Miten pärjätä ilman rahaa?
Kertokaa jotain vinkkejä miten selviän tämän kuun, kun rahaa ei tule mistään.
En saa sossusta rahaa sillä viime kuussa sain takautuvasti asumistukea 300e ja sossu katsoo sen nyt tuloksi. En tiedä mitä teen, töitä en mistään saa tähän hätään ja työkuntoinen en todellakaan ole. Olen vakavasti masentunut ja kärsin paniikkihäiriöstä, mutta sairaslomaakaan en saa.
Olen tällä hetkellä koditon, joten sekin hankaloittaa tilannetta. Asuin ennen perikunnan omistamassa talossa, mutta se pakkomyytiin ja jäin kodittomaksi.
Minulla ei ole ketään keneltä voisin edes lainata rahaa, vanhempani ja kaikki isovanhempani ovat kuolleet. Ei ole ketään sukulaisia, on vain yksi ystävä jolta en kehtaa lainaa kysyä kun hänkään ei mikään rikas ole.
Siksi kysynkin teiltä mitä voin enää tehdä? Saako seuraunnalta avustusta?
Pakko keksiä jotain äkkiä. Muuten ei haittaisi vaikka joutuisin olemaan syömättä, mutta koska sairastan diabetestä se ei ole hyväksi, on pakko saada ruokaa :(
Kommentit (30)
Paljonko sinne kaupunkiin on matkaa? Maallakin on seurakunta, monellakin vapaaseurakunta, pelastusarmeija, helluntaiseurakunta. Kaikki noi voi auttaa. Hakusana pelastusarmeija leipä tai leipäjono muutenkin. Ilmoittaudu työttömäksi, vaikka et olisi työkuntoinen... ? Jos pääset kerran koneelle niin pääset googlettamaan. Liftaamalla sinne kaupungin jonoon aikaisin aamusta tai pyydät tuttavalta kyydin? Vaikka ikkunanpesua vastaan?
t 10
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:48"]
Ota mies joka elättää, itse olen joutunut niin tekemään.
[/quote]
Helpommin sanottu kuin tehty!
Kai sinä olet edes hakenut opintotukea, kun opiskelet? vai oletko sinä sittenkin työtön = haet työttömyyskorvausta, kun ei löydy sellaista työtä, jota pystyisit tekemään. Olisi kannattanut valita sellainen opiskelupaikka, jossa on maksuton opiskelija-asuntola.
Suomessa on kyllä niin maalla kuin kaupungissa ihan sama lainsäädäntö voimassa, eli sinulla on oikeus tukiin. Tiedäthän, että sossun päätöksestäkin voi valittaa.
Olethan edes laittanut asuntohakemuksen kunnan asuntotoimistoon? Maalla varsinkin tahtoo olla mukavasti tyhjiä asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:48"]
Ota mies joka elättää, itse olen joutunut niin tekemään.
[/quote]
Helpommin sanottu kuin tehty!
[/quote]
Ei ole vaikeaa. Jos se minulta rumalta,lihavalta ja vanhalta akalta onnistuu niin varmasti siinä onnistuu jokainen.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:40"]
Missä ne 300e nyt on? Soita sosiaalipäivystykseen ja kerro asiasi. Luulisi että sinulla on joku oma virkailijakin kun kerran olet saanut sosiaalitoimistosta tukea? Asuntola paikkaa pyydät.
[/quote]
Olen kyllä soittanut, mutta eivät osaa auttaa mua. Asun maalla, eikä täällä ole samanlaisia tukitoimia tms. kuin jossain kaupungeissa. Ap
[/quote] justiinhan sanoit olevasi koditon..koita nyt päättää!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:57"]
Ensimmäiseksi tee budjetti helmikuulle: mihin kaikkeen arvioit tarvitsevasi rahaa ja kuinka paljon? Tee lista eri ketjujen ruokakaupoista, jotka sijaitsevat kohtuullisen kävelymatkan päässä, katso netistä kauppojen sivuilta ruokatarjoukset ja suunnittele sen perusteella ruokalista ja -ostokset. Esim. pussi herneitä maksaa n. 60-80 senttiä, keitä siitä hernekeitto (kaveriksi korkeintaan porkkanan paloja), siitä syöt monta päivää näin alkuun. Hernepussin hinnan saat keräämällä vaikka muutaman pullon kävelylenkkien varrelta!
