Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikilla suomalaisilla naisilla pitää olla Kalevalakoru kaulassa?

Vierailija
02.02.2015 |

aika monesta työpaikasta on kokemusta ja yleisin koru on joku Kalevalakoru. Hopeisena tietty.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:17"]

Ne alkuperäiset hautalöytöjen pohjalta tehdyt soljet ym. on aika hienoja, jos on sellainen emäntä- tai kuvisopettajatyyli. Uudemmat on parhaimmillaan pliisuja ja äidinkielenopettajamaisia (Vanamo) ja pahimmillaan suorastaan rumia (äitikääty).

Mutta varmaan ihan hyvä mid-price korumerkki niille, joilla on autona toyota ja kortonkina sulttaani, koska niin on aina ollut.

[/quote]

Tiesitkö, että eri tyylejä voi yhdistellä. Hautalöydöt punkkarilla näyttävät tosi hyvältä.

Vanamoa en ole kyllä mieltänyt opettjamaisiksi, vaan nuorten tai söpöilijäaikuisten koruksi. Äikänopet eivät söpöile.

Vierailija
42/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Kuutar-rintakoru, Räisälän solki-rintakoru, Kalevan karhu -sarjasta kaulakoru, korvikset ja rannerengas, Kielo-sarjasta korvakorut ja rintakoru ja Suojassa -sarjan korvikset ja kaulakoru.

Niin ja sitten vielä pari mummolta perittyä kaulakorua, joiden nimiä en tällä hetkellä tiedä. Koruni ovat hopeisia ja pronssisia.

Kalevala-koru on ajaton. Minunkin koruni ovat hyvin eri tyyppisiä ja käytän niitä erilaisissa tilaisuuksissa ja erilaisten vaatteiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:17"]

Ne alkuperäiset hautalöytöjen pohjalta tehdyt soljet ym. on aika hienoja, jos on sellainen emäntä- tai kuvisopettajatyyli. Uudemmat on parhaimmillaan pliisuja ja äidinkielenopettajamaisia (Vanamo) ja pahimmillaan suorastaan rumia (äitikääty).

Mutta varmaan ihan hyvä mid-price korumerkki niille, joilla on autona toyota ja kortonkina sulttaani, koska niin on aina ollut.

[/quote]

Tiesitkö, että eri tyylejä voi yhdistellä. Hautalöydöt punkkarilla näyttävät tosi hyvältä.

Vanamoa en ole kyllä mieltänyt opettjamaisiksi, vaan nuorten tai söpöilijäaikuisten koruksi. Äikänopet eivät söpöile.

[/quote]

Toki voi yhdistellä tyylejä, ja nimenomaan ne hautalöydöt sopivat hyvinkin monenlaisiin tyyleihin. 

Vanamo oli mielestäni nuorten aikuisten merkki silloin joskus vuosituhannen vaihteessa kun oli se buumi. Nykyään miellän sen vahvasti nelikymppisten opettajien koruksi. Jos sinun mielikuvissasi se on nuorten koru tai kalevala ylipäätään punkkarien merkki, niin mikäs siinä. Jokainen puhuu omista lähtökohdistaan. Minä esimerkiksi tunnen paljon söpöileviä äidinkielenopettajia. Ihania tyyppejä.

Vierailija
44/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on lapsikoru, kahdella hopehelalla. en ota pois edes nukkuessa, alaston olo ilman. valitan jos se häiritsee sinua!

Vierailija
45/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sarja on suosittu, enkä yhtään ihmettele miksi! sopii rokki & hippityyliin, teineistä mummoille. itseltä löytyy  lapsihelat, Michael Monroen tähtikorvikset, sydän & käärmesormukset sekä Kuutar-korvikset. osa hópeista, osa pronssia. Carmen olisi suuri haaveeni (korvikset tai rannekoru), mutta näillä palkoilla ei miehelläkään ole varaa yllättää sillä minua :/

Vierailija
46/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kultaiset karjalan karhu-kääty ja hirvenpää-sarja enkä pidä niitä ollenkaan mummomaisina. Jos joku pitää, niin ei häiritse minua. karhut sain synttärilahjaksi ja hirvenpäät ostin itse. 

Vierailija
47/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska KALEVALA!!! Etkö oikein tajua?! ME OLEMME KALEVALA! KALEVALA! KALEVALA!

Mietihän tuota hetki, ja käy hakemassa oma hopeinen pallo kaulaan.

Vierailija
48/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:44"]

En tiedä mikä pakko siihen on. Itsellänikin on tosin se on laatikon pohjassa koko setti. Hopeinen Lumikukka sarjaa. Sormus, rannekoru, korvakorut ja kaulakoru. Siellä ne tummuu käyttämättömänä. Sain ne lahjaksi, kun täytin 40.  Kiva lahja juu. Varsinkin, kun lahjan antaja tiesi, että olen allerginen hopealle.

[/quote]

Allerginen hopealle? Empä ole ennen kuullut. Aika harva on jalometallille allerginen.

