Millaista on saada poikavauva? Olla pojan äitinä?
Vielä ei tiedä kumpi meille syntyy, mutta kun on kokemusta vain tytöistä, mahdollinen poikavauva jännittää. Tytöt suloisia vauvasta asti, varmasti pojat myös, mutta miellän itseni niin tyttöjen äidiksi että olisi mukava kuulla millaista on saada poikavauva? :)
Etenkin, joilla ensin tyttöjä ja sitten poika, millä tavalla erosi?
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:45"]
Suositelkaa jotain nettikauppaa, josta löytyy niitä värikkäitä vaatteita?
[/quote]
Zalandossa on ja Metsolassa
D&J:llä oli värikkäitä vaatteita, harmi kun lopettivat.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:36"]
Nro 45: Tiedän kans tuon tunteen, kun pojille löytyy värikkäitä vaatteita huonommin perusliikkeistä. Nyt ilokseni huomasin, että leikki-ikäisille oli parissa ketjussa "tyttöjen puolella" punaisia ja oranssisia housuja. Otin useammassa koossa. Muulloinkin katson "tyttöjen puolen", jos sieltä löytäisi värikkäitä. Harmittaa vaan, kun usein niihin on pitänyt laittaa pitsiä ja rusetteja.
Meillä poika rakastaa värikkäitä vaatteita. Netistä olen löytänyt myös ja kirppiksiä ravaamalla. Toivoisi, että kaupat ja valmistajat tajuaisivat tämän. Kyllä pojatkin tykkäävät muusta kuin harmaasta, mustasta ja sinisestä. Ja on sekin surullista, että "tyttöjen osastoilta" puuttuvat usein esim. vihreät vaatteet. Ei lasten värimaku ole sukupuolesta kiinni!
[/quote]
No, kaikkiallahan on Stocka, polarn o pyret, zara jne... Eli jos asut pienemmällä paikkakunnalla värivalikoimat ovat oikeasti kapeammat.
Harmaata, mustaa ja sinistä on kyllä nykymuodin mukaan paljon sekä tyttöjen ja poikien "trendi"vaatteissa. Mutta ei värikkään löytäminen nyt niin vaikeaa ole?! Tai miten minä olen aina löytänyt värikästä pojille? En shoppaa sen kummemmissa paikoissa kuin P.oP, Stocka, H&M, Lindex, Zara ja nettikaupat... ja koskaan ei tarvitse valita noita ns. synkkiä värejä jos ei halua. Tosin lapsen ei tarvitse näyttää ihan harlekiiniltakaan - itse yhdistän kirkkaita värejä mieluiten harmaisiin neuleisiin ja huppareihin ja siniset farkut on aina siniset farkut... Poikien pukemisessa ehkä onkin hauskinta se yhdistely ja kekseliäisyys, ei ole liian valmista muottia miten pitää olla. Toki isompana tulee sitten merkkivaate -jutut, sille ei oikein mahda mitään.
[/quote]
No, kaikkiallahan on Stocka, polarn o pyret, zara jne... Eli jos asut pienemmällä paikkakunnalla värivalikoimat ovat oikeasti kapeammat.
En todellakaan osannut kuvitella, että esikoinen olisi poika. Ajattelin, että en osaa olla semmoisen kanssa, että miehet menee sydämestään rikki ja ovat sitten isona haavoittuneita miehiä.
Pienen pojan äitinä on pakko opetella lukemaan ajatuksia. Näkemään ennalta, mitä sen mielessä liikkuu - tosin ei se ole monimutkaista. Lätäkkö! Kaadun siihen! Keppi! Taistelen sillä! Pallo! Tuota pitää potkaista! Viemärirumpu! Sinne pitää ryömiä!
Ihanasta, vaativasta vauvasta kasvoi vilkas leikki-ikäinen. Nyttemmin fiksu, huumorintajuinen ja osaava teini.
Tytär on sitten vähän toista maata. Jo synnytyslaitoksella katsoin häntä ja ajattelin, että tuo ei tarvitse äitiä (samalla tavalla kuin poika). Tyttäreni onkin osaava ja pienestä pitäen aina ajatellut ensin ja toiminut sitten - poika taas ensimmäisenä huusi "äiti!" ja sitten yhdessä mietittiin asioita.
Tietty osa on luonne-eroja. Ihania ihmisiä molemmista on kasvamassa. Aivan käsittämätöntä, miten ihanan perheen olenkaan saanut, ihan ilman ansiotani.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:56"]
[/quote]
Nettikaupasta voi ostaa.
Odotan ensimmäistä lastani, ja kieltämättä olin tyytyväinen, kun kuulimme sen olevan poika, vaikka minullekaan ei mielestäni ole mitään väliä lapsen sukupuolella. Voi olla että olisin ollut yhtä tyytyväinen tyttöuutisesta, mutta olen analysoinut asian niin, että pojassa näen luultavasti enemmän miestäni (jota rakastan hyvin paljon), tytöstä etsisin ehkä enemmän omia piirteitäni (ja itsestäni en pidä yhtään niin paljon kuin miehestäni).
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:34"]Minulla on vain tyttö 4 v ja kaverillani samanikäinen poika. Tottakai ovat erilaisia niin kuin kaikki sukupuolesta riippumatta, mutta pojalla aina kovempi meno päällä :) vauva-aikoina oli outoa pestä kakkavaippaa pojalta, kun oli tottunut tytöltä pesemään.
[/quote]
Eikös niillä molemmilla oo samanlaiset vaipat? Ei kai niissä luulisi olevan eroa?
Olen onnellinen kahden pojan äiti. Kun meillä oli jo yksi poika ja odotin toista lasta, mietin että olisi kivaa jos se olisi tyttö. (Olen muuten yllättävän monelta kuullut rivien välistä, että sitten vasta on asiat hienosti kun lapsia on "molempia lajeja". Itse olen ajatellut, että asiat on hienosti jos lapset ovat terveitä...) Samalla olin kauhean pahoillani siitä, jos poika ei saa veljeä kaveriksi! Olisin varmaan tuntenut vastaavasti jos kyse olisi tytöistä. Toki tyttö ja poikakin voivat tulla aivan mahtavasti juttuun. Näin ei tosin ollut oman veljeni kohdalla eikä monella tutullakaan. Lika barn leka bäst - usein sukupuolenkin osalta. Kun toinen poika syntyi, koin siis, että tilanne oli win-win.
Poikien äitinä on ihanaa. En silti epäile, että esim. kahden tytön äitinä olisi yhtään vähemmän ihanaa. Toki oma kokemus on, että KESKImäärin perheessä, joissa on tyttöjä, on ainakin ennen teini-ikää rauhallisempi meno kuin meillä :D Omat poikani ovat vilkkaita, äänekkäitä ja fyysisiä, mutta toisaalta tunnen paljon hyvin hyvin rauhallisia pikkupoikia, jotka viihtyvät hiljaisissa, keskittyneissä puuhissa. Välillä koen, että saan äitinä harmaita hiuksia, mutta muistutan itselleni, että kyse on ennen kaikkea näiden lasten temperamentista, ei niinkään sukupuolesta.
Ainoa mikä poikien äitinä harmittaa, on sellainen äiti-tytär -kulttuuri, että vietetään tyttöjen aikaa ja siitä tehdään isoa numeroa. Itsekin harrastan tätä äitini ja siskoni kanssa ja veli jää siinä vähän ulkopuolelle. Ja sitten on vielä ne ystäväperheet, joissa on tyttöjä, ne saattavat järkätä näitä äiti-tytär-tyttöjentapahtumia. Kaipa vastineena on isä-poika -jutut, mutta tämä on se mistä itse jään paitsi äitinä. Mutta onhan se itsestäkin kiinni muuttaa näitä juttuja.
Ai niin, olen kyllä myös ihan pikkiriikkisen sitä mieltä, että pojat palvovat helposti äitiään - silloinkin kun en sitä ansaitsisi. Välillä on tosi jännää olla perheen ainoa "naisihminen" - hyvässä ja pahassa :D
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:58"]
En todellakaan osannut kuvitella, että esikoinen olisi poika. Ajattelin, että en osaa olla semmoisen kanssa, että miehet menee sydämestään rikki ja ovat sitten isona haavoittuneita miehiä.
Pienen pojan äitinä on pakko opetella lukemaan ajatuksia. Näkemään ennalta, mitä sen mielessä liikkuu - tosin ei se ole monimutkaista. Lätäkkö! Kaadun siihen! Keppi! Taistelen sillä! Pallo! Tuota pitää potkaista! Viemärirumpu! Sinne pitää ryömiä!
Ihanasta, vaativasta vauvasta kasvoi vilkas leikki-ikäinen. Nyttemmin fiksu, huumorintajuinen ja osaava teini.
Tytär on sitten vähän toista maata. Jo synnytyslaitoksella katsoin häntä ja ajattelin, että tuo ei tarvitse äitiä (samalla tavalla kuin poika). Tyttäreni onkin osaava ja pienestä pitäen aina ajatellut ensin ja toiminut sitten - poika taas ensimmäisenä huusi "äiti!" ja sitten yhdessä mietittiin asioita.
Tietty osa on luonne-eroja. Ihania ihmisiä molemmista on kasvamassa. Aivan käsittämätöntä, miten ihanan perheen olenkaan saanut, ihan ilman ansiotani.
[/quote]
Eiköhän ne ole ihan kaikki luonne-eroja. Ne mitkä eivät ole, ovat kasvatuksenne tulosta.
Jaa a, enpä ole vielä huomannut mitään eroja tytön ja pojan kasvattamisessa. Ihan luonnekysymyksiä jotka eivät ole sidoksissa sukupuoleen.
