Sektio omasta toiveesta? Onko vaikea saada?
Tarvitseeko siis sektiosta vielä nykypäivänä tapella? En ole vielä raskaana, mutta toinen lapsi on harkinnassa. Eka synnytys oli niin kamala kokemus, että mielenkiinto ja motivaatio keskustella jostain korjaavasta ja voimaannuttavasta uudesta synnytyksestä on tasan nolla. Sektiosta sanotaan, että sen jälkeen toipuminen kestää pitkään ja on kipeä, mutta alatienkin jälkeen kaikki liikkuminen sattui monta viikkoa niin paljon, että seistessä tai kävellessä teki mieli itkeä. Jäi myös pysyviä kipuja. En usko, että sektio voi olla ainakaan pahempi.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko leikkauksen, jos sellaisen haluan, vaikka se maksaa huimasti enemmän kuin luomu-toimitus? Mitäs muuta minä saan, kunhan vaan keksin hyvän selityksen?
Pitäisiköhän tähän laittaa se miehille isyyden/abortin valinnasta vastaus: Älä harrasta seksiä, jos et ole valmis kantamaan vastuuta tuloksesta.
Seuraavan kerran kun menet lääkäriin johonkin toimenpiteeseen, niin muista sanoa haluavasi toimenpiteen ilman puudutetta. Sekin maksaa kuule.
Kaikkeen muuhunhan kivunlievitys on suotavaa, mutta auta armias että joku nainen kehtaa semmoista synnytykseen pyytää. Tai vielä kamalampaa, valita itse synnytystapansa. Koska sinulla ja kaikilla muilla kritisoijillahan on oikeus päättää myös kaikkein muiden kehoista.
Eikös oikeastaan jokaiselle synnyttäjälle anneta se epiduraali tai joku vastaava? Taitaa vain joku pikasynnyttäjä jäädä ilman?
Ja minähän en päätä kenenkään kehosta, se on ihan sinun omaa fantasiaasi. Minä vain haluaisin, että miehille ja naisille olisi samat säännöt. Jos harrastat seksiä, olet valmis kantamaan sen seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin meni melkein 5v ennen kuin uskalsin uudelleen yrittää. Jälkeenpäin ajateltuna olen onnellinen että yritettiin, ja päädyttiin saamaan vielä kaksi ihanaa lasta lisää. Kovasti voimia, ja asiat varmasti järjestyy kunhan pidät puolesi. Ikävää että joudun kirjoittamaan "kunhan pidät puolesi", ei tämän pitäisi mikään taistelu olla :( No toivottavasti maailma menee eteenpäin tässäkin asiassa. Tsemppiä!
Toivon myös, että jossain kohtaa Suomessakin siirryttäisiin siihen, mikä monissa kehittyneissä maissa on jo ihan normikäytäntö, eli että nainen saa itse valita synnytystapansa. En vielä tiedä, uskallanko edes lähteä tähän ensinkään. Ensimmäinen kokemus oli tosi rankka, ja ajatus siitä, että sitä kauheaa synnytyskokemusta sitten riepotellaan jossain pelkopoleilla ja siihen päälle pitää vielä osata vaatia ja pitää puoliaan, on ihan kamala. En tiedä kestäisinkö sitä henkisesti.
Kiva kuitenkin, että teillä tarina sai onnellisen lopun ja saitte lisää lapsia. Näitä on kiva lukea.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko leikkauksen, jos sellaisen haluan, vaikka se maksaa huimasti enemmän kuin luomu-toimitus? Mitäs muuta minä saan, kunhan vaan keksin hyvän selityksen?
Pitäisiköhän tähän laittaa se miehille isyyden/abortin valinnasta vastaus: Älä harrasta seksiä, jos et ole valmis kantamaan vastuuta tuloksesta.
Seuraavan kerran kun menet lääkäriin johonkin toimenpiteeseen, niin muista sanoa haluavasi toimenpiteen ilman puudutetta. Sekin maksaa kuule.
Kaikkeen muuhunhan kivunlievitys on suotavaa, mutta auta armias että joku nainen kehtaa semmoista synnytykseen pyytää. Tai vielä kamalampaa, valita itse synnytystapansa. Koska sinulla ja kaikilla muilla kritisoijillahan on oikeus päättää myös kaikkein muiden kehoista.
Eikös oikeastaan jokaiselle synnyttäjälle anneta se epiduraali tai joku vastaava? Taitaa vain joku pikasynnyttäjä jäädä ilman?
Ja minähän en päätä kenenkään kehosta, se on ihan sinun omaa fantasiaasi. Minä vain haluaisin, että miehille ja naisille olisi samat säännöt. Jos harrastat seksiä, olet valmis kantamaan sen seuraukset.
En ihan ymmärrä miten mielestäsi tasa-arvo liittyy sektioon? Jos nainen on sattunut tulemaan raskaaksi (vahingossa tai toivotusti), niin silloin hänellä ei ole oikeutta valita sektiota, vaan tulee synnyttää alateitse "koska itsepähän otit riskin kun harrastit seksiä?". Koska muuten se ei ole tasa-arvoista miehille, jotka joutuvat vastaavassa tapauksessa maksamaan elareita?
Eiköhän seuraukseksi naisellekin riitä se synnyttäminen ja lapsen kasvatus ihan synnytystavasta riippumatta...
Tapaukset, joissa miestä on tahallisesti huijattu ja siksi maksaa elareita itsensä kipeäksi ovat toki väärin, mutta ihmisen oikeutta valita synnytystapaansa tuskin tarvitsee sekoittaa siihen keskusteluu.
Itse sain melko helposti.
Tai sitten olin vain riittävän 'hullu' ensimmäisen synnytyksen jäljiltä.
Nim. esikoisen traumaattinen synnytys.