Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä vaatii lasta luokseen asumaan, olen ihan paniikissa

Vierailija
02.02.2015 |

Hei!
Minä sain juuri tiedon että 3 vuotiaan lapseni isä hakee oikeudesta muutosta siihen että tyttäremme asuu minun luona. Tähän on syy se että emme ole saaneet järjestämään tapaamisia. Lapsi on kyllä tavannut isäänsä, mutta isä ei suostu mihinkään, ja se on ollut tosi hankalaa. Toinen syy oli että lapsemme sanoo aviopuolisoani isäksi, hän alkoi sanomaan kun yhteinen lapsemme alkoi myös. Tämän hän kokee niin että yritän uskotella että tyttärelleni on väärä isä. Vaikka tästä ei ikinä ole kyse.
Kuinka yleistä on että asuinkoti vaihdetaan?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on lapsen huoltajana päätäntävalta siihen missä määrin isä saa lasta nähdä. Isällä ei (ilmeisesti ette ole olleet aviossa) ole varaa sanella ehtoja lainkaan. Lapsen etu on se, että saa tavata etävanhempaa ja siihen olet kaikesta päätellen suostunutkin. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että tuo mies vedättää sinua niin, ettet enää ymmärrä itsekään mikä olisi kohtuullista ja mikä ei. Mielestäni parasta olisi pitää selkeä peli. Jos sopimuksessa on viikon varoaika, sitä noudatetaan. Jos ei, silloin ei ole tapaamistakaan. Ainoastaan tällä tavalla lapsen isä oppii kunnioittamaan sopimusta. Totta kai lapsi on surullinen aluksi, mutta kunhan isä tajuaa, että näin täytyy tehdä, mikäli hän lasta haluaa nähdä, niin pitkällä aikavälillä tämä on kaikille parasta. Sitten jos osaa toimia sopimuksen mukaan ja on luottamuksen arvoinen (ja lapsen kasvaessa), voit antaa poikkeuksellisesti pitemmän tapaamisajan. Kyllä se miehen äitikin voi matkustaa lähemmäs lastaan, että tapaa lapsenlastaan. Teidän sopimuksessa ei mitenkään velvoiteta, että miehen äidin pitää olla läsnä tapaamisissa, joten tähän mies ei voi mitenkään vedota.

Vierailija
22/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö me eletä tasa-arvon aikaa? Huoltaja voi olla yhtä hyvin isä kuin äitikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista miten tällaisissa tilanteissa ei ajatella yhtään lapsen etua ja parasta :( ihan kuin tässä olisi nyt vastakkain se mitä isä haluaa ja mitä äiti haluaa. Onko se lapselle muka hyväksi reissata satoja kilometrejä harva se päivä ja sekoittaa lapsen elämää? Pienet lapset tarvitsee turvallisuutta ja rutiineja eikä ylläri matkoja ties minne.

Vierailija
24/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorin lapseni on siis vuoden ja 3 kk, vanhempi täyttää kohta 4, mutta on vielä tämän ja ensikuun 3. Olin nykyisen mieheni kanssa tunteneet monia vuosia ennenkuin aloimme seurustelemaan, aloimme seurustelemaan vanhemman ollessa 3 kk. Mikäli tämä nyt tähän liittyy mitenkään.

Olen kyllä suostunut pidempään tapaamisiin, mutta silloinkun me olemme ja sopineet menoa yms. En ole sopinut.
Hän vaati siis esim. 2 viikon tapaamista 2 päivää ennen tapaamisen alkua. Emmekä saaneet aikoja sopimaan koska hän ilmoittaa yhden ajan ja suuttuu jos en sitä voi noudattaa. Olen töissä eikä minulla ole autoa ja hän on työtön ja omistaa auton.

Yritin jo ehdottaa että tehtäisiin uusi sopimus pidemmillä tapaamisilla, mutta hänen ehto on että elatusmaksu siirtyisi minun maksettavaksi, ja hänen ei tarvitsisi maksaa mitään ja minä kuskaisin lapsen. En pysty niihin suostumaan.

Vierailija
25/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:49"]

Miksi kirjoitat noin sekavasti? Just ja just ymmärtää mitä mesoat.

[/quote]

mä tajusin ihan helposti.

ota rauhallisesti. Kyllä asiat järjestyy. Paniikki vie sun puhtia. Lapsella on hyvä sun luona..

koettakaa järjestää ne tapaamiset.

en tiedä, jos toinen rupeaa tosi hankalaksi, niin miten sitten käy...meneekö tapaamisoikeus?  Noi on kinkkistä.

Vierailija
26/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:21"]

Hei! Minä sain juuri tiedon että 3 vuotiaan lapseni isä hakee oikeudesta muutosta siihen että tyttäremme asuu minun luona. Tähän on syy se että emme ole saaneet järjestämään tapaamisia. Lapsi on kyllä tavannut isäänsä, mutta isä ei suostu mihinkään, ja se on ollut tosi hankalaa. Toinen syy oli että lapsemme sanoo aviopuolisoani isäksi, hän alkoi sanomaan kun yhteinen lapsemme alkoi myös. Tämän hän kokee niin että yritän uskotella että tyttärelleni on väärä isä. Vaikka tästä ei ikinä ole kyse. Kuinka yleistä on että asuinkoti vaihdetaan?

[/quote]

Se, että lapsi matkii pikkusisarustaan ja sanoo isäpuolta isäksi ei ole mikään iso juttu eikä kerro mitään mistään. Luulisi jokaisen aikuisen tietävän tämän. Lapsi oppii matkimalla, myös nuoremmiltaan. 

Mikä on syy siihen, että ette ole saaneeet tapaamisia järjestymään? Mitä tarkoitat järjestymisellä?  Ilmeisesti jotain olette kuitenkin onnistuneet tekemään oikein, koska lapsi on tavannut isäänsä. Mihin isä ei suostu?

Eronne oli ilmeisesti riitaisa ja sen jälkeen olet pitänyt aikamoista kiirettä kun olet jo naimisissa ja sinulla on nuorempi lapsi joka jo puhuu, vaikka esikoine on vasta kolmen. Esikoisen isän rettelöinti voi olla oireilua erosta, inohttavaa mutta aika tavallista tuollaisissa tilanteissa.

Ja joo, minäkin koin aloituksen sekavaksi, siitä puuttui oleellisia tietoja, se oli hyvin tunteellinen ja siitä oli siksi vaikea saada selvää. Ja joo, olisi kiva saada esikoisen isän näkökulma asiaan. Mutta eiköhän esikoista määrätä äidille edelleen, äidit ovat näissä tilanteissa aina etuölyöntiasemassa. 

Vierailija
27/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 22:32"]No, kyllä sillä isällä on yhtäläinen oikeus matkustella ja tavata sukuaan lapsensa kanssa, ja lisäpäivät ei ole pahasta. Lapsella on aina ikävä sitä vanhempaa, joka ei ole paikalla. Siis normaalia vanhempaa.  Kuulostaa siltä, että olet kirjoittanut oman halus mukaisesti säännöt, ja isä ei halua noudattaa niitä. Ja sinä olet estänyt tapaamiset.  jos lapsi on isällään, niin hänen ei todellakaan tarvitse lähteä kiikuttamaan jonnekin sun tuttujen syntsille. Saa ja olisi kiva, mutta se on isän tapaaminen, ja isä päättää mitä tekevät lapsensa kanssa. nyt jumalauta järkikäteen, ja peillin katsomista. Lapsen kanssa vois joustaa kummatkin, eikä vain itsepäisesti ajaa omaa etua ja mielipiteitä. [/quote] No voi vittu nyt!!! Jos aikuinen mies ei osaa lastaan hoitaa ilman äitisä apua, ni ei tarvii hoitaa ollenkaan!!!

[/quote]varmaankaan ei ole saanut mahdollisuutta, ja on epävarma. Mutta eiköhän tuo lapsenhoito onnistu tyhmemmältäkin, kun antaa mahdollisuuden. Penska täyttää jo 4 v., osaa kertoa jo kaikenlaista. Nälät, vessahädän, väsymyksen yms.

Vierailija
28/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muksu ei ole asunut isällään/isänsä kanssa, niin tuskin on mahdollisuutta saada itselleen. Siis ei todellakaan ole mahista.

Vierailija
29/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ulkomaalainen, olen suomalainen ja itken kun kirjoitan puhelimella. Anteeksi vielä surkea ulosanti, kirjoitan ensimmäistä kertaa tänne.
Syy miksi emme ole saaneet tapaamisia aina järjestymään on juurikin se että jos en suostu aikoihin niin isä ei halua tavata ollenkaan. Esim. Ehdotan tapaamiseksi 21.1 klo 17 ja palautus 24.1 klo 17, tästä isä suuttuu koska on pimeä ajaa hänen vanhemmilleen, korjaan ehdotusta klo 11-11 mutta tämä ei sovi koska hän ei halua herätä aikaisin. Tai joskus syynä on että hänen äitinsä on töissä ja sen takia ei tapaaminen onnistu. Sitten hän haukkuu minut ja sanoo etten osa edes ehdottaa oikeaa aikaa.
tyttäreni näkee isäänsä n. Kerran kuussa, kyllä minä pyrin joustamaan, mutta harmittaa että hänelle ei riitä sopimuksen mukaiset tapaamiset. Minä toivoisin että voisin ennakoida tapaamisia ja tehdä omat menot, hoidot yms.sen mukaan. Nyt ei ole niin.

Hän kyllä osaa hyvin hoitaa tytärtämme mutta hän haluaa viedä lapsen äidilleen jotta pääsee kuntosalille ja illalla kavereiden kanssa pelaamaan, jos hän olisi kaksin tytön kanssa niin hän ei pääsisi. Hän haluaakin vuorohoito viikot niin että olisi oman viikkona aina äidiltään. Mutta hän ei suostu hoitamaan esim.päikkypaikkaa vaan minun pitäisi tehdä se, eikä hän suostu maksamaan päivähoidosta vaan minä hoitaisin sen yksin, sanoinkun harrastukset, vaatteet yms. Hänestä ne kuuluu minulle, vaikka lapsi asuisi isän luona.

Huoh. Kiitos kuitenkin teille, sain paljon ajateltavaa ja hyviä näkökulmia.

Vierailija
30/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lastenvalvojaan yhteyttä ja neuvotelkaa siellä uusi tarkempi sopimus.

Vierailija
31/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin siinä käy akoille jotka eivät yhteistä lasta näytille välistä. Olkoot tämä varoitus sinulle. toista et tule saamaan.

Vierailija
32/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 04:12"]

näin siinä käy akoille jotka eivät yhteistä lasta näytille välistä. Olkoot tämä varoitus sinulle. toista et tule saamaan.

[/quote]

Hah, siis mitä käy, voisitko tarkentaa? Juttu on monella tapaa ihan selvä, jos speksit ovat suunnilleen nuo, ettei isä pärjää yhden lapsen kanssa ilman oman mammansa apua. Olis osallistunut normaalisti, eikä menisi oikeuteen nolaamaan itseään. 

Et kovin hyvän vanhemman kuvaa anna itsestäsi, jos lapsi on sun mielestä vain koston väline. Älä nyt hyvä mies pilaa muidenkin isien mainetta. 

Toivottavasti kaikki ratkeaa lapsen parhaaksi. Voimia äidille, kyllä ymmärrän paniikin, ellei ole kokemusta asiain puimisesta oikeudessa, onhn se pelottavaa.

Vierailija
33/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? Miksi hitossa ne tapaamiset pitää olla 11-11 tyyliin? :D miksei ne voi olla niin että mies hakee lapsen perjantaina vaikka klo 12 jälkeen, ja tuo lapsen sunnuntaina takaisin? Miksi hitossa niin tiukka aikataulu? En ymmärrä. Olen itsekin lähiäiti, ja etäisä hakee lapsen yleensä 16-18 välissä. Joskus aiemmin, joskus myöhemmin. Me kommunikoidaan ja joustetaan puolin toisin.
Ja kun on aika tuoda takaisin niin me ilmoitetaan et nyt ollaan kotona, saapi tulla. Tai isä kysyy ollaanko kotona. Tuo lapset yleensä 15-20 välissä.
Joten, joustoa nainen. Kun joustat itse, mieskin voi joustaa. Meillä esim joustetaan niin että jos meillä on menoa niin mies pitää vain yhden päivän. Ja jos miehellä on menoa niin siirretään viikonloppuja.

Vierailija
34/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta eroperheiden kasvaneena voin todeta vain että lapsi se on joka tuossa kärsii. Parasta olisi jos voisi nähdä isäänsä useammin vaikka pieninäkin ajanjaksoina. Esim että torstaina isä vie sorsia katsomaan ja sunnuntaina uimahallille. Ja siis ilman että lapsi joutuu matkustamaan mihinkään satojen kilometrien päähän! Sitten vaikka pari kertaa vuodessa voi mennä pitemmäksi aikaa ja mummolaan tms ja voisihan se mummokin matkustaa lastenlastaan katsomaan jos kerran noin kaipaa.
Oma isäni oli juuri sellainen että käytti hyödyksi pienetkin yhdessäolomahdollisuudet, kyyditti harrastuksiin ym kun muuten ei ollut aikaa ja siitä sen lapsena huomasi että välitti.

Vierailija
35/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eroperheessä kasvaneena.

Vierailija
36/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 05:23"]Siis täh? Miksi hitossa ne tapaamiset pitää olla 11-11 tyyliin? :D miksei ne voi olla niin että mies hakee lapsen perjantaina vaikka klo 12 jälkeen, ja tuo lapsen sunnuntaina takaisin? Miksi hitossa niin tiukka aikataulu? En ymmärrä. Olen itsekin lähiäiti, ja etäisä hakee lapsen yleensä 16-18 välissä. Joskus aiemmin, joskus myöhemmin. Me kommunikoidaan ja joustetaan puolin toisin.
Ja kun on aika tuoda takaisin niin me ilmoitetaan et nyt ollaan kotona, saapi tulla. Tai isä kysyy ollaanko kotona. Tuo lapset yleensä 15-20 välissä.
Joten, joustoa nainen. Kun joustat itse, mieskin voi joustaa. Meillä esim joustetaan niin että jos meillä on menoa niin mies pitää vain yhden päivän. Ja jos miehellä on menoa niin siirretään viikonloppuja.
[/quote]

Just näin sen pitäis mennäki. Ap puhuu joustavansa, mutta mitä joustamista se tuo on. Mikä sääntö se on että lapsen pitää olla isällänsä tasan tarkkaa 24h jaettava ajanjakso. Lähteköö aamulla ja tulkoon sitten illalla takaisin. Jotenkin paistaa läpi ettei isovanhemmilla käynti oikein ap:lle sovi, mutta näköjään kiusa se on pieninkin kiusa. Ei säälipisteitä.

Vierailija
37/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis isä itse on sanonut että tunnit pitää mennä tasan, olen itse ehdottanut että sovitaan vain päivät mutta ei suostu siihen. Ei kuulemma olisi tarpeeksi virallinen ja pitävä.

Ja Ex mieheni jätti minut raskausaikana koska halusi vielä elää sinkkuelämää ja tappiolla paljon naisia. Petti minua useamman kerran raskausaikana.

Vierailija
38/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen ehdottanut lyhyempiä lisätapaamisia isälle usein mutta koska hänen äidilleen on niin pitkä matka niin hän ei halua niitä toteuttaa.
Olin puoli vuotta sinkkuna, kunnes tapasin nykyisen aviomiehen. En tajua mitä tein siinä väärin? Imetin kyllä lasta 10 kk mutta en seksin aikana.

Käytimme kumia nykyisen mieheni kanssa, mutta jossai meni vikaan kun olin raskaana. En kuitenkaan ollut valmis tappamaan lastani, missä tein siinä väärin? Minusta tyttärelleni on rikkaus sisarus pienellä ikävälillä

Vierailija
39/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei kaiken takana olisi jälleen kerran se entinen anoppi. Oikeinko isä haluaa lapsen itselleen, vai onko hänen äitinsä nyt tätä mieltä ?

Vierailija
40/48 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:58"]

En ole ulkomaalainen, olen suomalainen ja itken kun kirjoitan puhelimella. Anteeksi vielä surkea ulosanti, kirjoitan ensimmäistä kertaa tänne. Syy miksi emme ole saaneet tapaamisia aina järjestymään on juurikin se että jos en suostu aikoihin niin isä ei halua tavata ollenkaan. Esim. Ehdotan tapaamiseksi 21.1 klo 17 ja palautus 24.1 klo 17, tästä isä suuttuu koska on pimeä ajaa hänen vanhemmilleen, korjaan ehdotusta klo 11-11 mutta tämä ei sovi koska hän ei halua herätä aikaisin. Tai joskus syynä on että hänen äitinsä on töissä ja sen takia ei tapaaminen onnistu. Sitten hän haukkuu minut ja sanoo etten osa edes ehdottaa oikeaa aikaa. tyttäreni näkee isäänsä n. Kerran kuussa, kyllä minä pyrin joustamaan, mutta harmittaa että hänelle ei riitä sopimuksen mukaiset tapaamiset. Minä toivoisin että voisin ennakoida tapaamisia ja tehdä omat menot, hoidot yms.sen mukaan. Nyt ei ole niin. Hän kyllä osaa hyvin hoitaa tytärtämme mutta hän haluaa viedä lapsen äidilleen jotta pääsee kuntosalille ja illalla kavereiden kanssa pelaamaan, jos hän olisi kaksin tytön kanssa niin hän ei pääsisi. Hän haluaakin vuorohoito viikot niin että olisi oman viikkona aina äidiltään. Mutta hän ei suostu hoitamaan esim.päikkypaikkaa vaan minun pitäisi tehdä se, eikä hän suostu maksamaan päivähoidosta vaan minä hoitaisin sen yksin, sanoinkun harrastukset, vaatteet yms. Hänestä ne kuuluu minulle, vaikka lapsi asuisi isän luona. Huoh. Kiitos kuitenkin teille, sain paljon ajateltavaa ja hyviä näkökulmia.

[/quote]

Eiköhän nyt ole niin että otat yhteyttä lastenvalvojaan ja saatte neuvotella siellä uuden sopimuksen tapaamisista. Jos miehelle ei sovi niin se on voi voi. Ilmiselvästi tarkoituksena on vain kiusata sua, lapsesta viis. Kyllä näitä on niin nähty. Ei nelivuotiasta noin vain yks kaks eroteta tutusta perheestään kahdeksi viikoksi kahden päivän varoitusajalla. Lapsen täytyy ensin tottua lyhyemmillä jaksoilla. Jokainen järkevä ihminen käsittää tämän. Ei kannata ap välittää näistä ihmeellisistä vastauksista täällä, haluavat vain provoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän