Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolatädin törkeä kommentti

Vierailija
03.02.2015 |

Nyt on menossa rv. 35 ja jännityksellä odotetaan tulevaa pikku prinssiä <3 Lapsi on minulle ja miehelleni ensimmäinen. Ihmetyttää neuvolatädin käyttäytyminen koko raskauden aikana. Ei ketään voi pakottaa tykkäämään toisesta ihmisestä, mutta raskaus on ihana asia niin siitä pitäisi nauttia. 

Hän on alusta asti ollut ilkeän oloinen ja puhuu aina vähän alentavasti minua kohtaan. Itse olen käyttäytynyt neuvola käynneillä hymyssä suin. 
Aina kun olen kysynnyt kysymyksiä raskauteen liittyen niin tulee töykeä kommentti. Esim, kun kysyin että saako värjätä hiuksia niin vastauksena tuli " No kai pystyt olla värjäämättä hiuksiasi raskauden ajan... ei voi olla maailmanloppu jos pieni juurikasvu tulee?" 

Painostani hän on valittanut myös koko raskauden ajan. Itse olen lukenut että 8 kiloa on ihan hyvä ja monilla muillakin ei kauheasti raskauskiloja tule. rv.30 hän lähetti minut lääkärille tarkistuttamaan että vauva on sopivan kokoinen ja olihan se. Hyvähän se oli, että käytiin tarkastuttamassa, koska itseänikin oli alkanut vaivaamaan neuvolatädin kommentit pienestä vastasta. Nyt kun kävin taas neuvolakäynnillä valitti hän, ettei painoa ole tullut. Vastasin tähän että olen syönyt aina sen verran kun pystyn ja aina jos on nälkä niin syön. En pysty isoja annoksia syömään, koska tulee todella huono olo. Eihän sitä väkisin voi ahtaa ruokaa suuhun. Tähän neuvolatäti vastasti " Niino joillekkin, se ulkonäkö on lapsen etusialla. Mielummin välttää kiloja kuin välittää lapsen terveydestä" tähän en pystynnyt vastaamaan mitään. 

Kun pääsin ovesta ulos niin itkuhan siinä tuli. Olenko vain herkkä, kun loukkannuin kommentista vai oliko neuvolatäti töykeä?

Onko muilla kokemuskia ilkeistä neuvolatädeistä? 

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:56"]

On täällä enemmän porukkaa, kenties muutama kemistikin, eli enemmän kuin yhden terveydenhoitajan mielipide. Toki luulisi olevan kysymättäkin selvää, että tarpeetonta kemikaalialtistusta on syytä välttää. Ehkä ikävin fiilis neuvolassa tuli lapsen syntymän jälkeen tästä pakollisesta ehkäisyjankutuksesta. Suomalaisille äideille siis suositellaan, että älkää vaan enää lisääntykö. Siis mitä helv. Nim. "Paljaalla mennään"

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:45"]

Mistäs se sitten pitäisi kysyä? Täältä av:lta vai? En luota tähän keskustelupalstaan kovin tarkkana tiedonlähteenä itsekkään. Ap on ehkä kuullut että tukan värjäämisellä saattaa olla jotain vaikutusta vauvaan mutta ei välttämättä tiennyt onko se totta vai vain urbaani tarina.

[/quote]

[/quote]

Ja siihen päälle ne kymmenet muut, jotka vain leikkii kemistiä sen iltalehden jutun perusteella.

Vierailija
42/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää täti Joensuusta? Mulla oli samanlainen hiekkapillu-neuvolantäti, onneksi vaihtui! Valitti KAIKESTA ja aina oli naama näkkärillä :( Inhottavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt järkevä kommentti liittyen altistuksiin.

Ihmettelen edelleen, että joku voi olla niin blondi, että täytyy näitä kemikaalialtistuksia kysellä.

Vai onko ap tosiaan sitä mieltä, että neuvolantätitisi on lukenut sinun kampaajasi käyttämien värjäysaineiden vaikutuksista sikiön kehitykseen jonkun tutkimuksen. Äkkiä lisää opetusta peruskouluun tieteen tekemisestä!

