasti valituksen.
Mutta vähän ohiksena: tässä ketjussa on aika hauska esimerkki tädittelystä. Ainahan tädittelyä puolustellaan sillä, että siinähän puhutaan pienelle lapselle, joka ei pikkuisilla aivoillaan voi millään ymmärtää ellei vieraita ihmisiä täditellä ja seditellä. Mutta kyllähän aikuiset puhuvat täditellen (harvemmin kuitenkaan seditellen!) ihan toisilleenkin. Neuvolantätejä, kirjastotätejä...
En nyt rupea vänkäämään siitä, onko tädittely loukkaavaa vai ei, mutta onhan siinä tietty erikoinen sävy, kun aikuinen ihminen puhuu toisista aikuisista ihmisistä täteinä.
Ap:n kohdalle on osunut oikeasti TÄTI, ei kuulosta yhtään normaalin terveydehoitajan käytökseltä! En tiedä mistä niitä tätejä tulee neuvolaan ja miten onnistuvat työskentelemään siellä kenenkään oikean työntekijän huomaamatta, mutta asiakkaat huomaavat huijauksen tädin käytöksestä ja ammattitaidottomuudesta, että tässä se nyt on ihan elävänä edessä: neuvolantäti! Silloin kannattaa kipaista kiireesti (tai vähän hitaammin, jos on jo viimeisillään) kysymään vastaanotosta tai neuvolan työntekijöiden esimieheltä, miten saat helpoiten vaihdettua asiakkuuden jollekin terveydenhoitajalle tai kätilölle ja varata samantien jo seuraava aika uudelle työntekijälle ettei joudu jatkossa tädin asiakkaaksi.
Neuvolassa jossa käyn niin ^täti^ on kätilö...että voi niitä olla.....
Eihän se näköjään edes vastaa kysymyksiin, vaan heti on syyllistämässä, vaikka selvästi nimenomaan ajattelet vauvan parasta. En kyllä sietäisi tuollaista.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 08:27"]Mua aina ihmettttää näissä hiusvärjäysasioissa se, että mitäs ne kampaajat? Raskaana nekin on joskus ja hiusvärien kanssa tekemisissä monta kertaa päivässä. Vaikka heillä on hanskat kädessä niin altistumista tapahtuu silti + hajut sun muut. Kukaan ei ihmettele sitä, että silti näistä hirveistä hiusväreistä huolimatta kampaajat saavat terveitä lapsia?
Turhaa hysteriää sanon minä.
[/quote]
En tiedä kampaajien tilannetta koska usrin yrittäjiä, mutta esim maalarit pääsevät heti erityisäitiysvapaalle kun plussaavat, johtuen työperäisistä altistusvaaroista.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:30"] Tämä on vähän aiheen vierestä, mutta miksi kukaan kyselee neuvolassa, saako tukkaa värjätä? Outoja kysymyksiä raskaana olevalla. Pulpahteleeko noita jonkun päästä ja sitten ne on pakko antaa tulla ulos? [/quote] No olisiko kysymys voinut juontaa näistä iltalehtien jutuista, että värjäys ei ole hyväksi sikiölle. Ehkä ap halusi ammattilaisen vahvistuksen näistä huhupuheista. Iltalehden ja vastaavien "tutkimustulokset" kun ovat pääosin huhupuheita. [/quote] Ei todellakaan ole mitään huhupuhetta! Terv. Keskenmeno tuli, kun raskaana värjäsin hiukset. Sitä ennen kymmeniä vuosia värkännyt ilman mitään ongelmaa. Raskaana sain kauhean allergiakohtsuksen ja samalla tosiaan keskenmenon.
[/quote]
Kyllä minä luokittelen iltalehden kaltaisten julkaisujen tutkimustuloksia huhupuheena. Enemmän luotan siihen hoitajaan, joka on toivottavasti ammattinsa takia lukenut aiheesta tehdyn virallisen tutkielman. Ja sorry nyt vaan, mut sun keskenmenos on voinu johtua mistä tahansa.
[/quote]
Valitettavasti terveydenhoitajat ei juuri aikaansa seuraa, latelevat vanhoja totuuksia ja lässyttävät.