-tytön ja pojan äiti-
PS. Jotenkin kauhistuttaa, miten asenteellisia jotkut ovat tässäkin ketjussa. Pojat tykkäävät/eivät tykkää siitä ja siitä jne. Oikeasti, ei noilla pojilla ole mitään sisäänrakennettua ohjelmaa tykkäämisistä. Lähtökohtaisesti lapset ovat omia persooniaan, eivät sukupuolia. Joten älkää pettykö jos mies ei saakaan sitä kalakaveria itselleen pojasta. Meillä nimenomaan tyttö rakastaa kalastamista ja poika on mieluummin kotona lukemassa kirjoja.
Teinipoikien äidit: miten selviätte päivästä toiseen siitä, kun mällisiä lakanoita ja patjansuojuksia saa olla koko ajan pesemässä? Oletteko ohjanneet poikanne itse huolehtimaan pyykeistään?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:09"]
Jaa a, enpä ole vielä huomannut mitään eroja tytön ja pojan kasvattamisessa. Ihan luonnekysymyksiä jotka eivät ole sidoksissa sukupuoleen.
-tytön ja pojan äiti-
PS. Jotenkin kauhistuttaa, miten asenteellisia jotkut ovat tässäkin ketjussa. Pojat tykkäävät/eivät tykkää siitä ja siitä jne. Oikeasti, ei noilla pojilla ole mitään sisäänrakennettua ohjelmaa tykkäämisistä. Lähtökohtaisesti lapset ovat omia persooniaan, eivät sukupuolia. Joten älkää pettykö jos mies ei saakaan sitä kalakaveria itselleen pojasta. Meillä nimenomaan tyttö rakastaa kalastamista ja poika on mieluummin kotona lukemassa kirjoja.
[/quote]
Jotenkin tästä tuli mieleeni kerran lukemani heitto, en muista kuka suomalainen jalkapalloilija oli kyseessä... olisiko Hyypiä, onko sillä lapsia? Kuitenkin se meni niin, että kun syntyi poika niin tämä heitti, että "tuli pelimies, eikä lipunmyyjä". Ihan kamalaa! Toivottavasti sillä pojalla ei pysy pallo hallinnassa, niin saa isukki tarkistaa asenteensa :D
Poikien äitinä näen luonne- ja temperamenttierot, jotka eivät riipu sukupuolesta, mutta hyvin usein tunnistan mikä on "tyypillinen" poika tai tyttö. Kaikki tunnistavat. Vaikka jokainen lapsi on yksilö, niin silti voi tunnistaa, millaista on olla noin 8/10 pojan äiti. Enemmän rikkimenneitä vaatteita ja paikattavia raajoja nyt ainakin näkyy olevan :D Mutta jotain muuta sitten varmaan vähemmän. Joskus matkoilla tulee miehen kanssa mietittyä poikien kohkaamista katsellessa, että nuo voisivat nyt leikkiä barbeilla... (on muuten yritetty sitäkin :D) Meidän tuurilla tyttömme olisivat silti varmaan samanlaisia kohkaajia eivätkä kiinnostuisi barbeista tuon taivaallista :D
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:17"]
Teinipoikien äidit: miten selviätte päivästä toiseen siitä, kun mällisiä lakanoita ja patjansuojuksia saa olla koko ajan pesemässä? Oletteko ohjanneet poikanne itse huolehtimaan pyykeistään?
[/quote]
Miksi oletat äitien pesevän perheen pyykit? Pesevätkö sun tyttäret omat pyykkinsä? Pesetkö sinä miehesi pyykit?
Mies joka pyykkää
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:27"]
[/quote]
Miksi oletat äitien pesevän perheen pyykit? Pesevätkö sun tyttäret omat pyykkinsä? Pesetkö sinä miehesi pyykit?
Mies joka pyykkää
[/quote]
Sinä siis peset itse lakanasi ja kaikki muutkin aiheuttamasi pyykit?
Pojat on vaan niin paljon ihanampia <3
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:30"]
[/quote]
Mies joka pyykkää
[/quote]
[/quote]
Minä pesen suurimman osan perheen pyykistä. Vaimo vähiten ja lapset toiseksi eniten.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 16:30"]
[/quote]
Mies joka pyykkää
[/quote]
[/quote]
Mitä ihmeellistä tässä nyt on? Meillä mies hoitaa pyykit.
[/quote]
Kun nyt muistat sitten, että aihe on pojille herkkä etkä ole noin "inhonsekaisella" asenteella puhisemassa pyykkien kanssa heidän nähtensä. Yhtä hyvin voisi tietysti typerästi kysyä, että miten tyttöjen äidit saatte ne kuukautisverestä tulevat tahrat irti lakanoista. Itsekin entisenä tyttönä muistan kyllä sen tuskan, kun ei ihan nuorena käytetty vielä niitä tamponeitakaan ja aina tuli ohivuotoja... kiusallista sekin oli.
Suositelkaa jotain nettikauppaa, josta löytyy niitä värikkäitä vaatteita?