Toki ap ois voinu kysyä neuvolantädiltä ennen inseminaatiota, jotta mikä on ilmastonlämpötilan muutoksen vaikutus nyt syntyvään sukupolveen. 

On täällä enemmän porukkaa, kenties muutama kemistikin, eli enemmän kuin yhden terveydenhoitajan mielipide. Toki luulisi olevan kysymättäkin selvää, että tarpeetonta kemikaalialtistusta on syytä välttää. Ehkä ikävin fiilis neuvolassa tuli lapsen syntymän jälkeen tästä pakollisesta ehkäisyjankutuksesta. Suomalaisille äideille siis suositellaan, että älkää vaan enää lisääntykö. Siis mitä helv. Nim. "Paljaalla mennään"

Mistäs se sitten pitäisi kysyä? Täältä av:lta vai? En luota tähän keskustelupalstaan kovin tarkkana tiedonlähteenä itsekkään. Ap on ehkä kuullut että tukan värjäämisellä saattaa olla jotain vaikutusta vauvaan mutta ei välttämättä tiennyt onko se totta vai vain urbaani tarina.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
44/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 20:56"]Nyt on menossa rv. 35 ja jännityksellä odotetaan tulevaa pikku prinssiä <3 Lapsi on minulle ja miehelleni ensimmäinen. Ihmetyttää neuvolatädin käyttäytyminen koko raskauden aikana. Ei ketään voi pakottaa tykkäämään toisesta ihmisestä, mutta raskaus on ihana asia niin siitä pitäisi nauttia. 

Hän on alusta asti ollut ilkeän oloinen ja puhuu aina vähän alentavasti minua kohtaan. Itse olen käyttäytynyt neuvola käynneillä hymyssä suin. 
Aina kun olen kysynnyt kysymyksiä raskauteen liittyen niin tulee töykeä kommentti. Esim, kun kysyin että saako värjätä hiuksia niin vastauksena tuli " No kai pystyt olla värjäämättä hiuksiasi raskauden ajan... ei voi olla maailmanloppu jos pieni juurikasvu tulee?" 

Painostani hän on valittanut myös koko raskauden ajan. Itse olen lukenut että 8 kiloa on ihan hyvä ja monilla muillakin ei kauheasti raskauskiloja tule. rv.30 hän lähetti minut lääkärille tarkistuttamaan että vauva on sopivan kokoinen ja olihan se. Hyvähän se oli, että käytiin tarkastuttamassa, koska itseänikin oli alkanut vaivaamaan neuvolatädin kommentit pienestä vastasta. Nyt kun kävin taas neuvolakäynnillä valitti hän, ettei painoa ole tullut. Vastasin tähän että olen syönyt aina sen verran kun pystyn ja aina jos on nälkä niin syön. En pysty isoja annoksia syömään, koska tulee todella huono olo. Eihän sitä väkisin voi ahtaa ruokaa suuhun. Tähän neuvolatäti vastasti " Niino joillekkin, se ulkonäkö on lapsen etusialla. Mielummin välttää kiloja kuin välittää lapsen terveydestä" tähän en pystynnyt vastaamaan mitään. 

Kun pääsin ovesta ulos niin itkuhan siinä tuli. Olenko vain herkkä, kun loukkannuin kommentista vai oliko neuvolatäti töykeä?

Onko muilla kokemuskia ilkeistä neuvolatädeistä? 
[/quote]

Olisin haistattanut oikein pitkät paskat. Nämä neuvolan tädit ovat muutenkin ihan yhtä epäpäteviä kuin koko lääkärikunta. Jos verenpaine tai jokin muu on ongelmana, niin raskaus paljastaa että teissä asuu liian ISO INFEKTIO. Joillekin se näkyy verenpaineen kohoamisena, ja joillekin verensokeriarvojen huonontumisena. Tämä on suurin varoitus minkä tulette saamaan terveydentilastanne. Sitä ei voi oikein ruveta hoitamaan raskauden aikana, koska sikiö voi saada kollateraalisia vauriota. Vaikka lääketiede onkin ihan pihalla kaikesta tärkeästä, niin sen verran ymmärretään että raskaus on immunosuppressiivinen tila. Mikäli nostatte immuunipuolustuksen tehoa lääkkeellisesti, se lääke on todennäköisesti teratogeeni, eli aiheuttaa epämuodostumia sikiössä. Harmittoman oloisetkin lääkkeet voivat olla teratogeenejä, esim. jotkut verenpainelääkkeet, varsinkin angiotensiinin salpaajat ja ACE-estäjät. Hoitakaa itsenne kuntoon ennen raskautta, niin ei ongelmia tule.

