Vuokra-asunto-irtisanominen-maksaminen?
Asun nyt vuokralla ja asunto on myynnissä eli vuokrasopimus on irtisanottu ja minulla on 6 kk irtisanomisaika, koska omista irtisanoi ja olen asunut useamman vuoden. Nyt kun tässä etsin asuntoa ja jos löydän ja ilmoitan omistajalle esim. 15.3. että löysin asunnon ja muutan maaliskuun lopussa, niin olenko velvollinen maksamaan huhtikuun vuokran vielä tässä tilanteessa kun omistaja on jo irtisanonut? Jos minä irtisanoisin niin silloinhan joutuisin?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:12"]
Ei se sun vuokranmaksuvelvoitettas muuta. Se sopimus loppuu irtisanomisajan päättyessä, ei kesken. Jos Työnantaja irtisanoo sut ilman työvelvoitetta niin oothan sä kuitenkin vaatimassa palkkaa koko irtisanomisajalta käyttääkseni esimerkkiä vastaavasta tilanteesta.
[/quote]
Siis tietysti vuokralainen voi myös irtisanoa asunnon ja hänen tarvii silloin maksaa vain yhden kuukauden irtisanmoisajan vuokra. Aika perverssi ajatus että vuokranantaja voisi sitoa vuokralaisen asuntoon kuudeksi kuukaudeksi kun ehtii irtisanoa ennen muuttoaikeista vuokralasta :)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:15"]
Siis nythän on helmikuu? Jos helmikuussa irtisanoo ja kuukauden irtisanomisaika, siis vuokralaisella, niin silloinhan maksetaan enää vain maaliskuun vuokra.
[/quote]
Niin, mutta ap on käyttänyt esimerkkipäivää 15.3., joka on siis maaliskuussa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:54"]
tuo 6kk siis tarkoittaa, että sinulla on siihen asti aikaa etsiä asuntoa, koska olet asunut jo niin pitkään asunnossa, etteivät he sinua voi häätää 30pv varoitusajalla.
Mutta jos sinä muutat ennen tuota 6kk, sinun vieläkin pitää ilmoittaa 30pv ennen muuttoa, että olet muuttamassa, muuten joudut maksamaan seuraavan kuun vuokran, paitsi jos vuokranantaja on mukava ja ymmärtäväinen, eikä siksi maksuta sinulla seuraavaa kuukautta.
Eli kyllä joudut, mutta suosittelisin ihan kysymään vuokranantajalta mitä mieltä hän on. Laillisesti olet velvollinen maksamaan sen 6kk ajan, paitsi jos itse irtisanoudut 30pv ilmoitusajan mukaan.
[/quote]
Muuten hyvä, mutta irtisanomiset menee kalenterikuukausien mukaan. Eli maksettavaksi tulee seuraavan kuukauden (huhtikuu) koko vuokra, oli siten irtisanoutunut 1.3., 15.3. tai 30.3.
Kannattaa toki kysyä jos vuokranantaja joustaisi, ehkä uusi omistaja haluaa muuttaa jo aiemmin ja on vain tyytyväinen.
[/quote]
Opettele lukemaan jälkimmäinen kommentoija.
terv. sivullinen
[/quote]
Kas kun löytyi joku "sivullinen" puolustamaan väärin kirjoitettua tekstiä. Irtisanomis ajat on kalenterikuukausia (28-31 päivää) kuten jälkimmiänen sanoi eikä mikään 30 päivää kuten edellä virheellisesti sanottiin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:30"]
Tiedän kyllä että irtisanomisaika lasketaan aina kk:n lopusta vaikka irtisanottaisiin 1.pv. Mutta kyllä millään konstia minä en ole velvollinen maksamaan vuokraa 6 kk:n ajalta, irtisanoudun sitten helmikuussa, maaliskuussa, huhtikuussa tai toukokuussa. Ei mulla ole mikään määräaikainen sopimus vaan toistaiseksi voimassa oleva.
[/quote]
Maksat 6kk tai jos myös itse irtisanot niin se 1kk. Ei tässä ole mitään epäselvää.
Voi hyvä pyhä sylvi! Tottakai mä ilmotan omistajalle koska olen muuttamassa eli irtisanon jos muutan ennen tuon 6 kk:n loppua ja silloin ei kyllä mikään laki velvoita mua maksamaan 6 kk vuokraa.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:30"]
Tiedän kyllä että irtisanomisaika lasketaan aina kk:n lopusta vaikka irtisanottaisiin 1.pv. Mutta kyllä millään konstia minä en ole velvollinen maksamaan vuokraa 6 kk:n ajalta, irtisanoudun sitten helmikuussa, maaliskuussa, huhtikuussa tai toukokuussa. Ei mulla ole mikään määräaikainen sopimus vaan toistaiseksi voimassa oleva.
[/quote]
Kyllä, eli sun kohdalla ihan normaali irtisanomisaika.