[/quote]

Aivan. Ilmeisesti on kysymys nikkelistä tai jostain muusta seosaineesta.

http://www.allergia.fi/julkaisut/allergia-astma/allergia-astma-2-2013/metalliallergiat-nyt/

Vierailija
49/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aurinkoleijonakääty, Hoffmannin kertomukset -riipus, yli 50-vuotias Hannunvaakunariipus sekä sydänsormus, kaikki hopeaa. Tykkään niistä kovasti, sopivat hyvin tyyliini - enemmän kuin perinteisen "naiselliset" timantti- ym riipukset. Toiveissani olisi vielä fauna-rannekoru hopeisena.

Vierailija
50/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:22"]

Minulla on useita Kalevala-koruja. Kaulakoruja, korviksia, vihkisormuksena myös. Kaikki kultaisia. Ei ihan voisi mid-price-koruiksi sanoa.

[/quote]

Onko ne susta keskihintaa halvempia vai kalliimpia? Siis verrattuna koruihin, joissa on saman verran saman pitoisuuden jalometallia?

[/quote] Kalliimpia. Uskon, että "nimi" maksaa. Koruni ovat tosin saatu jo aikaa sitten. Vanhin on kai jo 17 vuotta minulla ollut. Ja osa noista on myös sellaisia, joita ei enää edes saa. 

[/quote]

On noista kalevalojen hinnoista kuitenin vielä aika pitkä matka oikeasti kalliisiin koruihin. Sanoisin siis että keskihintainen merkki, ei mikään cartier jos ei kultajousikaan. Mitä pahaa siinä on?

[/quote] Kuka sanoi, että on jotain pahaa? Kyllä Kalevala ei ihan halpiskoru ole jos se kultaisena hankitaan. Tottahan maailmassa löytyy aina kalliimpia ja kalliimpia koruja, mutta oliko se tässä nyt kysymyksessä? Totesin vaan, että eivät ne ihan mitään mid-price-koruja ole. Mutta jos sinä sanot niin, niin mikäpä siinä. Olet oikeassa. Pitäisin niistä enemmän, jos olisivat halvempia, koska silloin minulla olisi vara useampaan ja useammin.

Vierailija
51/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopea- ja muista jalometalliallergioista:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti/%5C%5Cwww.ktl.fi/http//:www.duodecm.fi/%5C%5Cwww.sci.utu.fi/aerobiologia/htto//:www.ktl.fi/tk.koti?p_artikkeli=alg00127&p_teos=dlk&p_osio=&p_selaus=8015

Käytännössä kukaan ei ole allerginen hopealle. Kenties sitten jollekin muulle aineelle mitä siihen on sekoitettu. Joskus myös korujen pinnoilla saattaa olla jotain allegisoivaa, esim. jäämiä hopeanpuhdistusaineesta, joka onkin aikamoista myrkkyä. Kannattaa pestä hopeakorut vedellä ja fairylla ja kokeilla, veikkaan ettei sitten aiheuta allergiaa.

Vierailija
52/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:22"]

Minulla on useita Kalevala-koruja. Kaulakoruja, korviksia, vihkisormuksena myös. Kaikki kultaisia. Ei ihan voisi mid-price-koruiksi sanoa.

[/quote]

Onko ne susta keskihintaa halvempia vai kalliimpia? Siis verrattuna koruihin, joissa on saman verran saman pitoisuuden jalometallia?

[/quote] Kalliimpia. Uskon, että "nimi" maksaa. Koruni ovat tosin saatu jo aikaa sitten. Vanhin on kai jo 17 vuotta minulla ollut. Ja osa noista on myös sellaisia, joita ei enää edes saa. 

[/quote]

On noista kalevalojen hinnoista kuitenin vielä aika pitkä matka oikeasti kalliisiin koruihin. Sanoisin siis että keskihintainen merkki, ei mikään cartier jos ei kultajousikaan. Mitä pahaa siinä on?

[/quote] Kuka sanoi, että on jotain pahaa? Kyllä Kalevala ei ihan halpiskoru ole jos se kultaisena hankitaan. Tottahan maailmassa löytyy aina kalliimpia ja kalliimpia koruja, mutta oliko se tässä nyt kysymyksessä? Totesin vaan, että eivät ne ihan mitään mid-price-koruja ole. Mutta jos sinä sanot niin, niin mikäpä siinä. Olet oikeassa. Pitäisin niistä enemmän, jos olisivat halvempia, koska silloin minulla olisi vara useampaan ja useammin.

[/quote]

Tässä menevät vähän puurot ja vellit sekaisin. Toki kultainen kalevalasormus on kallis verrattuna tiimarin strassikoruun. Niitä voi verrata keskenään siinä mielessä, että kumpiakin näkee arkipukeutumisessa. Mutta se kertoo ihan yhtä paljon kuin että kutsuisin meidän Toyotaa kalliiksi autoksi, koska se maksoi niin paljon enemmän kuin naapurin fillari, ja molemmat kulkevat tiellä.