Vierailija
45/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mä nauran!

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:58"]

No just. Ekaa odottaessa värjäsin eikä kukaan puhunut ettei saisi ja nytkin värjäsin koska muutwn olis harmaat hiukset.

[/quote]

Vierailija
46/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 22:00"]Onko tää täti Joensuusta? Mulla oli samanlainen hiekkapillu-neuvolantäti, onneksi vaihtui! Valitti KAIKESTA ja aina oli naama näkkärillä :( Inhottavaa.
[/quote]

Sama mulla. Ja jos sukunimi alkaa S-kirjaimella niin tästä samasta oli puhetta yhden random-puistotuttavan kanssa ja kahden tutun äidin kanssa.

Vierailija
47/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ap:lle tulee monta hetkeä tukkaväripurkin kanssa ennenkuin lapsi on täysikäinen.

Vierailija
48/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoon menisi, ja valituksen kanssa. Kirjallisen, ellei ensi kommentilla menisi läpi. Olet aikuisessa iässä, luulisi että osaisit sanoa suorat sanat etkä itkeä netissä asiasta. 

Vierailija
49/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 22:03"]

Ihmettelen edelleen, että joku voi olla niin blondi, että täytyy näitä kemikaalialtistuksia kysellä.

Vai onko ap tosiaan sitä mieltä, että neuvolantätitisi on lukenut sinun kampaajasi käyttämien värjäysaineiden vaikutuksista sikiön kehitykseen jonkun tutkimuksen. Äkkiä lisää opetusta peruskouluun tieteen tekemisestä!

Toki ap ois voinu kysyä neuvolantädiltä ennen inseminaatiota, jotta mikä on ilmastonlämpötilan muutoksen vaikutus nyt syntyvään sukupolveen. 

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos olisit tädin muodossa vastannut minulle noin, niin en olisi ymmärtänyt miten koko maailman lämpötila liittyy suoraan juuri minun raskauteeni. Ja sun vastaukses ei kyl kertonu yhtään mitään hiustenvärjäyksestä. Ap olisi voinut kysyä vaikka, että vammautuuko hänen lapsensa vesijohtoveden juonnin takia, vedestä kun on löytynyt tutkimusten aikana aikamoisia hormonipommeja.

Vierailija
50/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 21:20"]

Älä tee toista lasta, et ole äitiainesta

[/quote]

Tuliko tänne nyt kommentoimaan se neuvolantäti? :D

Vierailija
51/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sulle tuleva äiti!! Koita olla välittämättä! Sinä oot ihana äiti masuvauvvallenne, paras mahdollinen!!! Inhottava neuvolatäti. Tee valitusta jos jatkuu! Tai vaihda!!!! Itse olin todella herkillä lapsen syntymän jälkeen ja oisin romahtanut jos ois ollut hirveä terkkari. Keskustele miehesi kanssa, että jos vaihtaisitte terkkaria. Ei kukaan saa aiheuttaa sinulle tuollaista oloa!!! Sinun pitäisi saada nauttia raskaudesta ilman naljailua! Olet hyvä tuleva äiti! Aivan sata varmasti!
Ehkä se terkkari on sulle jostain kateellinen. Joka tapauksessa vaikuttaa tollolta. Paljon tsemppiä odotukseen!!! Älä säikähdä jos synnytyksen jälkeen on alakuloa! Mulla oli. Kukaan ei kertonut ja tunsin siitä suurta syyllisyyttä. Kuuluu asiaan ja rohkeasti apua hakemaan jos tulee. ( sori tuo lisäkommentti)

Vierailija
52/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei edes ole tietoinen vesijohtoveden estrogeeneistä.