Toiseksi laske kaikki raha, paljonko sinulla on. Myös kolikot taskunpohjalta sekä tilillä olevat rahat. Riittääkö, tuleeko plussaa tai miinusta?
[/quote]
Jos on oikein vakavasti masentunut niin ei oo mitään tarmoa tehdä tollasiakaan, mutta ap:lla varmaankin on kun teki tänne aloituksen. Mutta tuli vaan mieleen kun jotkut ihmettelee miten ihminen päätyy vaikka kodittomaksi, niin on se eri asia vielä yrittää parantaa tilannetta (ennen sitä lopullista ahdinkoa) jos on vain esim. rahaongelmia, kun taas jos ei jaksa mennä edes suihkuun saati listailla jotain ruokakauppoja ja tehdä tarmokkaita suunnitelmia.
Mikset saisi sairauslomaa? Onko terveyskeskuksessa mulkku lääkäri?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:46"]
Olen kyllä soittanut, mutta eivät osaa auttaa mua. Asun maalla, eikä täällä ole samanlaisia tukitoimia tms. kuin jossain kaupungeissa. Ap
[/quote]
Luuletko sinä, että edes av-mammat uskovat tämän? Ihan totta, siellä 7 savun pikkukylässä ei todellakaan ole leipäjonoja eikä sosiaalivirkailijaa opastamassa jokaista asukasta erikseen - mutta ei siellä ole asunnottomiakaan.
Ihan jokaisessa Suomen kunnassa on sosiaalitoimisto, myös päivystys. Siis jokaisessa kaupungissa ja maaseutukunnassa, Hangosta Utsjoelle, Ilomantsista Kemiöön. Myös Kela palvelee jokaisessa kunnassa, vaikka omaa toimistoa ei ehkä enää ole, kuten ei myöskään työvoimatoimistoa, eli siis nykyään TE-keskuksen palvelu on, vaikka toimistoa ei.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:40"] Missä ne 300e nyt on? Soita sosiaalipäivystykseen ja kerro asiasi. Luulisi että sinulla on joku oma virkailijakin kun kerran olet saanut sosiaalitoimistosta tukea? Asuntola paikkaa pyydät. [/quote] Olen kyllä soittanut, mutta eivät osaa auttaa mua. Asun maalla, eikä täällä ole samanlaisia tukitoimia tms. kuin jossain kaupungeissa. Ap [/quote] justiinhan sanoit olevasi koditon..koita nyt päättää!
[/quote]
No täällä olen aina asunut ja tätä paikkaa pidän kotikylänäni vaikka koditon olenkin! Ap
Ensimmäiseksi tee budjetti helmikuulle: mihin kaikkeen arvioit tarvitsevasi rahaa ja kuinka paljon? Tee lista eri ketjujen ruokakaupoista, jotka sijaitsevat kohtuullisen kävelymatkan päässä, katso netistä kauppojen sivuilta ruokatarjoukset ja suunnittele sen perusteella ruokalista ja -ostokset. Esim. pussi herneitä maksaa n. 60-80 senttiä, keitä siitä hernekeitto (kaveriksi korkeintaan porkkanan paloja), siitä syöt monta päivää näin alkuun. Hernepussin hinnan saat keräämällä vaikka muutaman pullon kävelylenkkien varrelta!
Toiseksi laske kaikki raha, paljonko sinulla on. Myös kolikot taskunpohjalta sekä tilillä olevat rahat. Riittääkö, tuleeko plussaa tai miinusta?