Kalevalan kultasormus on keskihintainen kultasormus. Jos pidämme sitä kalliina, se johtuu siitä, että kulttuuriimme ei tällä hetkellä kuulu kalliiden korujen hankkiminen. Vielä 50-60-luvuilla koruihin pistettiin eri tavalla rahaa.

Se, mikä Kalevalassa on hienoa ja mitä en ole vielä maininnut on se että se taitaa olla edelleen oikeasti pääosin kotimainen. Ja nuori, joka tykkää mummolta peritystä korusta, tekee ekoteon.

Vierailija
53/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ensimmäiset Kalevala Korut vasta aikuisiällä: mieheni osti 25v-päivämme kunniaksi minulle Eira-sarjaa: kaulakorun, korvikset, rannekorun ja sormuksen pronssisena. Pidän sarjasta todella paljon ja olen pitänyt koruja usein. Tietysti lahjaksi saaduilla koruilla on myös voimakas tunne-ajatus, joten ehkä senkin takia pidän koruista niin paljon.

Olen katsellut Kalevala Korun mallistoja monesti tuon ensimmäisen sarjani jälkeen. Mallistosta löytyy kivoja koruja ja toivon, että jatkossa saan myös lahjaksi Kalevala Korun koruja.

Tuttavapiirissäni (ikäluokka 40+) Vanamo-kaulakoru on yleisin. Lisäksi ystävieni lapsilla on monella Duudsonien kaulakoru (en muista sarjan nimeä, mutta KalevalaKorun malli), joten selkeästi mallistosta löytyy myös nuorten mieleen olevia koruja.

Vierailija
54/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalakorut ovat kauniita. En tiedä mikä niissä viehättää. Tällä hetkellä mulla on kaulassa (talon?)sydän, sormessa sormus punaisella kivellä (en muista nimeä) ja ranteessa mysaaga-heloja ja samassa ketjussa lapsihela.

Minä muuten olen kullalle allerginen, mutta hopeaa voin pitää.

Vierailija
55/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu kulttuuriin? Jos Suomessa joku pitää kallista korua, saa tuo henkilö kuulla olevansa joko 1)mustalainen 2)leveilijä. Tai ihmetellään: "kuinka uskallat pitää noin kallista...". En tiedä, onko tuossa muulla kulttuurilla tekemistä kuin kateuden kulttuurilla :)

Vierailija
56/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:39"]

Ei kuulu kulttuuriin? Jos Suomessa joku pitää kallista korua, saa tuo henkilö kuulla olevansa joko 1)mustalainen 2)leveilijä. Tai ihmetellään: "kuinka uskallat pitää noin kallista...". En tiedä, onko tuossa muulla kulttuurilla tekemistä kuin kateuden kulttuurilla :)

[/quote]

Kyllä tässä on nimenomaan kysymys kulttuurista ja tyylistä. Mulla on pari melko arvokasta korua, mutta ei niiden hintaa kukaan tiedä eikä ihmettele.

Vierailija
57/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 13:29"]

Tuttavapiirissäni (ikäluokka 40+) Vanamo-kaulakoru on yleisin. Lisäksi ystävieni lapsilla on monella Duudsonien kaulakoru (en muista sarjan nimeä, mutta KalevalaKorun malli), joten selkeästi mallistosta löytyy myös nuorten mieleen olevia koruja.

[/quote]

Elämän roihu

Ja on suosittu nuorten keskuudessa. Kaunis sarja.

Vierailija
58/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on medaljonkiriipuksen Lapista ja talon sydän -korvikset. Medaljongista pidän aivan todella paljon, ja olen saanut vain positiivisia kommentteja siitä! Joitakin kalevalakoruja en kyllä laittaisi ylleni, en tykkää niistä missä ketjusta roikkuu jos minkälaisia sorsia, kääkkiä ja ahmanraatoja.

Vierailija
59/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lahjoittanut kultakoruni eteenpäin. Pidin itselläni vain kaikki Kalevala-koruni, koska totesin,että käytän ainoastaan niitä.

Kalevala-korulla on erilaisia ja eri suunnittelijoiden koruja, joten niitä löytyy jokaiseen makuun. Kaikista en minäkään pidä, mutta niistä, joista pidän, en luovu koskaan. Tyylikkäitä, suomalaisia koruja, joissa ei ole, onneksi, mitään strasseja tms. Pissisefekti puuttuu, onneksi.

Vierailija
60/103 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 17:46"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 10:41"]En ole kuullutkaan tuollaisesta säännöstä. Tuleeko joku sanktio jos ei pidä? [/quote] Kyllä.Sulle luetaan kalevalaa, kunnes vapaaehtoisesti annat wäinämöiselle.

[/quote]

:DDD pääsee Wäykkäsi soitelemaan Suomen tiukoilla Reijillä :DDD
[/quote]

Anteeksi pieni w:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä