Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunto-irtisanominen-maksaminen?

Vierailija
03.02.2015 |

Asun nyt vuokralla ja asunto on myynnissä eli vuokrasopimus on irtisanottu ja minulla on 6 kk irtisanomisaika, koska omista irtisanoi ja olen asunut useamman vuoden. Nyt kun tässä etsin asuntoa ja jos löydän ja ilmoitan omistajalle esim. 15.3. että löysin asunnon ja muutan maaliskuun lopussa, niin olenko velvollinen maksamaan huhtikuun vuokran vielä tässä tilanteessa kun omistaja on jo irtisanonut? Jos minä irtisanoisin niin silloinhan joutuisin?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
2/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joudut maksamaan huhtikuun vuokran vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska omistajan irtisanomana vuokrasopimus päättyy? Maksat joko siihen asti, tai sitä aiemmin oman irtisanomisesi mukaan.

Vierailija
4/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että vuokranantaja joustaisi, kun kerran myy kämpän altasi? Kysy häneltä?

Vierailija
5/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 6kk siis tarkoittaa, että sinulla on siihen asti aikaa etsiä asuntoa, koska olet asunut jo niin pitkään asunnossa, etteivät he sinua voi häätää 30pv varoitusajalla.

Mutta jos sinä muutat ennen tuota 6kk, sinun vieläkin pitää ilmoittaa 30pv ennen muuttoa, että olet muuttamassa, muuten joudut maksamaan seuraavan kuun vuokran, paitsi jos vuokranantaja on mukava ja ymmärtäväinen, eikä siksi maksuta sinulla seuraavaa kuukautta.

Eli kyllä joudut, mutta suosittelisin ihan kysymään vuokranantajalta mitä mieltä hän on. Laillisesti olet velvollinen maksamaan sen 6kk ajan, paitsi jos itse irtisanoudut 30pv ilmoitusajan mukaan.

Vierailija
6/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin maksat huhtikuun vuokran, niinhä nlaki asuinhuoneiston vuokraamisesta sanoo. Paitsi jos asunto on vuokranantajan toimesta irtisanottu niin, että vuokrasuhde päättyy 31.3.

Vierailija
7/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä olet velvollinen. itse olen aina jättäny viimesen vuokran maksatta ja maksanut sen takuuvuokralla mikä yleensä on yhden kkn verran. Näin olen säästynyt kusetukselta.

Vierailija
8/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUla on edelleen se kalenterikuukauden  mittainen irtisanomisaika, jos irtisanot itsesi nopeammin kuin vuokranantajan irtisanomisaika. Eli Josilmoitat helmikuussa, että lähdet, joudut maksamaan vielä maaliskuun vuokran ja jos ilmoitat maaliskuussa, niin joudut maksamaan huhtikuun vuokran. Näin siis sanoo laki.

Tässä tilanteessa kuitenkin saattaisi olla, etät vuokranantaja joustaa, mutta pakko sen ei ole sitä tehdä.

Vierailija
9/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok kiitos. Mistä ihmeestä joku repi, että minä olisin velvollinen maksamaan vuokraa 6 kk:n ajan vaikka muuttaisin pois maaliskuussa? En kyllä varmana ole jos minut on irtisanottu.

Vierailija
10/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:54"]

tuo 6kk siis tarkoittaa, että sinulla on siihen asti aikaa etsiä asuntoa, koska olet asunut jo niin pitkään asunnossa, etteivät he sinua voi häätää 30pv varoitusajalla.

Mutta jos sinä muutat ennen tuota 6kk, sinun vieläkin pitää ilmoittaa 30pv ennen muuttoa, että olet muuttamassa, muuten joudut maksamaan seuraavan kuun vuokran, paitsi jos vuokranantaja on mukava ja ymmärtäväinen, eikä siksi maksuta sinulla seuraavaa kuukautta.

Eli kyllä joudut, mutta suosittelisin ihan kysymään vuokranantajalta mitä mieltä hän on. Laillisesti olet velvollinen maksamaan sen 6kk ajan, paitsi jos itse irtisanoudut 30pv ilmoitusajan mukaan.

[/quote]

Muuten hyvä, mutta irtisanomiset menee kalenterikuukausien mukaan. Eli maksettavaksi tulee seuraavan kuukauden (huhtikuu) koko vuokra, oli siten irtisanoutunut 1.3., 15.3. tai 30.3.

Kannattaa toki kysyä jos vuokranantaja joustaisi, ehkä uusi omistaja haluaa muuttaa jo aiemmin ja on vain tyytyväinen.  

Vierailija
11/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sun vuokranmaksuvelvoitettas muuta. Se sopimus loppuu irtisanomisajan päättyessä, ei kesken. Jos Työnantaja irtisanoo sut ilman työvelvoitetta niin oothan sä kuitenkin vaatimassa palkkaa koko irtisanomisajalta käyttääkseni esimerkkiä vastaavasta tilanteesta.

