Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ruokkia 20 ihmistä, kun ruokarajoitteita on lähes 20 erilaista?

Vierailija
15.11.2021 |

Ruuan olisi oltava kasvisruokaa (+jotain omaa yhdelle vegaanille), lisäksi laktoositon ja gluteeniton/viljaton. Lisäksi on liuta yksittäisiä rajoitteita. Ruuassa ei saisi olla omenaa, kiiviä, maapähkinää, mätiä, sieniä, sipulia, valkosipulia, paprikaa, artisokkaa, parsaa, kaalia, papuja, punajuurta, parsakaalia, kukkakaalia.

Itse ehdotin amerikkalaistyylisiä naposteluhodareita, koska silloin voi ostaa tavallisia nakkeja, kasvisnakkeja ja gluttenittomia nakkeja sekä gluteenittomia nakkisämpylöitä. Siihen sitten saa jokainen laittaa omat lisukkeet päälle mielensä mukaan. Mutta se ei kuulema kelvannut, syytä en tähän saanut. Tomaatti- tai kasvissosekeitto ei kuulema kelpaa, koska niitä syötiin juuri. Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan!

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"pala lohta jos on kasvissyöjä muttei vegaani" anteeksi mutta :D, ei kasvissyöjät syö kalaa. Kala on eläin...

Puhekielessä kasvissyöjä on yleensä pesco-akto-ovo vegetaristi. Vagaani on sit ihan eri asia.

Vierailija
142/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ruoka, joka käy kaikille. Sitä ei tiukin vegaanikaan voi vastustaa.

FRETTIPAISTI

Kuumenna paistinpannu ja loruta siihen öljyä. Paistele fretin osia niin, että ne saavat kunnon paistopinnan. Lado palaset uunipataan ja ripottele päälle suolaa ja mustapippuria.

Kuori neljä porkkanaa ja leikkaa ne renkaiksi ja kaksi sipulia pieniksi lohkoiksi. Lisää muutama pieni pala palsternakkaa Lisää porkkana-, palsternakka- ja sipulipalat pataan. Kaada lihojen päälle vettä niin että ne peittyvät.

Laita pata 200 asteiseen uuniin ja anna olla siellä noin 2 tuntia, laske lämpöä tämän jälkeen 180 asteeseen ja hauduta kannen alla 1,5-2 tuntia.

Kun liha alkaa irrota luista, lisää runsas desilitra kermaa ja sekoittele. Laita vielä 150 asteeseen ja anna olla noin 45 min

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Problem solved

Vierailija
144/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruoka on helppo tehdä laktoosittomaksi.  Gluteeniton myös onnistuu helposti.  Jos näitä spesiaalIallergioita on vain muutama- kysy mitä he SAAVAT syödä.  Helpompi valmistaa ruoka niin päin kuin lukea mitä ei saa syödä.  Olen ollut ravintola-ja juhlatilauksissa 30 vuotta.  Vieraiden tulee ajoissa ilmoittaa mieluiten suoraan sinne ravintolaan tai pitopalveluun ruokarajoitteista.  Ne voidaan huomioida, mutta jos ilmoittaa vasta siinä vaiheessa kun pöytään käydään-on myöhäistä ja kaikille tulee paha mieli.

Jos olette tilanneet erityisruokavalion niin syökää se myös-usein käy niinkin, että allergia unohtuu kun naapurin annos näyttää paremmalta.

Olin juhlassa jossa juhlan sankari ja tilaaja oli tilannut saaristolais buffetin.  Tarjolla oli runsaasti kalaherkkuja.  Ja kun vieraat tulivat noutopöytään, yksi ilmoittaa että on kala-allerginen! Silloin olisi parempi pitää mölyt mahassaan ja syödä esim. perunaa ja salaattia ja leipää. 

On ollut myös sitrusallerginen, koko ravintolassa ei saanut olla mitään sitruunaa. 

Vierailija
145/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kummallista tämä ruokailuasia nykyään. Ennen vanhaan tarjoiltiin, mitä tarjoiltiin ja sitä sitten söivät kaikki. Satunnaisesti oli joitakin joillekin ruoka-aineille allergisia ja heitä sitten pyrittiin mahdollisuuksien mukaan huomioimaan  tarjoiluissa. Nykyään on sitten monenlaista ideologiaa, jonka mukaan ei voi syödä lihaa/kalaa/kananmunia/juustoa/maitoa/sieniä/porkkanoita/äyriäisiä/sokeria/rasvaa/leipää/banaania/mandariineja/mansikoita/mustikoita/tomaattia/paprikaa/kurkkua/yhtään mitään. Kyllä me ollaan rikkaita, kun meillä on varaa venkoilla tuon ruoan kanssa. Maailmassa kun on ihan hemmetin paljon ihmisiä, joilla ei ole mitä syödä ja nähdään oikeasti nälkää. Me nirppanokkaillaan, valitaan ja valitetaan. Mä en edelleenkään toimi tuollaisten mukaan, vaan jos mun luokse tullaan kylään, niin tarjoan kaikille samaa paitsi ne oikeat allergikot huomioin. Muut sitten ottavat tarpeen mukaan evästä mukaan täyttääkseen mun tarjoiluni. Homma on toiminut hyvin, ja saa luvan toimia edelleen. 

Vierailija
146/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, kuka kehtasi torpata hodari-ideasi, ja miksi aiot kuunnella häntä? Jos keksit noilla rajoitteilla jotain mikä käy kaikille niin teet vaan surutta sitä.

Näin minäkin sanoisin. Ymmärrän, että tuo rajoitelista voi olla valtava, sillä eihän jokaisella tarvitse olla kuin yksi rajoite (eli ei ole erityisen ronkeli ihminen), niin kokonaisuudesta tulee jo vaikea. Lapsellani on ärtyvän suolen oireyhtymän takia paljon rajoitteita ja usein olen tarjoutunut tuomaan hänelle omat ruoat mukanaan. Mutta tuo, että ei vaan haluta jotain ruokaa, niin minusta se on jo epäkohteliasta! Minusta hodarit ja tortillat niin, että voi itse laittaa täytteensä (ja osa pohjista siis glut.), on juuri hyvä.

Vierailija
147/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laittaisin seinälle julisteen, missä luettelen allekkain kaikki rajoitteet. Ja lopuksi, että näiden kaikkien toteuttaminen suht hankalaa, siksi täytätte itse hodarinne. Jospa vähän ihmiset heräisivät. Oikea allergia on vaarallinen, mutta hifistely ruualla on eri asia.

Vielä parempi, jos kirjoittaa sen listan perään, että ”olisin tarjonnut hodareita, mutta eivät kelvanneet. Sit meinasin tarjota sosekeittoa, mutta kun sitä just oli. Sit mietin kasvispaistosta, mutta lihansyöjät. Sit ajattelin tortilloja, mutta viljaton. Sit mietin, että riisiä ja kanaa, mutta vegaani. Sit ajattelin tarjota tätä.”

Pöydässä kahvia, teetä, vettä, porkkanaa ja paistettua (maustamatonta) jauhelihaa.

Hyvää ruokahalua

Vierailija
148/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ruoka on helppo tehdä laktoosittomaksi.  Gluteeniton myös onnistuu helposti.  Jos näitä spesiaalIallergioita on vain muutama- kysy mitä he SAAVAT syödä.  Helpompi valmistaa ruoka niin päin kuin lukea mitä ei saa syödä.  Olen ollut ravintola-ja juhlatilauksissa 30 vuotta.  Vieraiden tulee ajoissa ilmoittaa mieluiten suoraan sinne ravintolaan tai pitopalveluun ruokarajoitteista.  Ne voidaan huomioida, mutta jos ilmoittaa vasta siinä vaiheessa kun pöytään käydään-on myöhäistä ja kaikille tulee paha mieli.

Jos olette tilanneet erityisruokavalion niin syökää se myös-usein käy niinkin, että allergia unohtuu kun naapurin annos näyttää paremmalta.

Olin juhlassa jossa juhlan sankari ja tilaaja oli tilannut saaristolais buffetin.  Tarjolla oli runsaasti kalaherkkuja.  Ja kun vieraat tulivat noutopöytään, yksi ilmoittaa että on kala-allerginen! Silloin olisi parempi pitää mölyt mahassaan ja syödä esim. perunaa ja salaattia ja leipää. 

On ollut myös sitrusallerginen, koko ravintolassa ei saanut olla mitään sitruunaa. 

Nää hajusta allergisoivat on parhaita. 😂 Kala-allergikko saattaa todella reagoida jo kalaa pistettaessa, mutta ei sentään, jos joku syö kalaa kahden metrin etäisyydellä.

Vierailija
149/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran ruokittavana vähän extemporee kaveriporukkani, jossa oli 2 raskaana olevaa, lisäksi gluteeniton+keto, lakto-ovo-vegetaristi, laktoositon+gluteeniton, keliaakikko ja pari sekasyöjää ja ei-punasen lihan syöjä. Päädyin kasaamaan juustopöydän, jossa myös keto-gluteeniton -keksejä. Jokaiselle vähän jotain. Keto-ruokavalio on noista hankalin.

Vierailija
150/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee iha mitä haluat, mutta vaiha eka nuo teeskentelijät  oikeisiin normaaleihin ihmisiin.

Vierailija
151/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyyttärit, en todellakaan alkaisi valmistaa erikseen jokaiselle omaa ruokaa.

Vierailija
152/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuun maininta: "omat eväät"! Minulle voit varata vähähiilihydraattista sapuskaa, koska olen diabeetikko. Syön kyllä tarvittaessa kaikkea tarjottavaa, mutta määrän suhteen olen varsin ronkeli.

Vierailija
153/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä Elokapinan kokous? Normaaliseurassa ei ole tuollaista määrää rajoitteita. Vähälaktoosista kun tekee ja varoittaa mahdollisesta pähkinästä, kaikki pärjää.

Jos hodareissa jokin vika, sitten hampurilaiset eri pihveillä/lätyillä.

Ei pärjää. Allergiat ovat lisääntyneet. Eihän tuossa edes ollut mitään epätavallisia allergioita.

Melkoinen sattumus että samaan joukkoon osuu kaikki 20 tuollaisia. Ei noi nyt niin tavallisia ole. 

He taitavat olla henkisesti kiukuttelevia pikkulapsia, joille ei tavallinen ruoka kelpaa.

Vierailija
154/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä lämpimän ruuan, niin riisi ja (intialaistyyppinen/curry) kastike. Kastikkeen proteiini voi olla vaikka tofu tai soijasuikale. Kastikepohja paseerattu tomaatti ja kookosmaito. Vihanneksiksi kastikkeeseen vaikka porkkana, peruna/bataatti, kesäkurpitsa. (Muut pähkinät kävi kuin maapähkinä, niin gurmeeta voi lisätä laittamalla kastikkeeseen vaikka cashew-pähkinöitä.)

Kuumenna öljy kattilassa ensin esim. auingonkukkaöljy tai kookosöljy, ja laita mausteet sinne, anna kypsyä n. puoli minuuttia (varo ettei liian kauaa ettei pala). Mausteiksi esim. joku valmis currysekoitus joko kuivamausteena tai tahnana (noista etnisistä kaupoista saa ihania mausteita ja mastesekoituksia, marketin masteet toki käy myös). Tarkista tuoteseloste, ettei ole kiellettyjä aineita, kuten paprika, sipui, valkosipuli. Tai mausta itse: mustapippuri, kurkuma, juustokumina, korianteri, (tuore) inkivääri raastettuna/pieneksi pilkottuna (+ himppu neilikkaa, kanelia). Lisää pilkotut porkkana ja bataatti (peruna), sekoittele hetki, lisää paseerattu tomaatti ja vettä. Laita laita joukkoon suolaa ja vaikka laakerinlehtiä jos on. Ja ne pähkinät. Anna kiehua kunnes juurekset melkein kypsiä, lisää kesäkurpitsa, anna kypsyä vielä hetki. Sitten lisää halutessa vielä himppu yrttimausteita sekä kookosmaito/kookoskerma sekä erikseen pannulla öljyssä ja samoissa intialasisissa mausteissa (+ suola) paistettu tofu tai soijasuikaleet. Anna hautua ja tarkista kastikkeen suola ja mausteet. Lisä jotain yrttiä ja suolaa jos tuntuu siltä.

Ja lisäksi vaikka yksinkertainen raikas salaatti, tasapainottaa mausteista kastiketta kivasti. Esim. Lehtisalaatti/jäävuorisaaatti, tomaatti, aurinkokuivattu tomaatti ja siitä samasta pikkasen öljyä kanssa, persilja/korianteri, basilika ja sitruunamehusta vähän hapokkuutta.

Vierailija
155/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitset sellaisia ruoka-aineita, jotka kelpaavat mahdollisimman monelle. Esimerkiksi uunijuureksia, kun ilmeisesti kukaan ei tarvitse välttää perunoita, porkkanoita, lanttua, ym. Jätät vaan pois sipulin, kaalit ym. erikseen listassa mainitut. Se käy kaikille, vegaaneillekin. Jos esimerkiksi porkkana on jollekin ongelma, laita se samaan uuniin eri astiassa.

Lisäkkeeksi eri astioissa oman harkintasi mukaan lihaa ja sen korviketta, mutta vain enintään 3 vaihtoehtoa. Kaikki gluteenittomina ja maidottomina. Tällä selviät lämpimästä ruuasta.

Salaattiin kaikki ainekset erillään, kastikkeet samoin ja jälkiruuaksi hedelmiä. 

Mausta säästeliäästi jättämällä pois kaikki vähänkään hankalat mausteet niin, että niitä voi lisätä erikseen.

Vierailija
156/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kerran ruokittavana vähän extemporee kaveriporukkani, jossa oli 2 raskaana olevaa, lisäksi gluteeniton+keto, lakto-ovo-vegetaristi, laktoositon+gluteeniton, keliaakikko ja pari sekasyöjää ja ei-punasen lihan syöjä. Päädyin kasaamaan juustopöydän, jossa myös keto-gluteeniton -keksejä. Jokaiselle vähän jotain. Keto-ruokavalio on noista hankalin.

Eikö keto ole kuitenkin oma valinta eikä lääketieteellinen dieetti? Juustopöytä ei olisi onnistunut, jos olisi ollut maitoallergikko, mutta viljaton on samalla gluteeniton.

Vierailija
157/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattibuffet

Vierailija
158/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuasta pitäisi tulla oikeasti pula. Muuten nämä itse keksityt ruokarajoitteet vain yltyvät.

Vierailija
159/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"pala lohta jos on kasvissyöjä muttei vegaani" anteeksi mutta :D, ei kasvissyöjät syö kalaa. Kala on eläin...

Puhekielessä kasvissyöjä on yleensä pesco-akto-ovo vegetaristi. Vagaani on sit ihan eri asia.

No eikä ole vaan lakto-ovo.

Vierailija
160/176 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö keto ole kuitenkin oma valinta eikä lääketieteellinen dieetti? Juustopöytä ei olisi onnistunut, jos olisi ollut maitoallergikko, mutta viljaton on samalla gluteeniton.

KETO-ruokavalio voi olla terveydellisestä syystä myös esim. epilepsian hoidossa.