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 22:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos olisit tädin muodossa vastannut minulle noin, niin en olisi ymmärtänyt miten koko maailman lämpötila liittyy suoraan juuri minun raskauteeni. Ja sun vastaukses ei kyl kertonu yhtään mitään hiustenvärjäyksestä. Ap olisi voinut kysyä vaikka, että vammautuuko hänen lapsensa vesijohtoveden juonnin takia, vedestä kun on löytynyt tutkimusten aikana aikamoisia hormonipommeja.

[/quote]

Vierailija
53/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 22:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja tietosi perustuu....?

Vierailija
54/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin kannustettu!

Tsemppiä sulle tuleva äiti!! Koita olla välittämättä! Sinä oot ihana äiti masuvauvvallenne, paras mahdollinen!!! Inhottava neuvolatäti. Tee valitusta jos jatkuu! Tai vaihda!!!! Itse olin todella herkillä lapsen syntymän jälkeen ja oisin romahtanut jos ois ollut hirveä terkkari. Keskustele miehesi kanssa, että jos vaihtaisitte terkkaria. Ei kukaan saa aiheuttaa sinulle tuollaista oloa!!! Sinun pitäisi saada nauttia raskaudesta ilman naljailua! Olet hyvä tuleva äiti! Aivan sata varmasti! Ehkä se terkkari on sulle jostain kateellinen. Joka tapauksessa vaikuttaa tollolta. Paljon tsemppiä odotukseen!!! Älä säikähdä jos synnytyksen jälkeen on alakuloa! Mulla oli. Kukaan ei kertonut ja tunsin siitä suurta syyllisyyttä. Kuuluu asiaan ja rohkeasti apua hakemaan jos tulee. ( sori tuo lisäkommentti)

[/quote]

Vierailija
55/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku kysyä vielä tänä päivänä, onko meillä ympäristöestrogeenejä?

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 22:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja tietosi perustuu....?

[/quote]

Vierailija
56/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa palautetta, ei ne asiat muuten muutu.

Vierailija
57/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin "neuvolantädin" heti ensitapaamisen jälkeen kun ei osannut vastata kysymyksiini ja eikä muutenkaan vaikuttanut asiantuntevalta ja ensisynnyttäjänä minulla oli paljon kysyttävää raskauteen liittyen. Vaihto onnistui helposti puhelinsoitolla jonka jälkeen sainkin todella mukavan ja kokeneen "neuvolantädin" :)) Eli kannattaa vaan rohkeasti soittaa ja pyytää toista henkilöä..

Vierailija
58/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin käymään eri terkkarilla yhden kerran ja se th oli kans vailla sosiaalisia taitoja. Hirveän lyhytsanainen, ylimielinen ulosanti ja esim.painosta löysi sanomista vaikka noussut suositusten mukaan. Huh, vaihtaisin jos ois vakiterkkarini!

Vierailija
59/78 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aika onneton terkka lapsen synnyttyä.Tuntui, että koko neuvolassa ravaaminen oli ajan ja energian tuhlausta vaikka kyseessä oli ensimmäinen lapsenija minulla olisi ollut valtavasti avuntarvetta (imetys ei onnistunut, vauva ei nukkunut päivällä tai yöllä ja koliikki kesti reilun vuoden). Sitten onneksi muutettiin. Jälkeen päin harmittaa todella, etten kehdannut vaan reippaasti vaihtaa osaavammalle henkilölle.

Toisaalta jos raskaudestasi on ihan loppu jäljellä, niin luultavasti henkilö vaihtuu joka tapauksessa, toivottavasti!

Vierailija
60/78 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hiustesi värjäys on kyllä lapselle ei-hyvä.. Menee ne kemikaalit lapseen myös. Ihan asiaa.

ehkä sen tyyli on tyly. Sano sille, että ikävä sävy loukkaa.

tai anna palautetta neuvolaan johonkin esimiehelle...kai sitä palaUtetta johonkin voi antaa?