Vierailija
12/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:58"]

[/quote]

Muuten hyvä, mutta irtisanomiset menee kalenterikuukausien mukaan. Eli maksettavaksi tulee seuraavan kuukauden (huhtikuu) koko vuokra, oli siten irtisanoutunut 1.3., 15.3. tai 30.3.

Kannattaa toki kysyä jos vuokranantaja joustaisi, ehkä uusi omistaja haluaa muuttaa jo aiemmin ja on vain tyytyväinen.  

[/quote]

Siis nythän on helmikuu? Jos helmikuussa irtisanoo ja kuukauden irtisanomisaika, siis vuokralaisella, niin silloinhan maksetaan enää vain maaliskuun vuokra.

Vierailija
13/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tänään irtisanoudut (helmikuun alku) niin maksat vielä maaliskuun vuokran. Jos maaliskuun 1. niin maksat vielä huhtikuun. Jos myöhemmin kuin alle 2kk siitä vuokranantajan irtisanomisajan lopusta niin sitten se loppuu siihen mihin se loppuu. 

Vierailija
14/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan, että muuttopäivä ei ole sopimuksen viimeinen voimassaolopäivä, vaan "Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan."

Tämä tuntuu olevan ihan mysteeri monelle. 

Vierailija
15/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Opettele lukemaan jälkimmäinen kommentoija.

terv. sivullinen

Vierailija
16/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranmaksuvelvollisuus on pykälien mukan irtisanomista seuraavan kuukauden loppuun. Eli jos tosiaan sanot asunnon irti maaliskuussa, niin maksat huhtikuusta vuokran. Toki voitte sopia nopeammasta lähdöstä, jos omistaja haluaa asunnon huhtikuun alusta, niin voitte tietysti sopia että hän saa sen ja sinä et maksa vuokraa. Mutta jos sovitte jotain niin siitä sitten mustaa valoiselle, ettei käy niin että luovutat asunnon omistajan käyttöön, mutta hän vaatiikkin silti huhtikuun vuokraa.

Vierailija
17/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

AIka paljon epätarkkuutta ja pientä virhettäkin noissa sinun ohjeissa. Miksi ihmiset eivät lue vuokraamista koskevaa lakia, jos asuvat vuokralla tai antavat asunnon vuokralle!?!

Vuokranantajan irtisanoessa irtisanomisaika on 3kk (vuokrsauhde alle vuosi) tai 6kk (vuokrasuhde yli vuoden).

Häädön määrää käräjänoikeus, sitten jos vuokralainen ei suostu muuttamaan pois irtisanomsen tai vuokrasuhteen purun jälkeenkään.

Mitään 30 päivän sääntöä ei ole, vaan irtisanomisaika on aina täysiä kalenterikuukausia, Irtisanomisaika alkaa irtisanomista seuraavan kuukaden alusta ja loppuu kalenterikuukauden loppuun. Muuttopäivä on irtisanomisajan jälkeen seuraava arkipäivä, jolloin puolet asunnosta tulee olla vuokrantajan käytössä ja avainten luovutus on viimeistään muuttopäivän jälkeisenä päivänä.

Vierailija
18/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei kyllä todellakaan kannata jättää irtisanomista kuukauden viimeiseen päivään, ei ainkaan jos hoitaa sen postitse, siinä voi käydä niin että vuokrantaja väittääkin saaneensa irtisanomisilmoituksen seuraavan kuun alussa, niin sitten tulee yksi maksukuukausi lisää.

Vierailija
19/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä että irtisanomisaika lasketaan aina kk:n lopusta vaikka irtisanottaisiin 1.pv. Mutta kyllä millään konstia minä en ole velvollinen maksamaan vuokraa 6 kk:n ajalta, irtisanoudun sitten helmikuussa, maaliskuussa, huhtikuussa tai toukokuussa. Ei mulla ole mikään määräaikainen sopimus vaan toistaiseksi voimassa oleva. 

Vierailija
20/26 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:30"]Tiedän kyllä että irtisanomisaika lasketaan aina kk:n lopusta vaikka irtisanottaisiin 1.pv. Mutta kyllä millään konstia minä en ole velvollinen maksamaan vuokraa 6 kk:n ajalta, irtisanoudun sitten helmikuussa, maaliskuussa, huhtikuussa tai toukokuussa. Ei mulla ole mikään määräaikainen sopimus vaan toistaiseksi voimassa oleva. 
[/quote]

Jos muutat 5.2. mutta et irtisano vuokrasopimusta, jatkuu vuokranmaksuvelvollisuus siihen asti kun sopimus on voimassa eli sen 6kk irtisanomisajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme