Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikilla suomalaisilla naisilla pitää olla Kalevalakoru kaulassa?

Vierailija
02.02.2015 |

aika monesta työpaikasta on kokemusta ja yleisin koru on joku Kalevalakoru. Hopeisena tietty.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kielestä se naisen ääni-kaulakoru on kamala pettymys. Kuvassa ihan sievä mut luonnossa jäykkä ja liian suuri. Mut en kyllä tykkää oikein muistakaan kalevaloista. Ne historiakorut on kammottavan rumia.

Vierailija
62/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuks toi samaan sarjaan suomalaisten naisten huivipakolle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:00"]Ei mulla vaan oo. Poikaystävän antama hopeinen sydänkoru löytyy.
[/quote]
tai on mulla hopeinen lumikukka kaulakoru, korvikset ja rannekoru, mutta en käytä koskaan, koska mielestäni ovat kamalan tätimäisiä. Kysykää oikeesti lapsiltanne mistä kalevala-sarjasta he tykkäävät. Itse petyin ainakin, kun sain rippilahjaksi tuota lumikukkaa.

Vierailija
64/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:14"]

Olen lahjoittanut kultakoruni eteenpäin. Pidin itselläni vain kaikki Kalevala-koruni, koska totesin,että käytän ainoastaan niitä.

Kalevala-korulla on erilaisia ja eri suunnittelijoiden koruja, joten niitä löytyy jokaiseen makuun. Kaikista en minäkään pidä, mutta niistä, joista pidän, en luovu koskaan. Tyylikkäitä, suomalaisia koruja, joissa ei ole, onneksi, mitään strasseja tms. Pissisefekti puuttuu, onneksi.

[/quote]

Tässä kiteytyy juuri se, mitä aloittajakin ihmettelee. Ensin todetaan, että Kalevalalta löytyy koruja "joka makuun" ja sitten jatketaan että onneksi eivät muuten ole mitään pissiskoruja.

Mitä, me suomalaisetko ahdasmielisiä?

Vierailija
65/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalaa käyttää vain vanhat kääkät

Vierailija
66/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, joka käyttäisi. Enemmän näkee jopa puuhelmiä.

Vierailija
67/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:41"]En ole kuullutkaan tuollaisesta säännöstä. Tuleeko joku sanktio jos ei pidä? [/quote] Kyllä.Sulle luetaan kalevalaa, kunnes vapaaehtoisesti annat wäinämöiselle.

[/quote]

:DDD pääsee Wäykkäsi soitelemaan Suomen tiukoilla Reijillä :DDD

Vierailija
68/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama pronssinen kalevalakoru joita arvostan suuresti,enemmän kuin montaa kultakorua.Äidiltäni perin yhden,se on 30-luvulta kun Elsa Heporauta oli luonut käsitteen Kalevalakoru.Avokkini tyttäreltä olen saanut kahdet kalevalakorvikset ja upean ison kaulakorun,siis pronssisia.Tyttäreni on ihan tykästynyt kaulakoruun,hyvä jos sen mankumalla "lainaan"saan.Syy miksi niitä käytetään on varmaan seuraava:Kalevalakorujen alkuperäiset mallit ovat niitä,joita esiäitimme ja esi-isämme ovat ylväinä kantaneet täällä Suomess kun tämä ei ollut vielä Suomi.Puhdas luonto on ollut ympärillä,järvet ja meret täynnä kaloja ja metsät täynnä eläimiä.Ylväs talon emäntä on kulkenut pihallaan raskas avinnippu vyöllään uljaat korut yllään.Isäntä on käynyt käräjiä käräjäkivillä tai kulkenut metsällä komeine vöineen ja puukkoineen ja miekkoineen.Ihmiset ensimmäisellä vuosituhannella ja ennen ja jälkeen sen ovat olleet uljaita ja kauniita.On toki ollut orjuutta ja naisten alistamista kuten alempiarvoisten miestenkin mutta se on ollut siihen aikaan niin.Emme voi sitä muuttaa.Olen saanut selville että myös monet naiset,juuri esim.emännät olivat korkeasti arvostettuja.Hautalöydöksien kautta on pystytty selvittämään miten muinaissuomalaiset elivät kun he uskoivat Ukko Ylijumalaan,Ahtiin,Pellervoon Tapioon ym.Kristinusko muutti paljon,pitkään ne kulkivat rinnakkain.Joka kerta kun puen ylleni Kalevalakorun,ajattelen esivanhempiamme muinaiselta ajalta.Sitä tyylikkyyttä eivät pilanneet korsetit,korkokengät,meikit tai miehillä prässipuvut frakkipaidat tai nykyajan monet ilmiöt.Me usein läpikäymme ihmisten ulkoista ja sisäistä historiaa jostain 1400-luvusta tähänpäivään jolloin jo erilaiset muotivirtaukset johdattelivat ihmisiä.Ja muotivirtauksia ne olivat turkisviitat ja korusilloinkin.Mutta ihmiset olivat aitoja.Tässä syitä miksi uskon Kalevalakorujen suosioon.

Vierailija
69/103 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 17v nuori naisen alku ja minä kyllä tykkään kalevalakoruista. Omistan Talon sydän sarjasta sormuksen, korvakorut ja kaulakorun :) ja tykkään kovasti. Suomalaista sen olla pitää! :)

Vierailija
70/103 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just katselemassa huutiksessa käytettyjen kalevalakorujen hintoja. Vinkiksi sulle, jonka mielestä ne saisivat olla halvempia: sieltä saa tosi edullisesti kultaisiakin.

Vierailija
71/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevala Korut on ihania! Mulla on lähinnä korviksia ja sormuksia, hopeisia kaikki. Haaveilen Kuutar-kaulariipuksesta.

Vierailija
72/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
tai on mulla hopeinen lumikukka kaulakoru, korvikset ja rannekoru, mutta en käytä koskaan, koska mielestäni ovat kamalan tätimäisiä. Kysykää oikeesti lapsiltanne mistä kalevala-sarjasta he tykkäävät. Itse petyin ainakin, kun sain rippilahjaksi tuota lumikukkaa.
[/quote]
Minusta Lumikukka ei ole ollenkaan tätimäinen vaan ihana. Harmillista tietysti, ettei ollut sinun makuusi. Aina kannattaisi kysyä lahjan saajan toiveita.

Vierailija
73/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on yksi vuosia sitten lahjaksi saatu KK:n vihreäkivinen pronssiriipus, useampi pari hopeisia Tintti -korviksia, Lumikukan hopeiset korvikset, rannekoru ja riipus sekä Tervas -sarjan riipus ja rannekoru. Em. lisäksi käytössä ovat usein myös parikymmentä vuotta vanhat KK:n valmistamat hopeiset Ilo Myy - ja Äksy Myy -korvikset sekä riipukset.

Käytän paljon koruja, ilman mitään oleminen on jotenkin verrattavissa alastomuuden tunteeseen.

Vierailija
74/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun innoittamana kävin ensimmäistä kertaa Kalevalakorun sivuilla. Ei sykähdytä edelleenkään vaikka voisi siellä joku siedettävä olla. Monet on järkyttävän rumaa muotoilua, kuten vaikka se lapsihela. Kultaisena 600 euroa tuollaisesta kammotuksesta, ei pysty käsittämään.

Tuo on ehkä ainut korumerkki minkä moni mieskin tietää, joten kauppa käy varmaan myös lahjoja hankkivien aviomiesten avulla.

Vierailija
75/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pronssinen Helsinki ja muinaiskarjainen risti sekä hopeinen Star of all hearts riipus, joista etenkin viimeksi mainittua käytän paljon. En tykkää KK siroista, modernimmista ja naisellisemmista koruista vaan just näistä wanhoista malleista ja maskuliinisesta muotoilusta. 

Vierailija
76/103 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 23:57"]

Minulla on muutama pronssinen kalevalakoru joita arvostan suuresti,enemmän kuin montaa kultakorua.Äidiltäni perin yhden,se on 30-luvulta kun Elsa Heporauta oli luonut käsitteen Kalevalakoru.Avokkini tyttäreltä olen saanut kahdet kalevalakorvikset ja upean ison kaulakorun,siis pronssisia.Tyttäreni on ihan tykästynyt kaulakoruun,hyvä jos sen mankumalla "lainaan"saan.Syy miksi niitä käytetään on varmaan seuraava:Kalevalakorujen alkuperäiset mallit ovat niitä,joita esiäitimme ja esi-isämme ovat ylväinä kantaneet täällä Suomess kun tämä ei ollut vielä Suomi.Puhdas luonto on ollut ympärillä,järvet ja meret täynnä kaloja ja metsät täynnä eläimiä.Ylväs talon emäntä on kulkenut pihallaan raskas avinnippu vyöllään uljaat korut yllään.Isäntä on käynyt käräjiä käräjäkivillä tai kulkenut metsällä komeine vöineen ja puukkoineen ja miekkoineen.Ihmiset ensimmäisellä vuosituhannella ja ennen ja jälkeen sen ovat olleet uljaita ja kauniita.On toki ollut orjuutta ja naisten alistamista kuten alempiarvoisten miestenkin mutta se on ollut siihen aikaan niin.Emme voi sitä muuttaa.Olen saanut selville että myös monet naiset,juuri esim.emännät olivat korkeasti arvostettuja.Hautalöydöksien kautta on pystytty selvittämään miten muinaissuomalaiset elivät kun he uskoivat Ukko Ylijumalaan,Ahtiin,Pellervoon Tapioon ym.Kristinusko muutti paljon,pitkään ne kulkivat rinnakkain.Joka kerta kun puen ylleni Kalevalakorun,ajattelen esivanhempiamme muinaiselta ajalta.Sitä tyylikkyyttä eivät pilanneet korsetit,korkokengät,meikit tai miehillä prässipuvut frakkipaidat tai nykyajan monet ilmiöt.Me usein läpikäymme ihmisten ulkoista ja sisäistä historiaa jostain 1400-luvusta tähänpäivään jolloin jo erilaiset muotivirtaukset johdattelivat ihmisiä.Ja muotivirtauksia ne olivat turkisviitat ja korusilloinkin.Mutta ihmiset olivat aitoja.Tässä syitä miksi uskon Kalevalakorujen suosioon.

[/quote]

Lisätään kuvaan vielä riisitaudin vänkkyröittämät sääret ja sisäänlämpiävän pirtin pysyvästi nokeama naama, niin ollaan lähempänä totuutta.

Mutta hatunnosto kaikille, jotka ovat näillä leveysasteilla hengissä pysyneet.

Vierailija
77/103 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli riisitautia ja savupirtit mutta sieltä me suomalaiset vaan olemme ponnistaneet.Afrikassa ne hakkas rumpua ja tappelivat eläinten ja toistensaq kanssa ja kuolivat taikuuksiin savimajoissa.Kiinassa keisarit tapatti Kiinan muurin teossa kymmeniä,satoja tuhansia ihmisiä,Intiassa maharazzat kerryttivät voittojaan orjien ja pelkoa kylvävien jumalien avulla jne.Eikä maailma nytkään mikään paratiisi ole.

Vierailija
78/103 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 18:06"]

No oli riisitautia ja savupirtit mutta sieltä me suomalaiset vaan olemme ponnistaneet.Afrikassa ne hakkas rumpua ja tappelivat eläinten ja toistensaq kanssa ja kuolivat taikuuksiin savimajoissa.Kiinassa keisarit tapatti Kiinan muurin teossa kymmeniä,satoja tuhansia ihmisiä,Intiassa maharazzat kerryttivät voittojaan orjien ja pelkoa kylvävien jumalien avulla jne.Eikä maailma nytkään mikään paratiisi ole.

[/quote]

Niin ne ihmiset vaan Kiinassa ja Afrikan maissa kuoli kuin kärpäset, kun taas suomalaiset vaan porskutti menemään. Huomaahan tuon jo väkiluvuistakin.

Vierailija
79/103 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalakorut ovat arvokkaita ja kauniita. Toki tuo on makuasia, en minäkään kaikista pidä. Parikymmentä vuotta sitten olin samaa mieltä kuin aloittaja. Sain kerran lahjaksi pienet, pronssiset korvakorut ja ne olivat minusta kamalat! :) Lisäksi olen pronssille allerginen.

Olen itse ihastunut niihin tämän vuoden aikana opiskeltuani suomalaisen korun historiaa. Olen myös ostanut niitä hopeisena aika paljon netin fb-ryhmäkirppiksiltä. Joukossa on todella upeita kivikoruja, joita aloittaja ei varmaan ole koskaan nähnyt. Hän tuntee todennäköisesti vain nuo isot kaulariipukset. Minullakin on niitä vain yksi, eivät ole oikein minun juttuni.

Vierailija
80/103 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kalevalakoruja koska pidän niistä. Arvostan suomalaista työtä ja suunnittelijoita jotka saavat inspiraationsa omasta historiastamme ja kulttuuristamme. Olen löytänyt mieleisiä koruja sekä historiallisista että moderneista malleista. Kalevalakoruissa on hyvä hinta-laatusuhde ja huoltopalvelukin pelaa. Pidänmyös  siitä että useimmat korut sopivat hyvin arkena käytettäväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi