Kuparikierukka ja raskaus
Onko ketään jolla kuparikierukka pettänyt ? (muutkin pettäneet ehkäisymenetelmät kiinnostaa samoilta osin) miten raskaus alkoi? oliko vuotoja? tavallisesta poikkeavia vuotoja? otettiinko kierukka kuinka nopeasti pois vai otettiinko ollenkaan? ja syntyik terve vauva? menikö kesken? nyt on niin paljon kysymyksiä mielessä, että kaikki muut vastaukset paitsi "mitä sää täältä kyselet, mee lääkäriin"-vastaukset kelpaa. (lääkäriinhän tästä on joka tapauksessa mentävä pikimmiten, olisi kiva tietää jo jotain sinne mennessä)
Kommentit (2)
Heinäkuussa petti, sain selville viikolla 6 kun menkat oli liikaa myöhässä. Päivää aiemmin oli alkaneet kaikki kermaiset ruoat yhtäkkiä ällöttää ja voin pahoin iltaisin, joten luulin olevani vaan mahataudissa... Samointein varmistettiin ultrassa, että ei ollut kohdunulkoinen raskaus, ja samana päivänä otettiin vielä kierukka ulos. Riskit siinä oli joka suuntaan, kierukan sisäänjättö olisi kasvattanut loppuraskauden komplikaatioriskiä paljon ja poisto taas keskenmenoriskiä heti siinä alussa. Päätimme miehen kanssa kuitenkin poistattaa kierukan, mun psyyke ei olisi kestänyt kuukausien vatvontaa loppuraskauden komplikaatioista.
Poisto oli nopea ja kivuton. Raskaus jatkui vielä pari viikkoa ja meni sitten kesken. Ehkä liittyi kierukkaan, ehkä ei. Uutta kierukkaa en suostunut ottamaan enää, vaan vaihdettiin ehkäisyä.
Heippa! Mulle kävi noin reilu 10 vuotta sitten, ja onneksi kävi: en tiedä olisiko musta tullut äitiä muuten :). Menkat oli viikon myöhässä, kun plussasin. Mitään vuotoja ei ollut. Kierukka poistettiin muutaman viikon sisällä. Poistoon kai liittyi pieni keskenmenoriski, mutta meillä se onnistui hyvin, eikä raskaudessa ollut mitään ongelmia myöhemminkään. Raskausaikana ehti hyvin sopeutua vauvan tuloon, ja terve tyttö syntyi viikoilla 41+1.
Sitä että lapsi oli ns. vahinko, ei ole kerrottu ystäville tai sukulaisille. Itse olen ei-toivotun raskauden tulos, ja ajoittain sen tietäminen on tuntunut pahalta.